Intel Core i7 lanseras världen över

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Varför är ni förvånade över priset? Har det någonsin kommit in en helt ny produkt på marknaden som är överlägsen alla andra som dessutom kostar mindre än föregående produkt? Framför allt när Intel redan är överlägsna prestandamässigt så finns ingen anledning att lansera billigare.

Det finns ju en anledning till att 60-tumsteveapparater är så mycket dyrare proportionerligt mot 50-tummarna. Det är så få som köper dem. Men liksom alla elektronik kommer även Core i7 bli billigare ju fler som börjar köpa dem. Kom tillbaka om ett halvår om priserna fortfarande är höga. Då är det mer relevant att klaga.

Jag har precis uppgraderat mig till ett Core 2 Duo-system (dock bara en E6750), men jag är inte ledsen för att Core i7 dominerar. Tvärtom gör det att om ett litet tag kan jag kanske fynda en QX9770 när folk uppgraderar till Core i7 som tokar.

Personligen uppgraderar jag sällan min dator mer än var tredje år. Är inne på min fjärde CPU sedan 1998. Brukar försöka tänka som så att jag inhandlar det som ligger snäppet under topphårdvara. Det är aldrig prisvärt att ligga högst. Sedan väntar jag tills jag ungefär kommer fördubbla eller trippla min prestanda med ett nytt system innan jag uppgraderar.

Jo, jag ville bara provocera lite för alla som tycker att i7 är så fruktansvärt dyr... Själv fungerar jag nästan som du... var 3:e år ungefär byter jag dator... Men när jag gör det så köper jag "nästan" top of the line... Förstår dock att folk som uppgraderar ofta ser detta som ett nedköp då både moderkort och minnen måste bytas ut men för mig som köper helt nytt system är i7 ganska given.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Jo, jag ville bara provocera lite för alla som tycker att i7 är så fruktansvärt dyr... Själv fungerar jag nästan som du... var 3:e år ungefär byter jag dator... Men när jag gör det så köper jag "nästan" top of the line... Förstår dock att folk som uppgraderar ofta ser detta som ett nedköp då både moderkort och minnen måste bytas ut men för mig som köper helt nytt system är i7 ganska given.

tycker precis som dig. om man har ett system som är föråldrat så varför inte köpa "nästan" det värsta så har man en dator som håller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Core 2 måste få ett slut snart, Intel kan inte trycka upp dem mycket längre. De blir ostabilare för varje steg de trycker upp dem. Arkitekturen har mycket svängrum - men sedan rasar benchmarksen.

Va? :-S Tillverkning brukar väll bli mer och mer förfinad ju längre en arkitektur lever. Inte blir de väll sämre och sämre för varje omgång?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Asså det är en ny produkt som är sprillans ny och det absolut bästa som finns på marknaden. Hur kan folk förvänta sig att ALLA ska ha råd och köpa den från releasestart?

Get a grip..

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
För att core i7 är dubbelt så bra på rendering, uppackning, decoding, program, multithread och lite bättre i spel gör det inte till en server processor. Varenda ny processor som kommit har varit bättre på det mesta och mindre bra på spel men fortfarande bättre.

Dyrt moderkort? För ett moderkort som stortsett kan allt så är det värt pengarna. Både crossfire och sli? Trodde aldrig det skulle komma.

E6600 när core2 kom kostade 3000kr ett bra moderkort gick up mot lite mer än 2000kr och bra 1x1gig ddr2 minnen runt 1500kr.

En core i7 920 tar alla gamla extreme prollarna i dom nya testerna. 3000kr vs 9000kr? q9550 vs core i7 920? Vad skulle du valt?

Dom mesta dumma core i7 kommentarerna kommer från intel användare sjävla speciellt dom med de nyaste processorerna. Då menar jag självklart inte endas denna nyhet men alla som har nåt med core i7 att göra. Folk med Amd verkar mest intresserade och posetiva.

Om du var lite insatt så hade du vetat att anledning till att Intel implementerade FSB:n i processorn a la AMD är för att det är minneshanteringen som Core-arkiterkturen lider mest. AMD:s serverprocessorer är ljusår snabbare i minneshanteringen som är en extremt viktig funktion i en server. Visst FB-DIMM kompenserade något för Core:s usla minnesbandbredd men inte tillräckligt. Att ha hundratals sökningar mot en databas i sekunden stressar både processor och framförallt minnet hårt. Det gör inte Crysis.

QPI kom inte till för att vi skulle kunna game:a med bättre FPS. Med massivt undantag för CF och SLI, främs Quad CF och Three way SLI, där får man en massiv boost med senaste i7Core men då snackar vi stora summor.

Sen så är det väl bra då att i7Core är så fantastisk på att rendera bilder och encoda filmer m.m. etc. Köp dig en sådan rigg för dryga 6000kr+ och encoda dina filmer någon minut snabbare mot vad du gör nu.

För att moderkorten klarar av CrossFire och SLI gör dem ju knappast värda 2500kr+. Visst det är behändigt men knappast värd de hutlösa summorna pengar som Intel vill ha.

Det är ett fritt land och man gör som man vill med sina pengar men det innebär inte att man inte kommer bli dömd därefter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Skönt, äntligen.
Nu inväntar man bara Phenom II för att se tester dessa monster emellan för att få fram en vinnare i kategorin bäst prist per prestanda.
Jag kommer slå till på vinnaren av denna kategori.

Vill se nya fräscha grafikkort från nVidia, inte bara gamla kort med nya namn.
Riktigt skönt år 2009 kommer bli!
Blir ny dator till våren no doubt

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar aldrig innom samma "sockel" då det är slöseri.
Mina tre föregående maskiner har varit P90, PII/400, P4/3.2Ghz och nu kommer det en Ci7/2.66Ghz.

Sug på den era fattiga stackare! (ironi)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu