Permalänk

Uppgradera PowerMac G5 till Intel?

Hej!

Jag ska ta över en polares G5a för en symbolisk summa och tänkte att man kanske skulle lägga några extra slantar på att putsa upp den.

Det är den sista modellen av PowerMac G5 om jag inte minns fel, med dubbla PowerPc-processorer.

Jag skulle vilja ha Intel i datorn så att jag kan köra Windows i den parallelt med OS X och vill även kunna installera program och spel som inte stödjer PowerPc. Man vet ju inte om Snow Leopard som släpps under 2009 kommer stödja PowerPc. Spelet Spore har ju släppt PPC-stödet redan och det lär fortsätta så.

Kan man byta processorer till Intel i en PowerMac G5? Måste man byta mer isåfall? Logikkort? Moderkort?

Är ytterst tacksam för svar! Själv är jag "lite" teknisk: Jag förstår oftast vad man pratar om men jag har ingen faktakoll! Så om ni är vänliga och hjälper mig får ni gärna förklara lite på samma gång, om ni orkar och vill

Tack!

Vänliga hälsningar
Henke

Permalänk
Medlem

Du måste i så fall byta moderkort, och de kan man bara få hos Apple. Frågan är ju hur mycket de tar för ett Mac Pro-moderkort som reservdel.. Troligtvis en hel del, men jag vet inte.

En annan nackdel sedan är att Apple använder Xeon-proppar så det blir dyra processorer också. Och inte nog med det, du behöver nya minnen också.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Oj fan. Då kommer det kanske landa på samma nivå som en ny iMac eller nåt i slutändan? Minnena till de burkarna är ju ruskigt dyra.

Permalänk
Medlem

Mm, det är nog ingen större vits att ge sig på det där.. Trist, men sant.

Fast iofs, en PowerMac G5 är fortfarande en trevlig maskin. Det är ju inget man spelar på, men för andra saker räcker den i flera år till.

Rör det sig om en "symbolisk summa" kan jag vara intresserad annars. Skicka PM isf.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

det går inte att köpa moderkort från apple... om du har ett defekt moderkort i en intel mac så kan du få det utbytt. dom gör allt för att man inte ska kunna komma över deras moderkort separat... det skulle ju innebära att man kan köpa allt annat separat vilket inte skulle gynna deras försäljning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Rör det sig om en "symbolisk summa" kan jag vara intresserad annars. Skicka PM isf.

Hehe, nä hörrudu! Den stannar i min ägo. Den är som sagt fortfarande en mycket bra maskin och jag kommer använda den som musikproduktionsdator, vilket innebär att jag kommer kunna använda den många år till. Problemet är att jag gillar att uppdatera operativsystemet när det kommer nytt och snart släpper man säkert PPC-stödet i sin mjukvara... Men då får jag väl klara mig. För den symboliska summan ska jag vara glad att den fungerar!

Tack för svaren i alla fall! Mycket vänligt!

Permalänk

Vet inte hur Apple har byggt sina chassin, men om det följer t.ex. ATX standarden så är det väl bara att trycka in ett billigt PC-moderkort i den tillsammans med en ny Intel processor. Sen är det bara köra hackad MacOS X på burken. Isf. får du de bästa från båda världarna, billiga komponenter med överklockningsmöjligheter i ett snyggt (enligt många) chassi

Borde väl inte ens vara ett licensbrott i.o.m. att burken är ju fortfarande Apple Förövrigt så är det ju väldigt intressant om deras EULA licens skulle hålla om det fick nån gång prövas i Sverige.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.