Permalänk
Medlem

Nytt system seriösa problem.

Börjar med att säga uppskattar all er fina hjälp!

Nu till problemet. Jag har precis kopplat ihop alla komponenter. När jag för första gången startade datorn så startar alla fläktar med får inget pip från mobot. Efter lite meck så får jag igång datorn kommer in i BIOS allt ser bra ut, datorn identifierar processorn och minnet.
Jag på börjar installationen av vista, efter jag valt att pationera upp disken och valt installations plats så blir allt svart.
Jag startar om datorn men nu blir allt som förr svart skärm och inget pip (det blir ingen bild alls).
Ett annat konstigt problem är att när jag stänger av datorn genom att hålla in power knappen i 5sek, för att sedan starta upp datorn igen så går datorn igång för att sedan stängas ned(den stängs ned i kanske 2-5sek) och startas upp igen, för att återigen återge en svart skräm....

Jag har provat följande:
Byta plats på GFX, byta 6 pins kontakt till GFX.
Tagit ur ram minnes stickor.

Systemet består av uteslutande nya komponenter. Här kommer listan med dem:
Mobo: Asus P5Q-PRO
Ram minne: Corsair XMS cl5 4x1gb
CPU: q9550
HDD: WD 640gb
GFX: asus 4850 med "gladiator kylning"
Chassi och agg: Antec sonata III med original 500w nätagg.

Som sagt jag uppskattar all hjälp jag kan få.
Förhoppningsvis så är det något enkelt fel som jag gjort och inte någon trasig komponent.

Mvh

Albin

Permalänk
Medlem

Hmm

Jag hade provat att montera om processorfläkten, fick samma problem när jag glömt sätta på vatetnpumpen med min opteron en gång i tiden, den stängde av sig efter ågon minut när den blev för varm. Bevaka tempen i BIOS en stund och se om/hur tempen ökar.

- Kan vara en defekt RAMmodul, prova med bara en sticka. Funkar det inte med en prova en annan osv. I XP installationen brukar detta resultera i en BSOD.

- Du har glömt en strömsladd till mobot, finns det fler än en 8 pins/du har satt i en 4 pin eller ingen alls på toppen?

- Nätagget pallar inte riktigt

- Defekt kylning på grafikkortet. Fick svart skärm med ett 1950Pro när jag moddat kylningen, exakt samma symptom. Då var det VRM modulerna som inte kyldes ordentligt. När jag tänker efter kan detta vara en stark kandidat... Borde dock inte resultera i omstarter, men svart skärm vid installation.

- Någon form av kortslutning?

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Jag har nu provat med 8-pins kontakten till mobot. ingen lycka där. Problemet är att jag inte ens kommer fram till en boot. eftersom moderkortet inte piper så händer inget. Nätagget skall klara av att driva dessa komponenter utan problem, det kan dock vara defekt men jag vill gärna ta reda på exakr vilken del som är defekt då jag inte kan skicka tillbaka hela burken.
Om jag inte har missförstått så har 4850 tre st dioder som skall lysa hela tiden om ngt är fel, men som sagt jag är inte säker på detta.

Uppdatering!
Jag tog ut alla minne började med att prova ett minne i taget, första samma sak som tidigare. Andra minnet funkar perfekt. Sitter nu och installerar vista. Efter det så får jag ladda ned ultimate boot cd för att göra memtest på samtliga minnen.
Det sjuka är att detta är andra gången jag råkar ut för defekta minnen. Kan alla de fel som jag beskrev ovan förklaras med ett defekt minne?

Permalänk
Medlem

Du kan alltid prova med en ordentligt clear CMOS som man brukade få göra på DFI brädorna om du inte har något annat för dig...finns nog ett par inlägg som förklara den proceduren om du inte känner till den.

Startar datorn upp så borde det ju inte vara grafikkortet, men kanske en av rammodulerna. Kolla så att dom är odentligt isatta ohc eftersom du fått bild en/ett par gånger borde grafikortet sitta i ordentligt. Kanske något mystiskt glapp? Har du ett annat moderkort och prova med kanske det vore en bra idé.

Dioderna har jag tyvärr ingen koll på.

EDIT: Ja det kan det. Stoppar man i ett minne som är trasigt så får man ofta ingen bild.

Skönt att du hittade felet!

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Haha vi får hoppas på att felet är funnet. jag kommer att uppdatera tråden när jag har ett slutgiltigt svar på den frågan
En annan fråga är kan jag flytta upp grafikkortet nu när vista är innen eller kommer det att muppa hela datorn?

Permalänk
Medlem

Låter bra.

Jag, att slytta upp det är inga problem vad jag vet. Funkar det inte så är det bara att flytta ner det igen. I värsta fall får du ominstallera drivrutinerna. Byter man processor eller moderkort däremot så får man ofta göra en ominstallation.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Det gick alldeles utmärkt. Nu kör jag med 2gb ram ska skicka tillbaka det andra paketet... Nu är det bara att installera lite drivisar.
Tack för hjälpen renolle!

Permalänk
Medlem

Byggde nyss nytt system själv. Samma moderkort, asus p5q pro. Corsair Dominator 4x1028 ram pinnar.

Skärmen förblev svart vid start. En vis gubbe föreslog att en rampinne kanske var kass. Så vi testade att plocka bort en, vips så funkade det.

Men det var inte så att ram-modulen var trasig, för satte vi i den och tog ut en annan så funkade det också.

Så, av nån anledning kan jag inte ha alla 4 isatta för att rulla igång. Skulle ju inte göra så mycket eftersom jag just nu kör XP. Men funderar på att dual-boota nån gång i framtiden med Vista 64bits. För spelens skull.

kanske borde jag starta en seperat tråd för mitt problem. vil inte kapa denna tråd, men jag tänkte bara att OP´n kanske skulle testa så det inte är samma problem han har.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qarlsson
Byggde nyss nytt system själv. Samma moderkort, asus p5q pro. Corsair Dominator 4x1028 ram pinnar.

Skärmen förblev svart vid start. En vis gubbe föreslog att en rampinne kanske var kass. Så vi testade att plocka bort en, vips så funkade det.

Men det var inte så att ram-modulen var trasig, för satte vi i den och tog ut en annan så funkade det också.

Så, av nån anledning kan jag inte ha alla 4 isatta för att rulla igång. Skulle ju inte göra så mycket eftersom jag just nu kör XP. Men funderar på att dual-boota nån gång i framtiden med Vista 64bits. För spelens skull.

kanske borde jag starta en seperat tråd för mitt problem. vil inte kapa denna tråd, men jag tänkte bara att OP´n kanske skulle testa så det inte är samma problem han har.

Testa att uppdatera till senaste BIOS, jag har hört endel som har haft problem med dominator minnen i ett P5Q PRO men löst det genom att tanka senaste BIOS.

Permalänk
Medlem

http://xtremesystems.com/forums finns ett par modifierade bios för P5Q serien har jag sett. Om jag inte minns fel så är det minnestabellen från den dyraste versionen som är applicerad på de andra. Kanske kan lösa problemet.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renolle
http://xtremesystems.com/forums finns ett par modifierade bios för P5Q serien har jag sett. Om jag inte minns fel så är det minnestabellen från den dyraste versionen som är applicerad på de andra. Kanske kan lösa problemet.

Man tackar. Snubben på forumet verkar veta vad han sysslar med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja man får ju hoppas det iaf

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Kan rapportera att mitt system funkar helt perfekt. Stabil i orthos, furmark och memtest. Det ser också ut som att min processor kommer att klara lite klock då den håller rätt så låga temps med originalkylaren.

Permalänk
Medlem

Albin_w: kör du med 4x1gb? eller "bara" 2x1gb?

/H

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Körde 4x1gb först men eftersom en sticka är helt trasig så köra jag nu 2x1gb tills min ersättningssticka kommer...

Permalänk
Medlem

Har själv kört memtest i kanske 7 timmar, 12 gånger PASS utan problem! Så jag hade tur och fick friska minnen!! :-D, var det bara jag som alltid tycker det är lite obehagligt att montera processorkylaren, man får ju trycka rätt hårt innan det säger "klick". Men moderkortet höll, starka saker det där.

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W