Permalänk
Avstängd

Flimmer och omstarter på ny burk

Jag har precis byggt följande dator:

Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3.0Ghz

RAM-minne: 8192MB (8GB) DDR2 800Mhz

Grafikkort: ATI Radeon HD4870X2 2048MB (2GB) GDDR5

Hårddisk: 750GB SATA-2

Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS3

Optisk enhet: 22X Dual-Layer DVD-brännare

Chassi: Antec Three Hundred

Nätaggregat: Xion 630W

Dator klarar 3DMark06 utan problem och får ca. 16 000 poäng. När jag spelar Crysis flyter det bra, men grafiken är "fucked up". Det flimmrar, träden är konstiga m.m.

När jag spelar Gears of War funkar det bra en stund, tills datorn statar om. Ingen bluescreen, den bara startar om efter några minuter.

Vad är fel? Är nätagget för klent? Jag misstänkte att det skulle vara det.

Permalänk
Medlem

630w ska räcka bra. jag har ett 450w nätagg ungefär samma system inte samma grafikkort doc. Värme problem då ? testa instalera om drivrutinera till grafikkortet.

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fabola
630w ska räcka bra. jag har ett 450w nätagg ungefär samma system inte samma grafikkort doc. Värme problem då ? testa instalera om drivrutinera till grafikkortet.

Jag har installerat om drivrutinerna till grafikkortet en gång. Det hjälpte inte. Jag kan ladda ner ett program för att kontrollera värmen också.

Permalänk
Medlem

Det flimmer du beskriver, grafikfel osv, kan tyda på drivrutin fel. Jag har haft liknande problem. För mig löste det sig, jag körde driver cleaner pro, sen installerade senaste drivrutinerna igen. Prova!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Det flimmer du beskriver, grafikfel osv, kan tyda på drivrutin fel. Jag har haft liknande problem. För mig löste det sig, jag körde driver cleaner pro, sen installerade senaste drivrutinerna igen. Prova!

Jag har provat precis det, men det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

Tyvärr men Xion är inget nätagg som rekomenderas enligt test av medlemmar här på Swec se http://www.sweclockers.com/nyhet/7320-anonyma_medlemmar_kartl... och då du kör med ett grafikkort som är en strömslukare så vill man ha ett nätagg som är kvalitet och då rekomenderar jag isf Corsair 550W eller mer.

Har iofs själv kört med ett Xion 630W men då med ett 1950Pro grafikkort som inte tillnärmelsevis drar lika mycket ström som ditt grafikkort.

Eftersom datorn klarar 3DMark06 utan problem så lär det inte vara minnesproblem men för säkerhets skull kan du ju ladda ner Memtest som finns både som program som körs innifrån Windows som fristående och/eller prova med att höja spänningen till minnena från 1.8V till 1.9V

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Tyvärr men Xion är inget nätagg som rekomenderas enligt test av medlemmar här på Swec se http://www.sweclockers.com/nyhet/7320-anonyma_medlemmar_kartl... och då du kör med ett grafikkort som är en strömslukare så vill man ha ett nätagg som är kvalitet och då rekomenderar jag isf Corsair 550W eller mer.

Har iofs själv kört med ett Xion 630W men då med ett 1950Pro grafikkort som inte tillnärmelsevis drar lika mycket ström som ditt grafikkort.

Eftersom datorn klarar 3DMark06 utan problem så lär det inte vara minnesproblem men för säkerhets skull kan du ju ladda ner Memtest som finns både som program som körs innifrån Windows som fristående och/eller prova med att höja spänningen till minnena från 1.8V till 1.9V

Jag har tidigare byggt en dator med 9800GX2, E8400, 500GB HDD, 4GB RAM, m.m. I den datorn funkade Xion 630W perfekt! HD4870X2 kanske drar mer ström än 9800GX2?

En annan sak jag funderat på är strömkontakterna till grafikkortet. Nätaggregatet har två 6-pin kontakter och grafikkortet har en 6-pin och en 8-pin. Jag använder en adapter (8-pin till 1x 6-pin). Jag har sett att det finns 8-pin till 2x 6-pin också. Det kanske är en sån jag ska ha? Alltså:

2x 4-pin till 6-pin på grafikkortet
2x 6-pin till 8-pin på grafikkortet

Är jag helt ute och cyklar eller kan det ligga nåt i det?

Permalänk
Medlem

Det borde funka med ditt nätagg men då du får använda dig av adapter så blir jag lite fundersam men iofs så vet jag inte mer än du om det men kör med sidoplåten borttagen så ser du om nån LED lyser på grafikkortet.

Kolla här http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid... för att se vad det betyder isf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Det borde funka med ditt nätagg men då du får använda dig av adapter så blir jag lite fundersam men iofs så vet jag inte mer än du om det men kör med sidoplåten borttagen så ser du om nån LED lyser på grafikkortet.

Kolla här http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid... för att se vad det betyder isf.

Nätaggregatet har ju som sagt ingen 8-pins kontakt så jag måste ha adapter. Jag provade också utan adapter (koppla in 6-pins sladd i 8-pins kontakt) och den passade ju, men när jag startade datorn stod det att jag hade kopplat in en av strömkontakterna till grafikkortet fel och datorn gick inte att starta.

Jag önskar jag hade ett annat nätagg att testa med. Känns surt att köpa ett svindyrt Corsair-agg om det inte ens är det som är problemet.

Hittar inga lysdioder på moderkortet, förutom dom som sitter bredvid RAM-minnena.

Jag ska ladda ner RivaTuner och köra fläkten på 100% och se om det hjälper.

PS: Jag ar testat med FEAR nu också. Flyter riktigt bra på högsta grafiken, förutom ibland när det händer nåt, då hackar det till lite. Det ska det ju inte göra med ett så pass kraftfullt grafikkort.