Intel C2D bästa fläkten ? "smidig fast sättning"

Permalänk

Intel C2D bästa fläkten ? "smidig fast sättning"

Tjenare..

jag funderar på att köpa en ny processor fläkt men jag har ingen aning om vilken man ska välja det finns ju en uppsjö av dom

- - -
Jag vill ha en som är:

1)TYST
2)Snygg
3)Smidig att sätta fast

**Helst så man slipper att lossa moderkort för att sätta fast kylaren..

Tackar förr alla förslag,,

OBS! inte för dyra max 450:-

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Scythe Ninja Mini fick rätt goda prestanda/krona-omdömen i sweclockers kylartest: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6001&page=1

Permalänk
Medlem
Permalänk

Är det smidig montering .. ?

så man slipper lossa på moderkortet, osv..

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Den (i alla fall version 1) var också med i testet: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6001&page=4

Permalänk
Medlem

Kan verkligen rekommendera denna, super enkel att sätta in, sjukt tyst, och ligger på 25 grader idle, väldigt prisvärd 285 när jag köpte den, lite dyrare nu

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/super...

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazerbeam
Är det smidig montering .. ?

så man slipper lossa på moderkortet, osv..

Japp, man monterar den med pushpins precis som stockklylaren.

Här, en tråd med länkar till recencioner http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
Kan verkligen rekommendera denna, super enkel att sätta in, sjukt tyst, och ligger på 25 grader idle, väldigt prisvärd 285 när jag köpte den, lite dyrare nu

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/super...

Håller med, mkt enkel montering mm och tyst är den!
Kyler bra också.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk

Processorkylare

Köpte en Noctua NH-U12P å måste säga det att push pins Is shit,, det känns bra mycket tryggare å räjält att montera med skruvar samt en stor kylare som denna väger en del å då vill ja ha ett jämt å mindre belastningstryck gentemot moderkortet. Min lilla orginal fläkt a´7cm tjöt ju bra vid högre belastning så ja tröttna å är nu mycket nöjd. Ja ströp denna med medföljande motstånd till ca 900rpm å där ligger den å spinner nästan ljudlöst, bra så skillnad mellan detta å sitta å höra på en liten som åker upp å ned beroende på belastning. 15 grader ner för min del,, men ja ville främst få ned ljudnivån. Läste mycket i ämnet innan inköp å fläkten till denna är tydligen kung,,, . Den är verkligen tyngre än normalt (fläkten) å har nån slags urgröpning i fläktbladen som påverkar ljudet. När det gäller själva kylarn så är nog Thermalrighten (extreme) kung,, så den å Nuctuas fläkt I would recommend. Nästa steg för mig tycks bli SSD disk för nu är det hdd som skramlar istället. Det blir nog aldrig nog,,, men det är ju samtidigt lite intressant å kul. Lycka till

Permalänk
Medlem

Säger som alla andra SuperSilent Freezer 7 PRO
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3210

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Pushpins är skit, fattar inte att intel använder sig av dem. Det är granterat värt arbetet att lyftamoderkortet och montera en "backplate" och få en riktig kylare som skruvas fast.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk

Precis,, ett kritiskt moment är just kopplingen mellan kyl å prolle å me push blir de fladdrigt haffsigt å okontrollerat på nått vis (o-centrerat tryck) då man me push får vicka å ha sig. Go for backplate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyTheRocker
Precis,, ett kritiskt moment är just kopplingen mellan kyl å prolle å me push blir de fladdrigt haffsigt å okontrollerat på nått vis (o-centrerat tryck) då man me push får vicka å ha sig.

Är det något som säger att det är dåligt, det kanske hjälper till och med leder till att kylpastan fördelas bättre?

Permalänk

I vart fall tycker ja en mä stor fläkt, helst 12cm för att slippa vinandet då jag föredrar ölande mer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyTheRocker
Precis,, ett kritiskt moment är just kopplingen mellan kyl å prolle å me push blir de fladdrigt haffsigt å okontrollerat på nått vis (o-centrerat tryck) då man me push får vicka å ha sig. Go for backplate

-------------------
------------------
hmmm ??

Många olika svar här nu

Jag är inte ute efter att ha det värsta som finns utan vill bara få ner ljudet i min dator.. ^^

Och jämfört med original fläkten så är väll allt bra kan jag tänka mig.
- - -
Ocz 's version ser riktigt nice ut
och smidig montering .

Jag tror att "Push-pins" funkar bra.. Då original kylaren sitter som ett smäck på processorn

- - -
som sagt det lutar åt "Ocz Vendetta"
- - -
Men jag blev osäker nu när ni sa att trycket blir ojämnt..
med "PUCH" men det är otroligt träligt att hålla på att gräva i datorn också ^^
"för den lata"

Har precis gömt kablarna snyggt å fint i mitt Antec chassi och dammat som tusan .. Och jag har ingen lust med att lossa på moderkortet.
om något går fel så hmm..

Garantin är ju lite jobbig nu .. PGA: jag köpte datorn från "datorbutiken.com"
som nu har gått i konkurs =/ =( ..

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk

Tja du verkar som ja prioritera ljudet å då måste ja tjatigt säga NOCTUA å då tyvärr ut med modern. Ja gav 560kr dvs en hundring över din budget men prollekylare som denna köper man nog bara en gång å överför till annat system vid uppgradering. Vendettan börjar vid 22,5db Noctuan bullrar som mest 19,8db,,, ! Jag har relativt hårt klockat å kan ändå köra den på lägsta hastighet med bra kylning å då skallrar den med hela 12,6db. Min erfarehet säger att fläktar på deafult dvs full volt, låter ganska mkt. Ja har chassie fläktar som likväl måste ned voltas för att inte annars störa,,, verkar som de flesta fläktar börjar bli trista någonstans över 1100rpm.

Permalänk
Medlem

Vill du ha tyst: Scythe Ninja med medföljande S-Flex-fläkt på 600-800rpm. Hörs inte ett dugg, garanterat.
Kyler en C2D tillräckligt för att klara modesta överklockningar dessutom.
Monteras med push-pins och fäster bra mot moderkortet.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

120 ultra

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super