Permalänk
Medlem

Telia Digital TV via telejacket?

Undrar om det är någon här som har Telia digital tv genom telejacket. Och i såna fall hur är bilden och påverkas bilden av övrig internettrafik som att tanka ner något?

Permalänk

Jag har

8mbit
ca3km till stationen.
Haft det gratis i ett år med deras stora 'allround'paket. dock nu har jag stora paketet gratis i 6månader och 6månader för halvapriset.
Allting fungerar faktist helt okey.

Pos:
Billigt, många bra kanaler, lätt att flytta til annan tv med en längre tpkabel. (han dragit mitt nätvverkt så jag kan ha boxen var jag vill i huset)
kör på cat5 dvs 2par/4kablar vilka lämnar de andra två paren åt en dator på cat5 anslutning.

Nackdel
Lite segstartad. Dock sätter man på den efter man kommer från jobb/skola och låter den ståigång tills på natten så bryr jag mig inte om det. dock så har jag märkt att längre perioder om den är 'online' så kan den ta och dö/hänga sig.
Hade lite problem i början att mitt område var överbelastat och lite zapp kunde få den att dö. hjälpte med omstarta av modem och ipboxen.
Ibland fryser bilden till 0.5sec eller bara blir bitfel men det händer även på många vanliga digitalboxar har jag märkt.
Idagläget går det bara att ha en sådanhär boxer till sitt modem men i framtiden ska även detta lösas. kanske med hjälp av updetering i sitt modem.

Jag säger som så får du ett bra pris så slå till.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Re: Telia Digital TV via telejacket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Undrar om det är någon här som har Telia digital tv genom telejacket. Och i såna fall hur är bilden och påverkas bilden av övrig internettrafik som att tanka ner något?

Hur mycket du tankar spelar ingen roll för digitaltvn, den har prioriterad trafik så den går alltid först.

Permalänk
Medlem

Funkar bra, men seeegt att starta, tar en jävla tid. Annars bra bild och ljud. Har aldrig haft fryslagg.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Fuinderar på deras Stor paket med canal plus samt sport kanalerna

Men det ska även gå att göra tillval på de andra? Funderar på att lägga till TV4 och Viasat sport. Men lägger jag till T V4 så är det redan vissa kanaler som ingår i det första alternativet?

Och hur är det att spela in? Måste man fortfarande år 2008 ha samma kan på som man ska spela in. Eller kan man spela in och se något annat samtidigt?

RocketZ

Ok tack för infot, men är deras högsta alternativ att föredra ändå?

Permalänk
Medlem

Ett tips är att läsa på deras hemsida alternativt någon tråd här på forumet om vad som händer med din bandbredd och latency. Det beror lite på vilken tjänst du har osv.

Det står klart och tydligt vad som händer på deras hemsida när du beställer Telias Digital-TV så att du slipper stöta på eventuella "överraskningar".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
[...]

Och hur är det att spela in? Måste man fortfarande år 2008 ha samma kan på som man ska spela in. Eller kan man spela in och se något annat samtidigt?

[...]

Du måste ha på samma kanal som du spelar in på, ja. Bandbredden man får av ADSL räcker inte riktigt till för att ta emot 2 kanaler samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Du måste ha på samma kanal som du spelar in på, ja. Bandbredden man får av ADSL räcker inte riktigt till för att ta emot 2 kanaler samtidigt.

Jag kan dock skvallra om att det pågår provsändningar i Telias nät där man kör med H.264/MPEG4 AVC med en bithastighet kring 2.5 Mbit/s, istället för nuvarande MPEG2 kodning med bithastighet kring dryga 5 Mbit/s.

Det finns även starka indikationer på att Telia utvärderar en box från det svenska företaget Tilgin , mest troligt Mood 400 som komplement (eller ersättare) till de nuvarande standardboxen VIP 1910 från Motorola.

Det finns ju en viss sannolikhet att man tänker sig att faktiskt kunna klämma in två kanaler på en ADSL-förbindelse så att man kan titta på en kanal och spela en in en annan (på den hårddiskförsedda Mood 400 boxen).

Observera att ovanstående är rena spekulationer och gissningar från min sida och jag ger inga som helst garantier för när, eller ens om, ovanstående kommer att inträffa...

/Peter Cigéhn

PS. För övrigt kan jag rekommendera den alldeles utmärkta tråden Telias Digital-TV på minhembio.com för den som vill veta mer om vad som är på gång vad gäller Telias Digital-TV. DS.

Permalänk

jag märker en drop på internet allt från 50-300kbit när boxen är på. spelar stor roll vad det är som visas på tv'n. Dock sägs så enligt standad osv för att överföra den tv kvaliten vi har idag så tar det mellan 1-5mbit dock osäkert hur telia komperimerar det hela.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
jag märker en drop på internet allt från 50-300kbit när boxen är på. spelar stor roll vad det är som visas på tv'n. Dock sägs så enligt standad osv för att överföra den tv kvaliten vi har idag så tar det mellan 1-5mbit dock osäkert hur telia komperimerar det hela.

Komprimering sker idag med MPEG2. Vad gäller bithastigheter på olika kanaler så gjorde jag för länge sedan en mätning på som finns sammanställd i den klistrade tråden Bithastighet på olika kanaler och operatörer på minhembio.com.

Vad gäller de tekniska förutsättningarna vad gäller t ex att titta på tv och surfa samtidigt så finns dom sammanställda under Tekniska förutsättningar på Telias webbsidor.

/Peter Cigéhn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Fuinderar på deras Stor paket med canal plus samt sport kanalerna

Men det ska även gå att göra tillval på de andra? Funderar på att lägga till TV4 och Viasat sport. Men lägger jag till T V4 så är det redan vissa kanaler som ingår i det första alternativet?

Och hur är det att spela in? Måste man fortfarande år 2008 ha samma kan på som man ska spela in. Eller kan man spela in och se något annat samtidigt?

RocketZ

Ok tack för infot, men är deras högsta alternativ att föredra ändå?

Ett tips är att slå till på Stor med canal+ innan 16:e november då kampanjen håller på till dess. (Annars ordinarie 408kr)

Om du inte uppmärksammat det efter ditt inlägg har även Viasat Sport förändrats Nya titlar. Viasat sport, fotboll och motor. Ingen bindningstid nu heller. Dock 3 månader uppsägningstid.

Lägger du även till Tv4-paketet så vinner du ju endast Komedi, Science fiction, Guld och Tv4 Anytime. Halva priset får du i 6 månader på den om du beställer innan 16:e november dessutom.

Tror inte du skulle uppskatta att ha tv4-paketet och stor med canal+ samtidigt. Du får ju med Canal+ Select. Den kommer ju hålla dig sysselsatt så du knappt har tid med Tv4 Anytime.

/Lojje

Permalänk
Medlem

Telia's stora paket innehåller ju tv 6 vilket visar både CL och F1 om man nu är intresserad av det. Har du inget väldigt intresse för säg tysk fotboll eller engelska div1 erbjuder visat ungefär inget IMO, och tyska fotbollen förloras tydligen till Eurosport nästa år. Viasat borde dock ha något på gång tycker man då införskaffat så många experter.

Tv4, 4+, 400 och 4sport ingår i stora paketet.

Bilden är ok, men jag får "störningar" ibland, ungefär som om all info inte hinner skickas. Bör tänka på att om du har 24 Mbit från telia kapar de hastigheten till hälften ungefär, finns skrivit smått någonstans i deras villkor eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibymafayhas
Telia's stora paket innehåller ju tv 6 vilket visar både CL och F1 om man nu är intresserad av det. Har du inget väldigt intresse för säg tysk fotboll eller engelska div1 erbjuder visat ungefär inget IMO, och tyska fotbollen förloras tydligen till Eurosport nästa år. Viasat borde dock ha något på gång tycker man då införskaffat så många experter.

Tv4, 4+, 400 och 4sport ingår i stora paketet.

Bilden är ok, men jag får "störningar" ibland, ungefär som om all info inte hinner skickas. Bör tänka på att om du har 24 Mbit från telia kapar de hastigheten till hälften ungefär, finns skrivit smått någonstans i deras villkor eller dylikt.

Smått och smått? En hel sida som beskriver väldigt noggrant. Samt att det står på diverse bekräftelsebrev man får.

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/tv/teliadigital...

Samt att alltid kundtjänst förklarar detta när nybeställning av digital-tv görs om kund har eller skaffar en högre hastighet som 8- eller 24Mbit.

Permalänk
Medlem

TV6 ska flytta exempelvis F1 till viasat motor eller vad kanalen nu heter.

Visa signatur

| Errare humanum est |