Permalänk

Nytt grafikkort "Får blåskärm m.m."

Hej.

Jag måste verkligen ha hjälp..

Jag köpte en ny dator i delar följande prylar:

Moderkort: Gigabyte EP-35 DS4

Processor: Core 2 duo E8400 @ 3,0Ghz

Ram: 2st 2Gb Ocz reaper 800Mhz

Grafikkort: Sapphire HD4870 512MB

Hårddisk: Western digital caviar 320GB "16mb cake"

Nätaggregat: Chieftec 560W "Sli ready"

Brännare: Samsung duallayer 20x

Chassi: Antec ninehundred

OS: Windows Vista Ultimate 32Bit

----------------------------
Till saken:

jag köpte datorn utan grafikkort först, För jag hade ett Gainward 8500GT hemma

Allt funkade kanon bra med det kortet. Inga fel alls.

Sen ville jag uppgradera mig och gick & köpte ett Sapphire HD4850 512Mb DDR5
---
Gjorde så här:
avinstallerade Nvidia kortet helt..
stängde av datorn och satte i det andra "ATI" kortet.
installerade med CD skivan och sen hämtade jag nyaste drivrutinerna
"CCC 8.10 Final"

Sen uppdaterade jag mitt moderkort med cd skivan och sedan hämtade jag alla nya drivrutiner på internet..
------------------------
Jag kan spela alla spel på högsta grafiken utan problem....

jag kan spela Crysis / Crysis warhead , Cod 4 , Colin mcrae Dirt ..
och många fler.. Dom spelen kan jag sitta och spela i flera Timmar utan problem.

Sen vill jag spela lite: Fifa 09 / Counter strike source ..
Dom spelen går inte...
jo ibland kan man sitta i Timmar och spela.. utan problem
men ibland så fryser sig bilden och ljudet stannar ich hackar..

Bilden blir " Bech / blå / lila i olika "små små rutor .. och fryser sig där ??
ibland måste man trycka på reset.. och ibland får man blåskärm i 3sekunder
sen startar datorn om .. ??

Endast i dessa spel ? Kan också hacka riktigt mycket i vissa
"Racing spel som : Colin mcrae och många fler"

men det händer bara ibland ? inte jämt..
------------------------------
har följt massor med TIPS på ATI 's hemsida .. och mycket mycket mer..
men inte hittat något som inte är som det ska. ??

Snälla hjälp.. vill verkligen kunna spela Counter strike source felfritt ....

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk

Har du ett 4850 eller ett 4870.
Kan va så att ditt nätagg är lite dåligt. Men det är lite konstigt att du kan spela vissa spel. Har du nåt annat nätagg att prova med det. Gärna med högre effekt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse12345
Har du ett 4850 eller ett 4870.
Kan va så att ditt nätagg är lite dåligt. Men det är lite konstigt att du kan spela vissa spel. Har du nåt annat nätagg att prova med det. Gärna med högre effekt.

Har HD4870 .. "skrev det^^" innan dock..

Cheaftec 560W ska klara detta utan problem.

Min bror har samma aggregat och kan köra med ett Nvidia 9800GTX OC+
.......
Jag tror att ett Aggregat på 450W klarar mitt system..
"om det är bra kvalité"..

Men jag vet en som kör med 8800GTS 512Mb i SLI med samma aggregat..
så det borde funka ??

LÄNKAR TILL MINA SAKER:

Agget: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SIR560W-A...

Grafikkortet: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD4870

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk

Har du provat grafikkortet i nån annan dator som du vet fungerar i övrigt?
Funkar det där så är det ju inte grafikkortet det är fel på. När det blir problem så måste man ju köra med uteslutningsmetoden för att veta vad som är fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse12345
Har du provat grafikkortet i nån annan dator som du vet fungerar i övrigt?
Funkar det där så är det ju inte grafikkortet det är fel på. När det blir problem så måste man ju köra med uteslutningsmetoden för att veta vad som är fel.

Har tyvärr ingen möjlighet att testa på en annan dator..

men det konstiga är att det funkar med alla krävande spel ?
men inte med lilla counter strike ??

som sagt.. så funkade datorn KANON tidigare med Nvidia kortet.. ??

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk

Det verkar som problemet är ditt grafikkort eftersom det funkar med det gammla. Prova med äldre drivrutiner.

Har du ingen kompis som kan prova ditt grafikkort en stund. Om det är samma problem då, så vet du att det är grafikkortet det är fel på. Du måste väl känna nån som kan prova kortet i sin dator.

Vet att det kan låta lite tjatigt med att du ska prova kortet i nån annan dator, men det är bästa sättet för att ta reda på om det är grafikkortet eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Reaperminnena behöver ev en liten voltboost, så höj dem i bios till 2.1

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Reaperminnena behöver ev en liten voltboost, så höj dem i bios till 2.1

Fick ett annat svar på ett forum..

"Sapphire HD4870 måste FLASHA sin GPU.. Då den får för lite ström..
oavsätt storlek på aggregatet ..

Ska öka volten lite på mina minnen..

hade gjort det tidigare.. Men sen provade jag att "reseta Cmos" då jag trode att de kunde va felet.. Så då gick minnena tillbaka i original CLOCK..

----------------------

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk

Låter som drivrutins problem.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Låter som drivrutins problem.

neä. det är det inte..

Har testat: CCC. 8.6 / 8.7 / 8.8 / 8.9 / 8.10 BETA / 8.10 FINAL

inget hjälper..

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk

Det betyder inte att just ditt problem kanske inte fixas förens i en ännu nyare drivrutin.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazerbeam
Fick ett annat svar på ett forum..

"Sapphire HD4870 måste FLASHA sin GPU.. Då den får för lite ström..
oavsätt storlek på aggregatet ..

Ska öka volten lite på mina minnen..

hade gjort det tidigare.. Men sen provade jag att "reseta Cmos" då jag trode att de kunde va felet.. Så då gick minnena tillbaka i original CLOCK..

Du måste flasha om ditt bios eftersom att ditt nuvarande bios inte ger rätt spänning till det kort.

Lycka till!
----------------------

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Det betyder inte att just ditt problem kanske inte fixas förens i en ännu nyare drivrutin.

Ok..

Men 1sak till:

På sapphires hemsida står det så här på "BIOS" uppdateringen.

FOR: P/N:188-01E85-001SA,SKU#11133-00 ONLY ????

va F** ä de ^^ hahahha

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

hmm, jag hade problem men mitt HD4850 och CS 1.6.

Men jag fixade dock detta genom att sänka instälningarna i CCC, men får klicka runt lite sen efter som det inte är ett så kravande spel kan man göra en profil för just äldre spel.

Då kan du testa att klocka ner den också + att sänka grafiken och kanske fäkten om du tycker det behövs Sen är det bar att göra en keybind till den ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oped
hmm, jag hade problem men mitt HD4850 och CS 1.6.

Men jag fixade dock detta genom att sänka instälningarna i CCC, men får klicka runt lite sen efter som det inte är ett så kravande spel kan man göra en profil för just äldre spel.

Då kan du testa att klocka ner den också + att sänka grafiken och kanske fäkten om du tycker det behövs Sen är det bar att göra en keybind till den ^^

Fin Idé ^^

Kanske man skulle göra om "GPU flashningen" inte funkar

Tack..

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk

Mitt råd är att du kollar BSOD koden om du får en sådan för slutar den på 50 så har du mest troligt minnes fel och det kan vara ram stickor eller minnen på gfx eller minnet i cpu. slutar bsoden dock på ed så ska du kolla hdd. Annars så kan jag råda dig att reseata kablar från nät agg till mb och även lyfta på ram stickorna eventuellt byta plats på dom ;). Hårdvara har en tendens till att erga eller få skit i mellan kontakt ytor

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demonlord
Mitt råd är att du kollar BSOD koden om du får en sådan för slutar den på 50 så har du mest troligt minnes fel och det kan vara ram stickor eller minnen på gfx eller minnet i cpu. slutar bsoden dock på ed så ska du kolla hdd. Annars så kan jag råda dig att reseata kablar från nät agg till mb och även lyfta på ram stickorna eventuellt byta plats på dom ;). Hårdvara har en tendens till att erga eller få skit i mellan kontakt ytor

Och vart hittar man BSOD ??

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Har också hört att det skall lösa sig om man sänker corehastigheten på graffet ner till 750 eller liknande, det kanske löser ditt problem fram tills du flashat om ditt kort

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)