Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Det är väl precis som adsl att de kör fiber fram till stationerna men koaxkabel ut till fastigheten.. så precis med adsl så är det den sista biten som krånglar?

399:- för 50/10, Då verkar det ju riktigt kap, betalar ju somsagt 429kr för 24/10 obundet... så då ska man ta 50/10 bundet i 12 mån så får man dels billigare månadskostnad och dels snabbare, verkar ju lovande ändå.

600kr är ju en fjuttkostnad.. kommer ihåg att jag pröjjsa 1500kr för vdsl när BBB lanserade det för 4 år sedan.

Visst, de kör fiber till sina huvudcentraler (hc'arna står ofta i lånad plats i teliastationer förutom på vissa håll i Göteborg och i Stockholm där de har helt egna) som de allt som oftast hyr, numera av banverket men även andra. De har också egen men vad jag vet är den andelen i minoritet. Dock är det LÅNG koax ut till vissa områden, s.k. koaxnoder. Även om det i normalfall är en kort bit av koax mellan fastigheterna och deras fibernoder som sedan ansluter till deras huvudcentral förbinder det ofta många områden så kontinuerlig översyn är tvungen + att brus/stående vågor (olika benämningar på returstörningar) förekommer vilket är svårt att hitta orsaken till. Allra helst om det kommer och går innan man hinner fram till orsaken innan den är borta igen.

Visst 399kr är inte alls så dyrt. Frågan är hur det fungerar i längden. I det test jag körde då vi låg ensam med 50mbit i området var det inga problem Säkerligen kommer priset också justeras på övriga tjänster. Tror tom att de skulle stryka fjutt 250kbittjänsten och ha 99kr med 12mån bindning på deras återinförda 500kbittjänst. Det blir då deras lägsta tjänst vid nytecknande.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Visst, de kör fiber till sina huvudcentraler (hc'arna står ofta i lånad plats i teliastationer förutom på vissa håll i Göteborg och i Stockholm där de har helt egna) som de allt som oftast hyr, numera av banverket men även andra. De har också egen men vad jag vet är den andelen i minoritet. Dock är det LÅNG koax ut till vissa områden, s.k. koaxnoder. Även om det i normalfall är en kort bit av koax mellan fastigheterna och deras fibernoder som sedan ansluter till deras huvudcentral förbinder det ofta många områden så kontinuerlig översyn är tvungen + att brus/stående vågor (olika benämningar på returstörningar) förekommer vilket är svårt att hitta orsaken till. Allra helst om det kommer och går innan man hinner fram till orsaken innan den är borta igen.

Visst 399kr är inte alls så dyrt. Frågan är hur det fungerar i längden. I det test jag körde då vi låg ensam med 50mbit i området var det inga problem Säkerligen kommer priset också justeras på övriga tjänster. Tror tom att de skulle stryka fjutt 250kbittjänsten och ha 99kr med 12mån bindning på deras återinförda 500kbittjänst. Det blir då deras lägsta tjänst vid nytecknande.

Det märkliga e att de graderar sig så stort... 25-50mbit.. jag menar kaoxnätet är ju ändå mycket bättre/stabilare än adsl.. så varför behöver de gradera sig så mycket? Hade väl räckt med 40-50Mbit

Eller är det bara ett sätt att slippa alla som gnäller till kundtjänst?

Jag menar har man 24mbit i dagsläget och uppgraderar till 50mbit men bara får ut 27mbit så ligger man ju innanför gränsen altsså ingen rätt att klaga.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det märkliga e att de graderar sig så stort... 25-50mbit.. jag menar kaoxnätet är ju ändå mycket bättre/stabilare än adsl.. så varför behöver de gradera sig så mycket? Hade väl räckt med 40-50Mbit

Håller med...

Comhem har en konstig syn på vad "reko bredband" är.. Vad hände med 70% av utlovad hastighet?

12-24Mbit är hastighetsintervallet på 24Mbit tjänsten och 25-50Mbit på 50Mbit. Snacka om att sopa problemen under mattan istället för att fixa överbelastningsdrabbade områden.

Permalänk
Medlem

ComHems check om vilka tjänster du kan få verkar vara helt knäckt idag... Förut har jag inte kunnat välja 10mbit upload, men allting annat... förut idag kunde jag endast få 0,5mbit... nu kan jag också få 10mbit men valet om 24 är borta... även valet om HD-tv... heh

Permalänk
Medlem
Citat:

Eller är det bara ett sätt att slippa alla som gnäller till kundtjänst?

Jag menar har man 24mbit i dagsläget och uppgraderar till 50mbit men bara får ut 27mbit så ligger man ju innanför gränsen altsså ingen rätt att klaga.

Fick veta idag att iom de belastningar som finns så har de till en början valt att lägga denna stora intervall. Framöver så kommer de minska intervallet. Bara en försiktigthetsåtgärd tills belastningarna är borta således.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Till er med erfarenhet, hur kan man bäst gå tillväga om man vill felanmäla att sin tjänst går för långsamt och verkligen få det åtgärdat? Köra tp-test med intervaller och sedan ringa in dem till Comhem? Hur ofta och hur länge isf? Och, hur hur får man tp-test att göra det?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Till er med erfarenhet, hur kan man bäst gå tillväga om man vill felanmäla att sin tjänst går för långsamt och verkligen få det åtgärdat? Köra tp-test med intervaller och sedan ringa in dem till Comhem? Hur ofta och hur länge isf? Och, hur hur får man tp-test att göra det?

Det jag gjorde var att ringa dit och anmällde att min uppkoppling var seg på kvällarna. Det är mycket möjligt att du får idiotkommentarer som att det är upp till 24Mbit som gäller. Då är det bara att stå på sig att man iaf ska ha 70%. Vidare så snackade jag med en nisse som tyckte att det var rimligt att ha under 70% ibland eftersom att jag hade jättebra värden andra tidpunkter på dygnet.

JA! klockan 5 på morgonen, men jag vill kunna surfa ordentligt på kvällar och helger.

Det som gäller är iaf att du ska göra 3 tptest på 3 olika tidpunkter. Glöm inte att säga att du har kopplat ur routern. Jag gjorde det misstaget en gång att svara ärligt. "Det finns ju såklart routrar som regelbundet fungerar dåligt på kvällar och helger".

Permalänk
Medlem

På 24mbit är det 12 som nedre gräns nu så att ni vet. Allt enligt deras egna hemsida.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Går det långsamt för dig? Måste vara något vädigt lokalt. Här flyter det på bra.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Tänkte ringa nu och ändra till 50/10 (om det går) är bara ett litet problem... eller rättare sagt 70 st problem... jag fick nämligen 70 före mig i telefonkö :'(

Permalänk
Medlem

Fick 36 i kö framför mig.
Beställt 50/10 utan problem.
Må säga att jag är förvånad att det inte kommer bli någon prisökning.

399 med 12 månader bundet och 429kr därefter.
Det är detsamma som man i dagsläget betalar för 24/10

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

fick inte beställt... 21:24 lyfte nån luren och la på direkt... var ju dock lite senaste laget jag ringde aja... får väl försöka imorgon igen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
På 24mbit är det 12 som nedre gräns nu så att ni vet. Allt enligt deras egna hemsida.

Menar du att det inte är någon idé att felanmälla med andra ord? Jag har alltid haft över 20 innan - nu ligger TP TEST på 6-13Mbit downstream på 24-tjänsten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Går det långsamt för dig? Måste vara något vädigt lokalt. Här flyter det på bra.
http://img201.imageshack.us/img201/4584/tptest20080804xy2.png

Det har bara pågått i tre dagar, men ändå.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Spännande detta.... det kom upp 50mbit tjänsten om jag loggar in på comhem... jag bor ju inte ens i de orter där de lanserade den i.

Undrar vad som händer om jag beställer :D.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Phunky, har haft lite strider med support osv... har störningar lite då och då... tydligen tappar inte modemet kontakten men jag får ingen access och det hjälper oftast inte att starta om det.
De har bytt uttag och modem och kabel ingen skilnad.
Vad ska jag säga? jag vet inte hur jag ska göra detta mer...

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

Menar du att det inte är någon idé att felanmälla med andra ord? Jag har alltid haft över 20 innan - nu ligger TP TEST på 6-13Mbit downstream på 24-tjänsten.

Det har bara pågått i tre dagar, men ändå.

Allt under 12mbit är ju helt klart fel och bör felanmälas men beror det på belastning så kommer det nog ta en himmla tid att korrigera. Belastningar uppmärksammar de dock själva men åtgärd tar olika lång tid beroende på vad som är underdimensionerat. Tror knappt en enda gång tekniker tagit bort belastning för att kunder felanmält. Nästan alltid har det berott på att deras system larmar under tillräckligt lång tid för hög load. Det spelar alltså ingen roll om 0 eller 15st från ett område felanmäler problem. Belastningen tas bort efterhand endå.

basn: Eftersom du bor i göteborg så misstänke jag att det är någon returstörning som kommer och går som orsakar packetloss mellan dig och deras hc. Rätt så vanligt på sina håll där. Svårt att göra något egentligen. Tekniker försöker fixa felet om det bara är närvarande tillräckligt lång tid. De måste alltså ut i fält och leta vilket inte är ett så litet jobb.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

ja du i salem är det fortfarande skit. har konstant 200 ms till allt efter 17.00 på kvällen. Men kan fortfarande få 10 mbit i tptest.....

Comhem dom är goa dom. Skulle jag få 12 mbit av 24 hade dom haft en arg kund tills dom gav sig att ta ut en tekniker.

tycker det där med Reko bredband kan dom skrota samt att fixa belastningar?

Har gått fan 2 år och lite till nu och dom skiter värkligen i problemet. Konsumentverket är berädda att gå in nu och kasta galla på dom.

Dom ringde här om dagen och ville ha alla loggar och sånt som jag sparat under dessa 2 år.

Sen att vårat område skulle få 50 mbit.. hahha jag gissar på kanske 2011 att det skulle ens vara i närheten av 40 mbit.

Lycka till Comhem och era långsamma tekniker.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Phunky, har haft lite strider med support osv... har störningar lite då och då... tydligen tappar inte modemet kontakten men jag får ingen access och det hjälper oftast inte att starta om det.
De har bytt uttag och modem och kabel ingen skillnad.
Vad ska jag säga? jag vet inte hur jag ska göra detta mer...

Haft liknande problem i sommar, mellan 5 -15 omstarter av modemet per dag. Har loggat med pingplotter.

Har bytt modem, kabel och uttag. Något bättre efter uttagsbytet dock. Tekniker säger att signalen de mäter ut i uttaget ser bra ut.

Två olika Tekniker har vid olika tillfällen har gått igenom 2 "stationer" och ändrat på dämpning osv.

Den ena stationen sitter på vinden och tekniker mumlade någon att värmen kan påverka en hel del.

Vette tusan vad man ska ta sig till för att få det stabilt?

så här ser mina värden ut:
Receive Power Level
3.9 dBmV

Transmit Power Level
47.7 dBmV

Comhem har annars varit ruskigt stabilt innan i flera års tid.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Avstängd

Är igång på 50Mbit, dock med mitt Scientific Atlanta, får 5MB/s sekunden från Sunet.

Ska bli spännande att se hur de kommer fungera med nytt modem som är speccat för hastigheten, borde få det imorgon.

Permalänk
Medlem

Mitt 50Mbit är ju aktiverat det märker jag fastän jag inte fått nya kabelmodemet än.
Dock har min telefon slutat fungera helt. Enda svaret supporten kunde ge än så länge är att min telefon inte funkar förrän jag har nya modemet.

Phunky du brukar sitta med alla svaren. Vad är det som gäller?

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem

Ni som har 50Mbit aktiverat, visa vad ni får med tptest eller bredbandskollen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sohmoo
Ni som har 50Mbit aktiverat, visa vad ni får med tptest eller bredbandskollen.

Tptest och nedladning av linux-klienter över torrent visar omkring detsamma.
Tänk nu på att detta är med EPC2203

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
http://web.telia.com/~u05200250/etc/5010oldmodem.png

Tptest och nedladning av linux-klienter över torrent visar omkring detsamma.
Tänk nu på att detta är med EPC2203

helt klart godkänt 40mbit för 399:-

nu börjar det likna nåt.. om de bara fixxar sin peering/ping så vore det kalas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag vill oxå ha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Mitt 50Mbit är ju aktiverat det märker jag fastän jag inte fått nya kabelmodemet än.
Dock har min telefon slutat fungera helt. Enda svaret supporten kunde ge än så länge är att min telefon inte funkar förrän jag har nya modemet.

Phunky du brukar sitta med alla svaren. Vad är det som gäller?

Nja de borde ju kunna logga tillbaka till det gamla men då måste du ringa in och boka om till nya igen då de kommer.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Det här fick jag idag har 24/1 brukar få snäppet under vanligtvis men nu är jag själv hemma (alltså inga andra använder internet)

Hastigheten håller sig bra för mig.. Bara det att det läggs ner ganska mycket för ofta var väl ett tag sedan nu men ändå alldeles för ofta.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n

Edit: hur får jag så det blir en bild i forumet är inte det

[ img]BILD[/ img]

Utan mellanrummen

??

Jo, men det måste vara en bildfil, din länk går till en HTML-sida. Själva bilden är http://img182.imageshack.us/img182/9100/skrmklippwa5.jpg

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Juste fan va dum jag är ändrar inlägget

Men speeden är väl ganska bra?

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Är det priset för 50/10 429 kr om man vill köra obundet? Framgår ej av hemsidan. Isf är det ju exakt samma peng som man betalar för 24/10 obundet.

Permalänk
Medlem

Frågade när jag beställde och fick svaret att 429kr var priset efter bindningstiden går ut.

Visa signatur