Permalänk
Medlem

nu gäller det, spelburk 14k

Tjena nu gäller det! med min beslutsångest har jag letat runt i 2veckor på forum o dylikt efter vad som är det ultimata för just min budget och har kommit fram till att detta verkar vara "det bästa" man kan få för 14000

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=622526...

Den ska användas till Spel och lite allt möjligt, ska köpa till en 1TBdisk sen när det behövs, har läst runt efter rescensioner på alla komponenter och det som jag har spikat är chassiet, grafikkortet, hårddisken och ett corsair nätdel
(jag ska klocka)

Det jag nu vill ha hjälp med är en sista koll bara. (vart lite osäker på minnerna?)

nu får inte min beslutsångest ta över, och om jag är helt ute o cyklar så säg inte det för då är jag på ruta 1 igen hehe..

tacksam för svar

PS detta är min andra tråd men den andra dog, samt att min budget har ökat med 4000

Permalänk
Medlem

Re: nu gäller det, spelburk 14k

Hum hum

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBDELHI01

Pris: 14296:-

Ingående delar
Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.
Corsair TX Series PSU 750W 140mm fan ATX 20/24-pin 4/8pin 12V
Asus P5E Deluxe iX48 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR2 XMS2-8500 1066MHz 5-5-5-15 *WITH AIRFLOW FAN*
Seagate Barracuda ST31000340AS 7200.11 1000GB (1TB) 7200rpm 32MB cache SATA2
LG Electronics GGC-H20L Blu-ray Combo BD-ROM/HD DVD-ROM/DVD±RW BLACK Bulk SATA
Asus Extreme Radeon HD4870 X2 2048MB DDR5 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
ESD-armband, kabel och klämma för användning vid egen montering

"
"Beskrivning
Dator i delar "Glömsker" är datorn vi nästan missade att ta med. Detta är en exklusiv speldator som har en enorm prestanda. Även denna innehåller givetvis det snabbaste grafikkortet på marknaden just nu, ett HD4870 X2 med 2GB grafikminne!

Alla ingående delar är valda med omsorg utifrån kriterier såsom kvalitet och pris-/prestandaförhållande där kvalitet är ledordet.

Detta är ett rabatterat paket men som en bonus är paketet fritt konfigurerbart och ingående delar kan ändras i konfiguratorn efter eget tycke och smak. Så du kan köpa paketet precis som det är rekommenderat av oss eller så kan du ändra fritt med detta paket som utgångspunkt i konfiguratorn.

För dig som bygger själv är dessutom våra paket en utmärkt grund att utgå ifrån så att du kan se vad som passar ihop, hur starkt nätaggregat som behövs i olika konfigurationer osv.

Datorn levereras i delar för egen montering och ESD-armband att användas vid montering medföljer alla paket för att skydda komponenterna mot statisk elektricitet. Om du hellre vill att vi bygger datorn kan montering väljas i konfiguratorn. "
"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av forsb3rg
Tjena nu gäller det! med min beslutsångest har jag letat runt i 2veckor på forum o dylikt efter vad som är det ultimata för just min budget och har kommit fram till att detta verkar vara "det bästa" man kan få för 14000

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=622526...

Den ska användas till Spel och lite allt möjligt, ska köpa till en 1TBdisk sen när det behövs, har läst runt efter rescensioner på alla komponenter och det som jag har spikat är chassiet, grafikkortet, hårddisken och ett corsair nätdel
(jag ska klocka)

Det jag nu vill ha hjälp med är en sista koll bara. (vart lite osäker på minnerna?)

nu får inte min beslutsångest ta över, och om jag är helt ute o cyklar så säg inte det för då är jag på ruta 1 igen hehe..

tacksam för svar

PS detta är min andra tråd men den andra dog, samt att min budget har ökat med 4000

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000, 1000W Corsair agg, Intel Core 2 Quad Q9650, 4GB A-Data PC2-8500, Gigabyte GA-X48-DS5, 150GB VelociRaptor, 1TB Samsung, Gigabyte 4870 X2 2GB
Two wrongs doesn't make it right

Permalänk
Medlem

Fin-fina prylar. Men ta ett Corsair HX620 istället så får du modulära kablar. Det blir trångt i P182:an annars, och du får en ormgrop kablar nere vid PSU'n som kommer att sabba luftflödet från fläkten precis bakom.

Och, om du *kan* så ta en Q9550 istället! Jag skulle hellre ta en 640GB WD istället för Raptorn och en Q9550, istället för det du valt nu. Varför? 12MB cache, mmm.. Och, den är svalare och går att klocka bättre!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

okej

men jag vill gärna ha en råsnabb hårddisk och jag har hört att q6600 ska va lätt att klocka också, det skiljer ju nästan 1200 kr i pris mellan processorna, men tror ni att Q6600 kommer faila tillsammans med 4870x2
?

Permalänk

Re: okej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av forsb3rg
men jag vill gärna ha en råsnabb hårddisk och jag har hört att q6600 ska va lätt att klocka också, det skiljer ju nästan 1200 kr i pris mellan processorna, men tror ni att Q6600 kommer faila tillsammans med 4870x2
?

Nä, q6600 klockar rätt bra, många klarar tom 3ghz utan ökning av vcore, en överklockad E8500 kan också vara ett alternativ om du bara ska spela spel.

Tycker som Osgorth inte att raptorn är värd priset.....

Finns inte någon anledning att köpa nåt annat än PC6400 ram om du bestämmer dej för en q6600, bara bortkastade pengar...

Sätt in pengarna du får över på banken så kan du uppgradera datorn om några år istället, sen finns det ju så mycket annat roligt man kan lägga pengar på också

Permalänk
Inaktiv

Q6600 må vara en prisvärd quad, men jag anar att du kommer få bättre spelprestanda med en E8500, skillnaden kommer antagligen vara än mer påtaglig om du nu överklockar. Om du kan tänka dig att lägga lite mer pengar på processor är Q9550 ingen dum idé, i kombination med det grafikkortet lär till och med vista flyta på godkänt. Men om du nu är beredd att lägga mer pengar är det nog ändå fördelaktigt att välja en E8600 och klocka skiten ur den.

Får även instämma i att ett modulärt nätagg mer eller mindre alltid är att föredra.

Permalänk
Medlem

men jag byter ut raptorn mot en Samsung SpinPoint F1 1TB
och processorn till en 9550 istället, sen ett 620W corsair lär väl räcka?

btw minnen till 9550 då? dominator eller?

Tack för alla svar

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=622779...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forsb3rg
men jag byter ut raptorn mot en Samsung SpinPoint F1 1TB
och processorn till en 9550 istället, sen ett 620W corsair lär väl räcka?

btw minnen till 9550 då? dominator eller?

Tack för alla svar

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=622779...

Samsung f1 640 är jämförbar med wd 640 och något billigare på komplett ?

När det gäller minnenena....... småfläktar = mindre bra ide, för att de överhuvdtaget ska ha nån effekt så behövs det rätt rejäla varvtal, så om de funkar så ger de ifrån sej ett högt vinande, är de tysta så ger de ingen effekt

Ta de billigaste 2 x 2 gb pc8500 minnen du kan få tag på.

Corsair 620w räcker, skulle tippa på att datorn kommer att dra max 450w så du har en liten marginal....

Permalänk
Medlem

jag skulle föreslå 750w om du vill ha lite svängrum. 650 fungerar, men är ingen höjdare om du skall överclocka. Ha i åtanke att x2an drar en del!

Permalänk
Medlem

yeah

okej tror faktiskt inte att fläktarna är så dunderbra heller, men för 50kr extra så får man ett par fräna fläktar så varför inte

450 skulle nog inte räcka så jäkla bra till ett 4870x2 tror ja kör på 620:) tack för alla svar, blir nog att beställa ikv :D! wish me luck

Permalänk
Medlem

yeah

okej tror faktiskt inte att fläktarna är så dunderbra heller, men för 50kr extra så får man ett par fräna fläktar så varför inte

450 skulle nog inte räcka så jäkla bra till ett 4870x2 tror ja kör på 620:) tack för alla svar, blir nog att beställa ikv :D! wish me luck

Permalänk

Re: yeah

Citat:

Ursprungligen inskrivet av forsb3rg
okej tror faktiskt inte att fläktarna är så dunderbra heller, men för 50kr extra så får man ett par fräna fläktar så varför inte

450 skulle nog inte räcka så jäkla bra till ett 4870x2 tror ja kör på 620:) tack för alla svar, blir nog att beställa ikv :D! wish me luck

Jag sa att din dator nog kommer att dra 450w inte att du skulle köpa ett 450w agg

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, ha det så kul med burken!

Permalänk
Medlem

yeah

thx