Permalänk

E0-stepping fråga

Hej !

Jag ska köpa en ny dator och undrar vad det är för skillnad mellan en "vanlig" 8400 och en med E0-stepping ? har hört att det bara är lättare att klocka den + lite svalare ?

Skulle inte vilja flasha bios eftersom jag aldrig gjort det förut + att jag inte har en cpu som jag kan flasha med.

Eftersom jag inte är någon "pro clocker" så kommer jag inte att göra det i början , men kan dock hända att jag gör det senare om jag tycker att jag behöver det. (dock inte nått super högt" utan bara kanske till ~3.5 ghz)

Blir det någon förbättring för mig i prestanda om jag köper en vanlig eller en med E0-stepping ?

Kom igen

mvh

Permalänk

e0 stepping gör ingen skillnade i vanlig clock. Men när du väl klockar så kan du komma högre med den nya steppingen. Som du skrev så kan den också vara svalare och det kan väl vara ett plus även om man inte klockar. Men det gör i vilket fall som helst ingen skillnad på orginal frekvensen

Visa signatur

[Asus p5q-e][ intel e8500@4,2ghz][Kingston hyper-x 2 Gb ram][[XFX 8800gt][Corsair hx520][580 Gb]

Permalänk

awd

Tackar för svaret ! då ska jag be inet att skicka en vanlig nu när jag beställer

Permalänk

E0 är inte exakt som en C0. Man har lagt till någon funktion (något inom energispar tror jag) men som du behöver göra bios uppdatering för.

Permalänk

Tänkte bara låna tråden lite här, någon som vet vilken kod man ska leta efter för att hitta E0 steppingen?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A sen START i bios =3

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

^TMNT 2 till Nintendo? En del saker glömmer man aldrig :>

Permalänk
Medlem

fuskarN?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

"någon som vet vilken kod man ska leta efter för att hitta E0 steppingen?"

SLB9K = E0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragon_boy

SLB9K = E0

...för E8500. SLB9J för E8400.

Permalänk

de e skyllnad med E0 så klart.. jag har en E0 nu och hade C0 innan.. med 1.35V kommer jag up till 4.6Ghz med en E8500 och innan behövde jag ha 1.42V altså längre lifstid och mycket kallare