Permalänk
Medlem

Halva datorn död?

Hej,

Sitter med en stationär dator som inte vill starta. när man försöker starta den så går alla fläktar igång förutom processorfläkten + att själva datorn startar inte.. dvs jag får ingen bild alls.

moderkortet som är kört eller?

tack på förhand

Permalänk

moderkortet eller kanske PSU:n.
Piper den eller?

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem som trådskaparen!
Skulle starta om datorn och efter reboot så fick jag ingen bild på skärmen, cpu fläkten går igån när jag trycker på start knappen men snurrar sakta och till sist så stannar den, fläkten till nordbryggan snurrar inte alls.
Bägge fläktarna är kopplade till moderkortet, övriga chassie fläktar snurrar för full fart och dom är kopplade direkt till nätagget.
Har prövat plocka ut moderkortet och testa direkt på bordet för att se om det korsslöt någonstans men utan resultat.

Mina dator komponenter är
P5w dh deluxe
2 gig corsair extreme 800mhz
1st 250 gigs hårddisk
ati 4870 (prövat byta gfx kort men var inte det som var felet)

Jag har även mätt och kollat så moderkortet får ström från 4 pins kontakten som sitter vid cpu sockeln och mätaren visade 12,3 volt
mäte äver strömmen till gfx kortet och även där visade mätaren 12,3 volt

Ska pröva ett annat nätagg bara jag får tag på ett för att utesluta det.
misstänker skarpt att det är moderkortet...

Permalänk
Medlem

PSU:n är helt ny, och jag har även testat med ett annat agg...
Piper gör den inte.. så det är inte bara fläkten.
moderkortet alltså

Permalänk
Medlem

Hur går det för dig Gooogle? hittat felet ännu?

Permalänk

Jag skulle tippa på att det är moderkortet som är kört. Kolla i manualen till moderkortet, där brukar det framgå att den ska pipa när den kollar typ CPU:n.

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA