Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tawoz
har jag fattat detta rätt.. kan inte alla som bor i göteborg i comhem hus ha 10 mbit upload? det trodde jag var en självklarhet. det kan tom jag ha som bor i kinna som ligger i marks kommun som ligger ca 5 mil från göteborg. fick mitt 10 upp i går och kan utnyttja 12mbit vissa stunder. samt nära 30 mbit ner...

obs.. inget skryt.. bara lite info om någon är intresserad..

Jag har med 24/10 som fungerar fint och jag bor i en ännu mindre håla än Kinna.

Hej Tawoz! Trevligt att någon från swec bor så nära.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

Har funderat på en sak.

Skulle jag kunna få 10 Mbit/s i upload om jag ändrade adress hos Comhem, så att de tror jag bor i ett område där det går att beställa 10 Mbit/s upp? Vet ju att mitt område är uppgraderat för tjänsten men den går ej att beställa.

När jag flyttade hit, var det bara att plugga in modemet och köra. Adressändringen gjorde jag i efterhand.

Går man in här: http://www.comhem.se/hdtvcampaign.html och klickar på bredband, så ser man hur deras utbud kommer att se ut i höst, dock inga priser.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Har funderat på en sak.

Skulle jag kunna få 10 Mbit/s i upload om jag ändrade adress hos Comhem, så att de tror jag bor i ett område där det går att beställa 10 Mbit/s upp? Vet ju att mitt område är uppgraderat för tjänsten men den går ej att beställa.

När jag flyttade hit, var det bara att plugga in modemet och köra. Adressändringen gjorde jag i efterhand.

Går man in här: http://www.comhem.se/hdtvcampaign.html och klickar på bredband, så ser man hur deras utbud kommer att se ut i höst, dock inga priser.

Det borde gå.. men sen kan man undra varför husen i området runt dig har fått det och inte det huset du bor i. kanske dom har gamla grejor i det huset du bor. Men ring till dom och fråga vad det beror på... jag kunde inte beställa 10 mbit upload genom nätet men ringde då var det inga problem.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+3,Ghz@3,3Ghz(330x10), Gigabyte GA-MA790FX-DQ6, 3X Kingston ValueR. DDR2 PC6400 1024MB 800Mhz@1110 Mhz XFX Geforce 8800 GTX 768MB 3dmark:11989 Orthos: 12 timmar+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tawoz
Det borde gå.. men sen kan man undra varför husen i området runt dig har fått det och inte det huset du bor i. kanske dom har gamla grejor i det huset du bor. Men ring till dom och fråga vad det beror på... jag kunde inte beställa 10 mbit upload genom nätet men ringde då var det inga problem.

Har frågat varför jag inte kan beställa, och har inte fått svar än. Det var mer än 2 veckor sedan. Vet att hela området Kungsladugård och Majorna här i Göteborg, inte kan beställa. De har uppgraderat kapaciteten med en helt ny undercentral i här. Ser i modeminställningarna att jag har 64 QAM for upstream så systemet skall vara uppgraderat för tjänsten.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen beställt 24/10. Bor i Majorna. Säljaren jag pratade med på Comhem sa att jag troligtvis kunde få 50Mbit i september.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toett
Jag har nyligen beställt 24/10. Bor i Majorna. Säljaren jag pratade med på Comhem sa att jag troligtvis kunde få 50Mbit i september.

OK. Då gäller det inte hela Majorna.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Har funderat på en sak.

Skulle jag kunna få 10 Mbit/s i upload om jag ändrade adress hos Comhem, så att de tror jag bor i ett område där det går att beställa 10 Mbit/s upp? Vet ju att mitt område är uppgraderat för tjänsten men den går ej att beställa.

När jag flyttade hit, var det bara att plugga in modemet och köra. Adressändringen gjorde jag i efterhand.

Går man in här: http://www.comhem.se/hdtvcampaign.html och klickar på bredband, så ser man hur deras utbud kommer att se ut i höst, dock inga priser.

Kan fungera om du adressändrar till en klar adress, bokar tjänsten och sedan ändrar tillbaka MEN om inte är det ingen idee att du felnmäler. Isf kan du lika bra nedgradera igen. Det finns ju en anledning till att du inte kan beställa. Bara att du och kundtjänsten inte vet den. Tex kanske detestkör 64QAM i upstream för att se om nätet håller. Vilken sekund som helst kanske de går ned till 16QAM igen och då är det inget du kan göra för att få tillbaka hastigheten.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toett
Jag har nyligen beställt 24/10. Bor i Majorna. Säljaren jag pratade med på Comhem sa att jag troligtvis kunde få 50Mbit i september.

Vet du om 10Mbit fanns tillgängligt på deras hemsida med eller om det bara gick igenom kundtjänst? Jag antar att jag är ansluten till samma station som Kabelkillen och ingen jag känner i närheten kan bli uppgraderad iaf. (typ: Sandarna, Kungsladugård, Kungsten, "Hängmattan", etc.)

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Vet du om 10Mbit fanns tillgängligt på deras hemsida med eller om det bara gick igenom kundtjänst? Jag antar att jag är ansluten till samma station som Kabelkillen och ingen jag känner i närheten kan bli uppgraderad iaf. (typ: Sandarna, Kungsladugård, Kungsten, "Hängmattan", etc.)

När jag kikade på Com Hems sida framgick det inte att jag kunde få 10Mbit upload. Men de har ju lagt det som ett separat "extra uppströms"-paket.

Från deras sida:
"*** Extra uppströmshastighet är idag tillgänglig i 80% av Com Hems hushåll."

Hur som helst var det inga problem i mitt område. Såggatan/Ankargatan.

Permalänk
Medlem

Saxat från Comhem´s hemsida:

Betalar du för mer Bredband än du får?
Vi har förstått att vi varit otydliga med vad vi faktiskt levererar i bredbandshatighet, men nu ska det bli ändring på det. Från och med sommaren 2008 har vi, tillsammans med våra bredbandskonkurrenter, kommit fram till att bli tydligare med vad vi levererar.

Den första punkten på vår gemensamma lista handlar om den omdebatterade bredbandshastigheten. I fortsättning kommer vi inte använda uttrycket ”Upp till...”, utan vi kommer tala om intervaller. Det gör vi för att du tydligare ska veta vad du betalar för. Vi på Com Hem kallar det Reko Bredband.

jösses... reko bredband? hoppas dom börjar med reko priser och reko fungerande tjänst med

Permalänk
Medlem

Får man den speed man betalar för är inte comhem så dyr. Vi måste ju jämföra med liknande teknik som tex adsl. LAN/fiber är ju billigare när det väl är i drift.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Slipper ComHem snart då det ska dras in ethernet/fiberlan här

Iofs har det fungerat rätt bra, får ut 23/9 av min 24/8 lina.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velosider
Iofs har det fungerat rätt bra, får ut 23/9 av min 24/8 lina.

Med min 10/1 lina får jag ut:

Och då sitter jag på MSN, Ventrilo och har µTorrent igång

För att hoppa in mitt i tråden: Jag har aldrig haft problem med hastigheten, utan bara ner-tider Kundtjänsten har jag inte upplevt okunnig eller något, brukar kunna få svar på mina frågor då jag ringer vid nedtiderna.

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Får man den speed man betalar för är inte comhem så dyr. Vi måste ju jämföra med liknande teknik som tex adsl. LAN/fiber är ju billigare när det väl är i drift.

Kan egentligen inte annat än hålla med. Anledningen till mitt aningen sura inlägg är att senaste tiden har det fungerat lite sådär. Kopplas ner minst 1 gång per dag, oftast fler, minst varannan dag måste jag boota om modemet.

Farten i sig kan jag inte klaga på. Mina 24/10 fungerar riktigt bra och tydligen ryktas det om 399:- för 50/10, helt ok pris om man som Phunky säger får ut den speed man ska ha. Synd bara att dom börjar snacka om intervaller... men det är ju en helt annan tråd

I vilket fall efter 44 min i kö till comhem så beslutade jag att avvakta tills imorgon (4/8) då Helsingborg ska kunna beställa 50 mbit, känns lite dumt att fixa nytt modem i dag när jag inte kan använda det till 50 mbit senare.

Killen på supporten var väldigt hjälpsam men lät rätt trött, misstänker fler från Sweclockers ringt idag

Sist men inte minst: Phunky tack för dina vettiga inlägg

Permalänk
Medlem

Hur kan 50/10 kosta 399;- (om ryktet nu stämmer) när 24/1 kostar mer? Ocker, om de inte automatiskt sänker de andra tjänsterna för befintliga kunder!

Jag får förresten ut 9,5Mbit/s downstream och 1,6Mbit upstream (24/1 tjänst) nu i rusningstrafiken. Väldigt reko

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Får man den speed man betalar för är inte comhem så dyr. Vi måste ju jämföra med liknande teknik som tex adsl. LAN/fiber är ju billigare när det väl är i drift.

Till skillnad från adsl så äger ju comhem hela skiten...

varför skulle comhems system vara dyrare i drift än fiber?

hade de fixxat till deras utrustning så att man kan få 100mbit från första början istället för att göra små uppgreaderingar hela tiden, så tror jag tjänsten kunde blivit mycket billigare.

och 399:- för 50/10 har jag svårt att tro, comhem och dess rövarpriser. Skulle de mot all förmodan sälja den tjänsten för så billigt så har de nog slagit i huvet :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Hur kan 50/10 kosta 399;- (om ryktet nu stämmer) när 24/1 kostar mer?

Egentligen inte lönt att spekulera. Men troligen blir det 399+60 isf.
Tror verkligen inte att det blir billigare än 24/10

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Till skillnad från adsl så äger ju comhem hela skiten...

varför skulle comhems system vara dyrare i drift än fiber?

hade de fixxat till deras utrustning så att man kan få 100mbit från första början istället för att göra små uppgreaderingar hela tiden, så tror jag tjänsten kunde blivit mycket billigare.

och 399:- för 50/10 har jag svårt att tro, comhem och dess rövarpriser. Skulle de mot all förmodan sälja den tjänsten för så billigt så har de nog slagit i huvet :).

Mycket av fibern hyr de + att koaxnät kräver mer kontinuerlig översyn än fiber. Dessutom förekommer många s.k. returstörningar i comhems nät (alla koaxnät med returtrafik) vilket är det himmla problem att åtgärda.

399kr stämmer, det är dock vid 12mån bindningstid (ordinarie pris var någonting på 469 eller liknande) + att man inte får detta modem gratis eller för 1kr + frakt. Har för mig det kostade 600kr. Dyrt med nya grejjer. Säkerligen något som gör att många inte tecknar tjänsten.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Mycket av fibern hyr de + att koaxnät kräver mer kontinuerlig översyn än fiber. Dessutom förekommer många s.k. returstörningar i comhems nät (alla koaxnät med returtrafik) vilket är det himmla problem att åtgärda.

399kr stämmer, det är dock vid 12mån bindningstid (ordinarie pris var någonting på 469 eller liknande) + att man inte får detta modem gratis eller för 1kr + frakt. Har för mig det kostade 600kr. Dyrt med nya grejjer. Säkerligen något som gör att många inte tecknar tjänsten.

Det är väl precis som adsl att de kör fiber fram till stationerna men koaxkabel ut till fastigheten.. så precis med adsl så är det den sista biten som krånglar?

399:- för 50/10, Då verkar det ju riktigt kap, betalar ju somsagt 429kr för 24/10 obundet... så då ska man ta 50/10 bundet i 12 mån så får man dels billigare månadskostnad och dels snabbare, verkar ju lovande ändå.

600kr är ju en fjuttkostnad.. kommer ihåg att jag pröjjsa 1500kr för vdsl när BBB lanserade det för 4 år sedan.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Pyntar 399:- för 24/10 idag och lär uppgradera till 50/10 imorgon, om dom klarar hålla vad dom lovar med 4 augusti,
även om jag får +2 månader bindningstid eftersom jag har 10 månader kvar.
Misstänker starkt att dom kommer att stuva om en del i tjänsterna i och med 50/10.
Lär ju inte hända så grymt mycket mer än 50/10 närmsta året ändå antar jag...

Permalänk
Avstängd

har du 10 månaders binding kvar och det är +12 så får ju 22 månaders bindingstid inte 10+2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
har du 10 månaders binding kvar och det är +12 så får ju 22 månaders bindingstid inte 10+2.

nope... kan uppgradera och få "nya" 12 månader...

Permalänk
Medlem

jag hade 10 månader kvar av mitt 10/10 och uppgraderade till 24/10 och hade fortfarande 10 månader kvar. så det stämmer INTE att dom plussar på gamla och nya tiden!

Permalänk
Medlem

Har tjatat med en polare om comhem som kör kabel.men han hävdar att det är ADSL teknik...stämmer detta?

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Har tjatat med en polare om comhem som kör kabel.men han hävdar att det är ADSL teknik...stämmer detta?

Comhem är enbart kabel. Aldrig xDSL.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ingen massivt superreklam om 50Mbit uppblåst på hemsidan än (00:46)

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

Nu bråkar deras hemsida igen. Kan bara få 0.5 Mbit/s bredband på min adress enl. sidan.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Nu bråkar deras hemsida igen. Kan bara få 0.5 Mbit/s bredband på min adress enl. sidan.

jag med nu.... började med att valet om "Bredband Medium" försvann igår kväll.... fan... hoppades på att de höll på att uppdatera så även jag kunde ta emot 10mbit upload men nej då... vanligt "hemsidestrul" endast

Permalänk
Avstängd

Har ringt och beställt 50Mbit nu. Killen aktiverade det direkt men modemet tar någon dag innan det kommer. Blev mest förvånad över priset, samma som jag betalar nu.. 399:- månaden.

Binde mig för 12 nya månader, hade 11 månader kvar av bindningstiden på 24/10 så enda skillnaden blev 1 ny månad..

99:- för frakt av modemet enda jag behövde betala.

Citat:

Beställda ändringar & uppdateringar
XLarge 50/10 Mbit/s kampanj 2008-08-05

Permalänk
Medlem