Permalänk

Verkar inte som kortet är bra, Allt är förstås relativt. Det verkar vara mycket bättre med 4870 i x-fire som man numera kan få för under 2k styck

http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_4870x2/

Edit. Tar tillbaka, efter att jag kollat ett annat test säger jag motsatsen.... Det rockar

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4870-x2-review-crossf...

Varför var overklockers test så dåligt ? dåliga drivers ?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

De flesta problem har löst sig, måste dock köra med Vsync för att inte få blinkande texturer i BF2. Får fps drops i BF2(!) också, när man vänder sig mot ett nytt håll.. typiskt "för lite minne" problem, antar att man måste ha mer än 2gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
P.S infinity_90?Jag måste fråga dig om cosmos 1000 chassit har gott om plats för ett 4870x2? [/B]

Aa... fast 1000 har jag inte, har 1100... fast är väll lika mkt plats i dom två så borde inte vara nått problem.
http://s163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/?start=all

Har lagt upp lite bilder på hur det ser ut i mitt Cosmos där så du kan se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan De flesta problem har löst sig, måste dock köra med Vsync för att inte få blinkande texturer i BF2. Får fps drops i BF2(!) också, när man vänder sig mot ett nytt håll.. typiskt "för lite minne" problem, antar att man måste ha mer än 2gb RAM.[/B]

Har inga problem med det i BF2
Fast har inte kollat om jag har Vsync på, men tror inte ja har det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Du har inte funderat på om det är ditt nätaggregat som inte orkar med?
För jag kör själv ett HD4850 med en Q6600 2400@3600 och jag klarar mig utmärkt på bara ett antec earthwatts 500 watts nätagg.Kortet är helt oklockat med orginalkylare och då idlar kortet runt 80 grader,det går upp i runt 85-90 grader vid full load:))
MvH albanen..

P.S infinity_90?Jag måste fråga dig om cosmos 1000 chassit har gott om plats för ett 4870x2?

Jodå. Har tänkt på det mesta.

He, he. Lite kul faktiskt.
Kör också med Antec Earthwatts 500. Det som följde med Chassit. Klarar det utan några problem alls.

Har inga problem nu iaf. Kör med öppen låda.
Modifierade först locket på Chassit och satte dit 2st 80mm fläktar som blåste ur luften direkt från graffikkortet. Viss förbättring märktes av.

Men det enda som funka bra just nu iaf är att köra med burken öppen.

Så värmen är boven i dramat.
Misstänker också sämre cirkulation i burken pga. storleken. Antec Sonata III

Visa signatur

Saab 9-3 2.3T. 513/580. Colle Edition.
Intel Q9300 - Sapphire HD4870x2 - Corsair PC8500 4Gb - Corsair 1000W PSU - Antec Twelve Hundred - Noctua Kylning - Gigabyte GA-EP35 - Eizo 24".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Verkar inte som kortet är bra, Allt är förstås relativt. Det verkar vara mycket bättre med 4870 i x-fire som man numera kan få för under 2k styck

http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_4870x2/

Edit. Tar tillbaka, efter att jag kollat ett annat test säger jag motsatsen.... Det rockar

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4870-x2-review-crossf...

Varför var overklockers test så dåligt ? dåliga drivers ?

Säg mig inte att du baserar din uppfattning om ett korts prestanda genom ett enda test...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Säg mig inte att du baserar din uppfattning om ett korts prestanda genom ett enda test...

Du behöver möjligtvis inte ett par glasögon^^ ?

Saken är den att jag inte ser anledningen till att någon skulle gå ut och publicera falska test, därför brukar jag inte finna det nödvändigt.

Vad är din åsikt då ? Tycker du att det är ett bra kort ?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat köra igenom Vantage också..
Performance profile
10463P
GPU score: 13811
CPU score: 6058

http://service.futuremark.com/compare?3dmv=325944

Borde få bra mycket högre när jag får PSUn så jag kan klocka upp proppen/FSBn igen..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Du behöver möjligtvis inte ett par glasögon^^ ?

Saken är den att jag inte ser anledningen till att någon skulle gå ut och publicera falska test, därför brukar jag inte finna det nödvändigt.

Vad är din åsikt då ? Tycker du att det är ett bra kort ?

finns mycket som är bluff och båg, många som ger pengar hit och dit, ljuger oc håller på....jag litar aldrig till 100% på något förrän jag provat det själv.

men har jag sett 10tester där alla har väldigt snarlika resultat då börjar man ha fått en fin överblick

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
finns mycket som är bluff och båg, många som ger pengar hit och dit, ljuger oc håller på....jag litar aldrig till 100% på något förrän jag provat det själv.

men har jag sett 10tester där alla har väldigt snarlika resultat då börjar man ha fått en fin överblick

Ok

Vilka tycker du ligger närmast sanningen ? Guru3d eller overclockersclub?

(Länkar igen utifallatt du inte orkar bläddra tillbaka )

http://www.overclockersclub.com/rev...apphire_4870x2/

http://www.guru3d.com/article/radeo...iew-crossfire/1

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om Rivatuner och 4870x2? När kommer det stödja det m.m...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Ok

Vilka tycker du ligger närmast sanningen ? Guru3d eller overclockersclub?

(Länkar igen utifallatt du inte orkar bläddra tillbaka )

http://www.overclockersclub.com/rev...apphire_4870x2/

http://www.guru3d.com/article/radeo...iew-crossfire/1

ingen aning, tar alltid och kollar 10st recensioner, tar medelvärdet och jämför så om jag ska vara noga, men så noga behöver man inte vara....men nu är det ju folk som har kortet här så att det är ju bara att fråga här...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboColle
Jodå. Har tänkt på det mesta.

He, he. Lite kul faktiskt.
Kör också med Antec Earthwatts 500. Det som följde med Chassit. Klarar det utan några problem alls.

Har inga problem nu iaf. Kör med öppen låda.
Modifierade först locket på Chassit och satte dit 2st 80mm fläktar som blåste ur luften direkt från graffikkortet. Viss förbättring märktes av.

Men det enda som funka bra just nu iaf är att köra med burken öppen.

Så värmen är boven i dramat.
Misstänker också sämre cirkulation i burken pga. storleken. Antec Sonata III

Sedärja jag kör ju själv med ett sonata III.Jag har iofs vattenkylning på min cpu,kanske det som håller ner värmen litegrann.
MvH albanen

Och infinity_90?
tack för dom trevliga bilderna:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Skulle vilja se nån recension som du nämner du sett. Men du menar att alla Quad på marknaden flaskhalsar just nu och att man borde ha en Core2Duo överklockad till typ minst 4Ghz för att få bästa upplevelse i spel i lägre upplösningar (typ <1680x1050?)?

Orkar inte kolla upp någon nu men kolla genom lite recensioner. Hitta en med en processor i 3.5ghz till exempel så märker du att X2 kan ligga bakom GTX280 vid 1280*1024 och ha ungefär samma fps som i 1680*1050. Det är processorn som flaskhalsar där. Egentligen vore det ju optimalt med 6 ghz för att fullständigt eliminera flaskhalsen men det är inte så ofta folk lyckas klocka dit. Men som sagt har folk märkt flaskhals med Quads i 4ghz i lägre upplösningar så det gäller att överklocka ganska rejält för att verkligen få valuta för pengarna. Om det förbättrar spelupplevelsen vet jag inte. Det får du döma själv. X2 har ju runt 60+ fps i absoluta maxinställningar @ 2560*1600 i nästan alla spel (förutom Crysis så klart). Vid 1280*1024 kan man ju räkna med 100+ fps så känner du att du behöver mer än så vid sådana upplösningar så gäller det att klocka rejält men annars så går det ju bra med 150 fps också tycker jag

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

När du spelar så har du inte mindre flaskhals om du har en quad core i 4 ghz än om du har en dual i 4. Inga spel som använder fler än 2 kärnor för tillfället... Trodde folk som hänger här visste det

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Jag undrar vad alla har för temps på sina kort? Min ligger nämligen på Idle: 66 grader, Load: 88 grader.. Låter lite väl högt, kör med ett Antec 900 som chassi.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
När du spelar så har du inte mindre flaskhals om du har en quad core i 4 ghz än om du har en dual i 4. Inga spel som använder fler än 2 kärnor för tillfället... Trodde folk som hänger här visste det

Visst vet jag det. Crysis har ju någolunda support för Quad. Inte för att det spelet utnyttjar det på rätt sätt men man kan effektivt belasta 4 kärnor till 100% med det spelet (snarare editorn). Å andra sidan har du Quad så kan alla andra bakgrundsprocesser läggas på kärnorna som inte används av spelet i fråga vilket gör att spelet då får mer svängrum. På så sätt kan det bli mindre av en flaskhals med Quad, men som du säger kommer det inte vara någon större skillnad mellan Quad och dubbelkärniga.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
När du spelar så har du inte mindre flaskhals om du har en quad core i 4 ghz än om du har en dual i 4. Inga spel som använder fler än 2 kärnor för tillfället... Trodde folk som hänger här visste det

I Lost Planet får man nästan dubbla FPSén med Quad core.
Även Crysis, Supreme Commander, Company of Heroes och diverse spel som släpps framöver (tex Alan Wake) nyttjar quad.
Trodde du som hänger här visste det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
I Lost Planet får man nästan dubbla FPSén med Quad core.
Även Crysis, Supreme Commander, Company of Heroes och diverse spel som släpps framöver (tex Alan Wake) nyttjar quad.
Trodde du som hänger här visste det?

Säkert att Supreme Commander kör dual core/quad core?

Min går till max på kärna ett o brukar inte hända mycket med kärna två :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rodski
Köpte ett Asus Radeon Extreme AH4870/HTDI 512MB till sonen idag på Datorbutiken och ringde support vad de inte säger på hemsidan är att supporten stänger kl. 13:00 - 2,5 timmar åt helvete i kö som nummer 6, 4 och 1.

Problemet man ställs direkt inför är minimal manual. Letar man på ASUS hemsida och tänker sig ladda ner en uppdaterad manual så finner man ingen.

FRÅGAN
med kortet följer en powersupplykabel med 1st 6-polig kontakt och 2st 4-poliga kontakter på kortet finns 2st 6-poliga kontakter. När man nu köpt "skiten" skall man då koppla in medföljande kabel och anse att det räcker eller måste jag köra in till stan för att köpa ytterliggare en powerkabel som skall kopplas in? Om så varför i hel...... skickar de inte med 2st kablar.

Enligt forum på ASUS-hemsida är det fler som ställt sig frågande vad som gäller vid inkopplingen av power - svar som ges är att det krävs 2st power powerkablar.

Någon som har större erfarenhet än jag och som vet?

Du behöver två PCI-express kablar från nätaggregatet för att driva ett 4870 kort. Den kabeln du fick med gör om två 4-pins molex kontakter (från nätagget) till en PCI-express kontakt. Har du inte en ända PCI-express kontakt från agget så måste du mycket riktigt ha två sådana "omvandlings" kablar villket då naturligtvis kräver 4 molex kontakter (dvs. två till varje omvandlingskabel).

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Nämen ett till problem? Jodå det är klart.. när jag överklockar så klockas bara en kärna. Använder "AMD GPU Clock Tool" för att se vilken hastighet de ligger i när det är i 3d. Använder Powerstrip för överklockningen eftersom ATT krashar datorn stenhårt.

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa ett Sapphire Radeon HD 4870X2 och jag har ett Dark Power PRO 430W från be quiet. Räcker strömmen till?
om ni behöver veta mer om nätaggregatet säg bara till.

Visa signatur

Ryzen 7 2700x 4.0Ghz | Corsair Vengeance LPX DDR4 C15 3000MHz 32GB | Asus Prime x470-pro | Corsair RMI 750 | Sapphire RX 6800 XT Nitro+ | Samsung M.2 SSD 970 EVO Plus

Permalänk

Jag skulle kunna slå vad om att nätagget inte räcker till.
Men jag vet inte säkert, så vänta tills nån som vet ger dig ett svar..

Permalänk
Medlem

:S

hm, okej

Visa signatur

Ryzen 7 2700x 4.0Ghz | Corsair Vengeance LPX DDR4 C15 3000MHz 32GB | Asus Prime x470-pro | Corsair RMI 750 | Sapphire RX 6800 XT Nitro+ | Samsung M.2 SSD 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samhed89
Jag ska köpa ett Sapphire Radeon HD 4870X2 och jag har ett Dark Power PRO 430W från be quiet. Räcker strömmen till?
om ni behöver veta mer om nätaggregatet säg bara till.

Grafikkortet i sig kräver typ 320w, sedan är det resten av systemet som ska ha ström också. Du behöver ett nytt nätagg.

SweClockers test på 4870x2 effektförbrukning: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6089&page=5

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

ajdå:S vad rekommenderar ni?
får jag plats med kortet i mitt Antec Sonata II överhuvudtaget?

Visa signatur

Ryzen 7 2700x 4.0Ghz | Corsair Vengeance LPX DDR4 C15 3000MHz 32GB | Asus Prime x470-pro | Corsair RMI 750 | Sapphire RX 6800 XT Nitro+ | Samsung M.2 SSD 970 EVO Plus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Grafikkortet i sig kräver typ 320w, sedan är det resten av systemet som ska ha ström också. Du behöver ett nytt nätagg.

SweClockers test på 4870x2 effektförbrukning: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6089&page=5

Men snälla! Det står ju i klartext i diagrammet att det är för hela systemet!

Bidra inte till watthysterin, tack.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Okej, så ja borde klara mej med detta nätagg då? (tur det, köpte d för bara 5 månader sen, 1200kr)
Kommer jag få plats med grafikkortet i mitt chassi då? jag menar, är det betydligt mycket större än andra grafikkort?
Jag har fläktar till mina ramminnen + en lufttunnel till processorn.

Visa signatur

Ryzen 7 2700x 4.0Ghz | Corsair Vengeance LPX DDR4 C15 3000MHz 32GB | Asus Prime x470-pro | Corsair RMI 750 | Sapphire RX 6800 XT Nitro+ | Samsung M.2 SSD 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Jag har Asus P5B, core2duo e8400, Antec Ninehundred med 4x120mm och en 200mm chassifläkt, 3st SATA diskar och en IDE dvd brännare, och mitt Tagan EasyCon 430W räckte INTE till.. Fick rycka lite fläktar och diskar för att den ska snurra på.. 700W inkommande på tisdag...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

hm, okej... ja har core2duo e8400, 2 chassifläktar, en IDE dvd brännare och 2 SATA diskar + att Dark Power kanske är ett bättre märke..
men ja får testa helt enkelt, ja beställer grafikkortet nu. Blir ett "HIS Radeon HD 4870X2" istället, de var i lager på tisdag!

tack för alla snabba svar och råd!

Visa signatur

Ryzen 7 2700x 4.0Ghz | Corsair Vengeance LPX DDR4 C15 3000MHz 32GB | Asus Prime x470-pro | Corsair RMI 750 | Sapphire RX 6800 XT Nitro+ | Samsung M.2 SSD 970 EVO Plus

Permalänk

http://www.gamespot.com/features/6196419/index.html

Ett av de få tester där 4870x2 inte får särskilt bra resultat om man jämför med Nvidia...Lite märkligt.