Permalänk
Medlem

Kyla med luftintag direkt utifrån

Tjena, sitter här och funderar på om man skulle ta och dra en slang från ventilationsventilen på mitt rum till datorns luftintag. Alltså dra in luft utifrån direkt in i datorn. Vad säger sweclockers expertpanel om det? Finns det risk för kondensbildning inne i datorn? Luften utomhus kommer ju vara under 0 strecket, iofs värms den väl upp ett par grader längs vägen in i datorn, men fortfarande kan det ju röra sig om minusgrader en bit under nollstrecket.

Permalänk
Entusiast

Att suga luft genom en lång slang är svårt, det vill säga det krävs en väldigt stor fläkt. Det du får göra i så fall är att sätta en fläkt i ventilationen som blåser luft igenom slangen men du kommer behöva en riktigt grov slang för att få några flöden som gör det värt besväret. Jag är på tok för trött för att räkna på det nu men jag har väldigt svårt att tänka mig att det är värt besväret.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om dina komponenter blir svalare än rumstemperaturen så kommer du ju få problem pga luftfuktigheten, eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gregk
Om dina komponenter blir svalare än rumstemperaturen så kommer du ju få problem pga luftfuktigheten, eller?

luft direkt utifrån är fuktigare än "inomhus" luft också.
Jag säger inte att det fräser och sprätter om man skulle prova, men ändå

När det regnar blir det jävligt fuktigt i luften vilken kan medföra problem. Filter?

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk
Medlem

Hur gör du när det är 45 grader ute då?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Det jag menade var att om komponenterna blir kallare än omgivningen så kommer de börja "suga till sig" vattnet som finns i luften.
är det inte därför man måste grisa ner hela moderkortet först med silikon eller något liknande innan man använder sig av flyttande kväve kylning?

och som någon sa, regnar det så är det garanterat kört

din ide låter lite farligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Att suga luft genom en lång slang är svårt, det vill säga det krävs en väldigt stor fläkt. Det du får göra i så fall är att sätta en fläkt i ventilationen som blåser luft igenom slangen men du kommer behöva en riktigt grov slang för att få några flöden som gör det värt besväret. Jag är på tok för trött för att räkna på det nu men jag har väldigt svårt att tänka mig att det är värt besväret.

Kör på en slang/rör som är 100-120mm grovt. Datorn placerad cirka 1m framför ventilen, rakt fram, inga vinklar och jox. Så den biten blir nog ganska enkel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gregk
Om dina komponenter blir svalare än rumstemperaturen så kommer du ju få problem pga luftfuktigheten, eller?

Det vet jag inget om, därför jag frågar här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psycho_nr1
luft direkt utifrån är fuktigare än "inomhus" luft också.
Jag säger inte att det fräser och sprätter om man skulle prova, men ändå

När det regnar blir det jävligt fuktigt i luften vilken kan medföra problem. Filter?

Det har du rätt i, finns det något sätt man skulle kunna lösa detta på? Du skriver "filter", vad menar du då mer specifikt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Hur gör du när det är 45 grader ute då?

Tja.. precis samma sak som jag skulle gjort annars om det vart 45 grader ute. Flyttat till nordligare breddgrader! Däremot blir det ju uppemot 30 grader här på sommaren ett par veckor, men då är det ju lika varmt inne så det spelar ingen större roll om jag väljer att ta luft utifrån eller inifrån. Det jag tjänar på är ju vinterhalvåret som du förstår.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid skaffa dig vattenkylning och placera radiatorn utomhus

Permalänk
Medlem

Skaffa vattenkylning senare om du inte har pengar just nu, mycket effektivare och så kan du bara slänga ut radiatorn utomhus senare när du vill ha riktigt bra kylning

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psycho_nr1
luft direkt utifrån är fuktigare än "inomhus" luft också.
Jag säger inte att det fräser och sprätter om man skulle prova, men ändå

När det regnar blir det jävligt fuktigt i luften vilken kan medföra problem. Filter?

'
Han sa ju att det kommer var minusgrader utomhus, då är det 0% fukt i luften.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gregk
Du kan ju alltid skaffa dig vattenkylning och placera radiatorn utomhus

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Skaffa vattenkylning senare om du inte har pengar just nu, mycket effektivare och så kan du bara slänga ut radiatorn utomhus senare när du vill ha riktigt bra kylning

Då kommer det bli kondens, eftersom att vattnet/slangarna är kallare än luften runt dom.

Citat:

Tjena, sitter här och funderar på om man skulle ta och dra en slang från ventilationsventilen på mitt rum till datorns luftintag. Alltså dra in luft utifrån direkt in i datorn. Vad säger sweclockers expertpanel om det? Finns det risk för kondensbildning inne i datorn? Luften utomhus kommer ju vara under 0 strecket, iofs värms den väl upp ett par grader längs vägen in i datorn, men fortfarande kan det ju röra sig om minusgrader en bit under nollstrecket.

Då blir det antagligen bara kondens på själva lådan.

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Kör på en slang/rör som är 100-120mm grovt. Datorn placerad cirka 1m framför ventilen, rakt fram, inga vinklar och jox. Så den biten blir nog ganska enkel.

Tja då borde det funka. Jag såg framför mig hur du skulle försöka få luft genom en trädgårdsslang tvärs över hela rummet med en 120mm fläkt
Men om du har ett så grovt rör och sätter fläkten så den trycker in luft så kommer du få flöde. Då är bara problemet kondens som kan uppstå vid temperaturskillnader. Det beror på att kall luft kan lösa mindre vattenånga än varm luft så den kondenseras ner på första bästa kalla yta, det vill säga ditt moderkort vilket är tråkigt.
Dock kräver detta att du faktiskt lyckas kyla ner grejer till temperaturer som är lägre än rummet vilket inte är helt lätt även med luft utifrån. Dock är det ju alltid bäst att vara på den säkra sidan.
Hur ser luftintaget ut? Är det regnsäkrat så det inte rinner in vatten i datorn?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Tja då borde det funka. Jag såg framför mig hur du skulle försöka få luft genom en trädgårdsslang tvärs över hela rummet med en 120mm fläkt
Men om du har ett så grovt rör och sätter fläkten så den trycker in luft så kommer du få flöde. Då är bara problemet kondens som kan uppstå vid temperaturskillnader. Det beror på att kall luft kan lösa mindre vattenånga än varm luft så den kondenseras ner på första bästa kalla yta, det vill säga ditt moderkort vilket är tråkigt.
Dock kräver detta att du faktiskt lyckas kyla ner grejer till temperaturer som är lägre än rummet vilket inte är helt lätt även med luft utifrån. Dock är det ju alltid bäst att vara på den säkra sidan.
Hur ser luftintaget ut? Är det regnsäkrat så det inte rinner in vatten i datorn?

Hm? Är det inte snarare så att om datokomponenterna blir _varmare_ än luften jag tar in så får jag kondens? :S Nej nu rör jag till det. Men om klockar på friskt utan helvete så att datorn håller sig runt 20 grader så kommer ingen kondens bildas?

Lika lite som det rinner in vatten ner i min säng kommer det rinna in vatten i datorn genom ventilen. xD

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Hm? Är det inte snarare så att om datokomponenterna blir _varmare_ än luften jag tar in så får jag kondens? :S Nej nu rör jag till det. Men om klockar på friskt utan helvete så att datorn håller sig runt 20 grader så kommer ingen kondens bildas?

Lika lite som det rinner in vatten ner i min säng kommer det rinna in vatten i datorn genom ventilen. xD

Luft kan bara innehålla en viss mängd vatten som beror på lufttryck och temperatur. Det är framförallt temperaturberoendet som ligger bakom kondens. Det som händer är att vattnets löslighet i luft avtar kraftigt när temperaturen sjunker. Blir luften övermättad kommer överflödig ånga kondenseras ner till vatten vilket är tråkigt om det är i en dator.
Du måste alltså kyla ner luften för att det ska bildas kondens. Som exempel så är daggpunkten (alltså den temperatur där kondens kan bildas) för 25 gradig luft vid 50% relativ luftfuktighet 14-15 grader. För att det ska bildas kondens med ditt projekt måste det alltså antingen bli väldigt kallt i din dator eller så måste det vara fruktansvärt fuktigt utomhus.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kondens bildas alltid på den kalla ytan. Så länge som datorn är på skall det inte vara något problem med kondens på elektroniken, eftersom de kompnenterna är varmare än den kalla luften.

Däremot kan det bildas kondens på andra ställen i chassit, där någon nedkyld del har kontakt med den varmare och fuktigare luften inomhus. T.ex. baksidan av moderkortsplåten osv.

När datorn stängs av kan det bildas kondens lite varstans i datorn, beroende på hur länge luften inne i chassit hålls nerkyld jämfört med luften i rummet.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

ja skaffa vattenkylning istället, du kommer få problem med kondens !

mvh

Permalänk
Medlem

En fråga bara, när du har fört in din kalla luft (låt säga att det är -10 ute) vart tänkte du att den skulle ta vägen sen då? Ut i rummet? Hur kallt tror du inte du kommer att få i ditt rum då? Kommer inte att vara några 22+ grader i ditt rum iaf

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
En fråga bara, när du har fört in din kalla luft (låt säga att det är -10 ute) vart tänkte du att den skulle ta vägen sen då? Ut i rummet? Hur kallt tror du inte du kommer att få i ditt rum då? Kommer inte att vara några 22+ grader i ditt rum iaf

Bara man kopplar en fläktkontroller eller reglerventil till temperaturen i datorn så kommer man få någorlunda konstant temperatur i rummet.
Allt går att lösa om man bara vill

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Eller så leder du ut luften igen

Visa signatur

Intel C2D E8500//Gigabyte GA?EP45-DS3//Sapphire RadeonHD 4870//WD Caviar Black 640GB//Antec 300//Corsair 550W//OCZ 2*2GB//Vista Premium 64-bit