Permalänk
Medlem

800mhz moderkort till e5200

Hej!

Flickvännen här har en äldre dator, den heter hp dx2200.. Den har ett moderkort med socket 775, 800mhz buss och en p4 på 3,4ghz.. Budjeten är inte på topp, därför funderar jag på att bara slänga in en e5200 och något extra minne..

e5200 har ju 800mhz fsp.. Hur kommer det funka att slänga i denna processorn i denna dator? Kommer man förlora mycket pga av moderkortet? Finns förövrigt inga överklockningsmöjligheter i bioset, men det räcker nog i 2,5ghz, läste på sidan om där de testades 100 proppar, den var bättre än amd 6000+ i de flesta tester.

Så hur tror ni detta blir, värt? eller behövs det uppgraderas mer, nytt moderkort osv?

Permalänk
Medlem

tror inte det moderkortet stöder c2d processorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
tror inte det moderkortet stöder c2d processorer

Okej, jag trodde bara det handlade om att det skulle vara socket 775.. Men ska de klara 45nm också då osv kanske?

hm, antar jag får byta moderkortet med då... om ingen har något att tillägga?

Permalänk

Det finns flera faktorer som bestämmer vilken processor det är som fungerar.
Först är det rent fysiskt, en 775 sockel. Sen kommer hastigheten. Sen kommer chipset. Olika chipset har olika stöd för processorer. Till exempel i915 eller i965 eller lite nyare såsom P35 eller X48. Allra sist kommer bios. Har inte bios stöd för processorn så funkar det inte iallafall. Därför får man oftast uppdatera sitt bios när man uppgraderar med en ny cpu som inte var känd när förra bioset skrevs. T.ex. 45nm cpuerna.

Eftersom det är en fujitsu dator så vet jag inte ifall det är ett märkesmoderkort eller om det är fujitsus egna. Är det fujitsus egna så är det bara fujitsu som kan ge er ett nytt bios.

Ta reda på vad hon har för moderkort och framförallt vilken typ av chipset som är på moderkortet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if