Permalänk
Medlem

Problem vid datorbygge

Hej !

Hjälpte en polare idag att bygga ihopa en nyköpt dator. När allt va på plats och det var dags att starta datorn uppstod två problem:
1. ingen bild på skärmen
2. DVD-läsaren vill inte åka ut.

vi började spåna p åvad som kunde vara fel och efter 3-4 timmar kommit fram till:

1. testat hans nya grafikkort i min dator, då fungerar det

2. testat mitt grafikkort i hans dator, fungerar inte.

3. dvd-läsaren fungerar inte när IDE kabeln är inkoppla i både moderkort och dvd'n, den fungerar dock bra när idekabeln är ansluten i endast moderkort eller endast dvd'n

4. testat hans dvd-läsare i min dator, då fungerar den.

5. testat alltihopa med 2 minnesstickor och även med endast det en och sen en gång till med det andra, fortfarande ingen skillnad.

Vid ihopkopplning Har ESD-armband användts. självklart även testat annan IDE-kabel och 3 olika skärmkablar.

så jag antar att det är fel på moderkortet. är det någon som vet något mer som man kan testa, eller blir det till att reklamera moderkortet snarast ?

komponenterna är:

mobo: Gigabyte GA-EP43-DS3L
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354537

Grafik: HIS radeon 4670 1GB GDDR3 iSilence 4
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=419779

Processor: intel e8400

minnen: corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074

Chassi/nätagg: antec sonata 3 (500w(vilket ni vet))

//Magnus

Visa signatur

*Intel C2D E8400 @ 3Ghz* *Orginalkylning* *Gigabyte GA-EP35-DS4* *corsair xms2 2x2gb PC2-6400 800MHz 5-5-5-18* *Gigabyte Radeon HD4850* *seagate Barracuda 7200.10 400gb* *Antec Sonata+ 550*

Permalänk

Jag har varit med om liknande själv. Det här brukar hända om moderkortet inte är kompitabelt med minnet, kolla om det finns nån biosuppdatering tillgänglig, om möjligt testa med något annat minne (det kan hända att du måste återställa cmos för att det ska fungera med en annan minnestyp). Sånt här händer även om processorn och/eller processorkylaren är felmonterad.

Permalänk
Medlem

Tack för svar

har hittat info om att moderkortet har problem med nyare grafikkort. me natt det kan hjälpas vid bios updatering, men det blur j usvårt att uppdatera utan en fungerande bild. jag ahr dock ett gammalt 6600gt som ligger här hemma att testa med.
minnen är på gigabytes hemsida inte listade som godkända,.. men blir svårt att testa andra då jag har lika dana.

processorn kan jag bara säga att jag satt i den som den ska, det går väl egentligen inte att sätta fel utan att man märker det.

Visa signatur

*Intel C2D E8400 @ 3Ghz* *Orginalkylning* *Gigabyte GA-EP35-DS4* *corsair xms2 2x2gb PC2-6400 800MHz 5-5-5-18* *Gigabyte Radeon HD4850* *seagate Barracuda 7200.10 400gb* *Antec Sonata+ 550*

Permalänk
Medlem

Tjena!
Min dator som skulle byggas
Tänkte att man lika bra kunde engagera sig så mycket man kan när man ändå har tid!

Jag har snackat runt en del och fick höra av en kille som snackade om att Nätaggregatet inte försåg de olika delarna med tillräckligt mycket ström. Det står nämligen på grafikkortets hemsida såhär: "Power Supply Requirement 400 Watt or greater power supply (550 Watt for ATI CrossFireX™ technology in dual mode) is recommended ".

(källa: http://www.hisdigital.com/un/product2-412.shtml , gå ner till mitten vid diagrammet och tryck på Specification)

Men jag tycker det låter mycket, för om det nu skulle vara så skulle jag ju behöva ett ~1000W nätagg, som Skarlath sa till mig. Är inte det lite... Extremt?

Permalänk
Medlem

Jag snacka med din polare och det jag kunde komma på snabbast var om det var strömmen som inte räckte till Mod eller graffe kort.
han sa att det inte var nån extra ström till graffe kortet vilket jag tyckte va skumt?
har även varit med om raid inställningar i bios etc som buggar..
även bios som ni redan nämnt..
nått annat kan jag inte komma på för stunden men ska spåna vidare
/ Gebb

Permalänk
Medlem

graffekortet har verkligen inget uttag för pci-e strömkontakt. tyckte också det va märkligt, men som sagt så fungerar det ju i min dator utan extra ström.
Är det mkt möjligt att det ligger nån konstig inställning i bios men vi har testat reseta bios utan resultat. blir ju även svårt att kolla biosen eftersom vi inte får någon bild

men 500w ska ju räcka att driva det dära med, jag kör liknande setup, fast ett mer krävande grafikkort. och det drar jag på 550W.

Visa signatur

*Intel C2D E8400 @ 3Ghz* *Orginalkylning* *Gigabyte GA-EP35-DS4* *corsair xms2 2x2gb PC2-6400 800MHz 5-5-5-18* *Gigabyte Radeon HD4850* *seagate Barracuda 7200.10 400gb* *Antec Sonata+ 550*

Permalänk
Medlem

Du har inte gjort samma misstag som jag gjorde och glömt 4-pins ATX kontakten till moderkortet? x)

Visa signatur

Gaming: Intel e8400 @ 3,6ghz | 2x2gb ddr2 pc6400 @ 946mhz | MSI Neo2-FR | Asus 9800gt "top" | Corsair 550w | Antec 300
Laptop: HP nx6310

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att moderkortet behöver en nyare bios för att klara prollen. Liknande problem har man ju haft ibland. Annars kan det vara allt möjligt. Minnesproblem (kompatiblitet), strömbrist (dåligt agg, glömt sladdar mm).

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Jag läste också nånstans att just det moderkortet har problem med nyare grafikkort, så en biosuppgradering gör nog susen, men du måste som sagt hitta något annat kort att ha medans du uppdaterar.

Permalänk
Medlem

Kan även berätta att när vi startar datorn så piper den inte öht, står i moderkortsmanualen att den ska pipa en gång = systom boot succesfully

4 pins atx sitter i

testade nyss med mitt gamla 6600gt men fortfarande ingen bild. så vi kan inte uppdatera biosen,

minnesproblem skulle det kunna vara, men har ingen möjlighet att testa ett par andra =/

kan inte ringa till suporten idag heller, dom har stängt

Tack för hjälpen och fortsätt gärna det uppskattas.

Visa signatur

*Intel C2D E8400 @ 3Ghz* *Orginalkylning* *Gigabyte GA-EP35-DS4* *corsair xms2 2x2gb PC2-6400 800MHz 5-5-5-18* *Gigabyte Radeon HD4850* *seagate Barracuda 7200.10 400gb* *Antec Sonata+ 550*

Permalänk

Är allt köpt nytt eller?

Hade liknande problem själv och då var det minnena som spökade.

Permalänk
Medlem

Jepp, allt är helt nytt

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni resetat/nollställt bios/cmos innan ni körde igång? Distanser till moderkortet? Kopplat ev extraström till graffet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vi resetade biosen och startade om och där är ingen extraström till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

hmm, jaja, det är mkt märkligt, kan inte tänka mig annat än ett defekt moderkort eller dålig ex av nätagget. vi har verkligen prövat allt nu och får det inte till att fungera. får vänta o höra vad supporten säger

Visa signatur

*Intel C2D E8400 @ 3Ghz* *Orginalkylning* *Gigabyte GA-EP35-DS4* *corsair xms2 2x2gb PC2-6400 800MHz 5-5-5-18* *Gigabyte Radeon HD4850* *seagate Barracuda 7200.10 400gb* *Antec Sonata+ 550*

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni testat att koppla det nödvändigaste utanför lådan, bara för att se att inget kortsluter?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

testa med bara en minnemodul i taget.

Det är inte för lite kraft i nätagget iaf, Radeon 4670 drar knappt ingenting i idle (jag har sett siffror på < 5W), och ca 50W i spel, 4670-korten har inte någon extra strömkontakt eftersom det inte behövs. Och Intels dual core processorer drar inte så mkt heller.

Men det kan ju vara ett trasigt nätagg iofs, om t ex en 12V lina funkar men inte den andra så kan det nog bli konstiga effekter. Det kan vara värt att testa med annat nätagg.

Permalänk
Medlem

Vi har den senaste tiden kopplat allt utanför chassiet, men först när vi testade va det ju såklart i chasiet, fick sen tipset att montera ihop det utanför få en pappkartong

Testat med en minnesmodul i taget har vi också gjort och det har jag skrivit högre upp

Visa signatur

*Intel C2D E8400 @ 3Ghz* *Orginalkylning* *Gigabyte GA-EP35-DS4* *corsair xms2 2x2gb PC2-6400 800MHz 5-5-5-18* *Gigabyte Radeon HD4850* *seagate Barracuda 7200.10 400gb* *Antec Sonata+ 550*

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skarlath
Vi har den senaste tiden kopplat allt utanför chassiet, men först när vi testade va det ju såklart i chasiet, fick sen tipset att montera ihop det utanför få en pappkartong

Och hur förlöpte det?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)