Baldur's gate 1 i hög upplösning?

Permalänk
Medlem

Baldur's gate 1 i hög upplösning?

Har precis skaffat dvd-boxen med alla Baldur's Gate-spelen och hittills verkar det vara jättebra! Hade dock inte förväntat mig något annat efter allt jag läst och hört om spelen, speciellt om tvåan. Dessutom gillar jag Neverwinter Nights som tydligen ska vara sämre i singleplayer.

Vill dock köra Baldur's Gate i Baldur's gate 2:s upplösning, annars blir det lite tröttigt...
Hittade den där modden "easy tutor", men jag har problem med att få den att funka. Förstår aldrig alla termer i readme-filerna och har antagligen ett allmänt problem med att få moddar att fungera.

Problemet är att när jag väl startar spelet i easy tutor så står det att jag inte har "cd 2" i datorn, vilket jag heller inte har, för jag har ju dvd:n där hela spelet får plats. Men det borde funka ändå?!

Så, hur gör jag? Gör jag fel i installationen eller är det något annat?

Hittade ingen annan tråd på sweclockers om det här eftersom de flesta antagligen inte behöver hjälp

Visa signatur

Bwoyar Quashi

Permalänk
Medlem

Roligt och höra att du gillar BG serien! Tycker själv det är grymt bra spel, kanske de bästa jag spelat.

När du använder Easy tutu så ska du ha BG2 skivorna ni datorn om jag minns rätt. Men för mig har det alltid varit BG2 exp disk. Har du inte exp?

Om du inte får det och funka finns det en annan lösning, Baldur's gate Trilogy som du kan titta på. http://www.shsforums.net/index.php?showforum=131

Permalänk
Medlem

Ah bra tack för hjälpen!
Hade egentligen redan testat samma förut, men det funkade efter att ha installerat om allting...
Fick ToB i boxen men struntade i att installera den tills vidare bara. Lär dröja innan jag är klar med ettan och tvåan original och kanske ettans expansion om jag orkar med den. Har hört att den ska vara dålig dock?

Ett problem till bara hehe. Nu fungerar inte sparningen jag använde i baldur's gate 1 i tutu. Får väl spela om allt då hade som tur var inte kommit så långt ändå...

Visa signatur

Bwoyar Quashi

Permalänk

ToB är väl inte direkt dålig men den är fruktansvärt linjär om jag minns rätt. Sen så har jag för mig att det finns ett extraområde i 2:an om man har ToB installerad, i och för sig så kan man nog komma åt den i ToB också.
En sista sak, glöm inte underkläderna.

Permalänk
Medlem

http://www.gibberlings3.net/widescreen/ fixar så du kan köra BG1 i valfri upplösning annars.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag uttryckte mig flummigt men jag menade att Tales of Sword Coast tydligen skulle vara dålig, inte ToB.

Tack för tipset ChristofferC men jag kör med 1024x768, den fungerar bäst på min skärm också.

Underkläderna huh?

Visa signatur

Bwoyar Quashi

Permalänk
Medlem

Tales of the Sword Coast är några helt fristående områden och uppdrag, dvs. du missar inget av huvudhistorien om du skippar dem. Men jag tycker den är helt klart värd tiden att köra igenom. Kom dock ihåg att du måste göra de uppdragen innan du spelar klart originalspelet.