Permalänk
Medlem

SSD köp

Jag funderar starkt på att inhandla en 64gb ssd och undrar om denna är ett bra köp?
Patriot Extreme Performance Warp SSD 2.5 SATA V.2 64GB

Priset ligger på cirkus 2400kr.
kommer denna att vara snabbare än raptor 150gb?

http://www.patriotmem.com/products/detailp.jsp?prodline=4&cat...

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Jag funderar starkt på att inhandla en 64gb ssd och undrar om denna är ett bra köp?
Patriot Extreme Performance Warp SSD 2.5 SATA V.2 64GB

Priset ligger på cirkus 2400kr.
kommer denna att vara snabbare än raptor 150gb?

Jag har inte kikat något på den där disken. Har inte hört talas om några recensioner av den än heller. Personligen kommer jag att vänta några månader till innan jag köper en SSD.

Nästan alla moderna SSD:s är snabbare än alla Raptordiskar. Intels senaste SSD på 80GB (som för övrigt kostar 6000kr i Sverige just nu) är vrålsnabb. Den spöar två raidade Velociraptors.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

ssd är bra för läs och accesstid speciellt då accesstid (söktid)
Dock har skrivhastigheten varit lite si och så med ssd av MLC chipsen.
Om patriots disk är bra i skriv så är den bättre än dagens mekaniska med råge.
så ja, snabbare i läs och sök redan idag (raptor och velociraptor), men kan vara lite efter i skriv.

Om disken är bra vet jag inte.
Priset indikerar att jag skulle kolla på nätet med de som inhandlat den.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag har inte hört talas om den där SSDn du nämnde vilket gör att jag tror att den inte är så jättebra.

Hur som helst har Intel släppt en ny SSD nu som ska vara supersnabb. Läs detta test:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340...

Lite dyr just nu men vänta tills de börjat komma ut i handeln och välj en version med mindre utrymme...

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

OCZ SSD finns det en hel del skrivet om både här och ute på internet, jag skulle kollat upp dessa om jag hade råd att köpa en SSD i dagsläget.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Var också väldigt inne på att köpa en OCZ SSD som systemdisk, men blev lite skrämd av några tester där Intels SSD's i vissa av testerna hade dubbelt så bra resultat som OCZ, testerna postades i en annan tråd här;
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=79958...
främst länk nr 2 uppifrån sett.

Även på OCZ's egna forum skrivs det mkt matnyttigt i ämnet; http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forumdisplay.php?f=88

Att vänta ett tag är kanske, iaf vad jag tycker, det bästa, se hur det utvecklar sig helt enkelt.

Permalänk

Ja har läst om den driven.

Den är något snabbare än OCZ v2-SSD.
175 mb/s i läs och 100 mb/s i skriv.

Och så är den någon krona billigare...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Är livslängden är mer än 5 år och funkar problemfritt så beställer jag 1 sån

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är mycket få hårddiskar som kan prestera >100MB/sek i något annat än syntetiska benchmarks eller RAID.

Det en SSD först och främst vinner på är söktiden, som i de flesta fall ligger runt 0.1-0.2ms - att jämföra med ca 7ms för en Velociraptor (uppmätt, inte WDs glädjesiffra på 4ms). Söktiden (och läs/skrivhastigheten) är dessutom konstant för hela ytan, vilket den verkligen inte är på en hårddisk. Inte nog med det, en SSD blir inte fragmenterad så man slipper den degradering som det innebär (och den är stor!).

Apropå det så kör inte defrag på en SSD - det är ingen hit, sliter bara på minnena. Lägg inte swapfiler på den heller, av samma skäl.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Tänk på att det är mycket få hårddiskar som kan prestera >100MB/sek i något annat än syntetiska benchmarks eller RAID.

Det en SSD först och främst vinner på är söktiden, som i de flesta fall ligger runt 0.1-0.2ms - att jämföra med ca 7ms för en Velociraptor (uppmätt, inte WDs glädjesiffra på 4ms). Söktiden (och läs/skrivhastigheten) är dessutom konstant för hela ytan, vilket den verkligen inte är på en hårddisk. Inte nog med det, en SSD blir inte fragmenterad så man slipper den degradering som det innebär (och den är stor!).

Apropå det så kör inte defrag på en SSD - det är ingen hit, sliter bara på minnena. Lägg inte swapfiler på den heller, av samma skäl.

Ser att du har en 32gb ssd,är du nöjd med den?hur mycke snabbare startar win upp jämfört med en raptor?

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
...att jämföra med ca 7ms för en Velociraptor (uppmätt, inte WDs glädjesiffra på 4ms)...

Vilka glädjesiffor? Med HDs anges alltid söktiden utan sk "rotational latency" som tillkommer beroende på vilket varvtal disken snurrar med. Ju högre hastighet, desto mindre blir den. Ingen bluff eller glädjesiffor.

Möjligen vilseledande om man är på dåligt humör och inte kunnig i ämnet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

iosgunde: mycket nöjd med den! Uppstart går kanske inte så mycket fortare, men i daglig användning föredrar jag helt klart den över en Velociraptor. I min spelburk kör jag WD dock (pga jag behöver mycket mer plats), och där funkar de oerhört bra.

MultiMan: nja, det enda som är av intresse är genomsnittlig söktid. WD säger överallt att Velociraptor har en söktid på 4.2ms eller vad det nu är, och det är ju helt enkelt inte sant. Oavsett vad så innebär det inte att Velociraptor inte är en fantastisk hårddisk, för det är den verkligen. Hade jag råd skulle jag köpa ännu fler!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Söktidien ÄR tom under 4ms, alltså sant. Sedan måste disken vänta i varierande grad till skivan snurrat fram rätt sector, och detta beror på hur snabbt skivan snurrar.

"The VelociRaptor turns in a measured average read access time of 6.9 milliseconds (ms). After accounting for the 3 ms associated with a 10,000 RPM spindle speed, WD's latest is left with an average read seek time of 3.9 ms and thus bests the manufacturer's 4.2 ms claim. Average write access times weigh in at 7.6 ms. Overall, the VelociRaptor turns in competitive access times when contrasted with the Cheetah NS."

http://www.storagereview.com/WD3000BLFS.sr?page=0%2C1

Handla på!

Edit: Jag tror du blandar ihop "seek time" med "access time" två olika saker. "Seek time" anger WD till 4.2ms och det är helt korrekt (tom ännu lägre i testning).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hehe, jag har 3st i min spelburk redan. Bästa traditionella hårddisk jag har stött på, utan tvekan! Om jag bara kunde få fatt i ett 8X Areca-kort och några Velociraptors till så.. Mmmm....

Mjo, finns risk för att jag förvillar begreppen, men som jag skrev så det enda jag tittar på är den genomsnittliga söktiden, dvs hur lång tid det tar innan disken börjar läsa data - i snitt. Den är ca 7ms på en Velociraptor, och på en bra SSD är den <0.1ms.

Jag menar, hur intressant är det att veta hur lång tid det tar för läshuvudet att hitta rätt spår? Fullkomligt ointressant i o m att den måste vänta på att skivan "snurrar rätt" dessutom. Så, nu när vi pratar samma språk (hihi) så det enda som jag anser viktigt är average access time. Sorry för förväxlingen.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Inte nog med det, en SSD blir inte fragmenterad så man slipper den degradering som det innebär (och den är stor!).

Varför skulle inte en SSD bli fragmenterad? Inte har den väll någon logik som gissar vad som kommer att skrivas in nästa gång?
Det enda med ssd är att den inte behöver defragmenteras iom att söktiden är så låg och att söktiden är samma oberoende var datan är skriven.

Permalänk
Medlem

Jo warzo, du har rätt. Jag uttryckte mig klumpigt, men resultatet är ju det som räknas. Rätt skrivet skall det vara att "en SSD degraderas inte av fragmentering då söktiden är konstant för hela utrymmet".

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Det blir en OCZ Core Series V2 SATA II 2.5" SSD 30GB eller 60gb.

Klarar man sig med 30gb till vista ultimate 64bit?

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Det blir en OCZ Core Series V2 SATA II 2.5" SSD 30GB eller 60gb.

Klarar man sig med 30gb till vista ultimate 64bit?

Mitt nyinstallerade vista 64 tar upp 18 GB. Flyttar man på swapfilen får man nån GB mindre, samma om man inaktiverar systemåterställning.

Permalänk
Medlem

Någon här som provat att köra med en OCZ ssd som os hdd? Om det är värt att ha det på en desktop dator, ska nämligen köpa en ny dator nu och velar lite hit o dit om det är värt dom extra pengarna, är främst ute efter att allt rullar på snabbt inne i vista, spelar inte så mkt.

ursäkta att jag kapar din tråd !

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Är det någon som har egna erfarenheter av att ha bytt från en veloci-raptor till en av t.ex. OCZ Core SSD skivor. Som möjligen skulle kunna säga om SSD:n är värt sina >4x pris/GB?
Enligt tester jag sitt med Intels SSD som har ännu lite högre prislapp, så är det väldigt få gånger som den verkligen skjuter ifrån sig velociraptorn i form av prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
Någon här som provat att köra med en OCZ ssd som os hdd? Om det är värt att ha det på en desktop dator, ska nämligen köpa en ny dator nu och velar lite hit o dit om det är värt dom extra pengarna, är främst ute efter att allt rullar på snabbt inne i vista, spelar inte så mkt.

ursäkta att jag kapar din tråd !

mvh

Vad jag har läst så är det många som har problem med frysningar med dessa ssd's, orsakade av väldigt långsamma random writes. Intel verkar ha fått bukt med problemet, men dröjer ett tag till innan prisnivå/prestanda är rimlig enligt min mening.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dählie
Vad jag har läst så är det många som har problem med frysningar med dessa ssd's, orsakade av väldigt långsamma random writes. Intel verkar ha fått bukt med problemet, men dröjer ett tag till innan prisnivå/prestanda är rimlig enligt min mening.

Tack för infon kompis !

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Det är mest SSD diskarna som använder kontrollerenheter som OCZ gör, vilken nu det var .

Patriot använder sig av en annan kontroller vad jag vet, så där är inte problemen lika stora.
Intel har tagit fram sin egen kontroller så de har inte några problem.

Men de kostar därefter.
Frågan är om inte två stycken eller tre Patriot Extreme Performance Warp SSD 2.5 SATA V.2 64GB i raid 0 är bättre än en intel SSD disk

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Det som gör det hela så svårt att välja MLC-enhet är att tillverkarna inte alltid berättar hela sanningen.

Anandtech plockade isär en Patriot V.2 SSD när de gick igenom debaclet med OCZ Core. På bilderna ser man där den ökända kontrollern från Jmicron, JM602...

http://anandtech.com/GalleryImage.aspx?id=3815

Å andra sidan har Patrot gått ut och sagt att de använder en annan kontroller, det är alltså möjligt att de använder två olika i samma serie och det enda sättet att se vilken kontroller den använder är att plocka isär den...

http://patriotmem.com/forums/threadp.jsp?catid=1&threadid=263...

På epost svarar de att de -inte- använder JM602 men att de ännu inte fått svar från tillverkaren om dess egentliga prestanda (random read/write). Det svaret skulle vara helt okej om det inte hade varit för att produkten faktiskt är lanserad sedan flera veckor, det måste väl ändå vara självklart att man kört igenom enheten i diverse interna tester (där bland annat ett korrekt genomfört IOMeter-test är ett måste) innan man sätter sitt namn/rykte på spel, mer troligt är att de är fullt medvetna om prestanda men har valt att inte publicera siffrorna för risken att inte kunna sälja lika många enheter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har hittat tester på patriot enheten som påvisar stuttering ? lagget som ibland kan upplevas.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Nu lyfter vi den här frågan igen.

Jag sitter och kikar på en 60Gb SSD till burken. Tänkte ersätta min Raptor som börjar bli några år nu.

Det väger mellan OCZ Core/Core V2 och den där Patriotdisken.

Någon som köpt en och har några kommentarer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Inte nog med det, en SSD blir inte fragmenterad så man slipper den degradering som det innebär (och den är stor!).

Nog blir en SSD fragmenterad precis som en vanlig hårddisk, om inte den har en inbyggd kontroller som flyttar data efter vad som behöver skrivas. Dock har fragmenteringen inte någon betydelse på en SSD iom att söktiden är så låg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Nog blir en SSD fragmenterad precis som en vanlig hårddisk, om inte den har en inbyggd kontroller som flyttar data efter vad som behöver skrivas. Dock har fragmenteringen inte någon betydelse på en SSD iom att söktiden är så låg.

SSD har väl inte ett läshuvud som läser av datan och som påverkas om datan ligger fragmenterad?

Permalänk
Medlem

Lyfter denna då jag hittat lite info om stuttering.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4830...

Tydligen handlar det om hur XP hanterar filsystemet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Lyfter denna då jag hittat lite info om stuttering.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4830...

Tydligen handlar det om hur XP hanterar filsystemet.

Finns flera orsaker,
en är hur OS hanterar ssd skrivningar eftersom dagens OS är mekanisk disk optimerade och inte för dagens flash baserade diskar.
Den andra är att Kontrollen på ssd också är avgörande för skrivningar och det är där som det kan strula också.

OS+Kontroller, lika med besvär speciellt med den första generationen ssd MLC baserade.

Noteras kan att kör man med hårdvaru kontroller dvs raidkort, så slipper man sådana besvär då de raidkort som har cache 128mb elr mer gör att skrivningar inte strular.

Finns också mjukvaru baserade lösningar.
MFT och steadyboost.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)