Permalänk
Inaktiv

Ny burk? 5-12k

Ciao!

Har blivit dags att köpa ny burk.
Nedan har jag en lista på komponenter;

Chassi: Antec Case Performance one P182 gun metal black
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ANP182BL

Moderkort: Asus Maximus extreme IX38 4DDR3-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASMAXIMUS...

Processor: Intel Core 2 QUAD Q9450 2.66GHz 12MB
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQ9450R

Grafikkort: XFX GeForce GTX 280 1024MB DDR3
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=XFXGFGTX2...

Minne: OCZ Platinum EB XTC 2x2048MB DDR3 PC3-12800 1600MHz
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBKDDR3O...

Nätagg: Corsair HX Series PSU 620W 120mm Fan ATX2.2 20/24-pin
4/8-pins 12V Modular
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUHX-6...

Hårddisk: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB SATA2
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAMHD753L...

Tyck till!
Kom gärna med tips!

Permalänk
Hedersmedlem

DDR3 minnen rekommenderas inte då man får betala hutlöst med pengar för nära nog 0% extra i prestanda. Skall du välja en F1 disk så är det 640GB eller 1TB som gäller då dom presterar bättre. Sedan betalar man ganska mycket extra för ett modulärt nätagg som i min mening är ganska meningslöst då en extra kabel lätt kan gömmas undan ändå.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
DDR3 minnen rekommenderas inte då man får betala hutlöst med pengar för nära nog 0% extra i prestanda. Skall du välja en F1 disk så är det 640GB eller 1TB som gäller då dom presterar bättre. Sedan betalar man ganska mycket extra för ett modulärt nätagg som i min mening är ganska meningslöst då en extra kabel lätt kan gömmas undan ändå.

Frågan är ju hur länge DDR2 kommer hålla i sig innan man får gå över till DDR3. Jag vill ju inte byta dator om 6 mån igen.

P.S Kör ingen med DRR3 idag?

Permalänk
Medlem

I stort sett nej, efter 800/1066MHz DDR2 minne så är det enda som egentligen spelar någon större roll hur mycket du har.

Visa signatur

former wow addict
former daoc addict

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helme
I stort sett nej, efter 800/1066MHz DDR2 minne så är det enda som egentligen spelar någon större roll hur mycket du har.

Får se då om jag ska köra med DDR2 eller DDR3. Iofs är prisskillnaden enorm men...

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart göra som MaLo säger, du klarar dig lätt med DDR2 minnen, och betala över 3000:- för minnen? Det låter sjukt!

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b^eF
Jag skulle helt klart göra som MaLo säger, du klarar dig lätt med DDR2 minnen, och betala över 3000:- för minnen? Det låter sjukt!

Mjo det låter galet. Pengar är inga problem. Om vi säger såhär, om du fick välja mellan DDR2 eller DDR3 kostnadsfritt?

Permalänk
Medlem

DDR2 För moderkorten blir dyrare om man ska ha DDR3

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b^eF
DDR2 För moderkorten blir dyrare om man ska ha DDR3

Jo, men allt ska vara i DDR3 mon frère.

Permalänk
Medlem

Men alltså du kan spara 1000 på billigare moderkort och ta några 1066mzh ddr2 , för DDR3 är inte riktig vältutvecklad än.

Desutom sparar du 2300:- på andra minnen vilket jag inte trodde gick för samma MB minne

Vi försöker bara hjälpa dig, eftersom du la upp en tråd här, vi vill ge dig samma prestanda men billigare.

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b^eF
Men alltså du kan spara 1000 på billigare moderkort och ta några 1066mzh ddr2 , för DDR2 är inte riktig vältutvecklad än.

Desutom sparar du 2300:- på andra minnen vilket jag inte trodde gick för samma MB minne

Vi försöker bara hjälpa dig, eftersom du la upp en tråd här, vi vill ge dig samma prestanda men billigare.

Och jag tackar, det blir DDR2 på rubbet

Permalänk
Medlem

Och sen skulle det vara DDR3 på

"för DDR2 är inte riktig vältutvecklad än"

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Inaktiv

Ska jag ha vattenkyling, eller köra med vanliga fläktar?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Inflik.

DDR3 kommer förmodligen inte att spela någon signifikant roll förrän Nehalem dyker upp med integrerad minneskontroller i processorkärnan. Core 2 är som bekant svält av minneshastigheten pga. minneskontrollen i nordbryggan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CRANKtheJUICE
Ska jag ha vattenkyling, eller köra med vanliga fläktar?

Har du tänkt överklocka? Om du inte tänkt överklocka galet mycket så är det ganska onödigt med vattenkylning. Det är betydligt krångligare, osäkrare och mer tidskrävande.
En bra (high-end) luftkylning presterar ungefär lika bra som en medelbra vattenkylning. Om du ska ha vatten som presterar märkbart bättre än luft så får du lägga ner riktigt mycket pengar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Har du tänkt överklocka? Om du inte tänkt överklocka galet mycket så är det ganska onödigt med vattenkylning. Det är betydligt krångligare, osäkrare och mer tidskrävande.
En bra (high-end) luftkylning presterar ungefär lika bra som en medelbra vattenkylning. Om du ska ha vatten som presterar märkbart bättre än luft så får du lägga ner riktigt mycket pengar.

Överklocka kan jag inte ens (njub). Tänkte vara lite fräck inför polarna när jag kommer där med min nya dator med vattenkylning ^_^.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CRANKtheJUICE
Överklocka kan jag inte ens (njub). Tänkte vara lite fräck inför polarna när jag kommer där med min nya dator med vattenkylning ^_^.

Hur cool du än vill vara så tror jag inte det är värt det extra besväret och pengarna att skaffa vattenkylning. Men det är ditt val, du har fått lite riktlinjer iaf!

Permalänk
Medlem

Du ska lätt byta till DDR2 och som b^eF sa så tjänar du runt 3300. Vet inte riktigt vad som är bäst men kanske du ska satsa på crossfire 2xHD4870. Har hört att det ska vara jävligt bra men vet inte om det slår ett 280. Försök inte lägga pengar på onödiga saker utan mer på de viktiga delarna!

Visa signatur

Intel E8500 E0 3.16GHZ @3.5GHZ | Corsair VX550W | Sapphire HD4870 512mb 810/1100 | Asus P5Q-E 1406 Bios | Antec Three Hundred | XMS2 Corsair 2x2GB PC-6400 800mhz | WD Caviar Blue 640GB 7200RPM 16mb | Windows Vista Home Premium 64-bit SP1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xoxo
Du ska lätt byta till DDR2 och som b^eF sa så tjänar du runt 3300. Vet inte riktigt vad som är bäst men kanske du ska satsa på crossfire 2xHD4870. Har hört att det ska vara jävligt bra men vet inte om det slår ett 280. Försök inte lägga pengar på onödiga saker utan mer på de viktiga delarna!

HD4870 i crossfire slår GTX280 ganska hårt..

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
HD4870 i crossfire slår GTX280 ganska hårt..

det hoppas jag verkligen..
har velat fram och tillbaka om jag ska köra gtx280 eller 4870X2 (som kommer ut i veckan?).....