Svart bsod och streck på skärmen - Inte grafikkortet!

Permalänk

Svart bsod och streck på skärmen - Inte grafikkortet!

Okej, har nyligen köpt en ny dator som jag har problem med.
Problem:
- Grafikkortsfläkten drar upp på 100% (hör jag) och datorn krashar (dvs skärmen blir svart), men jag misstänker blue screen för att allting fortsätter snurra tills jag stänger (med strömbrytaren).
- Kommer ibland inte ens in i Windows. Vid vissa uppstarter kommer jag förbi bios och precis när Vista ska börja ladda så blir skärmen täckt av färgade streck. Ibland fungerar det och jag kan ladda Vista helt normalt.

När allt är normalt så har jag försökt starta spel och 3DMark, det blir alltid krash precis när något krävande startar (vid spel är det till och med redan vid laddningsskärmen).

Min gissning var grafikkortet, så jag lämnade in det och har nu fått ett nytt. Fortfarande samma problem.
Jag misstänkte att det var något problem med drivrutiner eftersom jag provat att öka busshastigheten och fläkten för grafikkortet i CCC, men den krashar även när jag bootar från dvd.

Specs:
Intel E8500
Gigabyte EP-45-DS3
Corsair XMS2 4GB PC2-6400 (800MHz)
Club3D 4870x2
WDC 500GB
Seasonic S12 650W

Vad tror ni? Uppskattar verkligen hjälp, känns värdelöst att ha köpt en helt ny dator och inte kunna använda, och inte kunna lämna in något för reparation för jag vet inte vad som är fel.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Slit ur grafikkortet och kör på moderkortets grafik (om det nu finns), i annat fall, testa ett annat grafikkort.
Fortfarande samma problem? Då vet du iaf att det inte är grafikkortet.
Om inte: Kolla speccen på din nätdel, kan den leverera nog hög ampere på dina PCI-E kontakter?
Testa även att köra ett minne i taget så det inte är något lurt med dom.
Testa en biosuppdatering(F7)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spexarn
Slit ur grafikkortet och kör på moderkortets grafik (om det nu finns), i annat fall, testa ett annat grafikkort.
Fortfarande samma problem? Då vet du iaf att det inte är grafikkortet.
Om inte: Kolla speccen på din nätdel, kan den leverera nog hög ampere på dina PCI-E kontakter?
Testa även att köra ett minne i taget så det inte är något lurt med dom.
Testa en biosuppdatering(F7)

Tack för svaret. Håller på att försöka se vad som är fel nu, har stött på lite problem.
Det var inte hårddiskens fel, och följaktligen inte några drivrutiner som cepade sig (kopplade ur hårddisken och fick fortfarande streck på skärmen).

Moderkortet hade inte något inbyggt grafikkort, ingen utgång iaf. Jag har inte heller något löst grafikkort liggandes, så att testa grafikkortet känns svårt. Men det skulle förvåna mig om det var den som problemade sig, eftersom jag redan har bytt ut det.

Då måste det vara nätagget som är trasigt, eller hur? Eftersom problemet verkar komma när grafikkortet klockar upp sig (det har något sorts energisparläge verkar det som), borde det ju vara det som orsakar problemen?
Det är som sagt ett Seasonic - som såvitt jag vet gör bra saker - på 650W - vilket känns tillräckligt - och levererar 18A per 12V-kontakt (vilket 6-pin-kontakten väl är?).

edit:
Läste här om problem som verkar påminna om mitt, kan det vara samma sak? Att fläkten klockar upp och ner sig hela tiden? Verkar underligt att den gör det även när jag kopplat ur hårddisken, men kanske. Ska prova att koppla i hårddisken igen och manuellt sätta buss- och fläkthastighet, se om det ordnar sig då.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar