Permalänk
Medlem

Hjälp med moderkort!!!??

Tjena, jag har försökt flasha om mitt bios och jag gjorde nog fel. Nu piper datorn när jag försöker starta och jag får ingen bild alls och ingen reaktion förutom pipet, jag vill antingen fullfölja uppdateringen eller återställa allt till normalt. Hjälp någon, hur fixar jag detta = ?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Olika Gigabytekort har olika lösningar som kan hjälpa vid en misslyckad BIOS-uppdatering (läs mer på http://www.gigabyte.com.tw/FileList/NewTech/2006_motherboard_...), men det verkar som de flesta av dessa skall återställa saker och ting automatiskt.

Har du provat med en CMOS reset på moderkortet?

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Har du lyckats?

på gigabytes moderkort så får du ta en skruvmejsel och resetta moderkortet annars.står på gigabytes hemsida om hur du gör det

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Jag har inte ett gigabyte moderkort på den nya datorn, där har jag ett BIOSTAR och jag har inte testat att resetta cmos eftersom jag inte vet hur man gör det - kan någon förklara hur?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

OK, antog att det var moderkortet i din sign. det gällde. Vilket BIOSTAR-kort har du?

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Den heter NF520-A2G SE och som sagt så får jag ingen reaktion alls från den förutom pipet så jag kan inte gå in i några inställningar o ändra....

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Verkar inte som den har ngn sk Dual BIOS funktion, så en misslyckad flashning kan tyvärr ha sabbat en del.

Alldeles till höger om den understa kortplatsen skall det finna en jumper, eventuellt markerad med "JCMOS1". Normalt sitter denna jumper på pins 1-2, men genom at flytta den till pins 2-3 i >5 sekunder så utförs en CMOS reset. Sätt sedan tillbaka den och försök starta på nytt.

Vilken CPU är det du kör? Är det 9550:n i din signatur? Enligt den officiella CPU Support listan (http://www.biostar-usa.com/app/en-us/mb/cpu_support.php?S_ID=...) så finns inget garanterat stöd för den.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

jaha okej, tack, jag kan ju alltid försöka... det hade varit nice om du kunde ge mig länken till sidan där du hittardenna information så jag kan se lite närmare på det. Processorn jag kör är AMD Athlon 64 4200+ dualcore, och vad jag vet så har den fullt stöd på detta moderkort.... jag har även testat maila suporten på BIOSTARs hemsida och jag väntar på svar, ifall ingetannat hjälper så ska jag se vad dem föreslår jag ska göra.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Länken finns i mitt förra inlägg (klicka på manual för att ladda ner manualen med info om CMOS reset etc).

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jaha okej, det har jag redan testat men det hjälpte inte, men däremot så har jag hittat detta här i deras "FAQ" och det står att man ska ta ut batteriet i 20minuter... men efter allt som jag läst och kollat så funderar jag om jag överhuvudtaget ska resetta cmos eller ngt annat som jag ska göra.. men jag ska iaf testa det för jag kommer inte på någonting annat just nu... länken e här till det som jag hittade http://www.biostar.com.tw/app/en-us/support/faq.php?S_ID=373

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

"Grattis" till ett stycke förmodat trashat moderkort, finns lite firmor runtom i landet som du kan beställa ett nytt bios ifrån som antingen är förflashat eller som är helt tomt, men som sagt, var riktigt noga när du flashar, stäng aldrig av datorn, avbryt eller liknande under flashningen och var absolut säker på att du tagit rätt bios för rätt moderkort och för rätt revision av bordet

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag har nu kommit en del med detta här... mixtrade lite med "jumpers" och moderkortet kom till liv igen och jag kom in i win xp, men därefter när jag skulle restarta datorn så kommer det en grej där det står att den ska verifiera ngt tror jag, så låser den sig där o kommer inte vidare därifrån....

edit: jag har nu lyckats fixa moderkortet fungerar igen, det jag behövde göra var att uppdatera bios. och inte reseta cmos , som jag misstänkte tidigare.

1 - Flytta över diskettstationen från en annan dator till den nya.
(diskettstationen ska inte lysa hela tiden när datorn startar. Vänd på diskettstationskabeln isf, den ska bar alysa en någon sekund i början när man startar)

2 - Ladda ner nyaste bios filen och lägg den på en tom diskett.
ladda ner filen här,
http://www.biostar.com.tw/utility/biosdl.php?BID=845

3 - starta upp den nya datorn med disketten i datorn, gå in i bios.

4 - gå till menyn "Upgrade bios"

5 - vänta 5 sekunder tills diskettens innehåll har laddats.

6 - Tryck en gång på "TAB", därefter "PAGE DOWN", därefter "TAB" igen, och
börja flasha bios med "ENTER".

Följ instruktionerna på skärmen därfter.

Starta upp datorn och testa om det blir bättre.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.