Permalänk
Medlem

e8400 67 grader?

Hej!

jag köpte en e8400 för jag har hört att den är bra att klocka..

men till min förvåning så är den 67 grader i load med original kylaren och original kylpasta.. I load!

Sedan visar den 2666 mhz med 8 multipel, tycker jag också är konstigt?

Risk att jag monterat kylaren fel eller är den såpass varm?

Kan passa på o fråga samtidigt, har ett 4870, och jag la en kabel från cdn bredvid den.. och den smälte:S den är nära sata kablarna till hddn, risk att dom smälter sönder också eller är dom bättre skyddade?

tackar för svar

Permalänk
Medlem

OT: Hänger du på flashback?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don Toro
OT: Hänger du på flashback?

ehm nej

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att multiplen säker sig om du inte använder CPUn så mkt?

Permalänk
Medlem

jo, har satt multipeln på 9 med 333 mhz vilket ger 3 ghz.. med standard v-core..

men den är 55 grader i idle.. 67-68 i load..

ska den vara så? tycker det låter lite högt för att vara orörd..

men får väl köpa en ny fläkt, för den blev 78 grader i 3,6 ghz i load.. hade tänkt mig en 4 ghz i alla fall..

men förövrigt är det ett gigabyte ga-ep35c-ds3r moderkort..

Permalänk
Medlem

Helt normala temps med orginalkylaren. Finns massa trådar om detta sök lite innan du skapar en ny :S

Visa signatur

=)

Permalänk
Vila i frid

Mät temperaturen med REALTEMP (och inget annat) och återkom med nytt värmeresultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Mät temperaturen med REALTEMP (och inget annat) och återkom med nytt värmeresultat.

när jag kör den säger den driver not loaded, try running as administrator (är redan det)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
när jag kör den säger den driver not loaded, try running as administrator (vet inte hur man gör det )

Markera raden med realtempikonen, högerklicka & välj "kör som administratör"

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi och fläktar?

OT: Jag hänger på FB Don Toro

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Okej, fick ordning på det.. laddar upp en bild..

http://img135.imageshack.us/img135/3002/namnlsji6.jpg

vad ska man titta på egentligen i real temp? distance to tj max eller core temp?

Chassit är förövrigt ett billigt skit atx chassi... men har moddat det lite, sitter 2 st 80mm fläktar i (ena inte ikopplad dock), och en 250mm på sidan..

Edit: kan passa på och fråga, vill få upp den i 4ghz (tänkte köpa en silentfreezer 7 pro)..

men behöver jag då klocka minnena, det är pc6400 800mhz minnen.. har ingen aning om hur man gör det, det finns hur mycket som helst att ställa in bland minnena.. räcker det att höja multipliern så dom kommer till 1066mhz och sen ev. höja spänningen lite på dom?

Finns det något program så man kan se temperaturen på minnena? värt att köpa kylning till dom? (finns ingen på nu)

Permalänk
Medlem

Minnena hänger med när du ökar FSB:n. Multipliern kan du inte höja. Däremot ska minnesdividern stå på 2 (1:1).
Kan rekommendera att du läser någon av OC guiderna i forumet.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

jo fast tyckte den va krånglig..

men men det hette multiplier för någonting, så kan man välja, 2,0, 2,5 3,0 osv.. 3,0 tror ja va 1066 med samma fsb som jag har nu..
men när jag väljer det så visas det endå inte i cpu-z..

Edit: Eller så kanske det räcker med det dom höjs i o med överklockning av processorn..

skall man öka spänningen på chipset något snäpp kanske.. har läst guiden nu..

men temperaturerna var bra eller? (eller så som dom brukar)

Permalänk

De där temperaturerna är helt normala med originalkylare.

Permalänk
Medlem

Det är core temperature jag ska titta på i realtemp och inte tj max?
men då är den plötsligt 57 grader i load... är realtemp mycket säkrare? skall jag lita mer på real temp än coretemp?
Då kan jag ju klocka massor redan nu utan att byta fläkt än

Edit: den är nu 73 grader i load, med 3,8ghz@1,38750V, när börjar det bli skadligt med vcore? 80 grader bör proppen klara utan problem va?

låter för bra för att vara sant, original kylaren tycker jag såg riktigt vek ut..

men jaja, kan någon bekräfta för mig att realtemp visar riktigt?

mycket tacksam för svar på detta

Permalänk
Medlem

Realtemp är helt ok, ju varmare det blir desto mer rätt visar det.
Ingen som helst fara med vcoren, 1,45v ska den fixa. 73 grader tycker jag är OK
vissa säger att man bör ligga under 70 men har själv legat runt 80 ganska ofta utan problem. Däremot blev en E8400:a grinig när den fick 1,55v i vcore i ett dygn. Körde då på 4,5ghz. Efter den körningen ville inte prollen gå över 4,3ghz längre.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Minnena hänger med när du ökar FSB:n. Multipliern kan du inte höja. Däremot ska minnesdividern stå på 2 (1:1).
Kan rekommendera att du läser någon av OC guiderna i forumet.

Hejsan du de där med minnesdividern 1:1 min står på 4:5 är 1:1 bättre eller? för i cpu z så visar den mer mhz när jag har 4:5 eller är de jag som e knasig o inte förstår de där med 4:5 1:1 osv?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Don Toro
OT: Hänger du på flashback?
--------------------------------------------------------------------------------

citat: Claymann
ehm nej
_____________________
Haha, va dålig du e!

/Mudden Höres!

Visa signatur

- Antec 900 - Intel Core 2 Duo 3.0Ghz - Zalman CNPS9500 - Sapphire Radeon HD 4870 X2 2GB - 4 Gb Corsair RAM - 500Gb WD Caviar + 250 GB WD Extern - Corsair 550W -