Permalänk
Medlem

100 ping mot comhems gateway gav följande resultat:

Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 3ms, Maximum = 16ms, Average = 5ms

Permalänk

--- 80.217.176.1 ping statistics --- 51 packets transmitted, 51 packets received, 0.0% packet loss round-trip min/avg/max/std-dev = 3.211/6.463/17.270/3.189 ms

Permalänk
Medlem

Kört ping i 24h var 5e minut nu (average ifrån 'ping -c 10 gateway') och resultatet blev följande, så kanske var lite hastig med att kritisera
http://vps.heliopolis.se/1st_day_latency.png

heliopolis ~ # ping -c 10 -I eth1 83.248.x.x PING 83.248.x.x (83.248.x.x) from 192.168.x.x eth1: 56(84) bytes of data. 64 bytes from 83.248.x.x: icmp_seq=1 ttl=255 time=4.85 ms 64 bytes from 83.248.x.x: icmp_seq=2 ttl=255 time=6.02 ms 64 bytes from 83.248.x.x: icmp_seq=3 ttl=255 time=12.9 ms 64 bytes from 83.248.x.x: icmp_seq=4 ttl=255 time=5.84 ms 64 bytes from 83.248.x.x: icmp_seq=5 ttl=255 time=6.01 ms 64 bytes from 83.248.x.x: icmp_seq=6 ttl=255 time=6.18 ms 64 bytes from 83.248.x.x: icmp_seq=7 ttl=255 time=6.34 ms 64 bytes from 83.248.x.x: icmp_seq=8 ttl=255 time=6.01 ms 64 bytes from 83.248.x.x: icmp_seq=9 ttl=255 time=12.1 ms 64 bytes from 83.248.x.x: icmp_seq=10 ttl=255 time=5.85 ms --- 83.248.x.x ping statistics --- 10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9001ms rtt min/avg/max/mdev = 4.859/7.224/12.925/2.696 ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
en massa text............

Att ni ens har kvar comhem, försök övertala dina föräldrar att dom byter leverantör, vad som helst måste ju vara bättre än comhem i erat område.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Om du varit med tidigare så skulle du vet att han tydligen inte kan få någon plats i stationen för adsl. Skumt att inte telia bygger ut isf men men.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Att ni ens har kvar comhem, försök övertala dina föräldrar att dom byter leverantör, vad som helst måste ju vara bättre än comhem i erat område.

handlar mer om att <insert valfri isp här> ska övertala mig att binda upp mig 12mån på en uppkoppling som kanske är av samma kvalitet som comhems. sambon är begränsat intresserad av att köpa grisen i säcken och jag likaså

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
handlar mer om att <insert valfri isp här> ska övertala mig att binda upp mig 12mån på en uppkoppling som kanske är av samma kvalitet som comhems. sambon är begränsat intresserad av att köpa grisen i säcken och jag likaså

Fungerar inte uppkopplingen tillfredsställande så kan man säga upp tjänsten innan bindningstiden är slut. Du kan inte bli tvingad att betala för en tjänst som inte fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Sist ringde vi när hela skiten var nere. Och jag satt i kö i 60 min och sen kom jag fram o då sa han att flera i området har anmält problemet.

Hela ditt område måste ringt samtidigt. Ringde själv till supporten för en vecka sedan och nu idag. (Försöker få fram varför jag inte kan beställa bättre upload nu när de uppgraderat nätet). Förra veckan ringde jag på en vardagskväll och satt i kö max 10 min. När jag ringde idag satt jag i kö i ca. 3 min.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Har comhem full duplex på deras 24/10 tjänst ?

Permalänk
Medlem

Det finns väl ingen internetleverantör idag som bara erbjuder halv duplex?

Permalänk
Medlem

Telia på adsl t ex

Permalänk
Medlem

Jag kan maxa åt båda hållen samtidigt iaf..

~3000kB/s ner och ~1000kB/s upp..

24/10..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lansen
Telia på adsl t ex

Där har du fel, det är full duplex.

Permalänk
Medlem

Ifrån telias support:

Adsl är en så kallad halv duplex-tjänst vilket innebär att upp- och nedströmstrafiken samsas om en och samma förbindelse. Detta innebär i praktiken att om du försöker skicka och ta emot stora mängder information samtidigt kommer du att uppleva en markant sänkning av hastigheten på bredbandet. Bandbredden fylls snabbt upp och anslutningen blir trög i båda riktningarna. Detta är en teknisk begränsning i tjänsten och gäller för alla adsl-tjänster.

Permalänk

Det där har de säkert bara missuppfattat. Såvitt jag vet ska de flesta nuvarande implementationerna av ADSL vara full duplex. Det är ju ganska självklart eftersom olika frekvensband används uppströms och nedströms. Dock kommer självklart den ena riktningen att lida om den andra utnyttjas fullt ut, eftersom Ack-segment måste skickas hela tiden.

Visa signatur

CCNA

Permalänk

halv duplex låter dock som att du bara kan göra 1 sak i taget.

skicka eller ladda ner

typ laddar du ner kan du inte ladda upp och tvärt om.

Adsl är nog fullduplex. annars är det skumt.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Mer info om ADSL för de som fortfarande tror det är halv duplex http://en.wikipedia.org/wiki/ADSL

Btw.. är det inte lite off topic? Det här är ju Comhem Tråden!

Permalänk
Medlem

bitter

Är det bara jag som fortfarande inte kan beställa 10mbit upload eller? Har sökt på grannhusen häromkring och de kan givetvis ha det. Men inte i mitt hyreshus givetvis... Bor i Linköping för övrigt.

Har ringt och härjat med kundtjänst säkerligen 10 000 gånger och aldrig kan de ge mig ett svar eller anledning...

Försökte idag igen...
ComHem installerades nämligen så sent som under mars i år i vårat hus, så jag knallade upp på vinden för att se om det var något gammalt skit de har tryckt in eller om det faktiskt FINNS bra utrustning i huset. Följande info på signalförstärkaren:

Förstärkarmodell: CXE101
Innivå Hi: 81
Innivå Low: 84
Utnivå: 106
Datum för driftsättning: 080303

Så ringde igen och tänkte att med dessa uppgifter kan jag få reda på om det är någon stor uppgradering (så jag måste vänta länge) eller någon skitinställning vilket kanske kan gå snabbare... Och vad säger damen?

"Det är inget fel i ditt hyreshus. Det är en inställning här på ComHem"... i detta ögonblick är telefonen påväg ut ur fönstret... Hon kan givetvis inte ge mig ett datum... Inte ens på en höft...

Blir galen på detta...

Är det fler som fortfarande väntar på 10 upload eller bor man i djävulens hansjälvs hus?

Permalänk

Still waiting...

Permalänk
Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Kolla in denna artikel
http://www.aftonbladet.se/pryl/article2990875.ab

ja ibland undrar jag fan om man väntar på något gott överhuvudtaget... eller om man bara väntar på skit

Har en kontakt inne på "Utsikt" (de som står för stadsnätet här i lkpg), han meddelade att de faktiskt hade en hel fibernod som stod i min källare. blev sjukt sugen att dra en egen jäkla lina där... tills han hade kollat i det närmare och sa att fibernoden ägdes av comhem och att de levererade nät till dem via noden...

det gör det hela ÄNNU roligare... grannarna kan sitta på 10ul, jag kan inte, en fibernod i min källare och "det är inget fel i ditt hus. det är en inställning här"...

snacka om att förtroendet rasar för comhem

Funderar på BBB´s VDSL2+ nu i höst... men det verkar ju vara försenat det också...

Att det inte ska finnas NÅGOT bra sätt att få ett hyffsat nät på... bor i mitt jäkla stan också...

Permalänk
Medlem

Här är en till som väntar...

Känner igen mig 100% på din kommunikation med kundtjänst. Det enda positiva är att vi (samtliga anslutna till Göteborg/Kungsladugårds station antar jag) blivit uppgraderade till 64QAM, men det var ett tag sen nu och än har inget hänt. Kul att vi inte är ensamma iaf

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Avstängd

Ingen som vet nåt pris på 50Mbit som ska lanseras på måndag?
Tycker det är knepigt att dom inte uppdaterar sidan (www.comhem.se/50)

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa att blir inte samtliga eftersläntrare i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala upgraderade till 10Mbit upload imorgon eller på måndag så tar det antagligen till 1:e november innan något händer.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

de flesta här skriver att efter uppgradering till 64QAM kom 10/10-valet lite senare... hur kan man kontrollera det om man inte är ComHem kund i dagsläget?

Gjorde ny sökning idag, och kan inte beställa 10/10 (och ringa till dem är ju dödfött).... men HD-tvkanaler går att beställa fin fint, hehe....

som tidigare nämnt sitter jag i linköping (i ett gammalt kabelvision / visit-hus... givetvis utan fiberuttag dock)

Permalänk
Medlem

50/10 var billigare än jag trodde. Ingen officiell information ännu dock så kan ej ge exakta siffror. Dock under 500kr

Fungerade dock förträffligt vid test i över ett dygn. Man måste dock ha ett nytt modem från cisco. Ett wideband docsis modem. Finns inga äkta docsis 3.0 modem som klarar att bundla uppströmmar så högre än 10 i upload kommer dröja tills det finns iaf.

Dessutom har de en väl tilltagen intervall för tjänsten. 25-50mbit och har förstått att det är belastat på sina håll och ändrat från 70% till mellan 12-24mbit på 24mbittjänsten. Antar att det är liknande BBBo ch Telia som har fått klagomål på "upp till" uttrycket.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Antar att du inte vet något on 10Mbit i Göteborg eftersom du inte sagt något, Phunky?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Jag skulle tippa att blir inte samtliga eftersläntrare i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala upgraderade till 10Mbit upload imorgon eller på måndag så tar det antagligen till 1:e november innan något händer.

har du fått den infon ifrån? vet du om det gäller övriga sverige också? (som exempelvis linköping, hehe)

Permalänk
Medlem

1:e november är [senast] datumet satt till för de orterna. De kanske väntar med att uppgradera vår upstream till 10Mbit tills de uppgraderar downstreamen till 50?

Skandalöst om det är så, men vi har ju fått vänta några extra månader mer än 80% av resten av Sverige (det är ingen gissning, det kommer från comhem själva (januari -08, igenom fairshopping)) så de kanske låter oss vänta några månader till. Med comhem vet man ju aldrig.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
50/10 var billigare än jag trodde. Ingen officiell information ännu dock så kan ej ge exakta siffror. Dock under 500kr

Fungerade dock förträffligt vid test i över ett dygn. Man måste dock ha ett nytt modem från cisco. Ett wideband docsis modem. Finns inga äkta docsis 3.0 modem som klarar att bundla uppströmmar så högre än 10 i upload kommer dröja tills det finns iaf.

Dessutom har de en väl tilltagen intervall för tjänsten. 25-50mbit och har förstått att det är belastat på sina håll och ändrat från 70% till mellan 12-24mbit på 24mbittjänsten. Antar att det är liknande BBBo ch Telia som har fått klagomål på "upp till" uttrycket.

trebligt betalar ju 429 för 24/10 altsså borde den tjänsten sänkas

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

har jag fattat detta rätt.. kan inte alla som bor i göteborg i comhem hus ha 10 mbit upload? det trodde jag var en självklarhet. det kan tom jag ha som bor i kinna som ligger i marks kommun som ligger ca 5 mil från göteborg. fick mitt 10 upp i går och kan utnyttja 12mbit vissa stunder. samt nära 30 mbit ner...

obs.. inget skryt.. bara lite info om någon är intresserad..

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+3,Ghz@3,3Ghz(330x10), Gigabyte GA-MA790FX-DQ6, 3X Kingston ValueR. DDR2 PC6400 1024MB 800Mhz@1110 Mhz XFX Geforce 8800 GTX 768MB 3dmark:11989 Orthos: 12 timmar+