Ursprungligen inskrivet av Gandir
Som jag även skrev längre ner i inlägget så borde det finns ansvar gentemot externa parter, som till ex konsument och leverantörer. Någon form utav förmedlings tvång när ett företag börjar närma sig en konkurs, så att kunder och leverantörer vet vad som håller på att hända. Samt att det skall finnas ett ansvar för dem bakom den juridiska personen, så att de själva får bära en del av skulden vidare, och om det har varit grov oaktsamhet som ledigt fram till en konkurs skall de bakom den juridiska personen straffas. Säger inte att det ligger någon grov oaktsamhet bakom denna konkursen, men rent allmänt.
Företagare med juridiska personer så som aktiebolag så kommer ägarna för lätt undan, när det är en konkurs där de har varit oansvariga.
När det gäller garantier så är det respektive tillverkar som du får vända dig till, och när det gäller hårddiskar brukar tillverkarna ha väldigt bra garantier det flesta ligger på 5 år en del har däremot bara 3 år. Det är i vilket fall bättre än vad återförsäljare i sverige lämnar som garanti. Sedan är det ju från komponent till komponent vad som erbjuds i garantiväg från andra tillverkare. Men de brukar kunna vara bra garantier i allmänhet på elektronik, men det kan ju vara krångligare när det skall direkt till tillverkaren.
Om jag inte minns helt fel är alla aktiebolag skyldiga att publicera kvartalsrapport och årsredovisning på sin hemsida. Sen är det upp till kunden att bedömma företagets tillförlitlighet. Att ge det ansvaret till företaget är bara ren idioti, eftersom de bara kommer försköna verkligeheten.
Och hatt ha personligt ansvar är för riskfyllt inom så här stora företag. Skulle du vilja sitta i styrelsen för db om du visste att du skulle kunna bli tvungen att böta miljonbelopp?