Permalänk
Medlem

Sennheiser HD555

Hej hej! Ska köpa ett par hörlurar och jag kan absolut inte bestämma mig, det som verkar lockande är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18597 hörlurarna. Men folk säger att man inte kan få bra ljud om man inte har rätt ljudkälla. Min ljudkälla kommer vara från mitt moderkort, min fråga är nu hur det kommer funka? http://prisjakt.nu/produkt.php?p=332486 är mitt moderkort.

Tänkte även fråga ägarna till dessa hörlurar hur bra de är och hur de sitter. Ett par hörlurar som jag tycker sitter GUDOMLIGT på mina öron är http://prisjakt.nu/produkt.php?p=137272 men jag har redan en mikrofon så jag vill bara ha ett par grymma hörlurar. Hur lika är de?

Snabba svar uppskattas, tack för förhand.

EDIT: Kom gärna med förslag gällande andra hörlurar!

Permalänk

jag har ett par sådana där hd555 de är så lätta och sköna och ha på sig, men sen vetefan om ljudet är bra för jag har inte testat många andra, men för mig duger dom gott

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Kan ju bara säga att jag älskar mina hd555, kan lätt sitta med de på 14 timmar i sträck utan att få ont eller nått sånt.

Ljudet är bra och trevligt. Helt klart prisvärda. Med sina 2 års garanti.

Hade problem med mina första var nått knas med plasten så de sprack. Mailade Sennheiser supporten i sverige och skickade några bilder. De svarade direkt och sa att det bara var att komma förbi deras verkstad som ligger i Stockholm. Väl där fick jag en ny förpackning.
Hur trevliga som helst.

Paret som jag fick är nu inne på sitt andra år utan några som helst problem.
Detta har jag gjort med mina hurlurar.

Kört över sladden minst 1000 gånger. Jepp iallfal 3-5 om dagen.
Sladden har fastnat i min vispmaskin. Jepp det har hänt.
Tappat de i marken. Jepp.

Grejerna är kvalite rakt igenom.

De är också relativt lättdrivna, min muvo kan dra upp volymen så att jag får ont i öronen efter ett tag.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Har också ett par 555 och dom är kanon, andra paret jag har och dom första gav jag till min bror när jag köpte ett par andra sennheiser men gick sedan tillbaka till 555 för dom är så sköna!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag gillar känslan http://prisjakt.nu/produkt.php?p=137272 ger, men vill då ha ett par lurar med bättre ljud och inget headset. Någon som har provat de och HD555 som kan jämföra?

Sen såg jag att HD555 lanserades 2001, de har vell uppgraderat den sen dess? gått 7 år lixom. Är ljudet jämförbart med lurar i samma prisklass idag?

EDIT: Vet någon någon stans nära solna/stan i stockholm som man kan testa lurarna?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte HD555 har ändrats mycket över åren. Det är ju inte samma sak som med datorer. Det är ju ljudkorten som blir bättre och om man har en förstärkare så kan man bli av med det brus som hörlurarna utsöndrar ibland.

http://www.sennheiser.com/nordic/icm_se.nsf/root/05342

Säljer inte Onoff dessa? Kan ju promenera över dit och kolla på de i sånna fall.

Vet a polaren köpte hd555 efter att ha provat mina.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Man kan inte testa de där :/
Undrar även vad som behövs för att få de att blomstra, lär mitt "ljudkort" man får med 790GX moderkortet från AMD räcka? Realtek ALC889A heter det.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det ska vara något problem med ljudkortet, jag kan ju njuta i mina till någon Enya låt och verklingen känna som on jag är på plats när hon sjunger.

Dock när de går på tomgång så kan det brusa pga ljudkortet som inte är det bästa. Finns dock ett flertal små förstärkare som man kan koppla emellan om man är en RIKTIG audiofil.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Ok! Något roligt jag la märke till va att de kostade under 700 för nåt år sen, nu är de närmare 800, haha!

Vore trevligt om nån kunde tipsa om något ställe där man kan testa lurarna i city eller däromkring?

EDIT: Vart får du ditt ljud ifrån Ei?

Permalänk
Avstängd

Re: Sennheiser HD555

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghiabi
Hej hej! Ska köpa ett par hörlurar och jag kan absolut inte bestämma mig, det som verkar lockande är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18597 hörlurarna. Men folk säger att man inte kan få bra ljud om man inte har rätt ljudkälla. Min ljudkälla kommer vara från mitt moderkort, min fråga är nu hur det kommer funka? http://prisjakt.nu/produkt.php?p=332486 är mitt moderkort.

Tänkte även fråga ägarna till dessa hörlurar hur bra de är och hur de sitter. Ett par hörlurar som jag tycker sitter GUDOMLIGT på mina öron är http://prisjakt.nu/produkt.php?p=137272 men jag har redan en mikrofon så jag vill bara ha ett par grymma hörlurar. Hur lika är de?

Snabba svar uppskattas, tack för förhand.

EDIT: Kom gärna med förslag gällande andra hörlurar!

Vilket rånarpris.
Köp dom här istället och bli nöjd,jag kör dom själv på mitt integrerade ljudkort på mitt commandomoderkort,helt godkänt ljud och skön bas:)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=101962
P.S dom kostar bara 275 spänn och slår alla lurar jag testat hittills:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Hah, om man blir nöjd med ljudet i ett headset som det alban rekommenderar kräver man inte mycket.

Sennheiser HD555 är underbara lurar men kräver som du skriver en bra källa för att komma till sin rätt. Detta till trots kommer de oavsett vad du kopplar dem till låta bättre än dina nuvarande Steel Series, möjligtvis med lägre ljudnivå.
De sitter skönt och det har mer än en gång hänt att jag har glömt att jag har dem på mig.

Det enda som mig veterligen har ändrats med lurarna genom åren är att resistansen (Ohm) sänkts för att göra dem mer lättdrivna.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

alban ge dig ffs, du tror väll inte själv på vad du säger?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

"slår alla lurar jag testat hittills"

han hitta väll några på UFF / Myrornas
uppgraderingen va flygplans hörlurarna och sen !!!
efter många års sparande, uppgraderade han sig till ipod snäckor!!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Q9450 | Gigabyte GA-X48-DS4 | XFX GTX275 | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD | 4096MB Corsair XMS2 DHX TwinX | Wester Digital Raptor 150GB | Western Digital Caviar Black 750gb |
Övrigt: Sennheiser HD595 | Logitech Z-5500 | Samsung T240 | Logitech G15 | Windows Vista Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

Jag gick från trasiga NO BRAND-lurar i genomskinlig blå plast (ett för ljud och ett till som mic..) till Creative fatal1ty och jag finner inget fel på ljudet. More so är mikrofonen löstagbar vilket är nice om du lanar eller om du vågar använda dom på bussen (vilket jag tror få verkligen vågar)

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

klart du inte finner nått fel om du inte hört nått bättre o,.O

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Q9450 | Gigabyte GA-X48-DS4 | XFX GTX275 | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD | 4096MB Corsair XMS2 DHX TwinX | Wester Digital Raptor 150GB | Western Digital Caviar Black 750gb |
Övrigt: Sennheiser HD595 | Logitech Z-5500 | Samsung T240 | Logitech G15 | Windows Vista Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funkie
klart du inte finner nått fel om du inte hört nått bättre o,.O

my point exactly, allting är ju relativt

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Sennheisers dyrare hörlurar är ungefär de enda du kan hitta som är bättre än hd555. Hd555 ger riktigt riktigt bra ljud upp till volymer strax under nattklubb och det är egentligen synd att använda dem på ett moderkortsintegrerat ljudkort. Jag vill påstå att tom ett X-fi flaskhalsar för hd555. De är dock ändå en vettig investering för dom kommer hänga med länge och om du någon gång skaffar en bättre ljudkälla kommer du bara bli ännu mer nöjd med dom. De är också lättdrivna så de går utmärkt att köra direkt från ljudkort.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Sennheisers dyrare hörlurar är ungefär de enda du kan hitta som är bättre än hd555.

Det var väl ändå att ta i. Det finns VÄLDIGT många hörlurar, och HD555 är i den lägsta klassen av "audiophile" hörlurar.

Ett tips kan vara att köpa en dac med hörlursförstärkare inbyggd i klassen 1500:- och sen ett par begagnade hörlurar. Köper du begagnat så kan du ha råd med en högre klass hörlurar. Jag hittade HD600 för 900:- och AKG K501 för 600:-, båda begagnade och båda i en (betydligt) högre klass än HD555 (EDIT: Dock KRÄVER de båda en hörlursförstärkare).

I och med att du redan ställt frågan om ditt ljudkort kommer räcka, så kommer det automatiskt inte göra det. Om du redan hade utgått ifrån att ditt ljudkort var bra nog, och ingen sagt annat, då skulle jag också rekommenderat HD555 och sen varit tyst.

Nu har du dock redan väckt björnen, och du kommer med all sannolikhet inte vara nöjd speciellt länge då du vet att ljudkortet inte är speciellt bra (inbyggda är oftast inte det).

Ps.
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Permalänk
Medlem

Vad för ljudkort skulle passa mig då? Menar du även att det är onödigt för mig att köpa dessa lurar utan ett bättre ljudkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghiabi
Vad för ljudkort skulle passa mig då? Menar du även att det är onödigt för mig att köpa dessa lurar utan ett bättre ljudkort?

Jag menar att det kommer låta "bra"(hur bra är högst subjektivt) även från ditt inbyggda ljudkort. Men då du redan vet om att det ljudkortet har begränsningar, så kommer du mycket troligen, mer förr än senare, uppgradera.

Som Antonsson skrev så kommer t.o.m. X-fi att flaskhalsa en HD555.

Om du säkert inte vill skaffa bättre ljudkälla och en hörlursförstärkare så bör du inte går mycket högre upp i klassen än HD555. Om så är fallet så blir HD555 mycket bra.

Permalänk
Medlem

Något som inte tidigare har tagits upp i tråden är vad du brukar lyssna på för sorts musik! Vad för sorts ljudupplevelse är det du förväntar dig?

Jag kör själv med ett par ganska så dyra AKG K701, men det behöver inte nödvändigtvis låta bättre än som några hörlurar för en bråkdel av priset för andra än mig själv.

Jag skulle vilja påstå att HD555 fungerar bra utan speciell förstärkning, duger med de enklaste moderna instickljudkort. Däremot kräver storebror HD595 lite annat

I vilket fall tycker jag du ska använda dig av ett icke integrerat ljudkort för hörlurar om du funderar på HD555 och upp i prisklass.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar på allt möjligt, gillar även bas.

Permalänk
Avstängd

Haha fan va alla lacka ur på mig,jag lyssnar gärna på musik men främst så spelar jag onlinespel och där är fatality headsetet klockrent,ljudet är klockrent och du hör direkt om någon kommer smygande bakom dig för att skära halsen av dig,så ja jag tycker nog att det är ett bra headset för allroundanvändande men främst för spel.Dom ger väldigt bra bas tycker jag också:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

" Däremot kräver storebror HD595 lite annat "

Vad kräver storebror?

man kan inte köra på ett integrerat förstår ju dem flesta iaf

men va är bra saker för hd595? för att få ut ljudet dem kan prestera

ska nämligen inhandla hd595 , z-5500 , och x-fi super duper nått 64 x-ram gamer

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Q9450 | Gigabyte GA-X48-DS4 | XFX GTX275 | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD | 4096MB Corsair XMS2 DHX TwinX | Wester Digital Raptor 150GB | Western Digital Caviar Black 750gb |
Övrigt: Sennheiser HD595 | Logitech Z-5500 | Samsung T240 | Logitech G15 | Windows Vista Ultimate x64 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funkie
" Däremot kräver storebror HD595 lite annat "

Vad kräver storebror?

man kan inte köra på ett integrerat förstår ju dem flesta iaf

men va är bra saker för hd595? för att få ut ljudet dem kan prestera

ska nämligen inhandla hd595 , z-5500 , och x-fi super duper nått 64 x-ram gamer

Dyrare lurar än 555 kräver i regel hörlursförstärkare för att ge någon volym. Du behöver alltså koppla in en extra grunka mellan ljudkortet och hörlurarna.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

y vet va de är

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Q9450 | Gigabyte GA-X48-DS4 | XFX GTX275 | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD | 4096MB Corsair XMS2 DHX TwinX | Wester Digital Raptor 150GB | Western Digital Caviar Black 750gb |
Övrigt: Sennheiser HD595 | Logitech Z-5500 | Samsung T240 | Logitech G15 | Windows Vista Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Dyrare lurar än 555 kräver i regel hörlursförstärkare för att ge någon volym. Du behöver alltså koppla in en extra grunka mellan ljudkortet och hörlurarna.

Volymen beror helt på vilken hörlur det handlar om. Grados kan man spela högt även från en portabel spelare.

HD595 är en hörlur som likt HD555 ska vara förhållandevis lättdriven volymmässigt. Du bör kunna spela väldigt högt med båda av dem även från en portabel spelare. Det du kan råka ut för om du inte har bra förstärkare till HD595, är att du inte skulle höra skillnad på HD555 och HD595, och då blir de extra kronorna för HD595 ett slöseri. HD595 förbättras alltså mer av en förstärkare än vad HD555 gör.*

* Har jag bara läst mig till. Har inte haft nån HD5*5 själv.

Permalänk
Medlem

HD555 är helt okej.. inte världsklass men det ska man inte förvänta sig heller. Byggkvalitén är mycket bra (har tappat de många gånger och kört över sladden ännu fler).

Ljudet är bra men kan upplevas tunt om man är basnarkoman som de flesta är.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Om du är ute efter lurar för bra ljud för pengarna kan jag rekomendera AKG K518 DJ: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=156013&s=inkfrakt CDON tog 500 när jag köpte. Nu ser jag dem inte på listan.

Lurarna är lättdrivna. De kräver ingen extra förstärkning, som det skrivits om tidigare i tråden.
De är slutna (till skillnad ifrån HD555) vilket betyder att de stänger ute ljud ifrån omgivningen (gött på buss och tåg), du får ett ljud som förmodligen slår de flesta "gaming"-lurar med hästlängder. Plus att du slipper se ut som en idiot med dem på huvudet. Till sist jag har mycket svårt att tro att du skulle bli besviken på basåtergivningen. Som är ga-dunka-dunk-dunk-dunk. På ett bra sätt.

Visa signatur

ws: Opteron 165 @ 1.8 GHz Zalman CNPS7700-AlCu | Asus A8N-E Zalman ZM-NB47J | 2*512 Corsair Value Select | Asus EN6600GT Silent| 2x Hitachi Deskstar T7K250 | 2x Hitachi Deskstar T7K500 | FSP 400W | Cheiftec Dragon | Ubuntu 9.10

Netbook: Asus EeePC 901 | Ubuntu 9.10 Netbook Remix

Permalänk
Medlem

Jag tycker då att ett par lurar till datorn som man brukar ha på sig länge bör vara öppna. Det blir skönare så i långa loppet.
Jag har själv ett par HD555 tillsammans med en Pocket amp v2 kopplat till datorn för spel och musik kvällstid sedan 2 år tillbaka.
Jag blir fortfarande förvånad över hur bra det låter speciellt när man tänker på vad mitt paket kostade(drygt en tusenlapp).

I mitt tycke är HD555 är en billig, bra och mycket bekväm allround-lur som passar till både spel, musik och film och som klarar sig ganska bra utan lurförstärkare.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!