Hög temp, men endast på två kärnor. Q6600.

Permalänk
Medlem

Hög temp, men endast på två kärnor. Q6600.

Har lekt lite med klockning senaste dagarna. Är total novis och har egentligen ganska liten koll på vad jag håller på med. Har som sagt en Q6600.

Jag har provat ändra de flesta reglagen upp och ner på alla möjliga sätt. Nu senast valde jag att köra Unlinked (så man kan ändra FSB och minnen individuellt) och satte processorn på ca 3,0 Ghz och minnena på 890 Mhz. Kör vCore 1,4 och 1,95 på Memory.

Nåja, nu till saken. Jag startade ett sånt där testprogram, prime95, och körde det i drygt 30-40 minuter. Du hade temperaturen gått upp till 70-75 grader på min CPU, men endast på två av kärnorna.

Först av allt blir jag lite leds på att temperaturen går upp så högt, jag har ju ändå en Thermalright Ultra-120 Extreme-kylare med Noctua-fläkt till... Ändå går det så varmt. Sen tycker jag det är mystiskt att Core 0 och 1 går så otroligt mycket varmare än Core 2 och 3. Why? Alla fyra ligger ju på 100% Load.

Anyone?

Permalänk
Avstängd

Det är för att det är två chip. Core 0 och 1 är ett chip medan core 2 och 3 är ett annat. Det kan vara så att antingen är tempsensorn olika kalibrerad, eller så är det helt enkelt så att ena chippet har lite sämre kontakt med heatspreadern.

Oavsett vilket så är det inget du kan/bör åtgärda. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Oavsett vilket så är det inget du kan/bör åtgärda. Tyvärr.

Gud vad jag hatar datorer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rafner
Gud vad jag hatar datorer...

Gud vad jag hatar taskiga komponenter skulle du sagt. Datorn har väll inte gjort nåt

Permalänk
Medlem

Rafner, du skulle ju kunna lappa dvs planslipa kylaren och cpu:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Re: Hög temp, men endast på två kärnor. Q6600.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rafner
Har lekt lite med klockning senaste dagarna. Är total novis och har egentligen ganska liten koll på vad jag håller på med. Har som sagt en Q6600.

Jag har provat ändra de flesta reglagen upp och ner på alla möjliga sätt. Nu senast valde jag att köra Unlinked (så man kan ändra FSB och minnen individuellt) och satte processorn på ca 3,0 Ghz och minnena på 890 Mhz. Kör vCore 1,4 och 1,95 på Memory.

Nåja, nu till saken. Jag startade ett sånt där testprogram, prime95, och körde det i drygt 30-40 minuter. Du hade temperaturen gått upp till 70-75 grader på min CPU, men endast på två av kärnorna.

http://img262.imageshack.us/img262/7223/coretempaw5.jpghttp://img262.imageshack.us/img262/coretempaw5.jpg/1/w332.png

Först av allt blir jag lite leds på att temperaturen går upp så högt, jag har ju ändå en Thermalright Ultra-120 Extreme-kylare med Noctua-fläkt till... Ändå går det så varmt. Sen tycker jag det är mystiskt att Core 0 och 1 går så otroligt mycket varmare än Core 2 och 3. Why? Alla fyra ligger ju på 100% Load.

Anyone?

jag har exakt samma problem me min Q6600 B3..jag tog bort min kylare thermaltake .en bra kylare" ..och såg att min fläkt hade bara kontakt me ena sidan av processorn..så att andra halvan av processorn va helt plan asså kylpastan hade inte blivit mjuk av varme eller man såg att de inte hade nå kontakt där dvs..så jag tog bort kylpastan la på lite mer rakblads tunn yta på fläkten också.sen satte ja dit den igen..denna gång får ja nu när jag överklockatt till 3.2 ghz får ja i temp 52 på alla cores i idle.går upp till 70 i load..men innan jag fixa me fläkten hade ja som du 70-75 ända upp till 93 C i load på just CORE 0....bara just den..sjukt.men de satt juh dåligt som sagt..men ja vill ha mindre än 52 som ja har nu..tror fortfarande de för mycke..kan va att min vcore på 1.4 e för mycke.men kan inte ställa ner vcoren på min mobo.måste typ updatera bios för o kunna de tror ja.har en msi p35 neo-f mobo.men ja e rätt nöjd me 52 idle 71 C load nu endå..tror de e OK .