Permalänk

GTX 280 eller 4870 X2?

Tjena, Ska köpa ny grafikkort i Januari nästa år. Lirar bara WoW atm och kommer förmodligen inte lira så mycket andra spel. Och WoW stödjer juh inte för x2 kärnor så frågan e om man ska köpa GTX 280 istället för 4870 X2?Saken e det att om kärnan i GTX 280 presterar bättre än 1 kärna i 4870, nån som vet?

Har även hört att nya GTX 295 kommer till Januari och de nya uppgraderingarna på GTX 260 och 280 (55nm istället för 65). Vet ej priset på GTX 295 men gissar på att det kommer kosta runt 5,5k.

PC Radeon 4870:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365029

eller EVGA:s GTX 280 då ja har hört att deras drivrutiner e bäst.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355031

Nåja ska nog köpa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=388744

Permalänk
Medlem

Jämför GTX280 mot 4870, klart att 280 är snabbare.

Permalänk
Medlem

Vad tusan ska du med 280GTX eller 4870x2 till wow? med tanke på att min gamla dator med 6800ultra för 4år sedan kunde maxa allt på wow.

köp 4850 som kommer räcka långt till wow. Eller lite dyrare 4870.

Köp verkligen inte 280GTX eller 4870x2 till wow. Totalt waste.

Permalänk
Avstängd

Re: GTX 280 eller 4870 X2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeknikEast
Tjena, Ska köpa ny grafikkort i Januari nästa år. Lirar bara WoW atm och kommer förmodligen inte lira så mycket andra spel. Och WoW stödjer juh inte för x2 kärnor så frågan e om man ska köpa GTX 280 istället för 4870 X2?Saken e det att om kärnan i GTX 280 presterar bättre än 1 kärna i 4870, nån som vet?

Har även hört att nya GTX 295 kommer till Januari och de nya uppgraderingarna på GTX 260 och 280 (55nm istället för 65). Vet ej priset på GTX 295 men gissar på att det kommer kosta runt 5,5k.

PC Radeon 4870:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365029

eller EVGA:s GTX 280 då ja har hört att deras drivrutiner e bäst.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355031

Om du ska spela WoW kan är det klokare att köpa ett HD4850 eller ett HD4870.

5000kr på ett HD4870x2 (som inte ens fungerar särskillt bra i WoW) eller ett GTX280 är dumheter ifall det bara är WoW som ska spelas.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matlo
Vad tusan ska du med 280GTX eller 4870x2 till wow? med tanke på att min gamla dator med 6800ultra för 4år sedan kunde maxa allt på wow.

köp 4850 som kommer räcka långt till wow. Eller lite dyrare 4870.

Köp verkligen inte 280GTX eller 4870x2 till wow. Totalt waste.

Jo men Nu e det så att ja har lite högre klrav än dig kanske, Ja raidar på hög nivå och vill ha en dator med 50+ FPS i raid, VIlket kräver mer än du tror med 1900x1200 upplösning. Har ett 8800 GTS atm och ligger på ca 30 FPS med allt på max men får ibland FPS dropp till 15-20, och på den nivån tollererar juh ingen seriös gamer att lira på...

Permalänk
Medlem

Tror att det är viktigare att du satsar på en bra CPU till wow, vilken cpu har du?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

WOW är ganska CPU krävande, vad har du just nu?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Tror att det är viktigare att du satsar på en bra CPU till wow, vilken cpu har du?

Mm det e sant, medveten om det. Sitter på en 2,6ghz AMD atm men en ny kommer bli inhandlad samtidigt som ja köper grafikkortet.

Men ska man köpa 3.16 ghz som kostar 800kr mindre och klocka upp den till 3.6 ghz där den sägs vara stabil med orginal fläkten. eller ska man köpa den med 3.33ghz? De har exakt samma specifikationer i övrigt och tycker att 0,2ghz för 800kr mer e lite waste när man kan OC:a det gratis

Sedan en till sak ja funderat på, e DDR2 minnen stabila på DDR3 Moderkort?

Permalänk
Avstängd

Du kan inte (särskillt ofta) köra med DDR2-minnen på ett moderkort med stöd före DDR3.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Moderator
Testpilot

Sen påverkas WoW att mer än grafikkortets prestanda. Raider m.m. belastar både cpu och din internetuppkoppling desto mer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

EVGA har väll inge speciella drivrutiner, bara väldig bra tilläggs program?

Sen om du ska köpa i januari så kommer ju nVIDIA ut med 55nm kort, bara så att du vet. (Dagens kort är 65nm)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

"Ja raidar på hög nivå" yay 10mannar raids i dagens wow jätte svårt o jätte gulligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matlo
"Ja raidar på hög nivå" yay 10mannar raids i dagens wow jätte svårt o jätte gulligt.

Uahahahahahah!

Han RAJDAR på hög nivå och måste ha mer rajdflås! Älska wow-nördar som ägnar sina liv åt detta skitspel...

ueheheheheueh...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Uahahahahahah!

Han RAJDAR på hög nivå och måste ha mer rajdflås! Älska wow-nördar som ägnar sina liv åt detta skitspel...

ueheheheheueh...

Det var väl för hel.... inte spelet han ville ha synpunkter på utan grafikkortet ! håll er till ämnet!

Om du inte handlar grafikkort så fort det kommer ett nytt "som många här på detta forum gör =)" utan uppdaterar datorn när det behövs så finns det ju ingen anledning att köpa ett grafikkort i mellan segmentet som inte klarar spelen hyffsat om 1-2 år ... har du pengarna ... vilket det verkar som du har så köp det du själv föreslår eller om du står ut ett litet tag till så släpper dom nya i kvartal 1 nästa år "som det verkar" som då har stöd för directx 11 och lite annat lull lull

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem

Re: GTX 280 eller 4870 X2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeknikEast

Nåja ska nog köpa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=388744

Vettigare val, räcker till mycket hög nivå på många andra spel.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Jag skulle klippt till på ett 4870, mycket prisvärt!

Permalänk
Avstängd

4870x2an är mer prestanda för pengarna.. Och det bästa kortet.

Frågan är som tidigare nämt du behöver den prestandan.

Permalänk
Medlem

flera stycken på sweclockers har problem med sina x2or och många har problem just i wow. håll dig till nvidia då inga raporter (här på forumet) har synts till angående WoW.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
flera stycken på sweclockers har problem med sina x2or och många har problem just i wow. håll dig till nvidia då inga raporter (här på forumet) har synts till angående WoW.

Ett av problemet i vista är att kortet inte tycker om aero snittet, men det är bara att stänga av igenom exe. iconen på skrivbordet "eller var man har den " sedan funkar det hur bra som helst i wow.... iallafall för mig !

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
flera stycken på sweclockers har problem med sina x2or och många har problem just i wow. håll dig till nvidia då inga raporter (här på forumet) har synts till angående WoW.

Suck, ska inte förstöra den här tråden med att mata ett troll men att folk har problem med sina X2or har att göra med att det är skit framför styret. ATi säljer större volymer av sin RV770 just nu och det gör att det rapporteras mer om WoW, därmed inte sagt att det inte förekommer problem men de är inte så utbredda att man skulle undvika ett köp.

Sen kan jag ju säga att om han ska spela WoW så ska han helt enkelt inte köpa ett HD4870x2. Overkill.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
flera stycken på sweclockers har problem med sina x2or och många har problem just i wow. håll dig till nvidia då inga raporter (här på forumet) har synts till angående WoW.

Om du hade läst och inte varit så ivrig med din anti-ATI ryktesspridning hade du sett att han funderar på att köpa hd4870, inte en hd4870x2.

Jag tycker det är djävligt oschysst att använda en tråd där någon frågar om ärligt råd till ditt personliga grafikkortskrig.

Det är möjligt du har rätt i att 4870x2 har problem i wow, jag har ingen aning. Resten av ditt inlägg stinker av vaga insinuationer och halva vinklade påståenden. Ren ryktesspridning. Hur pallar du?

Edit:
Snabba reaktioner, tydligen fler än jag som börjar tröttna på ditt trollande McVit. Skall du skylla det på att vi är blinda ATI-fanboys vill jag bara sänka det skeppet i förväg: Jag gillar snabba grafikkort, färgen spelar ingen roll.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt: 4870x2 är overkill. Köp ett 4870 eller gtx260 o du kommer att bli nöjd.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Om du hade läst och inte varit så ivrig med din anti-ATI ryktesspridning hade du sett att han funderar på att köpa hd4870, inte en hd4870x2.

Jag tycker det är djävligt oschysst att använda en tråd där någon frågar om ärligt råd till ditt personliga grafikkortskrig.

Det är möjligt du har rätt i att 4870x2 har problem i wow, jag har ingen aning. Resten av ditt inlägg stinker av vaga insinuationer och halva vinklade påståenden. Ren ryktesspridning. Hur pallar du?

Edit:
Snabba reaktioner, tydligen fler än jag som börjar tröttna på ditt trollande McVit. Skall du skylla det på att vi är blinda ATI-fanboys vill jag bara sänka det skeppet i förväg: Jag gillar snabba grafikkort, färgen spelar ingen roll.

dom två korten hade hade som förlsag var 4870x2 och 280gtx. mellan dom korten så tar man 280gtx om man inte vill ha några problem.

trollande?`jag skriver min åsikt. och sen när alla med 4870x2 gnäller på mig är för att dom faktist inte vill se att deras kort är det mest krånglande kortet på ett bra tag.

hmm...tröttnat, det skulle nog jag också göra eftersom jag säger Nvidia har kronan i prestanda och inte har tappat den på ett tag heller...visst på ett single kort har dom gjort det men overall prestanda har dom haft ett bra tag nu.

nvidia = bäst grafik och Fysik

ATI = bra grafik och havoc fysik....

svart på vitt där har du det.

desutom går jag ut med att jag är nvidia fanboy och inte smyger med det. jag är grön. då vet folk vart jag står och inte som alla andra som faktist vänder kappan efter vinden.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
desutom går jag ut med att jag är nvidia fanboy och inte smyger med det. jag är grön. då vet folk vart jag står och inte som alla andra som faktist vänder kappan efter vinden.

Men hallå, vänder kappan efter vinden? det är inte direkt som att det är vårat favoritlag i fotboll som spelar match. Utan vi ska köpa en produkt för att visa bilder i första hand. Antingen köper man det bästa, eller så köper man det mest prisvärda. Vad det står på kortet är väl helt irrelevant?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
... massa trams...

Du kommer en dag växa upp som oss andra och förstå att världen inte är svart och vit utan är en enda stor gråzon.

Sen om du kan vara vänlig att sprida din personliga åsikter någon annanstans så kan vi andra diskutera på en intelligent nivå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Raidar endgame med mitt XFX 9800 GTX+ med bra fps. Kör på de annars bara ca.1700-2000 kr

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit

nvidia = bäst grafik och Fysik

ATI = bra grafik och havoc fysik....

svart på vitt där har du det.

AMD har fortfarande bättre grafikkort än Nvidia om du ska ha det hetaste som finns (GTX295 är inte släppt än), så svart på vitt är det då inte - iaf inte som du har fått för dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
desutom går jag ut med att jag är nvidia fanboy och inte smyger med det. jag är grön. då vet folk vart jag står och inte som alla andra som faktist vänder kappan efter vinden.

Vi vet att du är en liten fanboy, vissa av oss föredrar det som passar oss bäst och kollar på färgen sen, men somliga är lite korkade.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
AMD har fortfarande bättre grafikkort än Nvidia om du ska ha det hetaste som finns (GTX295 är inte släppt än), så svart på vitt är det då inte - iaf inte som du har fått för dig.

Vi vet att du är en liten fanboy, vissa av oss föredrar det som passar oss bäst och kollar på färgen sen, men somliga är lite korkade.

3x280gtx vs 2x 4870x2 -----

"men somliga är lite korkade."
jo jag märker det.

"Du kommer en dag växa upp som oss andra och förstå att världen inte är svart och vit utan är en enda stor gråzon."

å herregud... vad vi ska gå på ord då... nvidia har -Kraftfullare- grafiklösningar än AMD/ATI nöjd?

"Sen om du kan vara vänlig att sprida din personliga åsikter någon annanstans så kan vi andra diskutera på en intelligent nivå."

inteligent nivå ...vart? min åsikt är minst lika viktig som din...

(jag raidade BT/SWP i TBC -McVit och McWaririor var mina karaktärer innan jag sluta) har 4år bakom WoW.

"Men hallå, vänder kappan efter vinden? det är inte direkt som att det är vårat favoritlag i fotboll som spelar match. Utan vi ska köpa en produkt för att visa bilder i första hand. Antingen köper man det bästa, eller så köper man det mest prisvärda. Vad det står på kortet är väl helt irrelevant?"

Nvidia har fler fördelar än ATI så är det bara...eller ja...dvs om man har pengar.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
dom två korten hade hade som förlsag var 4870x2 och 280gtx. mellan dom korten så tar man 280gtx om man inte vill ha några problem.

trollande?`jag skriver min åsikt. och sen när alla med 4870x2 gnäller på mig är för att dom faktist inte vill se att deras kort är det mest krånglande kortet på ett bra tag.

hmm...tröttnat, det skulle nog jag också göra eftersom jag säger Nvidia har kronan i prestanda och inte har tappat den på ett tag heller...visst på ett single kort har dom gjort det men overall prestanda har dom haft ett bra tag nu.

nvidia = bäst grafik och Fysik

ATI = bra grafik och havoc fysik....

svart på vitt där har du det.

desutom går jag ut med att jag är nvidia fanboy och inte smyger med det. jag är grön. då vet folk vart jag står och inte som alla andra som faktist vänder kappan efter vinden.

"Vända kappan efter vinden"

Störtlöjligt, tänker du likadant gällande andra saker du köper? Kläder? Tandkräm? Mat?

Du lider av en märkvärdig form av fanatism rörande en konsumtionsvara. Att du går ut med det är nog ett bra första steg. Hoppas du kommer till insikt att ett sådant tillstånd inte är normalt och andra inte delar en sådan verklighetssyn och oftast skapar känsloband till verkliga individer och ett och annat fotbollslag i värsta fall

Då går det att förstå att du tycker det är irriterande att vi 4870x2-ägare är nöjda trots att du hävdar att vi inte skall vara det utan är blinda för våra egna korts defekter. Och man kan vara nöjd med en produkt utan att behöva blanda in fanatisk hängivenhet och lojalitet. Jag är nöjd med min eftersom den fungerar problemfritt och har gett mig mycket spelglädje.

Men i synnerhet. Killen funderar på att köpa ett 1gb hd4870. Allt ditt nonsens om 3xSLI och påstådda HD4870x2 problem (som folk tydligen inte håller med om) är trollande och du försöker inte hjälpa trådskaparen.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
flera stycken på sweclockers har problem med sina x2or och många har problem just i wow. håll dig till nvidia då inga raporter (här på forumet) har synts till angående WoW.

Det "problemet" jag har läst om är att ATI 4870 klockar ner sig om man kör WoW i windowed mode vilket väldigt många gillar att göra. Min polare köpte ett Nvidia 280 och det var precis samma problem för honom. FPS-en var mycket lägre i windowed mode än i fullscreen.

Men vad jag vet så är det enkelt att ordna till för båda korten. Förmodligen går det att välja att kortet aldrig skall klockas ned när det tror det inte använd. Drar lite mer ström men det får man väl leva med tills båda leverantörerna skriver bättre drivrutiner.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.