Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ränder på skärm sen crash, hjälp!

Min dator är totalt crashad. Det hände för två dagar sedan när jag satt och spelade. Skärmen fick plötsligt ca 5 st, 5 cm breda band av ränder i olika färger (mest blåa och gröna) lodrätt på skärmen. Jag kunde dock röra musen när detta hände. Efter kanske 5 sekunder så hängde sig datorn och hela skrämen blev då täckt av dessa lodräta streck. Datorn var dock fortfarande på.

Detta är också det som händer när jag försöker starta om datorn igen. Skärmen är svart och tänds först när jag kommer in i välja användare på windows menyn. Då visas dessa 5 band av ränder, men jag kan fortfarande röra musen och trycka på en användare. Dock så hänger den sig sedan precis som förut och hela skärmen blir täckt av ränder och jag kan varken stänga av den via klappar på tangentbordet eller något annat.

För ett år sedan bytte vi moderkort (den var inne på reparation). Detta då den hängde sig och var slö. Jag funderar om detta har med grafikkortet att göra. Är det värt att köpa ett nytt billigt grafikkort och prova eller skicka på reparation? Datorn är 3 år gammal, men jag vill gärna ha kvar den ett tag till. Den har ju inte så dålig prestanda trots sin ålder.

Mina specs (som jag vet):

Fujitsu Siemens Scaleo X
Operativsystem: Microsoft Windows XP home, senaste drivrutinerna
Processor: Intel 3,4 GHz
Minne: 1,5Gb RAM
Grafikkort: ATI X850XT
Hårddisk: 500Gb

Permalänk
Medlem

Detta hände med mitt X550. Då var det grafik kortet som hade kastat in handduken. Men hur ser temperaturerna ut?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kommer kan ju inte starta datorn så jag vet inte riktigt. Men jag har alltid tyckt att fläkten har gått på högvarv alldeles för mycket. Jag vet inte vad som är normala temperaturer för detta kort.

Men om jag då ska prova att köpa nytt kort, vad ska jag köpa? Det ska i så fall ha liknande prestanda, inte mindre i alla fall. Några tips?

Permalänk
Medlem

Köp ett HD 4870

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Köp ett HD 4870

Ja för det har ju liknande prestanda som X850XT

Permalänk
Medlem

Jag har kollat upp hur grafikkortet kopplas till datorn och har sett att det är via PCI express. Jag är inte så inne i grafikkort men jag undrar om man måste ha rätt version på datorn som på grafikkortet? På några grafikkort jag tittat på står det PCI express v2.0, men jag tror inte att det är samma som för mitt gamla x850xt.

Kommer kort med version 2.0 att funka på min dator? Eller måste jag köpa begagnat (har inte sett några nya kort med version 2.0)?