Permalänk

Kass självdiciplin

Jaa.

Jag har börjat på högskola och så, går en linje som heter Nätverksteknik med IT-säkerhet vilket jag tycker är förjävla intressant

Trivs grymt med livet i allmänhet och allt det där

Men nu är det så att jag har tenta på måndag.

Jag verkligen sitta och rå plugga men jag pallar liksom inte..

Det värsta är att allt mitt skolmaterial ligger på nätet också, så jag sitter liksom vid min dator och MÅSTE ha internet för att kunna plugga.

Självklart blir de ju bara massa annat gjort hela tiden. Jag får fasen ingenting gjort som borde göras.

Varje kväll blir jag så förbannad på mej själv för att jag fan aldrig gör något och tänker "Imorgon..."

Meeen så sitter man där igen... just nu tex, nu skriver jag här... Också bara för att jag inte orkar plugga...

Jag fattar inte vad det är med mig, jag försår ju att det är värt att lägga några timmar/dagar nu på att få en framtid som jag trivs med. Men jag orkar helt enkelt inte..

Det som är mest mysko är ju att själva ämnet är as intressant, men just själva pluggandet är DÖDEN verkligen.. Jag fattar inte hur ni andra pallar..

Någon som har något tips? Hälst inte "Bara gör det" för det har jag testat och det funkar aldrig

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det bästa är att komma utanför hemmet. Har du en laptop, sätt dig nånstans där du har tillgång till wlan. Eller använd typ publika datorer i skolan, det är rätt skönt, svårare att göra annat när man inte har massa personliga saker på burken, eller sparade adresser, logins etc som kan störa en ...

Annars är ett bra tips att sätta mål och när du klarat dessa kan du få någon belöning. T.ex läs 1h så får du surfa i 30min. Eller bestämd dig för vissa tider att plugga, t.ex. mellan kl 9-5, och när du klar är du LEDIG. Var bestämd, fuska inte.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Tycker det bästa är att komma utanför hemmet. Har du en laptop, sätt dig nånstans där du har tillgång till wlan. Eller använd typ publika datorer i skolan, det är rätt skönt, svårare att göra annat när man inte har massa personliga saker på burken, eller sparade adresser, logins etc som kan störa en ...

Annars är ett bra tips att sätta mål och när du klarat dessa kan du få någon belöning. T.ex läs 1h så får du surfa i 30min. Eller bestämd dig för vissa tider att plugga, t.ex. mellan kl 9-5, och när du klar är du LEDIG. Var bestämd, fuska inte.

Faktiskt så funkar det bättre när jag är i skolan, men eftersom att jag måste ha tillgång till dator och internet så betyder det att jag måste sitta i en datorsal = massa andra folk, då kan jag inte koncentrera mig på grund av det istället..

Och visst, jag har både laptop och trådlöst internet, men det börjar bli väl kallt för att sätta sig vid slussarna och mysa (bor i trollhättan)

Tack för tipsen iaf

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Haha jag håller på att gå igenom samma sak. Jag har sagt till mig själv att NU ska jag börja plugga, men det går helt enkelt inte!

Precis som för dig så ligger mina skolmaterial ute på nätet, det gör saken bara ännu värre. Jag tycker också att det jag läser är intressant, men att plugga är bara en pain in the ass, finns förmodligen inget värre än PLUGG!

Själv har man tenta den 25/10, alltså en rutten LÖRDAG! Känns katastrof... men man måste tvinga sig själv helt enkelt.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Jag är exakt likadan som TS, jag hade ett matte c prov i måndags och trots att jag var tvungen att plugga så gjorde jag inte en enda uppgift under hela helgen.. Helt sjukt, jag kunde bara inte plugga.

Så här brukar det bli rätt ofta också.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen mig exakt TroNi... Har ingen aning om vad man kan göra åt det bara...

Edit: skönt att se att man inte är ensammen i alla fall...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vafan, lider alla av "pallar inte plugga"-syndromet nu? Jag gör det själv också nämligen.

Koffeinpiller verkar dock hjälpa lite på mig. Får lite extra ork och när man är klar blir man lite extra nöjd med sig själv.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Meh, bara att göra. Bara man pluggar sista veckan löser sig tentor oftast

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Är själv likadan. Klarar bara av plugga korta stunder sen blir det långa "raster".

Något som hjälpte innan var något sorts koncentrations piller, vet inte vad det var fick ett av brorsan plus ett "energi" piller. Pluggade effektivt runt 3h i sträck.
Måste hitta såna där koncentrations piller...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Oj, där ser man. Världen är bra liten den.

Det enda tipset jag har lärt mig själv är att ta en kall öl, den första och andra hjälper och gör saker och ting väldigt mycke mysigare (tillräkligt för att det ska funka) efter nummer 2 så börjar det istället vara onödigt att plugga för då fastnar ingenting..

Men alltså, funkar det eller? Klarar ni er?

Jag märker ju på mig själv nu att jag nästan ger upp liksom i förtid..

Det värsta är ju att jag måste klara den här kursen för att alls få fortsätta på programmet.. Så det är ju liksom hela min framtid som jag helt enkelt inte orkar satsa på..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att skriva ut dina grejer så du har det på papper, tappa upp ett bad och sitt och plugga i badet. Där är helt tyst, inga andra där (antar jag ), avslappnat och skönt. Då brukar det sitta rätt bra.

Dessutom när du kommer ut så är du lite smartare, lite renare och fräschare och dessutom ledig att göra vad du vill. Så jävla bra!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Håller med delar av ovanstående. Jag brukar alltid skriva ut materialet, koka en kanna kaffe, sätta sig ner vid tex köksbordet, sätta på iPoden och sen köra järnet.

Är det fredag/lördag det ska pluggas på så lärde min pappa mig ett sjukt knep..
Man ger sig själv belöningsöl. Jag kör 1h plugg = 1 öl. Efter några timmars pluggande brukar man vara nöjd och redo för kvällen.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Håller med delar av ovanstående. Jag brukar alltid skriva ut materialet, koka en kanna kaffe, sätta sig ner vid tex köksbordet, sätta på iPoden och sen köra järnet.

Är det fredag/lördag det ska pluggas på så lärde min pappa mig ett sjukt knep..
Man ger sig själv belöningsöl. Jag kör 1h plugg = 1 öl. Efter några timmars pluggande brukar man vara nöjd och redo för kvällen.

Ska tentaplugga ikväll hade jag tänkt och har inte lust eller ork att hitta på något. Så jag tänkte öppna en flaska rött och plugga mikroekonomi, men det var ingen dum idé med att ge sig själv en belöningsöl. Lite svårare med vin så kanske ska köra på ölen istället... Tack för tipset!
Superbra tråd faktiskt då jag själv ofta slinker in på Swec med föreläsningspapprena i knäet.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte din situation, du kanske "bor hemma" och bara tar bidgasdelen av studiebidraget, i så fall är ju inte följande ide mycket att komma med

När jag pluggade på högskolan (3 år) så lånade jag fullt dvs dryga 7' eller vad det var man fick ut inkl bidraget.
När det var motigt så tänkte jag INTE f*n ska jag sitta med en massa lån och sen ändå få knega på McD eller liknande bara för att jag inte orkade plugga.

3 år ger väl ca 150' i skuld (om man lånar fullt) det var min största motivation...

Visa signatur

// David

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hogdefoo
Nu vet jag inte din situation, du kanske "bor hemma" och bara tar bidgasdelen av studiebidraget, i så fall är ju inte följande ide mycket att komma med

När jag pluggade på högskolan (3 år) så lånade jag fullt dvs dryga 7' eller vad det var man fick ut inkl bidraget.
När det var motigt så tänkte jag INTE f*n ska jag sitta med en massa lån och sen ändå få knega på McD eller liknande bara för att jag inte orkade plugga.

3 år ger väl ca 150' i skuld (om man lånar fullt) det var min största motivation...

Ja, så kan man verkligen tänka, men det gör inte jag.

Jag har liksom du hade det största lånet dvs 7' någonting ja, det jobbiga är att jag trivs så bra med mitt liv utanför skolan just nu (studentlivet for the win) så jag tycker det det är värt pengarna..

= jag kan inte riktigt plasera pengarna rätt i huvet på mig själv

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Sitter i samma situation nästan, dock är det trean på natur. Ska skriva religion och plugga biologi men här sitter jag ändå =/.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Keeper of the Bamse

Orkar inte läsa hela tråden men en väldigt god vän till mig tog sig i kragen och formaterade datorn och hade bara MSN installerad. Inget gejmade då inte!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi

Jag märker ju på mig själv nu att jag nästan ger upp liksom i förtid..

Samma sak här, skrev ett matte prov i torsdags men pluggade inget för jag hade gett upp redan innan :S
Hur som helst tror jag provet gick vägen ändå på något konstigt vis...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lider av samma problem...

Det enda som funkar för mig är att se till att plugga i skolan i någon ostörd sal/grupprum. Skriv ut det du har och plugga någonstans där du inte har tillgång till massa annat att göra. Plugga inte för många i grupp heller, för då spårar det fan alltid ur, och så sitter man där och gör loppor och skit

Permalänk
Medlem

Jag lider av samma problem, men jag har lite smålösningar som gör att jag klarar det.

Först, så har jag några klasspolare som jag pratar rätt mycket med på msn, vi diskuterar ofta ämnet i fråga vi läser, t.ex: varför är det så? Borde det inte vara smidigare att använda det andra istället? Hur fasiken tänkte dom när dom skrev det? etc etc.

Det gör att jag får enklare att ta mig igenom det, man "pushar" varandra, samt att jag tycker man lär sig mer.

Sedan en annan sak är att jag "tar mig tid", detta menas om jag ska plugga nåt som tar, låt oss säga, en timme, då planerar jag in 3 timmar. Detta gör att jag kan studera i lugn och ro när jag känner för det, samt tabba eller spela lite.

För tillfället är det CCNA som gäller.

och kom ihåg, det blir inte jobbigare än du gör det!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+, 1024 MB DDRAM PC3200, Powercolor ATI Radeon 9800 PRO, WD Raptor 36,7 GB SATA, 200 GB Seagate S-ATA, Hitachi 120 GB ATA

Permalänk
Medlem

Prövade att gå på högskolan på lite halvdistans, och det var helt omöjligt. Satt man hemma och skulle lyssna på föreläsare gjorde man annat och satt man i skolan i det lilla rummet utan fönster och lyssnade på samme föreläsare så gick det inte heller in något. Jobbade deltid samtidigt också och jobbet vann.

Permalänk
Medlem

Misslyckas, få grymt dåligt samvete och lyckas andra eller tredje gången, det har funkat för mig hittills. Men jag rekommenderar INTE det.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Samma här. Läser liknande som TS (hey hey cisco all the way). Det är väldigt intressant men jobbigt som bara den att läsa.
Tenta på måndag och har inte orkat plugga ordentligt till det än. Dock är det så att den här gången så är det pga annat skolarbete tror jag. Hade praktist prov i onsdags, matteprov i fredags och nu teoretisk nätverk på måndag.
Helt mör i huvudet när jag kom hem efter matten, lika så idag även fast den slutade 12.

Har haft ganska tur hittills då jag hittade första nätverkskurserna i bokform. Annars är det precis som ditt på internet.

Kan tipsa om att installera en annan webläsare som bara är till för skolan. Inga bokmärken, historik eller liknade till andra sidor. Stäng av alla andra program, msn, icq osv.
Sätt upp tider för när du ska plugga. Jag tycker 45min pass är lagom.
Vet inte hur aktivt liv du har när du inte pluggar, men om det inte är så aktivt så börja rör på dig. Plugga 2x45 min pass med ~10min paus emellan sen gå ut och gå en timme. När du kommer tillbaka sen så har du fått frisk luft och orkar köra ett par timmar till.

Kan säga att jag gjort som h0psi en eller två gånger och rekommenderar inte det heller. Dock kan det nog ge en stärkande effekt. Jag vet att jag kan det här om jag bara pluggar och att gå till en omtenta där det nästan bara är folk som verkligen är dåliga och borde läsa nått annat... inte en rolig känsla.

Permalänk
Medlem

W-lan finns på trollhättans tågstation, riktigt trevlig miljö att plugga i faktist. Speciellt en tidig morgon.

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Hedersmedlem

Redan omtalat i tråden men klara din tenta nu så slipper du som jag, ha två tentor och två omtentor samma vecka. Onsdag, torsdag, fredag och söndag... ah det här är livet.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Gaaah, första tentan på teknis för mig nu på tisdag. orka med Linjär algebra och geometri

Måste förmå mig till att dra till skolan och plugga iaf, du fick mig att tänka till lite CCWarlock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurgl
Gaaah, första tentan på teknis för mig nu på tisdag. orka med Linjär algebra och geometri

Måste förmå mig till att dra till skolan och plugga iaf, du fick mig att tänka till lite CCWarlock

Dra igång nu, linjer algebra med geometri är ju en hyffsat enkel algebra kurs. Iaf om ni som jag hade den blålila boken, började plugga på fredan när tentan var måndag. Hade inte gjort några ksar eller inlämningstal, tog den utan problem

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag ska skriva en rapport till torsdag och endå sitter jag hära och läser hur man ska göra för att hålla sig till pluggandet, yay va fail de vart ^^

Visa signatur

Awesome! The town for the forsaken.
Games for life =)

Permalänk
Medlem

Du är som mig pöjk I me lite amfetamin i kroppen så jävlar. Enda som hjälper om jag ska vara ärlig

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Jag måste bara säga att jag är exakt likadan, då var man ju inte ensam iaf Har tonvis med saker jag skulle behöva göra, och jag tänker varje gång " Fan, nu ska jag fixa det här, nu ska jag plugga "den dagen" och "den dagen" eller efter skolan" Men det händer aldrig, det slutar med att man sitter vid datorn eller hittar på något annat som är roligare. Frustrerande