Lära sig bygga hemsidor? Vilket Kodsätt?

Permalänk

Lära sig bygga hemsidor? Vilket Kodsätt?

Tjenare.

Jag vill lära mig göra en liiite seriösare hemsida än den jag en gång skrevihop lite snabbt.

Vad för kodsätt bör man koda via ?
Något att tänka på osv? Hur gör man en sida som ansers säker från attacker mm?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Musikälskare

PHP + MySQL?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

php + ajax + mysql är ju de jag skulle tipsa om.

Permalänk

är det väldigt svårt att lära sig? visst man kanske lär sig en B siga över en helg men lite seriösare ? behöver ju inte vara seriösaste kodade sidan men något som faktist inte enbart består av fulkod.

Tråkigt o se din GB sönderspammade Flashen. kanske något Bot som sitter över sidan? skulle väl gå att lösa med några bilder som randoms kommer fram så man måste vertifiera varje inlägg ?

Har som sagt bara små kunskaper i Html och då fick jag ändå hjälp med stora delar av grunden.

Skulle vilja ha något liknande som du satt upp Flashen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hej!

Om du vill lära dig att koda hemsidor, börja med att lära dig HTML och CSS. Sedan kan du gå vidare med ASP, PHP eller liknande.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
är det väldigt svårt att lära sig? visst man kanske lär sig en B siga över en helg men lite seriösare ? behöver ju inte vara seriösaste kodade sidan men något som faktist inte enbart består av fulkod.

Det är från person till person när det gäller att lära sig nya saker. Jag har DAMP (ADHD nu för tiden) och kom inte upp i det här stadiet som jag är nu, förrens efter 4-6 år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tråkigt o se din GB sönderspammade Flashen. kanske något Bot som sitter över sidan? skulle väl gå att lösa med några bilder som randoms kommer fram så man måste vertifiera varje inlägg ?

Lösningen heter CAPTCHA. Finns ett fint skript som är 100% fungerande och färdigt på PHPportalen. Sök bara efter CAPTCHA i Tips och Trix-forumet med användarnamnet Nicklas så hittar du det snabbt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Har som sagt bara små kunskaper i Html och då fick jag ändå hjälp med stora delar av grunden.

Skulle vilja ha något liknande som du satt upp Flashen.

Finns 4 helt underbara hemsidor där man kan lära sig PHP, HTML, CSS, META, MySQL och AJAX. Sidorna heter Webdesignskolan, W3Schools, PHPportalen och ENGES.org. Endast W3Schools är på engelska av dessa sidor. Lycka till

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Det är från person till person när det gäller att lära sig nya saker. Jag har DAMP (ADHD nu för tiden) och kom inte upp i det här stadiet som jag är nu, förrens efter 4-6 år.

Blev det svårigheter för att du inte kunde koncentrera dig, eller vad spelar ADHD för roll i det här? Inte så insatt som du kanske förstår.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Blev det svårigheter för att du inte kunde koncentrera dig, eller vad spelar ADHD för roll i det här? Inte så insatt som du kanske förstår.

Jag skulle tro att det faktum att man, i vissa fall, har svårt för att koncentrera sig när man har ADHD spelade stor roll i att det var svårt för edgren att ta till sig kunskapen.

Permalänk

Varför tipsas det alltid om PHP/MySQL?

Är det för att det är gratisalternativ i förhållande till .NET/MSSQL?

När jag ställde samma fråga för 7-8 år sedan blev jag upplyst om att PHP betydde minsann Personal Home Pages och skulle inte användas för seriösa syften

Idag programmerar jag i .net-plattformen med mssql som huvudsaklig dataslösning. Kanske hade man setat och pulat med någon LAMP-lösning (Linux, Apache, MySQL ochPerl/PHP/Python) idag om man fått andra tips för ett par år sedan?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Gigabyte Auros Elite B450 | Fractal Design Define S | 16 GB DDR4 3600 MHz | Gigabyte 2060 Super | 500 GB Samsung 970 EVO Plus | Corsair RM750X | be quiet! Dark Rock Pro 4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lithium42mg
Varför tipsas det alltid om PHP/MySQL?

Är det för att det är gratisalternativ i förhållande till .NET/MSSQL?

När jag ställde samma fråga för 7-8 år sedan blev jag upplyst om att PHP betydde minsann Personal Home Pages och skulle inte användas för seriösa syften

Idag programmerar jag i .net-plattformen med mssql som huvudsaklig dataslösning. Kanske hade man setat och pulat med någon LAMP-lösning (Linux, Apache, MySQL ochPerl/PHP/Python) idag om man fått andra tips för ett par år sedan?

Min gissning till varför PHP och MYSQL har blivit så populärt är att det precis som du sagt är gratis, SAMT att det är väldigt enkelt att få upp en egen LAMP-server vilket även det är gratis. Med ASP.NET så måste du nästan köra Windows på servern vilket alla kanske inte vill och dessutom så kostar en ASP.NET-server ganska så mycket pengar.

En andra anledning kan vara enkelhet. Det är väldigt enkelt att lära sig hur PHP fungerar. PHPs integrering med MYSQL är väldigt bra vilket bidrar.

ASP.NET är ett väldigt snyggt kodsätt med code-behind och allt det, men är lite krångligare att lära sig. Det kräver nästan lite förkunskap i programmering.

Nu finns det inget som säger att det ena är fel och det andra rätt. Precis som med Windows och Linux. Personligen tycker jag mycket om PHP/MYSQL kombon, men kodar gärna i C# när det kommer till vanliga applikationer. Smaken är som baken.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lithium42mg
När jag ställde samma fråga för 7-8 år sedan blev jag upplyst om att PHP betydde minsann Personal Home Pages och skulle inte användas för seriösa syften

Numera står det för PHP Hypertext Preprocessor (omg, rekursion)
I alla fall, anledningen till att PHP/MySQL rekommenderas tror jag är dels att det är gratis, det är inte bundet till Windows, och att det är lätt att sätta upp och lära sig. MySQL kan ju lätt bytas ut nästan helt transparent dessutom. Personligen skulle jag gärna se mer Ruby on Rails och Django, men det är lite svårare att komma igång med.