Permalänk
Robot

Lack! Dator inbyggt i vägghylla

Vill dela med mig av mitt projekt. det har gjorts tidigare, men vad jag har sett lyckat resultat, så jag tänkte oxå ge mig på det. En vägghylla ovanför tv:n som inehåller alla datordelar man behöver.

Igentligen skulle den inte bli så stark datorn, men när jag ändår köpte så va det lika bra att smälla på lite. Chassit kan vara svårt att modda efter nya produkter, och det enda jag känner att jag kan behöva byta lite senare är prollen när phenom II väl är ute och gått ner lite i pris.

Först kom Inet hem med min beställning.
Corsair CMPSU-400CXEU 400W
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz 2x2gb
Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB
Nexus Real Silent 120mm
och lite kylpasta.

Två dagar senare kom paket från MJ Multimedia.
Måste berömma det företaget för bra service. Jag beställde en x3 8600b processor men de rinde upp efter en halvtimme och sa att de hade lagerfel, den processorn hade de inte inne, men jag fick x3 8750 för samma pris om jag ville. Och det va ju inget att tveka på.

Från MJ MUltimedia:
AMD Phenom X3 8750 2,4GHz Box
Asus M3A78-T

Väntar hem från Pixmania:
Sapphire Radeon HD4870 Dual-DVI 512MB
Och pci-e card raiser.

Delar till hyllan handlade jag på K-Rauta och biltema. Allt som allt ca 750kr.
Måtten på hyllan är 130x6x31cm.

har själklart testkört lite och vissa problem med kylningen finns (väntar på ett 4870 så det kommer inte bli mindre)
Processorn blir 55 grader varm efter 10min (idle) och jag, som har tagit bort processorfläkten kanske snällt får sätta tillbaka den igen, elr köpa ny, större processorkylare... Arbetar med det problemet.

Väntar hem en sändning från Inet igen, denna gången blir det:
Thermalright Ultra-120 eXtreme cpu kylare
Arctic Cooling Accelero S1 rev2 VGA Cooler
2 st nexusfläktar till och varvtalsregulatorer till dessa.

Uppdattering 081205:
Mitt paket från inet med kylare och mitt paket från pixmanina har kommit.
Jag beställde ett raisercard från pixmania men det passade inte. så ett nytt raiser card måste köpas. Hittar inga bra dock. jag vill ha ett med kabel på 3dm elr mer och det verkar bara finnas utomlands.

Behöver hjälp med att hitta ett raisercard till x16 med 30cm kabel, gärna snabbt..

Uppdate 081218:
Min vägran att lämna över 2000kr för en 42cm lång pci-e kabel gör att bygget får en lite ny vändning.
Grafikkortet blir utanför, under hyllan, precis som processorkylaren är.
Sen har jag spenderat mycket tid för att överklocka. 3,24ghz har jag stannat vid, stabilt på prollen.. Inte illa från 2,4 om jag får säga det själv. har varit uppe i 3,3 men fick den inte stabil i den hastigheten.

Fakta från oc är:
Pcmark05 cpu score stock: 6247
Pcmark05 cpu score @3,24: 8456

3dmark06 cpu score stock: 2637
3dmark06 cpu score @3,24: 3513

Super pi 1m stock: 32:744 sek
Super pi 1m @3,24: 24:242 sek

Ca 34% prestandavinst av 35% oc. jag är nöjd, jag är jävligt nöjd för att vara första gången jag öveklockar en processor...

Uppdate 081230:
Med hd 4870 stock och prolle i 3,24ghz får jag 14175 i 3dmark06 i upplösningen 1280x720 och 12800 i 1920x1080. Det ska jag putsa lite på. Tror och hoppas jag ska få prollen stabil i 3,3ghz och grafikkortet bör kunna bli 10% bättre minst med oc.

Besök albumet: Lack! Dator inbyggt i vägghylla av Xamin

Permalänk
Medlem

Med tanke på det snåla utrymmet på höjden i lådan kanske vattenkylning skulle vara nått att kolla lite på. Annars ser det ju helt ok ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Risk för läckage, när min 47" lcd står under, och att man med vattenkylning så behöver man åndå fläktar i viss utsträkning (ljudnivå), har fått mig att avstå det.

Höjden har bestämts av Nätaggregatet som från fullstort har gått ner till 5,5 cm.. Hade jag plattat till nätaggregatet (ytterligare 1 cm går med våld, men är inte värt jobbet för min del) mer hade höjden varit mindre på hyllan oxå.
Just nu blåser de tre fläktarna in i lådan, men jag ska testa hur kall jag kan få prollen om jag vänder på fläktarna.

Mh Micke.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda för nätagg? Vilken storlek/ljudnivå är det på det?
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jo det där blir nog högljutt och najs, men var du tvungen att sno namnet på det förra likadana projektet också?

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet är just nu knäpptyst (finns ingen fläkt i det längre) Är ett corsair 400w. Hoppas det ska orka denna prollen oc och 4870.

Vet inte vad jag ska kalla det. Alla på sweclockers vet ju va det handlar om när det står lack! Ska jag kalla det läder! istället?

Det kliar i mina fingrar att börja överklocka. jag vill till 3ghz med prollen.. Det bör/ska gå.. Finns recept här http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/amd_phenom... men jag kan ju lika gärna fått ett dåligt exempel.. Vore just min tur. men det återstår att se..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Avstängd

ja nu satte jag en etta ansåg att det såg inte bra ut just nu , men vi får hoppas du slipar till lådan o spacklar den riktigt bra. jag sätter slutbetyget efter slutresultatet.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
ja nu satte jag en etta ansåg att det såg inte bra ut just nu , men vi får hoppas du slipar till lådan o spacklar den riktigt bra. jag sätter slutbetyget efter slutresultatet.

Det kommer jag garanterat, den e skitful som den är nu.
Matrialval är efter kriterierna jag har, tunt och hållbart. 3mm playwood är det btw.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Jag tycker inte att du ska använda en tapet, utan du borde spraylacka den. Se bara till att slipa och spackla bort alla skavanker innan du lackar.

BTW, det förra projektet hette Lack eftersom den var inspirerad av en möbelserie av IKEA med samma namn, tror jag...

Permalänk
Medlem

Jag funderade lite på om det inte kan vara ganska brandfarligt att sätta varma elektronikkomponenter nära trä. Iaf om det skulle röra delar med lite mer prestanda i. Annars är det en väldigt trevlig idé. Det skadar inte med lite snygga varianter av datorlådor som piffar upp ett rum vilket snudd på inget vanligt datorchassi gör avsett lysdioider och annat blingbling.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodstock

BTW, det förra projektet hette Lack eftersom den var inspirerad av en möbelserie av IKEA med samma namn, tror jag...

Exakt, men den lackhyllan har bara 4,5 cm i höjd och 24 i bredd, det hade blivit för många modifikationer med den. Så de va lika bra att gör det själv från grunden.

Just nu sitter jag o funderr på kylare till cpu. Lutar åt Noctua NH-U12P CPU Cooler, 120mm fläkt som får sticka ner under hyllan för att få ordentligt med sval luft. Skulle behöva en rejäl kylare till mitt 4870 oxå, några förslag?

Mh Micke..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Lycka till med att få dina delar ifrån Pixmania du:(.

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=374

Inget shysst omdöme precis, men du kan ju ha tur att få dina saker:).

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Lycka till med att få dina delar ifrån Pixmania du:(.

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=374

Inget shysst omdöme precis, men du kan ju ha tur att få dina saker:).

Jag har handlat från de förr och det har funkat bra, har aldrig haf nåt returärende dock.
Men de är fula och försöker pracka på en en massa försäkringar man faktiskt redan har rätt till enligt lag, det vill pixmania att man betalar för.

Har just lagt en beställning på Inet igen eftersom jag vet att jag kommer få värmeproblem när jag oc:ar med mitt 4870

Detta kommer om ett par dagar.
Thermalright Ultra-120 eXtreme
Arctic Cooling Accelero S1 rev2 VGA Cooler
2 St nexus 120mm
och några voltregulatorer så jag kan ställa ner fläktarna till behaglig ljudnivå.

Datorn och hyllan har hitills gått på ca 9t (långt över min budget igentligen), men då är det inga dåliga saker jag köpt. det enda jag behöver uppgradera nästkommande år och förhoppningsvis året efter det är en annan prolle om det är prisvärt.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klumpeduns
Jag funderade lite på om det inte kan vara ganska brandfarligt att sätta varma elektronikkomponenter nära trä. Iaf om det skulle röra delar med lite mer prestanda i. Annars är det en väldigt trevlig idé. Det skadar inte med lite snygga varianter av datorlådor som piffar upp ett rum vilket snudd på inget vanligt datorchassi gör avsett lysdioider och annat blingbling.

Du kan ju googla på när trä börjar ryka/fatta eld

Du har byggt hyllan själv?
Du kunde ju borrat hålen finare på undersidan annars är det väl helt okey. väntar iaf på mer bilder.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Du tror möjligtvis inte att fläktarna blåser in mer luft än vad de små hålet tillåter komma ut? Skumma bilder, men kul idé

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem

Japp, byggde hyllan själv. Bara "standard" delar i, dvs inga minigrejer.

Oxå därfär fick lådan naturliga mått 31cm bred pga av moderkortets 305mm och 6cm hög (5,5cm innuti) för att jag inte ville plocka ner nätaggregatet mer.

Jag har bestämt mig för att det inte går att ha allt helt osynligt pga av värmeutveckling=för hög ljudnivå om det inte ska synas.
Därfär la jag beställning på Inet på ett par feta kylare, som kommer "hänga" under hyllan. Det kan förstöra utseendet men kan oxå få det att bli lite coolare, får se..

"luddha" Hur fick du ihop det du skrev nu?

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Han menar att du har för små hål där luften ska komma ut.

"Testa" att täppa för dom små hålen och sätt på fläktarna så känner du att dom gör ingen nytta, i detta fallet har du för små / för få hål vilket gör att det blir mer luft som kommer in än vad som lyckas pressas ut vilket får luftgenomströmningen att egentligen bli meningslös kylningsmässigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Han menar att du har för små hål där luften ska komma ut.

"Testa" att täppa för dom små hålen och sätt på fläktarna så känner du att dom gör ingen nytta, i detta fallet har du för små / för få hål vilket gör att det blir mer luft som kommer in än vad som lyckas pressas ut vilket får luftgenomströmningen att egentligen bli meningslös kylningsmässigt.

Jag fattade va han menade, men de är lite komiskt skrivet.
När jag testkörde så va inte lådan så tät som den kommer att bli när den e färdig, så exakt hur mycket det kommer blåsa ur hålen vet jag inte än. det jag satsar på är mer fläktar och lägre varv på dom än några fläktar och mer varv. Tror det blir tystare så.

Det som ska göras är:
Sätta dit Thermalright Ultra-120 eXtreme
Få hem 4870 och sätt dit Arctic Cooling Accelero S1 rev2 VGA Cooler på det sen få grafikkortet att passa i lådan.
Testköra, snygga till lådan (putsa, spackla och tapetsera)
Mera testkörning.
Och några finjysteringar senare kanske jag är nöjd.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Låter riskabelt att köra nätagget utan fläkt, borde väl vara stor risk att det överhettas? Var det hög ljudnivå på CX400 med fläkten? Funderar på att köpa ett sådant nätagg och hade fått för mig det skulle vara ganska tyst fläkt i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Låter riskabelt att köra nätagget utan fläkt, borde väl vara stor risk att det överhettas? Var det hög ljudnivå på CX400 med fläkten? Funderar på att köpa ett sådant nätagg och hade fått för mig det skulle vara ganska tyst fläkt i det.

Det är förvånansvärt tyst. jag hade bara igång det en halvtimme innan jag skalade bort allt onödigt men tyst va det.

Het utan fläkt kommer det inte att bli. jag kommer ha 4 nexus 120 fläktar i lådan så det blir nog drag så det räcker.

Idag fick jag hem grafikkortet mitt 4870 Fick oxå hem raicercard, men tyvär va det fel modell jag fick hem.. måste hitta annat o det snabbt. behöver ett som har ca 1dm elr 1½ dm kabel..

annars idag så har arbetet gått framåt. själva lådan är helt klar men jag kan inte stta upp den uta raiser card till mit graffekort.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

nice att ha kylaren att sticka ut
men det är viktigt att ha någotslags skydd så att inget händer!

du kan gott och väl ha nätagget utan fläkt på ett vilkor!
Att du sitter och blåser på agget eller viftar med en solfjäder

nä men du kan väl byta till en nexus fläkt

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
nice att ha kylaren att sticka ut
men det är viktigt att ha någotslags skydd så att inget händer!

du kan gott och väl ha nätagget utan fläkt på ett vilkor!
Att du sitter och blåser på agget eller viftar med en solfjäder

nä men du kan väl byta till en nexus fläkt

Jag tycker med det blev lite coolt att den sticker ut.
Köpte grafikkortskylare för samma sak, att den oxå skulle sticka ut. Nu när de skeppade ett annat kort än jag trodde till mig så behöver jag nog inte den feta kylaren längre. men jag vill ändå att de ska sticka ut på nåt sätt.
Får se vad jag kan göra för konstruktion när jag väl får hem en raiser kabel och bestämmer plats på grafikkortet.

Snacka om kylningsförmåga processor kylaren hade.. testkörde med kylare i 10 min varav 5 min på full load. 22 (innan 55-60) grader varmt blev prollen.. helt otroligt.. Vist ska jag testköra längre när jag fått ihop allt men det vistar vilken potent kylare det är.

Mh micke..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xamin
Jag tycker med det blev lite coolt att den sticker ut.
Köpte grafikkortskylare för samma sak, att den oxå skulle sticka ut. Nu när de skeppade ett annat kort än jag trodde till mig så behöver jag nog inte den feta kylaren längre. men jag vill ändå att de ska sticka ut på nåt sätt.
Får se vad jag kan göra för konstruktion när jag väl får hem en raiser kabel och bestämmer plats på grafikkortet.

Snacka om kylningsförmåga processor kylaren hade.. testkörde med kylare i 10 min varav 5 min på full load. 22 (innan 55-60) grader varmt blev prollen.. helt otroligt.. Vist ska jag testköra längre när jag fått ihop allt men det vistar vilken potent kylare det är.

Mh micke..

du behöver nog inte test köra längre en så... men vist någon timme minst ifall det finns en tendens att bli 50 grader varmare...

min prolle är 37 grader då ja startar burken... måndagsexemplar :/ så du kan nog vara lugn

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Avstängd

förstår inte hru du vågar köpa från pixmania >.<

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
förstår inte hru du vågar köpa från pixmania >.<

Har köpt därifrån tre gg hitills i mitt liv, alla gg har de levererat, denna gången bättre än väntat eftersom jag fick saphire 4870 med den bättre kylare och inte ref kylare som jag igentligen köpte. men de är inte snabba på att skicka beställningen, enda nakdelen vad jag har märkt än så länge..

Så jag vågar, vad är livet utan spänning

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Det ser ju bra ut, har höga förväntningar för detta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan9360
Det ser ju bra ut, har höga förväntningar för detta!

vem har inte det..

kanske skulle göra en rötsning här på forumet om vad för tapet jag ska ha på den, vill ha nån svart-vit som sticker ut lite. Nästa projekt jag har är att bygga nya hifi högtalare till 5:1 ljudet, och de högtalarna ska ha samma tapet som hyllan.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xamin
Så jag vågar, vad är livet utan spänning

Strömlöst

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Strömlöst

Exakt, sällan man slår en volt av glädje då

(otroligt va dålig humor man har när man sitter på jobbet en lördagskväll)

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Jag har letat efter flexibel pci-e riser. Finns dock enbart att beställa från tyskland, england och usa.

Visa signatur

ASUS P9X79 PRO - Intel i7 3930K - 24GB HyperX - NUFFSAID.