Köp av "minilaptop", tips tack! (Asus Eee PC, Acers motsvarighet...)

Permalänk
Medlem

Köp av "minilaptop", tips tack! (Asus Eee PC, Acers motsvarighet...)

Är lite sugen på en sådan här "minilaptop" att dra med sig eller bara sitta och surfa med i fåtöljen framför TV:n. Vad jag menar med "minilaptop" är de här små sakerna, typ Asus Eee PC, med en skärm på nio tum och så.

Men grejen är att fler märken har kommit in på marknaden nu. Acer har väl någon, andra stora datormärken har också någon.

Jag vill därför veta vilken man ska satsa på. Behöver inte vara den billigaste, jag har ju lite mer än tre lappar att lägga. Men hur kraftfulla är de och så? Kan man överhuvudtaget göra någonting med dem? En riktig laptop hade ju också varit bra, men de är så stora och otympliga, liksom. Både och hade kanske varit bäst.

Men ja, ge lite tips. De senare versionerna har väl rätt så mycket minne och stor hårddisk jämfört med de första versionerna?

Tacksam för svar! /MVH Viktor

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt, men här är iaf ett test du borde finna intressant..

http://www.idg.se/2.1085/1.191127/8-netbook-datorer-som-enkel...

Permalänk
Medlem

Ja jag kan inte svara på precis vilken du ska ha. Själv har jag en Asus EeePC 900 importerad och en Asus EeePC 1000H. 900an använder jag inte mycket alls, eller inget alls rättare sagt för den var lite för liten för mig. Men min 1000H använder jag flitigt i princip hela tiden. Sällan jag startar den vanliga laptopen eller stationära.
Men en liten varning! Har du tänkt göra nått annat än att surfa och jobba lite med ordbehandlingsprogram eller kanske titta på nån liten filmsnutt så ska du leta efter en annan dator. Det många inte förstår är att det är ingen ersättare till den "vanliga" datorn. Du kan inte räkna med att spela eller göra några mer avancerade saker på den.
Men som du säger att bara sitta i soffan och surfa framför tvn funkar ju helt ypperligt på dom små liven.
Och själv kan jag bara säga gott om 1000H. Tycker den är helt okej storlek och en vettig hårddisk om du kanske vill ha lite musik och någon film på den. Batteritiden är ju också ett stort STORT + enligt mig. Har krämat ut strax under 6 timmar med den och då har jag inte snålat speciellt heller. Surfat lite sådär normalt och chattat lite på msn.
Hoppas du vart lite klokare.
//Club01

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rusko
Är inte så insatt, men här är iaf ett test du borde finna intressant..

http://www.idg.se/2.1085/1.191127/8-netbook-datorer-som-enkel...

Tack, ska kollas in!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av club01
Ja jag kan inte svara på precis vilken du ska ha. Själv har jag en Asus EeePC 900 importerad och en Asus EeePC 1000H. 900an använder jag inte mycket alls, eller inget alls rättare sagt för den var lite för liten för mig. Men min 1000H använder jag flitigt i princip hela tiden. Sällan jag startar den vanliga laptopen eller stationära.
Men en liten varning! Har du tänkt göra nått annat än att surfa och jobba lite med ordbehandlingsprogram eller kanske titta på nån liten filmsnutt så ska du leta efter en annan dator. Det många inte förstår är att det är ingen ersättare till den "vanliga" datorn. Du kan inte räkna med att spela eller göra några mer avancerade saker på den.
Men som du säger att bara sitta i soffan och surfa framför tvn funkar ju helt ypperligt på dom små liven.
Och själv kan jag bara säga gott om 1000H. Tycker den är helt okej storlek och en vettig hårddisk om du kanske vill ha lite musik och någon film på den. Batteritiden är ju också ett stort STORT + enligt mig. Har krämat ut strax under 6 timmar med den och då har jag inte snålat speciellt heller. Surfat lite sådär normalt och chattat lite på msn.
Hoppas du vart lite klokare.
//Club01

En 1000H låter ju intressant! Jag ska ju typ bara ha den till att surfa och skriva lite arbeten på. Hur är tangentbordet, är det för litet för att kunna skriva med? Och det är väl 10-tumsskärm på den här? Jag har fortfarande en trogen Pentium 4 som tjänar mig som stationär dator, och jag är inte så inne i just PC-spel. Och så har den här en riktig hårddisk?

Permalänk
Medlem

Äger en MSI Wind, fungerar perfekt att ha med till skolan och skriva arbeten, surfa mm. Alltså så kan jag rekommendera en sådan eller en LG x110 utan 3G för ca 4000 SEK.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

En 1000H låter ju intressant! Jag ska ju typ bara ha den till att surfa och skriva lite arbeten på. Hur är tangentbordet, är det för litet för att kunna skriva med? Och det är väl 10-tumsskärm på den här? Jag har fortfarande en trogen Pentium 4 som tjänar mig som stationär dator, och jag är inte så inne i just PC-spel. Och så har den här en riktig hårddisk? [/B][/QUOTE]

Ja till att surfa och arbeta lite på duger den helt utmärkt. Tangentbordet är enligt mig helt gudomligt. Eller ja så kan man kanske inte säga men jämför man med 900an så är det ljusår ifrån. Men här är ju även Hp´n, Acer och MSI minst lika bra skulle jag tro. Dom har ju också ganska så normalstora tangentbord. Det enda jag kan irritera mig på ibland är höger "shift", den är lite för liten.
Det som fick mig att välja just Asus var batteritiden. Väldigt trevligt att nästan inte ha den inkopplad alls och bara sitta på batteri hela dagen. Det funkar ju såklart inte om du ska använda den varje timme på dagen men nästan.
Och för att svara på din fråga om hårddisken så JA den har vanlig hårddisk. Min har ialla fall 160Gb. Tror de finns lite olika varianter också. Men dom som säljs i butik nu idag tror jag har 160Gb varianten endast.

Men ett väldigt bra tips när du ska köpa en sån här dator är att gå in till närmaste IT varuhus och be om att få känna och klämma lite på dom. Kanske även om dom kan logga in på datorn så du kan få testa skriva lite m.m. Var så jag gjorde och då blev det en Asus för mig.
//Club01

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |