Permalänk
Medlem

Flera källor?

Kan denna skärm (eller någon datorskärm för den delen) hantera flera källor?

Den har ju tex både HDMI- och DVI-ingång. Om jag kopplar in en mediadator till HDMI-ingången och en annan dator i DVI-ingången, kan jag då växla mellan källorna? Dvs på samma sätt som på en TV?

Behöver nämligen en skärm till min mediadator då jag inte vill ha en TV och inte vill behöva sätta på projektorn varje gång jag ska spela musik. Och nu när ändå min speldator behöver en ny skärm (och råkar stå i samma rum) tänkte jag man kunde använda den skärmen.

Upptäckte, till min stora fasa, att en splitter som klarar 1080p (men helst 1920x1200) kostar mer än en billig 22-tums skärm som klarar 1080p.

// Markus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Precis vad jag undrar också!

Standard inställningarna är riktigt kassa.

Jag har Brightness 60 och Contrast 50. Med MagicBright på "Custom".
Det är bättre än standard inställningarna men verkligen inte optimalt.
Vad kör du själv?

Jag skulle gärna vilja att andra med samma skärm postade sina inställningar här.

Har hittat rätt bra inställningar nu:

"After successful calibration, the end result was very good. Red and green deviate slightly more compared with the factory settings, but the deviations in the grey gradients are almost perfect.

An average deltaE of 1,7 is also a very good value. The gamma value of 2,18 is close to the target value of 2,2. The white point was achieved perfectly via the colour settings in the OSD and the black point of 0.14 is also very low and gives rise to a high contrast of 830:1.

The optimal display quality was achieved with the following settings: Brightness = 28, Red = 56, Green = 43, Blue = 32. As mentioned before, the contrast was left at 75. (Du ska ha "Gamma 3" på slaget också till denna inställning.)

When adjusting the individual colour channels, which are set to "50" as standard, you should be careful not to exceed a value of 60, since otherwise, the correction curves for the graphics card LUTs for bright colours demonstrate large deviations from the bisecting line and thus, a large number of colour tones are discarded."

- http://www.prad.de/en/monitore/review/2008/review-samsung-249...

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Funderar på att köpa denna skärm. Kommer använda den till att koda å sitta i terminalen på min server, ibland även film. Kan ni rekommendera den då? Eftersom jag har en arbetsdator och separat server så vill jag kunna koppla in båda till skärmen och växla mellan datorerna (HDMI & DVI, kanske en till dator på VGA), någon som vet hur detta funkar? Går det lätt att hitta "byta-källa"-knappen även i mörker?

Vill även tacka "pull" på förhand för inställningar för ifall jag köper skärmen!

Tack på förhand för svar!

Edit: Vill gärna ha båda datorer på digital ingång pga jag kollar film från båda.

Edit 2: Hur ser man om man har en samsungpanel, och hur hittar man service-menyer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
Hejsan!

Funderar på att köpa denna skärm. Kommer använda den till att koda å sitta i terminalen på min server, ibland även film. Kan ni rekommendera den då? Eftersom jag har en arbetsdator och separat server så vill jag kunna koppla in båda till skärmen och växla mellan datorerna (HDMI & DVI, kanske en till dator på VGA), någon som vet hur detta funkar? Går det lätt att hitta "byta-källa"-knappen även i mörker?

Vill även tacka "pull" på förhand för inställningar för ifall jag köper skärmen!

Tack på förhand för svar!

Edit: Vill gärna ha båda datorer på digital ingång pga jag kollar film från båda.

Edit 2: Hur ser man om man har en samsungpanel, och hur hittar man service-menyer?

Tjena!

Jag körde själv skärmen ikopplad till både 360(HDMI) och PC(DVI), och du byter med en knapptryckning på skärmen. Och ja, det är inte alltid man prickar rätt på knapparna, men man hittar rätt feeling för dom sen.

Angående det där med servicemenyn:
- Set contrast and brightness to 0
- Press the « Menu » button
- Press the « Source » button for 5 seconds (the second one on the right)
A hidden ''Service Function'' menu will appear including Panel Info on the bottom which clearly indicates the panel’s origin and reference.

Sen är jag osäker på vilken bokstav Samsung har, men jag vill minnas att det ska stå xxxxxxAA-xxxx.
Hursomhelst har jag för mig Samsung la ner sitt panel-lotteri efter alla klagomål på 226bw? Ingen verkar klaga på 2493HM iallafall.

Riktigt bra skärm för pengarna iallafall, spelar många spel på den och skärmen följer med riktigt bra på noterna.

Köp Köp Köp!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Tjena!

Jag körde själv skärmen ikopplad till både 360(HDMI) och PC(DVI), och du byter med en knapptryckning på skärmen. Och ja, det är inte alltid man prickar rätt på knapparna, men man hittar rätt feeling för dom sen.

Angående det där med servicemenyn:
- Set contrast and brightness to 0
- Press the « Menu » button
- Press the « Source » button for 5 seconds (the second one on the right)
A hidden ''Service Function'' menu will appear including Panel Info on the bottom which clearly indicates the panel’s origin and reference.

Sen är jag osäker på vilken bokstav Samsung har, men jag vill minnas att det ska stå xxxxxxAA-xxxx.
Hursomhelst har jag för mig Samsung la ner sitt panel-lotteri efter alla klagomål på 226bw? Ingen verkar klaga på 2493HM iallafall.

Riktigt bra skärm för pengarna iallafall, spelar många spel på den och skärmen följer med riktigt bra på noterna.

Köp Köp Köp!

Jag kör oxå 360 via HDMI och Datan via DVI och det fungerar kanon, bara en nackdel med dvi till data, det går inte att autojustera (?) Har alltid kört med Vga förut.. Fick skärmen i julklapp och har inte märkt några större problem än, bara knapparna.. Annars så är skärmen KANON! =D

EDIT: Är det någon som kan förklara för mig varför inte autojustering funkar via DVI ?

Mvh Marcus!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusDazE
Jag kör oxå 360 via HDMI och Datan via DVI och det fungerar kanon, bara en nackdel med dvi till data, det går inte att autojustera (?) Har alltid kört med Vga förut.. Fick skärmen i julklapp och har inte märkt några större problem än, bara knapparna.. Annars så är skärmen KANON! =D

EDIT: Är det någon som kan förklara för mig varför inte autojustering funkar via DVI ?

Mvh Marcus!

Är inte med på noterna nu.
Autojustering är väl bara till för VGA när bilden är utdragen/svarta kanter medans DVI justerar allt sånt själv?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Är inte med på noterna nu.
Autojustering är väl bara till för VGA när bilden är utdragen/svarta kanter medans DVI justerar allt sånt själv?

Okej, men när jag körde analogt så var bilden lite "suddig" ibland när man startade ett spel och då tryckte jag alltid på "Auto" och då blev det jätte klar och bra bild. Visserligen så har jag redan klar bild redan (med DVI). Men vore kul att veta varför man inte kan använda det med Digital bild

Mvh Marcus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjena!

Jag körde själv skärmen ikopplad till både 360(HDMI) och PC(DVI), och du byter med en knapptryckni.............

Låter som om det blir den...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusDazE
Okej, men när jag körde analogt så var bilden lite "suddig" ibland när man startade ett spel och då tryckte jag alltid på "Auto" och då blev det jätte klar och bra bild. Visserligen så har jag redan klar bild redan (med DVI). Men vore kul att veta varför man inte kan använda det med Digital bild

Mvh Marcus!

Du menar inte avmagnitisering då, som gamla CRT's har.
Annars vet jag inte, aldrig använt Auto knappen.
Tror det du snackar om är sån funktion som fyller ut bilden rätt med VGA(Analog). DVI i fixar sånt själv, och därav funkar inte Auto med DVI kabel.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Du menar inte avmagnitisering då, som gamla CRT's har.
Annars vet jag inte, aldrig använt Auto knappen.
Tror det du snackar om är sån funktion som fyller ut bilden rätt med VGA(Analog). DVI i fixar sånt själv, och därav funkar inte Auto med DVI kabel.

Som sagt används autoknappen för att anpassa skärmen till en vga-signal, man brukar under processens gång se att bilden bilden flyttar sig några pixlar samtidigt som ljusstyrka/kontrast ändras. Och som sagt används den inte när man använder en dvi-ingång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Som sagt används autoknappen för att anpassa skärmen till en vga-signal, man brukar under processens gång se att bilden bilden flyttar sig några pixlar samtidigt som ljusstyrka/kontrast ändras. Och som sagt används den inte när man använder en dvi-ingång.

Okej, nae ingen avmagnitisering här inte

Okej men jaja skärmen funkar som den ska iaf =D

Rekommenderas STARKT !

Mvh Marcus!

Permalänk
Medlem

Någon mer som äger denna skärmen och tycket det är mycket Backlightbleeding?

Funderar på om jag fått ett måndags-ex.
Slängde upp en bild, skriv gärna om ni har mer eller mindre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nvy
Någon mer som äger denna skärmen och tycket det är mycket Backlightbleeding?

Funderar på om jag fått ett måndags-ex.
Slängde upp en bild, skriv gärna om ni har mer eller mindre.

http://img340.imageshack.us/my.php?image=img0854zs5.jpg

Nja, visst finns backlightbleeden där för mig, men ingen man stör sig på.
Värst var det när jag lirade 360 med skärmen, nästintill ospelbart pga backlightbleeding. Konstigt, men det är mycket mindre på PC'n.

Man vänjer sig med det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Så här står det när jag sätter den i service menyn.

Service Function
Monitor On Time: 1477 Hr
Panel Ch. No.: 0
On Time: 1477 Hr
Cycle: 1820

Auto Auto: On
PixelShift: Off
Country: English
HDCP HP-DVI: Off
HDCP HP-HDMI: On
HotPlug Time: 20
Scaler-MSU: MStar
Version: M-KI24E0CAA-1004.0
Checksum: 2984

Permalänk
Medlem

köpte precis denna skärmen men när jag ska kollar på film på den så blir den sjuk mörk så att man inte kan se något, någon som har förslag vad som kan vara för fel. Har testat alla inställningar jag kan inte men hjälper inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trush
köpte precis denna skärmen men när jag ska kollar på film på den så blir den sjuk mörk så att man inte kan se något, någon som har förslag vad som kan vara för fel. Har testat alla inställningar jag kan inte men hjälper inte

Har du ställt in kontrasten så den är dynamisk? Den ska inte hoppa omkring, inget att ha. Så när det står att en skärm tex har 10000:1 i kontrast så är det bara försäljningsknep.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trush

Jag har inga problem med att kolla på film med min skärm.

Det ända jobbiga är att använda terminalen i fullscreen, då ser man massa backlight bleeding.

Permalänk
Medlem

värt byta ut sin 226bw (samsung panel) emot denna

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry

Nej det tror jag inte.

Samsung SyncMaster 226BW är ju en bra skärm, som fick bra kritik.
Det är också en relativ ny skärm.
Så jag tycker definitivt inte det är värt det.
Sen har ju 2493HM också backbleeding, etc.
Det är också bara 60 Hz.
Nej, ska man uppgradera så får det nog vara en 100+ Hz med LED backlight och Deep Color.

Permalänk
Medlem

jo, men vill ju ha högra upplösning.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det tycker jag, ifall du får byta. Ifall du ska köpa en ny så finns det bättre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

jo, men vill ju ha högra upplösning.

Jo, 1920x1200 är väldigt trevligt.

Men hade jag haft en ny och stor skärm som en 226 BW så skulle inte jag köpa en ny.
Men i mitt fall hade jag en gammal 19" CRT skärm, och då är det värt det.

Permalänk

Hej
jag har precis köpt en 2693HM och är lite osäker på om jag fått en samsungpanel
det står:

Version: M-KI26E0CIA-1002.0
Checksum: 6415

någon som vet vad det ska stå?
om jag inte fått "rätt" bör jag då åka och byta?
känns som färgerna är lite halvkassa men det kan ju va ovana tack för svar!