Permalänk
Medlem

Köpa min första systemkamera.

Hej, det är så att jag hade tänkt att köpa min första systemkamera då jag tycker att de vanliga kompakt kamerorna inte duger.

Mitt krav:

Maxbudget på 6000kr och då ska den helst vara bäst i den prisklassen.

Sen undrar jag en sak, tror ni det blir billigare att köpa den utomlands? för jag ska nämligen till Kanada i jul.

Men då behöver man väl en konverter för att ladda batteriet till kameran då de använder 110volt i deras vägg uttag och vi 230volt i sverige. ( då menar jag när jag ska ladda den i Sverige)

Vad bör man ha för objektiv? hade mest tänkt att ta fina och bra bilder (landskapsbilder) ibland makro. Krävs det olika objektiv då?

Permalänk
Medlem

Här i sverige får du tex Nikon D80 + 18-55 VR, Canon 450D + 18-55 IS (viktigt att det är versionen med IS av objektivet) eller Pentax K200D + 18-55. Finns fler alternativ, med det är dessa jag skulle titta på i första hand.

Kan du tänka dig gå upp 1500kr i pris kan du få en D80 med AF-S 18-70/3.5-4.5, vilket är ett betydligt bättre objektiv. Sedan är det såklart frågan om det är värt de extra pengarna, särskilt med tanke på att du vill kunna fota makro åxå, vilket man behöver ett speciellt objektiv till. Det finns visserligen andra objektiv som ger rätt bra möjligheter till närbilder. Nikons 18-55:a har rätt hyfsad närgräns och ger närbildsmöjligheter tillräckligt för iaf något större blommor eller liknande.

Ett annat alternativ kan exempelvis vara att köpa bara ett av ovanstående kamerahus och istället köpa ett annat objektiv. Jag tänker då främst på Sigma 17-70/2.8-4.5, som nog är den normalzoom som har bäst närbildsegenskaper.
Du landar då på ca 7500kr för D80 + nämnda sigma. Det blir några hundralappar billigare med tex 450D eller K200D. Jag tycker dock, personligen, att D80:n, som säljs billigt nu när D90:n kommit, är ett bättre kamerahus. Det är förstås mycket en smaksak åxå.

Permalänk
Medlem

ahh, finns så mycket att völja på, men jag har kollat in Nikon D80 och deb verkar mest intressant. Det svåraste är ju att veta vilket objektiv jag skall ha, menjag tror att jag kommer att ta mer landskapsbilder och bilder på familjer osv. Liten del går åt makro då jag tycker det är kul.

Vilket objekt är lämpligast då?

dessa alternativ kikar jag på, vad är skillnaden?

http://www.dustinhome.se/pd_5010128903.aspx

http://www.dustinhome.se/pd_5010097421.aspx

Permalänk
Medlem

18-70mm är ett bättre objektiv än 18-55mm, dessutom får du lite längre brännvidd med. Med den lilla prisskillnaden skulle jag tagit kitet med 18-70 även om det inte har bildstabilisering.

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är då Bildstabilisering? vad händer om man inte har det/ vad gör bildstabilisering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Hur viktigt är då Bildstabilisering? vad händer om man inte har det/ vad gör bildstabilisering?

Bildstabilisering gör så att du kan ha något längre slutartider, dvs att det är bra att ha om det är mörkt. Alltså ju längre slutartider desto större risk för att man får skakoskärpa. Nu har väl dessa objektiv lika ljusstarka så det spelar ingen roll, men annars är ju det en annan lösning, köpa ljusstarka objektiv. Dessvärre blir det mycket dyrare med sådana.

Men jag och dom flesta tycker nog att du ska köra på 18-70mm då det håller högre kvalitet.

Permalänk
Medlem

18-70:n är mycket bra. Om man inte behöver ljusstyrkan finns det eg ingen anledning att snegla efter dyrare objektiv än så. 18-55:an är inte heller så dålig. Jag har faktiskt båda två. Jag köpte 18-55:an som ett billigt alternativ så att min flickvän skulle kunna använda min D70 samtidigt som jag har 18-70:n på D300. Den håller inte samma klass som 18-70:n, men det är rätt bra. Bildstabilisering är trevligt, men skulle jag välja mellan dessa två skulle jag välja 18-70:n.

Konstigt att inte Canon fanboysen varit här och sagt att du ska köpa canon ännu förresten.

Permalänk
Medlem

Dissar Canon, bara trasiga produkter från dem. både min gamla canon kamera och skrivare har pajat.

Ialla fall, tror det blir ett 18-70 då, skiljer bara 200kr. ungefär samma pris på D80 i canada (den med 18-70)

för 6200kr är väl ett bra pris på den?

EDIT: Klarar den SDHC minneskort? Var rekommenderar ni för storlek på minneskortet?

Permalänk
Medlem

Ja, det tycker jag. Tänk bara så att du inte har garanti på kamerahuset (men däremot på obejktivet) i sverige om du köper det utanför europa. Skulle den gå sönder så får du skicka den till Canada eller bekosta eventuell reparation själv.
Jag tänkte att jag kanske bör nämna det iaf, om du inte har koll på det själv redan.

Permalänk
Medlem

Ja den klarar SDHC, storleken beror lite på om du tänkt fota i raw eller inte. Men minst 2 GB skulle jag säga. Jag skulle ju tagit ett lite snabbare med, typ Extreme III från Sandisk.

Permalänk
Medlem

okej,

2 andra saker jag undrar. Hur stor skillnad är det på bildkvaliteten på RAW och jpeg? Vilket format tar minst minne?

sen så undrar jag hur man sköter om linsen på optiken, vi säger att det kommer lite skit på den när man är ute och tar fina bilder, finns det någon specialduk eller något sådant?

Permalänk
Medlem

Raw är okomprimerat, dvs större. För att få bästa resultat och bättre möjligheter att redigera så är raw bättre.

På tal om du så finns det säkert någon speciell men jag använder mikrofiberduk och tycker det funkar bra.

Permalänk
Medlem

RAW har framför allt fördelen att man kan göra mer och större ändringar i efterhand. Man kan tex ändra vitbalansen i efterhand på ett helt annat sätt och man kan göra större justeringar av ljusheten om man råkat tabba sig med exponeringen osv. Jag tycker framför allt att det är bekvämt att inte behöva tänka på vitbalansen när jag är ute (eller ibland inne) och fotar.

Bortsett från det är skillnaderna väldigt små och man får göra stora förstoringar om man öht ska se skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag är så sjukt kluven med. Har en ca. 6000 att undvara för en kamera. Frågar man om tips så får man tips om mycket mycket dyrare. Jag var lite inne på en Nikon D40, men blev lite avskräckt av att den saknar fokusmotor, utan förlitar sig på att objektivet har det. Mina vänner har Canon 350D,400D och 20D så jag har väll mest erfarenhet av dessa, och tycker de trevliga.

Bildstabilisator, fungerar det i praktiken, eller är bara en löjlig feature som inte fungerar egentligen? Låter ju fantastiskt att kunna fotografera med längre slutare på fri hand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag är så sjukt kluven med. Har en ca. 6000 att undvara för en kamera. Frågar man om tips så får man tips om mycket mycket dyrare. Jag var lite inne på en Nikon D40, men blev lite avskräckt av att den saknar fokusmotor, utan förlitar sig på att objektivet har det. Mina vänner har Canon 350D,400D och 20D så jag har väll mest erfarenhet av dessa, och tycker de trevliga.

Bildstabilisator, fungerar det i praktiken, eller är bara en löjlig feature som inte fungerar egentligen? Låter ju fantastiskt att kunna fotografera med längre slutare på fri hand.

Om dina vänenr har Canon så skulle jag också tittat på en Canon om jag var i dina kläder, alltid fint att kunna låna objektiv av varandra

Klart det funkar. Har dock inget objektiv med IS(ingen ekonomi för nya objektiv just nu ). Lekte lite med min kusins 70-300 med IS och provade att stå på samma avstånd och fotografera hans bil, med och utan IS, och jag kunde utan några som helst problem köra med kortare slutartider(och samtidigt köra med större bländartal) och får riktigt bra bilder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag är så sjukt kluven med. Har en ca. 6000 att undvara för en kamera. Frågar man om tips så får man tips om mycket mycket dyrare. Jag var lite inne på en Nikon D40, men blev lite avskräckt av att den saknar fokusmotor, utan förlitar sig på att objektivet har det. Mina vänner har Canon 350D,400D och 20D så jag har väll mest erfarenhet av dessa, och tycker de trevliga.

Bildstabilisator, fungerar det i praktiken, eller är bara en löjlig feature som inte fungerar egentligen? Låter ju fantastiskt att kunna fotografera med längre slutare på fri hand.

I denna tråden har jag kommit med förslag både inom och en bit ovanför budget. IBland kan det vara värt att tänja lite på budgeten om man kan få lite mer för inte så jättemycket mer pengar. Sen är det olika vad folk upplever som "inte så jättemycket mer pengar". Ibland är budgeten en absolut gräns. Det finns inga mer pengar att tillgå (men man kanske kan spara en månad eller två till) och ibland är det bara en gräns man själv satt upp ("mer än såhär vill jag nog inte lägga").

Hur som helst så är avsaknaden av fokusmotor i kamerahuset på D40 och D60 mest ett problem om man blir "lite mer biten" av foto och vill skaffa fler objektiv och fynda begagnat. Numera börjar fler och fler objektiv från 3:e part ha egen fokusmotor. De flesta zoomar från Nikon (som finns i det nuvarande utbudet) har egen motor (dock bara ett fast objektiv hittils, tror jag). Så om det är ett problem eller inte beror på. Det är, per definition inte dåligt att motorn sitter i objektivet, det gör det tex på alla canons objektiv.

D40:n är en prisvärd kamera som säljs för runt 3000kr lite här och där, åtminstone ibland. Sett till bildkvalitet levererar den, men den har inte lika mycket finesser som de lite dyrare kamerorna.

Och visst funkar bildstabilisering. Det funkar dock bara om motivet inte rör på sig och det är inte nån ersättare för ett stativ, men visst gör det livet lite lättare ibland. Ett enbensstativ (kostar ett par hundra) gör ungefär lika mycket nytta som bildstabilisering.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla begagnatmarknaden på tex www.fotosidan.se där de flesta är helt seriösa säljare och som man borde kunna lita på(om man e nervös för att köpa begagnat). Köpt våde kameran och mina objektiv därigenom. För under 6000 får du en Canon 20D/30D med tex ett Sigma 18-50/2,8 som kan ses som ett riktigt bra objektiv.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thex
Ja den klarar SDHC, storleken beror lite på om du tänkt fota i raw eller inte. Men minst 2 GB skulle jag säga. Jag skulle ju tagit ett lite snabbare med, typ Extreme III från Sandisk.

Btw, vad är det som get skillnad för ett snabbare minneskort? förutom överföringen till datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Btw, vad är det som get skillnad för ett snabbare minneskort? förutom överföringen till datorn.

Hur snabbt kameran kan tömma bufferten till minneskortet. Viktigt om man har en snabb kamera (bilder/s) alternativt om kameran har väldigt hög upplösning.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Nu har saker ändrats, har inte köpt kameran än (skulle gjort det om det inte var så dyrt)

Jag har fått en ny budget: ca 10000kr

Och då har jag spanat in på Nikon D90, vad jag har läst så är den bättre än D80.

http://www.dustinhome.se/pd_5010196381.aspx 10316kr med studentrabatt.

Men sen märkte jag att det kostade ca 8400kr i Storbritannien, så jag undrar vad ni tycker?

Köpa i Sverige eller Storbritannien?

Hur är det med garantier? Jag vet att Nikon har Europa garanti, men kräver de att man har det garantikortet? för de brukar väl inte man fylla i om man beställer från nätet?

eller finns det någon annan kamera i denna budget som går att jämföra med D90?

Permalänk
Medlem

Om vi utgår ifrån att du väger mellan Nikon D80 och D90, vilka för/nackdelar ser du?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=111695,339696

Eller kanske ännu bättre, vad är du ute efter när det gäller specifikationer och funktioner på kameran?

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så är kamerahuset bättre på D90 och den brusar mindre på högre ISO.

Men det jag mest tänker på är köpet, att köpa från Storbritannien tjänar jag nästan 2000kronor på.

är det någon annan som har handlat från Warehouse express innan?

Garantin skall även kunna användas i Sverige, inte sant?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det står i tråden men är själv på väg att köpa en kamera och de tips jag då fått är att klämma och ta på kamerorna som jag funderar på att köpa. Jag hade många olika tilltänkta kameror när jag väl begav mig till affären för första gången. Det hela slutade dock med att både Canon och Nikon föll bort eftersom de EJ passade mina händer. De var helt enkelt inte sköna att hålla i(de kändes för små). Mitt val föll istället på en E-520 från olympus som passade som handsken(den är inte heller stor gällande måtten men på något sätt har de fått till greppet oerhört bra enligt mitt tycke).

Tyvärr är det väl så att alla (JA, ALLA) rekommenderar antingen Canon eller Nikon då utbudet på begagnade objektiv m.m är oerhört mycket större.

Dock resonerar jag så att jag lägger ändå en hel del pengar på ett kamerahus - finner jag då att det är oskönt och icke trevligt att jobba med kommer kameran bara vara en besvikelse som blir liggandes kvar hemma.

Olympusen fyller mina behov perfekt - den är oerhört skön (bättre än Canon, Nikon, Sony m.m) och trots det väldigt liten och lätt(ungefär 800 gram med kitobjektiven) vilket ej hindrar mig från att ta med den när jag är ute och reser eller på fisketuren(läs ej klumpig som många dyrare kameror kan vara).

Jag är också medveten om att jag aldrig kommer att bli någon professionell fotograf m.m vilket betyder att jag inte kommer att byta kamera särskilt ofta, samt att de få objektiv jag kommer att äga kommer att räcka länge :).

Olympusen har ju trots allt 12-60mm SWD objektivet som fått oerhört bra betyg från många recensenter.

Nu blev detta alldeles för långt egentligen, mitt simpla tips är - känn och kläm på kameran. Den skall vara skön att arbeta med och inte kännas klumpig för då lämnas den garanterat hemma! Fråga också dig själv kommer jag bli en professionell/amatör fotograf? När du väl köper en systemkamera köper du också oftast in dig i ett märke/system och om du har tänkt att växa mycket som fotograf kanske Canon och Nikon är märket för dig ;). Men jag har gjort mitt val och det föll på underdogen Olympus som för mig kombinerar bra bilder i en liten men ändå skön och lätt kamera!

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Köp analogt istället. Inga uppdateringar. En analog proffskamera håller livet ut 50år.