Seriöst Vista->XP problem! Går det att ordna?

Permalänk
Medlem

Seriöst Vista->XP problem! Går det att ordna?

Hej!

Köpte mig en bärbar dator från SIBA för ca 2 veckor sedan med planer om att installera och köra XP på den.

Utan forskning tog jag mig an jobbet och körde på som vanligt, bootade XP cdn och formaterade C disken med Vista på. Under tiden filerna från CDn installerade på datorn så var jag tvungen att hoppa över en 20+ st för att kunna genomföra allt.

Sedan startade datorn om och så sattes diskkontrollen igång där XP började dumpa allt jag hade på min andra disk (70gb med bilder och annat som sparats i 2 år). Efter det så får jag en bluescreen!!

c00021a {Allvarligt fel}

Provade precis att installera och formatera om med en XP sp2-skiva där jag bootar den, får texten "Datorns inställningar konfigureras.." i två sekunder, sedan blir skärmen svart och inget händer efter 15 min.

Nu är min fråga, vad ska jag göra för att fixa detta?

Ska försöka få tag på en vista-cd och köra på det, nu är det viktigaste att jag får datorn att fungera!

Tack på förhand Sweclockare!

MVH Sebastian

EDIT: Det är en Asus x50SL-AP164C

Visa signatur

Mac Mini nov 09 :)

Permalänk
Medlem

Om det viktigaste är att få igång datorn så rekomenderar jag en Live skiva, lämpligen Mandriva, Ubuntu eller Suse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Om det viktigaste är att få igång datorn så rekomenderar jag en Live skiva, lämpligen Mandriva, Ubuntu eller Suse.

Har aldrig sysslat med det men kan väl kolla på det lite, bara så den kommer igång.

Finns det någon annan som har ett annat alternativ så hjälp mig gärna!

Visa signatur

Mac Mini nov 09 :)

Permalänk
Medlem

Du köpte en bärbar dator för två veckor sedan, sedan skruvade du in en extra hårddisk med bilder etc, och försökte installera XP på den som redan satt i (med vista)?

Då tycker jag du skruvar ut den hårddisken som du har viktiga saker på, skruvar in den i en annan dator för att sedan backuppa det viktiga, innan du fortsätter.

Jag vet inte om jag missförstått hur du menar med två hårddiskar, har jag det så rätta mig gärna.

Visa signatur

Jämställdheten vänder vid högakustenbron. - Framtidsteatern.

Permalänk
Medlem

Kanske varit lite otydlig, har två partitioner, en med vista, en med mina saker. Precis som man vanligtvist har. Diskkontrollen börja dumpa data från partition D:/ innan själva installationen börjar, då jag får bluescreen.

Visa signatur

Mac Mini nov 09 :)