Permalänk
Medlem

Duger det att klocka med?

Har

Asus p5B moderkort (inte deluxe, -E, eller liknande utan bara P5B)

4*1 gb Corsair Value select. Tror det är 667 Mhz minnen?. Vet ej timings, går det att kolla på något sätt?

520 W Corsair HX Nätagg

E6700 processor, (Multipel 10)

Standard Intel kylare till processorn.

Antec P182 chassi.

SpeedFan

CPU idle/load 40/55
Cores 27/45

Datorn har gått ett år ungefär. Har precis bytt chassi och nätagg.

Vet hur jag ska gå tillväga för att klocka men jag undrar om det är värt det med det systemet jag har. Vet inte hur väl anpassade delarna är för ändamålet.

Permalänk
Avstängd

Checka dom KLISTRADE trådarna där står allt om klockning lycka till...

Permalänk
Medlem

P5B är en riktigt bra överklockare, jag sitter på en själv. Kan avråda från att använda 4 minnesmoduler på den plankan, går inte alls bra i överklockningssammanhang. Använd två, och använd de gula socklarna, plats 1 och 3 sett från CPU:ns håll.

Dina minnen tror jag inte är någon höjdare dock, men prova för all del.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen

mmm... det kanske är värt att byta ut till två bra 2gb stickor istället. Ska försöka vandra över till 64 bitars vista så småningom för att kunna utnyttja det bara.

Permalänk
Medlem

När du ändå har lädret uppe, satsa en slant på en bättre CPU kylning också.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

mmm... Den jag har låter faktiskt väldigt mycket också. Jag vill få tag på nån som är hyfsat lätt att montera. Jag vill inte hålla på med en massa trixande för att få dit den.

Förresten, måste man ta ut moderkortet för att kunna byta ut kylaren?

Permalänk

Nopp, inte vad jag vet iaf.. Borde bara vara att plocka av, ta bort pastan och sedan på med ny pasta och på med kylare..

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

aah, det vore skönt, skulle kännas så tungt att behöva operera ut allt igen bara för ny kylare, har precis bytt chassi och det tar ju en stund att få allt på plats.