Permalänk

Köpa en iMac

Funderar på att köpa en 24 tum iMac men är osäker på om det är bra läge att göra det just nu. Det ryktas om att Apple kommer att uppdatera sina produkter i september.

Vad tycker ni, ska man köpa nu eller vänta?

Om jag förstått rätt kan har man 2 veckor på sig för att lämna tillbaks imac:en. Om jag köper nu och det kommer en uppdaterad version som jag vill ha - har äpple ngt sätt att byta ut sin "gamla" imac mot att man kanske betalar mellanskillnaden. Eller måste man sälja och köpa nytt. Vad går en begangnad "ny" imac för?

Tack.

Permalänk

Om du ens ser det som ett alternativ att vänta så är väl det den bästa lösningen? Antingen kommer prissänkningen eller så kommer den inte.. du har inget att förlora och allt att vinna

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Sänker dom priset så kommer jag gå under. Köpte en iMac 24" idag...trodde inte iMac skulle bli aktuellt alls, det mesta talar ju för att det _inte_ händer något men _om_ det gör det....ouch!

Permalänk
Medlem

Re: Köpa en iMac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka

Om jag förstått rätt kan har man 2 veckor på sig för att lämna tillbaks imac:en.

Om du handlar en mac via nätet så har du enligt distansavtalsslagen rätt att lämna tillbaka datorn 14 dagar efter köp. Du bör iofs kolla upp vad det innebär i praktiken och vad du får göra med datorn för att den fortfarande ska räknas som ny.

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem

Det har inte ryktats över huvud taget om att iMac skall uppdateras/ändras vad jag kan minnas.. och kollar ivrigt efter nya rykten varje dag då jag väntar på MBP.

Det var inte jättelängesen iMac:en uppdaterades, 2 månader sen. http://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Mac mini, Macbook och Macbook Pro däremot finns det rykten om, framförallt Macbook:arna. Även Cinema Displays fick ett svagt rykte igår(?) om jag inte minns fel.

Jag säger kör hårt, nuvarande iMac:en är riktigt fin. Speciellt 24-tummaren med 8800GS.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det har inte ryktats över huvud taget om att iMac skall uppdateras/ändras vad jag kan minnas.. och kollar ivrigt efter nya rykten varje dag då jag väntar på MBP.

Det var inte jättelängesen iMac:en uppdaterades, 2 månader sen. http://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Mac mini, Macbook och Macbook Pro däremot finns det rykten om, framförallt Macbook:arna. Även Cinema Displays fick ett svagt rykte igår(?) om jag inte minns fel.

iMacs blev uppdaterade för drygt 4 månader sedan. Det är fullt möjligt att de uppdateras på nytt med en riktig montevina och snabbare processorer. Se t.ex.:

http://www.macrumors.com/

"Separately, Apple is also planning to refresh its line of 20- and 24-inch iMac seasons ahead of the holidays. People familiar with these plans have described the refresh to consist of 'speed bumps' rather than major internal or external changes. Based on the roadmap presented to AppleInsider, these systems would debut later this fall following the release of the new MacBooks, making their way to market with little fanfare."

Önskar att de även uppgraderade GFX till nyaste ATI men det är nog ganska osannolikt eftersom ATI inte släppt mobila versioner av 4xxx kort än...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
iMacs blev uppdaterade för drygt 4 månader sedan. Det är fullt möjligt att de uppdateras på nytt med en riktig montevina och snabbare processorer. Se t.ex.:

http://www.macrumors.com/

"Separately, Apple is also planning to refresh its line of 20- and 24-inch iMac seasons ahead of the holidays. People familiar with these plans have described the refresh to consist of 'speed bumps' rather than major internal or external changes. Based on the roadmap presented to AppleInsider, these systems would debut later this fall following the release of the new MacBooks, making their way to market with little fanfare."

Önskar att de även uppgraderade GFX till nyaste ATI men det är nog ganska osannolikt eftersom ATI inte släppt mobila versioner av 4xxx kort än...

Jepp, jag skrev fel.. vet inte vad jag fick två månader ifrån när jag klart och tydligt kommer ihåg att det var i April.

Jepp jag såg det inlägget också om "eventuell iMac innan jul", dock publicerades det efter mitt inlägg Dessutom handlar tråden om att trådskaparen undrar om det är lönt att vänta ett par veckor in i September månad, inte vänta tills jul/efter jul.

Angående AMD-kort i nya maskiner så är jag verkligen med på det, synd som sagt att dom inte släppt mobila versioner än. Läste någonstans angående att AMD ska lansera 4870 till Mac, tydligen ska deras drivrutiner i MacOS X vara mycket bättre på "Maciga" effekter än vad nVidias är, överlag.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag får väl säga som jag alltid brukar säga i sånna här trådar: Även om du köper en Mac idag och en ny modell kommer imorgon, så har du fortfarande en oerhört bra dator som du mest troligt ändå kommer vara otroligt nöjd över.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Jag får väl säga som jag alltid brukar säga i sånna här trådar: Även om du köper en Mac idag och en ny modell kommer imorgon, så har du fortfarande en oerhört bra dator som du mest troligt ändå kommer vara otroligt nöjd över.

Word.

Dock tråkigt om man går och väntar på någon liten funktion/finess som saknas som kommer bara någon vecka senare.. Väntar man inte på något speciellt så är det inte så mycket att vänta på helt enkelt!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Beställde en iMac 24" 2,8 ghz, 500GB med 8800-kortet i veckan, den ska komma nu på tisdag. Så jag blir en som ställer in mig i Switcher-ledet, ska bli skönt

Lite jobbigt/synd att man hela tiden ska behöva vara osäker på om man ska köpa en apple-produkt bara för att det kanske står på mycket bättre och snyggare bakom hörnet, men så är det tyvärr. Hoppas och tror jag kommer bli supernöjd med min iMac iaf. Vilket datum är keynoten?

Permalänk
Medlem

Du kommer garanterat att bli nöjd!

Det finns inget datum för någon keynote och allting är ganska "hush-hush" och hemligt, dock ryktas det om ett "Apple Event" den 9 september då det har pratats om nya iPod Nano, iPod Touch, MacBook, MacBook Pro och en del rykten om Mac Mini samt Cinema Displays.

Som sagt kom det ett rykte om en ny iMac "before the holidays" vilket kan betyda ett par månader.. det kommer förmodligen endast handla om speedbump isf.

Kan ju passa på att tipsa om lite program:
http://www.bestmacsoftware.org/
http://www.opensourcemac.org/

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Re: Köpa en iMac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Funderar på att köpa en 24 tum iMac men är osäker på om det är bra läge att göra det just nu. Det ryktas om att Apple kommer att uppdatera sina produkter i september.

Vad tycker ni, ska man köpa nu eller vänta?

Om jag förstått rätt kan har man 2 veckor på sig för att lämna tillbaks imac:en. Om jag köper nu och det kommer en uppdaterad version som jag vill ha - har äpple ngt sätt att byta ut sin "gamla" imac mot att man kanske betalar mellanskillnaden. Eller måste man sälja och köpa nytt. Vad går en begangnad "ny" imac för?

Tack.

Apple lever på rykten så det kommer alltid finnas någon som säger att en uppdatering kommer snart.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem

Speedbumps är inget jag bryr mig om, behöver verkligen inte bättre specs än de jag sitter på nu. Fullkomligt älskar den, allt är bättre. Bara att jag ska lära mig kortkommandon så de sitter i ryggmärgen. Skärmen är verkligen heelt underbar, särskilt i de grafiska arbeten jag pysslar med också.

Permalänk

Fan! Någon som kan låna mig 16k? ;D
Vill ha en, har redan tröttnat på min PC efter köpet av en MacBook...

Sedan att man kan köra XP och spela de spel som man vill gör ju inte saken sämre!

De är riktigt smarta på Apple!

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Hoppas på att iMac 24" uppdateras, känner mig inte riktigt säker med ett köp förrän nvidia-kortet har blivit utbytt.

Även mac mini bör ju uppgraderas... gma kretsen borde inte vara något större bekymmer att byta ut till en modernare p45 baserad modell, eller ati 780g.

Permalänk
Medlem

Det som är intressant tycker jag är när de byter design. En lite starkare CPU eller snabbare grafikkort känns inte som man behöver vänta efter på en Mac.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Håller med precis i det tjarven tänker kring uppdatering, jag köpte de specs jag vet jag kommer klara mig ett bra tag på, så gällande den punkten oroar jag mig inte alls. Dock har vi den visuella biten som såklart är viktig när det gäller produkter från Apple.

Sen finns även den ekonomiska biten som jag också hade i bakhuvudet när jag funderade på om jag skulle köpa iMacen nu eller vänta till september, nu visade det sig att det blev i början av september och visst jag skulle kunnat vänta men jag tror jag blir mer besviken om jag skulle kunnat tjäna några tusenlappar än om de presenterar en ny design.
För den design jag har köpt älskar jag.

Permalänk

Detta är ett musikevent. Skulle inte tro att några datorer får uppdateringar.

Permalänk

Det blev inga nya iMacs den 9:e . Nån som vet när de kommer? Goda nyheten är att ATI har lanserat 4650/4670, hoppas det är bättre än 8800M och äpple stoppar de i nya iMackarna...

Permalänk
Medlem

Framförallt hoppas jag på att de stoppas ATi i Macbook Pro. I övrigt så är iMacen den Apple-dator som uppdaterades sist så det är nog inte särskillt stor chans att den kommer uppdateras före någon av de andra, vad jag tror.

Först ut borde vara Macbook Pro, följt av Macbook och Mac Mini. Sen borde Mac Pro och Cinema Displays uppgraderas i början på nästa år. Vad jag tycker iaf.

iMac kanske kunde kämts in mellan Mini och Mac Pro - någonstans i December, lagom till Julhandeln.

Blir iaf en Macbook Pro när de nya kommer, hoppas på en ny design så att jag kan få det fina "nya" tangentbordet. ;D

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Det har väl ryktats om nVidia mobos i de nya Macarna så sannolikheten för ATi kretsar är väl något mindre om dessa rykten är sanna.

http://www.dailytech.com/Report+Apple+May+Ditch+Intel+Chipset...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hartner_X
Det har väl ryktats om nVidia mobos i de nya Macarna så sannolikheten för ATi kretsar är väl något mindre om dessa rykten är sanna.

http://www.dailytech.com/Report+Apple+May+Ditch+Intel+Chipset...

Om jag inte har helt fel för mig så dementerades dom ryktena ett par dagar senare, främst för att man tror att Apple kommer satsa mycket på Intels Larrabee med t.ex. OpenCL.

Det var ju rykten, ungefär samtidigt, om att Apple skulle utveckla egna chipsets - vem vet.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)