Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installerat ubuntu över XP tror jag?

Permalänk

Installerat ubuntu över XP tror jag?

Tja, ville testa ubuntu, brände och installerade (XP förinstallerat), tog bara guidad hårddiskinstallation, och nu verkar det som det skrivt över windows, stämmer det? Vad finns där för åtgärder?

Visa signatur

|| ANTEC NSK4480 380W || Asus P5W DH || E6600 @ 3.0 Ghz || CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME || XFX GEFORCE 9600GT 512MB || 500GB ||

Permalänk
Medlem

Om du valde fullständig guidad hårddiskinstallation, har ditt XP blivit borttaget och ersatts av Ubuntu. Om du hade valt en guidad installation, men att XP-installationen hade varit kvar (valt som standard i installationen), hade du kunnat valt både Ubuntu och XP vid uppstart.

Du kunde även ha valt att endast prova Ubuntu redan från då du väljer språket och om du vill installera Ubuntu (dvs huvudmenyn, innan allt drar igång). Högst upp i den menyn finns det ett val som tillåter dig att prova Ubuntu genom att ladda operativsystemet genom CD- eller DVD-skivan, och därefter installera Ubuntu direkt, medans du är i den s.k. "live-cd".

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

aja, då vet jag det till nästa gång :S
nu till nästa problem då. Hade två fat32 partitioner en med windows och en med backup, nu är båda dessa borta, hur får jag på bästa sätt tillbaks de filer som fanns på backup HDD?

Snabbformaterar och installerar win och använder mig av vilket porgram? eller finns det bättre alternativ?

Visa signatur

|| ANTEC NSK4480 380W || Asus P5W DH || E6600 @ 3.0 Ghz || CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME || XFX GEFORCE 9600GT 512MB || 500GB ||

Permalänk
Medlem

Är dessa 2 partitioner en o samma hårddisk, eller är det 2 olika hårddiskar? Om det är 2 olika partitioner, men samma hårddisk, kan det vara så att Ubuntu-installationen har formaterat om båda o "slickat ihop" dem igen.

Jag är inte lika kunnig inom Ubuntu's installation, som jag är med Windows installation. Vet därmed inte hur just partitioneringen genom en guidad installation arbetar med detta problem.

Tips: Håll utkik över hur stor den guidade installationen är innan du gör något i installationen nästa gång. Där står det totalt antalet gigabyte som kommer bli ledigt efter formateringen, typ.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Det var två partitioner på en hårddisk, ser att ubuntu slagit ihop dem. Funderar, ska jag installera om windows och försöka få tillbaks info den vägen eller finns där något program i ubuntu?

Visa signatur

|| ANTEC NSK4480 380W || Asus P5W DH || E6600 @ 3.0 Ghz || CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME || XFX GEFORCE 9600GT 512MB || 500GB ||

Permalänk
Medlem

Ubuntu formaterar om hela hårddisken vid installationen, så jag vet inte. Du har extrem tur om du hittat nån gammal fil.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv

Kanske dumt att ge dig för stora förhoppningar, men jag tror du har goda chanser att få tillbaka data Hade liknande problem en gång, körde igång nåt program, hittade inte bara den borttagna partitionen, utan även partitionen som låg där innan Vilket var ett par år tidigare

Permalänk
Medlem

"Guidad använd hela hårdisken" betyder att den använder hela hårdisken. Om du tar "guidad och ändra storlek på partition" som är första alternativet så försvinner inget.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

jaja, slutade med att jag installerade om windows, mycket rätt hade det försvunnit, installerde sedan om det inuti windows, vet inte riktigt hur det går till, men funkar fint och utan trubbel iaf..

Visa signatur

|| ANTEC NSK4480 380W || Asus P5W DH || E6600 @ 3.0 Ghz || CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME || XFX GEFORCE 9600GT 512MB || 500GB ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrbambocha
jaja, slutade med att jag installerade om windows, mycket rätt hade det försvunnit, installerde sedan om det inuti windows, vet inte riktigt hur det går till, men funkar fint och utan trubbel iaf..

Kör man det via wubi är det segt och buggigt det är inte rekomenderat.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

ett hett tips är att inte använda automatiskt partitionering. Du verkar ju veta vad en partition är så det borde räck. Välj det manuella alternativet istället. OM det skulle vara för svårt så trycka bara bakåt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Försöker installera Ubuntu EEE (på min EEE 1000H), men får inte alternativet att installera Ubuntu på egen partition. Får bara "Hela" och "Manuell"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Försöker installera Ubuntu EEE (på min EEE 1000H), men får inte alternativet att installera Ubuntu på egen partition. Får bara "Hela" och "Manuell"

Det finns inget sånt alternativ, bara installera på hela hårdisken, minska ner en partition och manuell.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid köra nåt File Recovery program. Har man bara formaterat utan att skriva över och installera nåt nytt så finns allting kvar. Jag fick tillbaka ca hälften av mina bilder efter en klantig formatering...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD