Permalänk
Medlem

Jag har inga som helst kunskaper när det gäller de juridiska, men jag betvivlar starkt på att du faktist kommer få något ut av missfärgningen då de är som dem säger pga slitage.
Nu säger jag inte att dem gör rätt i att inte acceptera de du säger, men som med allt annat är slitage delar inget som någon garanti täcker.

Visst man kan tycka att dem bör börja tänka på sitt rykte efter all dålig service osv, men skulle dem byta ut din mythos pga missfärgning skulle dem behöva byta ut alla.
Jag menar man vet ju redan innan att köper man något som är vitt kommer missfärgningarna förr eller senare.

Tråkigt att dessa skulle komma så tidigt tyvär =( Trots att jag inte tror på iden så hoppas jag att du får ut något av de! Lycka till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daghain
Förmodligen handlar missfärgningarna inte om smuts, utan snarare ett allt för tunnt färglager som börjat nötas bort.

Jag har talat med en Nox-användare som har ägt en sådan dator i 1 år och det gummiaktiga höljet har nöts bort helt på vissa ställen (kommer inte ihåg om han menade styrplattan eller vid sidan om). Han har beställt en Mac Pro nu, byggd i aluminium med styrplattan i frostat glas, så det chassit borde stå emot slitage och missfärgningar.
Har själv funderat på en Mac men priset är lite väl högt och så finns det ingen 14" så det blev en Zepto Nox.

Jag tror inte heller att du kommer att få igenom reklamationen eftersom det är så lätt att benämna det som slitage. Men som sagt tidigare så kommer detta slitage väldigt tidigt.

Citat:

Ursprungligen skivet av Inzom1a
Men nu när du hittat ett så pangerbjudande börjar jag fundera på om jag borde lägga pengarna på den.
Hur är datorn? Tung, klumpig? Lite för stor för att bära på, kanske 2-3 ggr i veckan?

Jo det är ett pangerbjudande från http://www.computercity.se/ Noxen väger 2,9 kg tillsammans med batteri uppmätt på en elektornisk personvåg. Tangentbordet med skärmen uppvikt är 2 cm tjockt, med skärm nedfälld är datorns tjocklek 3 cm. Alltså är Noxen tjockare än t.ex. en Mac Pro och upplevs inte som ika smidig.

Om man som jag pendlar 3 timmar 5 ggr. i veckan dvs 15h/vecka bärande på datorn börjar man känna av den som en tegelsten. Speciellt när man har en axelremsväska därför har jag börjat att fundera på en ryggsäck. Kanske tom att byta ut 15" mot en 14" men då går jag miste om pangerbjudandet från computercity (11000kr) och får beställa den från Zeptoexperten (16000kr) med liknande space samt att det står att leveransen är okänd :). Därtill får man räkna med andra saker som man stoppar ner i en datorväska som gör att vikten lätt sticker iväg över 5 kg.

Summa sumarum: Varför jag väljer en Nox till mina Arkitektstudier är för att jag tänkte använda datorn i 5 år och den är det kraftullaste jag hittar för pengarna. Jag har tagit en titt på dels maskiner men spacen är bättre på Noxen.
Summa sumarum

Citat:

Ursprungligen skivet av Cybarite
Scroll-funktionen går att konfigurera. Om du gör scroll-ytorna lite större så funkar den utmärkt.

Tack för tipset Kanske är styrplattan inte så värdelös som jaga trodde.

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen dock var jag så otålig så jag åkte nästan direkt iväg till infracity och införskaffade mig den, är helt klart nöjd.
Ända strulet var med grafik drivers, precis som med många andra laptops, man ska inte precis dra att zepto skulle vara sämre för de.

Upplever som du att den är lite väl stor för att faktist använda som "studie dator" vilket är lite synd men det får jag leva med. Inte föräns nästa år jag behöver en studie laptop på allvar och då kanske man tjänat ihop till något mindre.

Slutligen till er alla som funderar på att skaffa en nox a15, tveka inte computercity's erbjudande är verkligen i särklass fick 6300 poäng i 3dmark06. Men ska ni ha att släpa på varje dag bör ni ändå sikta på en a14 eller en annan dator.

Permalänk
Medlem

tycker man att noxen är för tung har man ju en perfekt julklapp till sig själv i ett gymkort ;P

Visa signatur

men ja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jürgen
tycker man att noxen är för tung...

Det är faktiskt ingen dålig ide att se det som en investering i gymkort man bränner trots allt lite extra kalorier. Problemet är att dagarna är riktigt långa på arkitetektutbildningen, kommer hem sent 19-22:00 och då vill man inte bära på någonting alls.

Har i och för sig gymmat i över 10 år och självklart är alla lika förvånade över att jag gnäller över dess vikt. Men nu jag har i alla fall bestämt mig för att behålla 15". Det blir alldeles för bökigt med att byta ut och vänta på en leverans från Zeptoexperten, speciellt när jag behöver datorn nu.

Permalänk
Medlem

Gjorde det ända rätta med min mythos, ja lyckades häva köpet efter att jag skickat in den 3ggr. Mythosen blev väldigt lätt smutsig, värdelös musplatta, fingerprintsensor la av flera gånger, dålig byggkvalité(i min iaf) men prestande är mycket bra, supporten är fan det sämsta jag varit med om, dags att skicka josefsson på dom :P. Det blev en dell studio istället som ja fick för 8250kr med grymma rabatter från dell.

Får ni en mythos med skevt tangentbord så är det min gamla, haha bara att skicka tillbaka den på än gång!

Visa signatur

See you when hell has frozen...
Zepto Mythos

Permalänk

Köpte min zepto via Computercity och har väll haft både bra och dåliga upplevelser.

Leveransen funkade iaf och jag fick datorn efter 4 dagar.

Vad gäller datorn i sig så har den sina för och nackdelar.

Till att börja med tycker jag fortfarande datorn är sjukt snygg. Lätt en av det snyggaste bärbara på marknaden just nu enligt min åsikt. Chassit känns robust och gummihöljet känns riktigt nice. Dock flexar tangentbordet ytterst lite på övre mittpartiet men det är inget som stör. Appropå höljet så drar det till sig damm ganska lätt men den görs lätt ren med en fuktig trasa.

Datorn ser lite större ut än många andra 15-tums laptops men jag har jämfört den med både Acer, Fujitsu-Siemens och HP datorer och det är mest en synvilla eftersom man valt att inte fasa in kanterna som man gör på det flesta bärbara idag.

Det jag kanske gillar mest med Noxen är skärmen. Bilden är knivskarp, har riktigt bra ljus och bra betraktningsvinkel . Upplösning på 1680x1050 är perfekt för mig som jobbar mycket med adobeprogrammen. Den gör att man har gått om utrymme och jag jobbar hellre på min högupplösta 15 skärm än en 19 skärm med lägre upplösning. Den normala textstorleken blir något liten vid surfning men det är bara att dra upp textstorleken någon dpi så ser allt bra ut så den får inget minus för det. Skärmen är grym!

Jag gillar Noxens lilla volymspak på sidan också den är både rolig och användbar.

Vad gäller grafikkortet så är jag ingen gamer men det finns många som andra som testat grafikkortet så det blir ingen djupanalys av det. Men jag spelade lite WoW och kunde dra upp alla settings på High utan lagg. Har även kört Assasins creed och det flyter snyggt samt senaste Tombraider spelet. Var dock tvungen att uppdatera drivrutinen det första jag gjorde för innan man gjort det funkar ingenting. Men det verkar vara ett bra grafikkort och det funkar klockrent med Maya 3d om nån undrar.

Högtalarna är enligt mig som vilka laptophögtalare somhelst med andra ord ganska knackiga och mycket diskant men dom är absolut inte sämre än någon annan dator jag jämfört med.

Nu till det lite sämmre.

Batteritiden!

Helt värdelös! Datorn klarar ca 1 timme i högprestandaläge. Ibland drar krämen slut så fort så att datorn stänger av sig istället för att gå in i energisparläge. Det går iofs att ändra energisparalternativen men oavsett så är batteriet helkass. vid relativt enkla uppgifter slukar den batteri som ett monster. Vilket förmodligen betyder att den inte är särskilt strömsnål att köra med nätadapter heller.

Trådlösa Nätverkskortet. Jag vet inte vilket som sitter i om det är zeptos eller intels men gissar att det är zeptos egna. Har haft med datorn till skolan och när jag suttit i salar med svag signal klarar inte kortet av att hålla uppkopplingen även om klasskamraterna bredvid haft stabil uppkoppling på sina laptops.

Tyvärr är den ganska begränsad i anslutningsmöjligheter. Men det vet man ju innan man köper. Det hade vart nice med firewire och e-sata. framförallt hade jag velat ha även en analog bildkälla då jag behöver göra presentationer ibland och alla företag har inte projektorer som klarar dvi eller hdmi. Men å andra kommer gamla anslutningar dö ut och ju förr desto bättre. Jo just det. dvd och cd-brännaren klarar bara bränna minus skivor! Zepto är nog dom idag enda som har en dvd-brännare som inte klarar plus och minus och ändå skryter dom med senaste teknologin.

Och så var det fläkten!

Fläkten låter mer än skolans stationära datorer(som iofs är ganska tysta). Precis som alla andra säjer går den igång ofta med korta intervaller även om du inte har några applikationer öppna. och den drar på max trots att datorn är kall. Har flera gånger känt på luften som kommit ut och ibland sprutar den kallluft. Dessutom har min fläkt hängt sig så att den stått på max hela tiden men det har jag inte hört någon annan ha problem med. Såg nu att de har släppts ytterligare en bios version med ännu bättre fläktkontroll än den som jag har nu som också skulle ha bättre fläktkontroll. Skulle gärna veta hur det har gått. Någon som har senaste bios och kan berätta?

Ok dags för en sammanfattning.

Zepto nox a15 är en snygg dator med bra prestanda för pengarna. datorn känns kvalitativ och på många sätt är den det. Tyvärr gör fläkten och framförallt batteriet att datorn kanske är mer lämpad som stationär ersättare än vad den är som t ex portabel jobbdator. Fläkten tror jag zepto kommer lösa såsmåningom men batteriet kommer alltid vara uselt.

skulle vilja ha enbra slutkläm på min recension men har skrivit så mycket så det får ni klara er utan.

hör jag glömt något eller om någon undrar något ytterligare så fråga på

mvh

Fredrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cybarite
Scroll-funktionen går att konfigurera. Om du gör scroll-ytorna lite större så funkar den utmärkt.

Jag har letat och letat efter var inställningarna för att göra scroll-ytorna större finns utan att hitta dem. Det närmanste scroll justeringar hittar jag på Anpassningar--> Muspekare ---> Hjul . Men detta är bara till för scrollning upp/ner och i sidled utan att göra scrollytorna bredare på touch-panelen.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucus
Jag har letat och letat efter var inställningarna för att göra scroll-ytorna större finns utan att hitta dem. Det närmanste scroll justeringar hittar jag på Anpassningar--> Muspekare ---> Hjul . Men detta är bara till för scrollning upp/ner och i sidled utan att göra scrollytorna bredare på touch-panelen.

Tacksam för hjälp

Kontrollpanelen -> Mus -> Enhetsinställningar -> Inställningar(S) (eller dubbelklicka på "synaptics...") -> Virtuell rullning -> Rullningsregion.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Hej alla glada Zepto ägare (mig själv inräknad)!

Har nu spenderat lite mer 9 månader med min tro tjänare Znote 3215W och börjar se mig om efter en riktig spel och underhållningsdator. Självfallet hittade jag till Nox A15 och även zeptoexpertens julerbjudande...så nu är ju bara frågan om man ska slå till på detta paket:

Intel C2 DUO P7350 – 2,00Ghz, 1066Mhz FSB, 3MB Cache – 25Watts (120640)

4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ (130135)

Zepto Zpro2 / NBG / 300Mbit (HMC) ()

DVD-RW / CD-RW SATA (150127)
Keyboard Nexus/Nox SE BLACK (170202)

WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3 (100350)

6 Cell Nox/Nexus (250327)

ODD-Bezel - Black (150071)

Onlinerabatt Nox A15 Power (999948)

200GB 7200rpm SATA Hårddisk (140036)

+ en Zepto Zcumbag - Notebook väska Röd/Svart

total: 9.364,30 kr + frakt (257,50:-)

summa sumarum ~ 9600:-

Värt eller inte? motivera! och gör det fort, erbjudanet går ut imorgon!

Visa signatur

Main: AMD Ryzen 3600X || ASUS ROG STRIX X470-F || HyperX Fury Black 32GB || Noctua NH-U12A || Corsair RM750X V2 || Fractal Design Define C

Server: Intel Core i7 2600K 3.4GHz || Asus P8Z68-V PRO/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 16GB || Corsair Cooling Hydro H80 || Corsair AX 850W Professional Series Gold || Fractal Design R3

Permalänk

Ska du ha en nox skulle jag nog köpa den från computercity istället. Leverans okänt känns ju inte så jättemotiverande när man har med zepto att göra. Dessutom får du större hårdisk, bättre processor, blueray och ett OS som slöar ner datorn(Vista). om du ändå köper den från zeptoexperten skulle iaf jag uppgradera processorn samt välja intels nätverkskort istället för zepto Zpro2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freppoleppo
Ska du ha en nox skulle jag nog köpa den från computercity istället. Leverans okänt känns ju inte så jättemotiverande när man har med zepto att göra. Dessutom får du större hårdisk, bättre processor, blueray och ett OS som slöar ner datorn(Vista). om du ändå köper den från zeptoexperten skulle iaf jag uppgradera processorn samt välja intels nätverkskort istället för zepto Zpro2.

Hittar inte någon Zepto dator på computercitys hemsida, men du kanske menade "IRL" butiken. Har tyvärr ingen sådan i närheten...

Visa signatur

Main: AMD Ryzen 3600X || ASUS ROG STRIX X470-F || HyperX Fury Black 32GB || Noctua NH-U12A || Corsair RM750X V2 || Fractal Design Define C

Server: Intel Core i7 2600K 3.4GHz || Asus P8Z68-V PRO/GEN3 || Corsair Vengeance DDR3 16GB || Corsair Cooling Hydro H80 || Corsair AX 850W Professional Series Gold || Fractal Design R3

Permalänk

konstigt...dom måste tagit bort den ur sortimentet alldeles nyligen. förmodligen finns den i butik men då kostar den 11990:- och inte 10990:- som var webpriset. Lycka till med ditt nox köp iaf

Permalänk
Medlem

Är det jätte stor skillnad på

Intel C2 DUO P7350 – 2,00Ghz, 1066Mhz FSB, 3MB Cache – 25Watts
och
Intel Core DUO T3200 2,00GHZ 667FSB 1MB

När det gäller prestanda?

Grymt sugen på att skaffa en NOX A15 men är fortfarande lite osäker.. har en max budget på 7k en nox a15 hamnar på 6.7k.. det finns väl ingen bättre man kan välja ifall man till största del ska spela spel?

Konfiguration
Zepto Zpro2 / NBG / 300Mbit
Inget operativsystem
DVD-RW / CD-RW SATA
Keyboard Nexus/Nox SE BLACK
6 Cell Nox/Nexus
Miljöavgift
ODD-Bezel - Black
Onlinerabatt Nexus A15 Power
Intel Core DUO T3200 2,00GHZ 667FSB 1MB
WXGA 1280x800 + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3
4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ (2GB->4GB utan extra kostnad)
120GB 7200rpm SATA Hårddisk (Spara 400 kr.)

Permalänk

Ja, det är rätt stor skillnad på de två processorerna. Det baserar jag på notebookchecks benchmark lista.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera dig att ta den där CPU'n om du ska spela, Intel C2 DUO P7350 – 2,00Ghz, 1066Mhz FSB, 3MB Cache – 25Watts är mycket bättre.

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem

Tjena.

någon mer som har problem med Zeptos egna nätverkskort? Det räcker att jag rör på datorn lite (halv meter) för att jag ska få begränsad åtkomst vilket är otroligt irriterande. Men om jag avaktiverar nätverkskortet och aktiverar det igen så får jag connection.

Kan man klaga och få den utbytt från Zepto? Eller går det att byta nätverkskort själv?

Mvh // T

Permalänk
Medlem

Funderar på en Mythos. 6 dagar leverans + att man får snyggare design för ~1500:-. Kanske är mycket pengar för vad man får men orkar inte vänta en månad på att få en dator

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT men varför skiljer det nära en tusing när man ska välja processor mellan Nox och Nexus?

Intel C2 DUO P9500 – 2,53Ghz, 1066Mhz FSB, 6MB Cache

Kostar på Nox 2900 och på Nexus 3700

Visa signatur

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrayAfro

någon mer som har problem med Zeptos egna nätverkskort? Det räcker att jag rör på datorn lite (halv meter) för att jag ska få begränsad åtkomst vilket är otroligt irriterande. Men om jag avaktiverar nätverkskortet och aktiverar det igen så får jag connection.

Kan man klaga och få den utbytt från Zepto? Eller går det att byta nätverkskort själv?

Mvh // T

Tror jag skrev lite om det tidigare. När jag sitter i plugget där det i många salar är dålig signalstyrka kan jag ofta inte surfa alls eller väldigt begränsat medans polarna brevid ofta surfar problemfritt.

Dessutom verkar det ganska ostabilt. Skaffade ny trådlös router nyligen och när jag kör tpt test med min nox kan jag först ha ca 2-3 mbit/s för att fem minuter senare va uppe på 75 mbit/s. Trodde först att det var nätverksintällningarna eller routern som knasa men på min andra dator ligger jag stabilt runt 30-40 mbit/s vilket är bra för den datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spax0
Funderar på en Mythos. 6 dagar leverans + att man får snyggare design för ~1500:-. Kanske är mycket pengar för vad man får men orkar inte vänta en månad på att få en dator

Ja den kanske är snyggare nån vecka sen ser den ut som ett slitet gammalt suddigum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freppoleppo
Tror jag skrev lite om det tidigare. När jag sitter i plugget där det i många salar är dålig signalstyrka kan jag ofta inte surfa alls eller väldigt begränsat medans polarna brevid ofta surfar problemfritt.

Dessutom verkar det ganska ostabilt. Skaffade ny trådlös router nyligen och när jag kör tpt test med min nox kan jag först ha ca 2-3 mbit/s för att fem minuter senare va uppe på 75 mbit/s. Trodde först att det var nätverksintällningarna eller routern som knasa men på min andra dator ligger jag stabilt runt 30-40 mbit/s vilket är bra för den datorn.

Men jag har full signalstyrka och det räcker med att jag flyttar datorn från soffbordet till soffan så får jag begränsad åtkomst (en gul triangel vid internetikonen). Och det är nätverkskortet som är paj eller bara riktigt dåligt.

När jag får begränsad åtkomst så försvinner alla andra trådlösa nätverk i huset och bara mitt finns kvar. Kopplar jag ifrån mitt så försvinner även det. Uppdaterar jag de trådlösa enheterna så hittar jag INGA.

Då är enda utvägen att antingen starta om datorn (vilket jag gjorde förut) men har även märkt att de går att inaktivera det trådlösa nätverkskortet (i dess egenskaper) för att sedan aktivera det igen. Efter det så hittar jag allt och jag kopplas upp på nätet igen...

Sjukt irriterande!

Vad ska jag göra? Klaga till Zepto ?

Permalänk

Det finns 2 förklaringar till detta som jag kan se det. Zeptokortet kan vara felbyggt och det medför att vissa kort får detta problemet. Det andra är att kortet eller datorn kanske har nån antishock funktion som vissa bärbara hårddiskar har. Som aktiveras när du flyttar datorn och skyddar kortet från stötar mm. Ifall detta är fallet så kanske det går att stänga av. Du kan okså testa att uppgradera/nergradera drivrutinerna.

Permalänk

Någon som vet hur man gör om man vill använda nvidias egna drivrutiner istället för dom som finns på zeptos hemsida? Zepto uppdaterar ju inte särskillt ofta direkt och jag läste någonstans att det skulle gå.

Permalänk
Medlem

Zeptokortet fungerar bra för mej, så kanske har ni fått felaktiga exemplar.

Freppoleppo: Jag har beskrivit ett sätt att göra det minst två gånger i den här tråden redan, men det är snart helt onödigt. Nvidia börjar tillverka drivrutiner för bärbara från och med början på nästa år, finns redan en beta att ladda ner från deras hemsida (som jag har testat och inte hafft några problem med)

Permalänk
Medlem

Verkar som de slutat sälja Nox med intels nätverkskort. Synd.
Anyhow, någon som vet om det går/använder windows XP på sin Nox? Full funktionalitet?

Permalänk
Medlem

någon annans webcam som också laggar som satan? ev knep?

Visa signatur

men ja!

Permalänk
Medlem

min kamera ligger på ca 4 fps ibland. Ibland 15-20 fps. Tror det beor på ljuset du har i bakgrunden.

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som lyckas komma i kontakt med den svenska supporten hos zepto?!

Permalänk
Medlem

Jag har suttit 1 h i telefonkön till svenska supporten utan att komma fram efter att ha blivit väggledd dit från den danska supporten.

Jag har också två frågor:

Är det någon här som har problem med att tala via skype med sin nox? Ljudet hackar hos mottagaren så att vissa delar av samtalet försvinner. Jag har använt min 5 år gamla Compaq och det funkar utmärkt, jag har också testat Nya MacBook på samma anslutning hemma och det funkar hur bra som helst.

En till fråga gäller hur man gör för att bränna Vista operativsystemet till en skiva från noxen då systemet var färdiginstallerat på datorn när jag köpte den men ingen installationsskiva medföljde (enligt dansk support ska man kunna bränna till en skiva).

Dessutom får jag en massa fönster som öppnar sig vid start av noxen, bland annat omnipas, kontrollpanelen och internetanslutning öppnas i olika fönster vilket jag inte har lyckats att ta bort. Internetanslutningen bryts lite då och då på noxen och man måste ansluta en ggr till vilket aldrig händer med Compaq eller MacBooken. Dessutom stannar ibland ljudnivå-indikatorn kvar på skärmen med en nolla vid start av datorn och Vista gadgets som jag har valt på förhand visar sig i olika antal slumpvis från och till på olika ställen i gadget-fältet.

Jag funderar på att kanske sälja noxen om det inte går att fixa problemen och köpa en MacBook eller en Sony Vaio istället med support nära till hands.