Permalänk
Medlem

Oerfaren köpare

Så jag ska köpa en ny dator för max 4000 kr. Jag vet inte så mycket om datorer men den ska vara för familjen och för mig att spela på. Jag har bestämt mig för Win XP och 2gb RAM minst. Jag undrar om det är OK att köpa en beggagnad dator eller kommer jag förlora på det?

Jag hittade en bra dator med utgångs pris 3200 kr.
Här är lite info om den:

Processor: AMD Athlon 64 X2 5200+
Moderkort: MSI K9VGM-V Pci-e
Hårddisk: Samsung HD3221KJ 320 Gb SATA
Grafikkort: Integrerat 64 Mb
Ramminne: Corsaire VS 2 Gb 667 DDR2
DVD-brännare: TSST WriteMaster SH-S223F DVD/RW/ SATA
Nätagg: ACE 480W
Chassi: ACE Spade 2
Drivrutiner + manual för XP och Vista på CD

Operativsystem Win XP

Produktbeskrivning MSI K9VGM-V
Moderkort - micro ATX - K8M890
Dimensioner (BxDxH) 24.4 cm x 22.4 cm
Kretstyp VIA K8M890 / VIA VT8237A
Stöd för flera kärnor Med dubbelkärna
Max busshastighet 1000 MHz
Processor 0 ( 1 ) - Socket AM2
Kompatibla processorer Athlon 64, Sempron, Athlon 64 FX, Athlon 64 X2
Kompatibel med 64-bitarsprocessor Ja
RAM 0 MB (installerad) / 2 GB (max)
RAM-teknik som stöds DDR2 SDRAM
Kontrollerkort ATA-133, Serial ATA-150 (RAID)
Konfiguration till USB-portar 8 x USB
Konfiguration för Storage-portar 2 x ATA, 2 x SATA
Grafikstyrenhet VIA Chrome9 Shared Video Memory (UMA)
Ljudutgång Ljudkort - 7.1-kanals surround HD-Audio
Nätverk Nätverkskort - Realtek RTL8201CL - Ethernet, Fast Ethernet

Jag vet inte om Processorn är bra, inte moder kortet heller. Egentligen så vet jag inte någonting alls. Kan nån översätta detta till någonting jag förstår? =/

Permalänk
Medlem

Köp nytt istället, det tjänar du på. Följande paket är riktigt prisvärt.. Ingår förvisso inte operativsystem men finns att köpa till för en tusenlapp drygt eller hitta på annat håll..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Datorn som mUpp länkade till är bra mycket bättre än den datorn som ts skrev om.
Varför? Jo till att börja med så har den integrerat grafikkort, bara det säger det mesta. Du skriver själv att du vill kunna spela på den, i sådana fall går integrerat grafikkort bort direkt.
Nej, jag håller med mUpp, köp det paketet istället, det är sannerligen inget kraftpaket, men det är så mycket bättre än det ts kom med.

Visa signatur

Antec 900 l Intel Q6600 G0 l Asus P5Q-Pro P45 l Powercooler ATI HD4850 l Corsair TX650 l Corsair PC6400 DDR2 4gb l WD Caviar 640 gb | Noctua NH-U12P 120mm + Noctua NF-P12 l XP Professional 64-bit l Razer Copperhead l LG L227WT 22" | Playstation 3 | Xbox 360 |

Permalänk
Medlem

"Asus Radeon HD 4650 512MB DDR2, PCI-Express 2.0, DVI/HDMI/HDCP"

Om jag har förstått rätt så e det 512MB RAM, inte det rätt så lite? Och vet inte om jag har råd med datorn.

Edit: Är det svårt att montera datorn själv?

Edit2: Kan man dela OS skivan med nån?

Permalänk
Medlem

Dom 512 megen det är snack om här är inte system ram, det är video ram, och nä, det är inte lite, normalt ligger närmre sanningen

Nej, det är inte speciellt svårt att montera en dator, tungan rätt i munnen bara, och låt det ta tid.
(Länk på sidan; http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22... )
Och nej, du kan inte dela OS med någon, inte på en normal konsument licens.
(inte lagligt åtminstone.)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Ok, hur mycket system RAM har den dära datorn då?

Permalänk
Medlem

2Gig
Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det blir nog den jag ska köpa, fast ligger lite kort med cashen atm.

Permalänk
Medlem

Du har ju listan på komponenter nu, dax att gå på shopping

Kolla runt lite om du kan tjäna någon krona på att handla på andra platser, glöm inte att ta med fraktkostnader i kalkylen om du handlar från många platser.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds