Permalänk
Medlem

Hd4870 --> Tv

Jag börjar bli galen... jag må vara dålig på att söka men efter över en timmes letande orkar jag inte mer utan att fråga någon.

"Problemet" är att jag har ett PowerColor HD4870 som jag vill koppla till en par år gammal 32" TV (vanlig tjock-TV) som bara har scart uttag. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med vilka sladdar/adaptrar det är jag behöver (gärna länkar)?

Ska ner till den lokala radiobutiken (bor inte i ngn storstad direkt) så ska fråga där också efter hjälp, men tänkte om någon vänlig själ här skulle kunna hjälpa till så hade det varit uppskattat.

Permalänk
Medlem

Följde det inte med en komposit adapter? (gul kontakt)

För det borde TV'n ha, annars är det bara att köpa en komposit -> SCART adapter.

På grafikkortet så borde ju det sitta en S-video uttag mellan DVI-kontakterna (jag tror att det är S-video uttag i alla fall). Använd den medföljande adaptern i S-video uttaget, och använd sen en vanlig komposit kabel från adaptern som sitter i S-video uttaget till Tv'n.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Följde det inte med en komposit adapter? (gul kontakt)
http://img401.imageshack.us/img401/3115/namnlsvq4.png

För det borde TV'n ha, annars är det bara att köpa en komposit -> SCART adapter.

På grafikkortet så borde ju det sitta en S-video uttag mellan DVI-kontakterna (jag tror att det är S-video uttag i alla fall). Använd den medföljande adaptern i S-video uttaget, och använd sen en vanlig komposit kabel från adaptern som sitter i S-video uttaget till Tv'n.

Okej, jag testade detta dvs att köpa en Komposit sladd att sätta rätt in i TV:n men bilden blir grå. Är det ett vanligt fel tro?

Om någon har en lösning så är jag idel öra...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hallo Neilz..
Har köpt följande kabel på NetonNet till min popcornhour för svideo utgången till min vanliga tv, det blev kanon resultat direct utan knölande..
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=89320&sid=1002514&SpaceCo...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neilz
Okej, jag testade detta dvs att köpa en Komposit sladd att sätta rätt in i TV:n men bilden blir grå. Är det ett vanligt fel tro?

Om någon har en lösning så är jag idel öra...

Testat att sätta vga/dvi kabeln i en annan kontakt?

Visa signatur

AMD 5600+ / 2 GB ram / Powercolor 3870 / 1060GB hårddisk/

Eee Pc 900

Permalänk
Medlem

Går det inte ansluta med dvi/hdmi adapter och sen en hdmi kabel till tvn?

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imprezagt
Testat att sätta vga/dvi kabeln i en annan kontakt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Går det inte ansluta med dvi/hdmi adapter och sen en hdmi kabel till tvn?

Ni har inte läst ursprungsinlägget va
Skulle säga att det är rätt ovanligt med både VGA och DVI/HDMI på en tjock-TV.

Bästa bild får du med S-video via en sån kabel som harnarn länkade till, går även att köpa lös kabel och sen en SCART-adapter om din TV inte har S-video in. Kräver då att din TV klarar av S-video via SCART, annars får du köra med komposit men det blir inte lika bra bild.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neilz
Okej, jag testade detta dvs att köpa en Komposit sladd att sätta rätt in i TV:n men bilden blir grå. Är det ett vanligt fel tro?

Om någon har en lösning så är jag idel öra...

Låter som om grafikkortet skickar ut en NTSC signal, gå in i inställningarna och ändra till PAL.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neilz
Okej, jag testade detta dvs att köpa en Komposit sladd att sätta rätt in i TV:n men bilden blir grå. Är det ett vanligt fel tro?

Om någon har en lösning så är jag idel öra...

Här hittar du en lösning på ditt problem:
#3965447

En annan mer avancerad som kräver lite lödningsskillz:
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

med Vista får jag också bara svartvitt, men efter uppdatering till SP1 fungerar det utan problem, Värt att testa om du nu inte redan har gjort det.

Visa signatur

*Intel C2D E8400 @ 3Ghz* *Orginalkylning* *Gigabyte GA-EP35-DS4* *corsair xms2 2x2gb PC2-6400 800MHz 5-5-5-18* *Gigabyte Radeon HD4850* *seagate Barracuda 7200.10 400gb* *Antec Sonata+ 550*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Ni har inte läst ursprungsinlägget va
Skulle säga att det är rätt ovanligt med både VGA och DVI/HDMI på en tjock-TV.

Bästa bild får du med S-video via en sån kabel som harnarn länkade till, går även att köpa lös kabel och sen en SCART-adapter om din TV inte har S-video in. Kräver då att din TV klarar av S-video via SCART, annars får du köra med komposit men det blir inte lika bra bild.

Menar till en ny lcd tv, då är det väl bättre med dvi/hdmi? sitter med en 40" are

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Ni har inte läst ursprungsinlägget va
Skulle säga att det är rätt ovanligt med både VGA och DVI/HDMI på en tjock-TV.

Bästa bild får du med S-video via en sån kabel som harnarn länkade till, går även att köpa lös kabel och sen en SCART-adapter om din TV inte har S-video in. Kräver då att din TV klarar av S-video via SCART, annars får du köra med komposit men det blir inte lika bra bild.

Sätta datorskärmens kabel i en annan kontakt.
Hade typ samma problem själv men det fixade sig när man satte skärmens kabel i högra kontakten och då kom färgen på tvn som var kopplad via s-video kabel.....

Visa signatur

AMD 5600+ / 2 GB ram / Powercolor 3870 / 1060GB hårddisk/

Eee Pc 900