Permalänk
Medlem

Maui Jim solglasögon

Jag var inne hos optikern idag, och de hade hemma Maui Jim solglasögon. Hittade en modell med "minnesmetall", lätt, extremt uv-skydd och även anpassade glas för mitt synfel.

Allt var frid och fröjd till hon sa priset, ~5 800:- inkl synfels-korrigerande glas. Ungefär 3 500:- för endast solglasögon.

Är det någon som använder Maui Jim, om inte vad tycker ni om modellen, samt är det befängt att slänga ut strax under 6 000:- för glasögon?
Det ska tilläggas att jag tillbringar väldigt mycket tid ute och även på havet, har segelbåt och då kan glasögonen ta stryk lätt..

Läs mer här:
http://www.mauijim.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product3_101...

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Re: Maui Jim solglasögon

Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Jag var inne hos optikern idag, och de hade hemma Maui Jim solglasögon. Hittade en modell med "minnesmetall", lätt, extremt uv-skydd och även anpassade glas för mitt synfel.
http://akamai.backcountrystore.com.edgesuite.net/images/items...

Allt var frid och fröjd till hon sa priset, ~5 800:- inkl synfels-korrigerande glas. Ungefär 3 500:- för endast solglasögon.

Är det någon som använder Maui Jim, om inte vad tycker ni om modellen, samt är det befängt att slänga ut strax under 6 000:- för glasögon?
Det ska tilläggas att jag tillbringar väldigt mycket tid ute och även på havet, har segelbåt och då kan glasögonen ta stryk lätt..

Läs mer här:
http://www.mauijim.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product3_101...

Mina nuvarande gick på 4800kr, paret innan 5500kr. Visst är det helt klart mer än vad som behövs, men med tanke på att jag använder dem hela dagarna, varje dag året om och att ett par ordentliga glasögon faktiskt har en livslängd på en 3-4 år för mig så tycker jag det är rätt ok. Dyrt visst, men faktiskt värt det.

~5800kr är ju ett riktigt högt pris tycker jag, speciellt om de slipade glasen går på ~2300kr. Nästan 2500kr bara för att få slipade glas tycer jag är i överkant.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Varför inte... jag känner en syrra till mig som slänge ut 8000kr för ett par vanliga glasögon dock JL märkta super tunna.

Tyckte självklart hon var tokig för att kasta så mycket pengar på ett par glasögon, men vi alla prioriterar olika jag köper ju hårddiskar och datordelar stup ikvarten för samma peng så det är "kvitt".

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Jag är också på jakt efter slipade solglasögon och är lite inne på att beställa från någon butik utomlands över internet, blir mycket billigare. Är det någon som har provat det? Var det svårt att översätta receptet till engelska och fylla i rätt värde på rätt ställe?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Jag är också på jakt efter slipade solglasögon och är lite inne på att beställa från någon butik utomlands över internet, blir mycket billigare. Är det någon som har provat det? Var det svårt att översätta receptet till engelska och fylla i rätt värde på rätt ställe?

Ett hett tips är ju lensway annars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Jag är också på jakt efter slipade solglasögon och är lite inne på att beställa från någon butik utomlands över internet, blir mycket billigare. Är det någon som har provat det? Var det svårt att översätta receptet till engelska och fylla i rätt värde på rätt ställe?

Jag testade provabeställa på skoj för att se priset på Framesdirect och hamnade precis över 4 000:- ($639) med slipade glas, så visst blir det billigare att beställa online.

Belga/ Jo det verkar dyrt för slipade glas, det tycker jag också. Men å andra sidan som du påpekar, de ska hålla över en lång tid och räknar man ut per år blir det inte så stor kostnad.

Bågarna är som sagt gjorda av "minnesmetall" och ska tåla att böjas max 80 grader flera hundra gånger utan att tappa formen, enlig Google-sök. Över 80 grader går inte, då tappar de formen.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Jag testade provabeställa på skoj för att se priset på Framesdirect och hamnade precis över 4 000:- ($639) med slipade glas, så visst blir det billigare att beställa online.

Belga/ Jo det verkar dyrt för slipade glas, det tycker jag också. Men å andra sidan som du påpekar, de ska hålla över en lång tid och räknar man ut per år blir det inte så stor kostnad.

Bågarna är som sagt gjorda av "minnesmetall" och ska tåla att böjas max 80 grader flera hundra gånger utan att tappa formen, enlig Google-sök. Över 80 grader går inte, då tappar de formen.

Jo att bågarna är dyra förstår jag, det var mest priset för bara glasen jag tyckte var väl tilltaget.

De glasen jag haft på mina senaste bågar har vart lite speciella. Antingen har det vart halvbågar som kräver att skåror fräses i glasen eller modeller utan någonting runt glasen, så att bågarna måste skruvas fast. De glasen, inkl saker som repskydds- och antireflexbehandling samt självtoning har kostat som mest 1300kr per glas, så att ha nästan samma pris för vanliga glas till en hel båge tycker jag är att ta i.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Belga/ Har forskat lite mer på glasen och varför de är så dyra. De är gjorda av sammanlagt 9 (nio) lager, räknat från utsidan på engelska:
- Waterproof coating
- Anti reflective
- Clearshell
- Lens
- Polarizing film
- Lens
- Clearshell
- Bigradient mirror
- Waterproof coating

Där är orsaken.

Har idag beställt ny synundersölning, så beroende på lönen som kommer blir det antingen denna månad eller nästa inköp.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Varför inte... jag känner en syrra till mig som slänge ut 8000kr för ett par vanliga glasögon dock JL märkta super tunna.

Off Topic:
Har din far många ungar på byggden som du inte känner?

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Off Topic:
Har din far många ungar på byggden som du inte känner?

hahahahha

Det kanske är en liten by där alla "känner" alla

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Off Topic:
Har din far många ungar på byggden som du inte känner?

hehe, you never know

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Fyfan inte billigt direkt. Jag lyckas alltid ha sönder eller tabba bort mina solglasögon så jag kör på HM

Permalänk
Musikälskare

Hade en polare som köpte brillor för 5000+ men sen kom han på att dom var sjukt fula, typ värsta ångesten xDDD

Så han lämnade tillbaka dom samma dag -_-

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?