Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba

Jadu, vet inte vad jag ska säga. Välkommen till ett strulande comhem.
Det är lite lotto, för många funkar det jävligt bra, men för dom som det strular för är det oftast jävligt hopplöst....
Om du orkar läsa tråden så kommer du se att det är många av oss med problem som haft dom länge. Jag själv t.ex har fortfarande inte en bra lina efter 12 månader......

Så, om du inte VERKLIGEN behöver hastigheten, och ditt adsl fungerade bra, skulle jag nästan råda dig till att försöka häva comhemavtalet och gå tillbaks till adsl...

Iofs kan det väl nu vara värt att vänta ut uppgraderingarna som ska ske i jan/feb...
Fast vissa områden kan ju dröja så långt som till sommaren enligt vad Phunky sagt..
Vet du förresten om du bor i ett före detta UPC-hus?

Det är inte ett fd UPC utan Comhem från start, bor i ganska nybyggda hus men utan Fiber vilket jag är rätt irriterad på.

Comhem ringde idag, de undrade vad för fel jag hade (*asgarv*) och vad de kunde hjälpa med.
Jag förklarade för honom precis som jag har gjort med alla andra på supporten jag har ringt att den så kallade tjänsten inte funkar 100%.

I slutändan efter diverse tester, pingandes, avcheckningar och nedkopplade samtal så kom han fram till att det beror på belastningar på nätet och att det beror på dels kunder hos Comhem som får mer hastighet än de skall ha levererat. Men även då p g a uppgraderingen i Sthlm till 50 Mbit. Han sade att problem startar oftast runt 1600 - 1700 tiden på dagarna - dock kunde han inte svara på varför jag har problem 24/7 med nätet.

Jag frågade givetvis när detta skulle åtgärdas, hur lång tid jag ske behöva stå ut med diverse problem och att det skulle ta ca 1 månad.

*svordomar, oanständiga meningar m m - Comhem*

Jag påpekade även att Comhem får se till att jag får ersättning för den tid jag inte kunnat nyttja nätet.
I slutet av samtalet så sa han att Comhem skulle höra av sig efter 1 månad och kolla om problemen kvarstår, då skulle de skicka ut en tekniker för att försöka lösa problemet.

Om det inte går att lösa så lär jag definitivt se till att häva avtalet med Comhem och ta ett annat bolag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Jasså! Det var något nytt. JÄVLA Comhems support. De har Noll koll, har pratat med 2 olika som har gett mig samma svar = 1 ip adress. Tappade bakom en vagn, bortglömda, utstötta, fossiler, hela bunten. De slutar aldrig förvåna...

Det stod på deras hemsida fram till att de lanserade tjänsterna till större orter i början av november. Då ändrade de infon och lade in flash-grafik på sidan. De måste missat att skriva ut det då, dock konstigt att det inte kommit upp än. Ännu konstigare är ju att inte kundservice har koll på det.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
Vart kommer den informationen ifrån? Gbit interface är vanligen (läs: alltid) bakåtkompatibla. Dvs pluggar du in ett 10 eller 100mbit kort så kommer den känna av det och synka i den hastigheten.
Om man får ett IP av dhcp servern eller ej borde inte ha nånting att göra med vilken hastighet man har mellan sin utrustning och modemet.

Jag har mina källor. Källan, eller min kompis bekant som man fått informationen av. Tydligen så är man tvungen att koppla ett gigabit kort mot modemets gigabitkort för att det ska fungera. Iallfall innan den nya mjukvaran skickades ut. Kan ju vara uppdaterat i samband med det. Det ovanstående är det som jag fått info om iallafall.

Permalänk

Ithilien: Du ska vara glad om det tar 1 månad, det är speed snabbt ifall du får det fixat.

jag har väntat nu i 2 år och 2 månader och det är pytte bättre. Och dem skjuter bara upp 50 mbit hela tiden.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knuggen
Jag har mina källor. Källan, eller min kompis bekant som man fått informationen av. Tydligen så är man tvungen att koppla ett gigabit kort mot modemets gigabitkort för att det ska fungera. Iallfall innan den nya mjukvaran skickades ut. Kan ju vara uppdaterat i samband med det. Det ovanstående är det som jag fått info om iallafall.

Okej, råkade nämligen kopplade routern (100mbit) mot gbit porten från första början, och det funkade precis som det ska göra.
Trodde jag satte den i 100mbit porten men såg senare i web gränssnittet att jag satt den fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knuggen
Jag har mina källor. Källan, eller min kompis bekant som man fått informationen av. Tydligen så är man tvungen att koppla ett gigabit kort mot modemets gigabitkort för att det ska fungera. Iallfall innan den nya mjukvaran skickades ut. Kan ju vara uppdaterat i samband med det. Det ovanstående är det som jag fått info om iallafall.

Har kopplat min Xbox direkt till Gigabit porten och det funkar som det skall.
Har även tidigare testat med en gammal 10/100 Dlink switch så det funkar även om man inte har gigabit NIC.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kan man uppgradera till 50mbit när man har bundit sig i 15mån med 24 tjänsten?
Verkar inte funka att göra det via "mina sidor"

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Kan man uppgradera till 50mbit när man har bundit sig i 15mån med 24 tjänsten?
Verkar inte funka att göra det via "mina sidor"

Tror det går o lösa men via ett telefonsamtal...

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

"Ny" kampanj med start från idag tror jag.

http://comhem.se/portal/comhem/portal_-_portal_-_desktop_-_se...

Står såklart fortfarande att extra uppströmshastighet är idag tillgänglig i 93% av Com Hems hushåll doh!

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

Nu verkar det ju vara möjligt för vemsomhelst att fylla i formuläret och beställa 25-50Mbit. Men hur ska man nu kolla om det är utbyggt? Det gamla sökformuläret är borta

Permalänk
Medlem

Allt finns kvar på högerkanten under fliken bredband.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Abeställde mina Telia abonnemang idag, bredband och telefoni.
Blir o beställa Comhem's 50/10 så fort den 3 månader långa uppsägningstiden gått ut...

Comhem har inte möjligtvis några erbjudanden där dom tar över mitt bredband så det går utan uppehåll, eller att dom tar över uppsägningstiden? =P

EDIT: Titta vad jag hitta:
http://web.telia.com/~u71301303/1.jpg
http://web.telia.com/~u71301303/2.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av citric
Abeställde mina Telia abonnemang idag, bredband och telefoni.
Blir o beställa Comhem's 50/10 så fort den 3 månader långa uppsägningstiden gått ut...

Comhem har inte möjligtvis några erbjudanden där dom tar över mitt bredband så det går utan uppehåll, eller att dom tar över uppsägningstiden? =P

EDIT: Titta vad jag hitta:
http://web.telia.com/~u71301303/1.jpg
http://web.telia.com/~u71301303/2.jpg

Den summan 339:-/mån betalar man i 6 månader, Sedan ordinarie pris 429:-/mån. Men man bör verkligen kolla upp om den tjänsten verkligen går att få på sin adress. Just nu verkar det som att alla kan få den om man skriver in sin adress i sökformuläret. Pratade just med deras kundservice då jag tänkte uppgradera mitt eget abb, och fick då beskedet att den tjänsten ännu inte var utbyggd hos mig.

Permalänk
Medlem

Jag ringde precis Comhems kundtjänst och dom sa att jag kunde få 50/10 tjänsten, samt att den endast kostade 339 kr i 6 månader ine 399 som det står i bilderna jag postade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av citric
Jag ringde precis Comhems kundtjänst och dom sa att jag kunde få 50/10 tjänsten, samt att den endast kostade 339 kr i 6 månader ine 399 som det står i bilderna jag postade.

Jag tecknade den kampanjen den 10e januari men fick 50mbit påkopplat inatt kl00.00

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av citric
Jag ringde precis Comhems kundtjänst och dom sa att jag kunde få 50/10 tjänsten, samt att den endast kostade 339 kr i 6 månader ine 399 som det står i bilderna jag postade.

dra lärdom av tråden, man kan sällan lita på kundservicen var ju folk som beställt 24/10 för 159kr/mån för några månader sedan. nån enstaka fick behålla det priset medan resten fick beskedet att dom skulle gå över på ordinarie pris efter ett par månader.

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
"Ny" kampanj med start från idag tror jag.

http://comhem.se/portal/comhem/portal_-_portal_-_desktop_-_se...

Står såklart fortfarande att extra uppströmshastighet är idag tillgänglig i 93% av Com Hems hushåll doh!

MEN ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH! Jag beställde ju 50 så sent som förra veckan. Undra om man kan förhandla ner priset priset..

Permalänk

Ungefär var ska dessa 2 ligga?

Receive Power Level 9.9 dBmV
Transmit Power Level 42.7 dBmV

Vad gör det för skillnad på att köra duplexläge 10halv och 100full?

Permalänk
Medlem

Kollade precis jag också och tydligen så skulle jag kunna beställa 50/10 men de har jag inte fått någon info om i huvudtaget tidigare. Det skumma är att Västerås har varit klart för 50/10 ganska länge. I alla fall så gick jag in på mitt konto och försökte beställa men då fanns helt plötsligt inte 50/10 under Mina tjänster att välja på och nej jag tror inte jag vill sitta i mellan 20-40 minuter i kö för att få höra att jag inte kan få de. Så jaja. Får la vänta ett tag till.

Phunky: Du har ingen mer info om hur de ser ut med utbyggnaden av övriga landet? Jag var ganska tidig med 24/10 tror ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raven6666
Ungefär var ska dessa 2 ligga?

Receive Power Level 9.9 dBmV
Transmit Power Level 42.7 dBmV

Vad gör det för skillnad på att köra duplexläge 10halv och 100full?

Dina värden är utmärkta. Transmit ska hålla sig under 57, i praktiken är det nåt fel om den ligger på 57, efterssom minsta variation gör att man är utanför gränsvärdet. Receive värdet ska inte ligga över 15.
Det finns nedre gränsvärden också, har dom inte i huvet, men jag har skrivit det nånstans i tråden.

10 halv duplex innebär 10mbit och den sänder bara åt ett håll i taget.
100 full duplex innebär 100mbit och den sänder åt båda hållen samtidigt (dvs 200mbit total bandbredd).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
10 halv duplex innebär 10mbit och den sänder bara åt ett håll i taget.

Så om jag förstått dig rätt så skulle jag inte ens få halva hastigheten totalt sett till internet om jag kör med halvduplex 10?

Har 10/10 uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått 50/10 och det fungerar finfint.

Jag kan dock inte hitta inloggingsinfo till modemet här i tråden, någon som har lust att fräscha upp minnet?

Permalänk

rool, prova 192.168.100.1 och lösenordsraden tom.

Permalänk
Medlem

Det gick, men kan man inte aktivera de andra flikarna på ciscomodemet som man kunde på SciAtlanta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raven6666
Så om jag förstått dig rätt så skulle jag inte ens få halva hastigheten totalt sett till internet om jag kör med halvduplex 10?

Har 10/10 uppkoppling.

Du får ut 10mbit, fast inte 10 åt båda hållen samtidigt.

Varför skulle man synka i 10mbit? Alla routrar av någorlunda modernt snitt har väl 100mbit interface, och full duplex ska man självklart alltid köra.

rool: det går att komma åt alla menyer i modemets webgränssnitt, minns inte inloggnings uppgifterna, och det finns ingen vettig tråd-sök funktion på det här forumet (inte ens en "visa alla sidor" i den utskriftsvänliga versionen, vilket hade vart bra) så du får leta själv ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
det finns ingen vettig tråd-sök funktion på det här forumet (inte ens en "visa alla sidor" i den utskriftsvänliga versionen, vilket hade vart bra) så du får leta själv ;D

[ot]: ja vad fan handlar det om? klart man måste ha en vettig sökfunktion på forumet. man kan inte heller prenumerera på en tråd utan att få mail vid uppdateringar. crappy[/ot]

beställde 10/1 idag för 199kr/mån (första 6mån)...äntligen en vettig kampanj

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Jag har haft "problem" med mitt Comhem 50/10 bredband; när jag gör ett test med bredbandskollen får jag cirka 24/6 och jag har även noterat att endast DS1 lampan lyser på mitt modem, alltså inte DS2 och DS3. Av vad jag har förstått så ska de alltså lysa för att jag ska kunna utnyttja mina 50mbit till fullo. Har varit i kontakt med Comhem och enligt dem så ska det inte vara något fel. De ska dock göra en felanmälan imorgon, så jag hoppas att det löser sig

Visa signatur

Intel E8400 @ 3,6 GHz | MSI P35 Neo | Corsair XMS2 4096MB | Gigabyte Geforce GTX 280 1GB | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer | Samsung 22" 2032BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Det gick, men kan man inte aktivera de andra flikarna på ciscomodemet som man kunde på SciAtlanta?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=870...

Det där fungerade för mig för nån vecka sedan, men fungerar dock inte längre..
Har comhem varit så sneaky att dom bytt ut lösenordet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
Varför skulle man synka i 10mbit? Alla routrar av någorlunda modernt snitt har väl 100mbit interface, och full duplex ska man självklart alltid köra.

Har periodvis strul med uppkopplingen och nu tyckte comslem att jag skulle köra 10 halvduplex mot modemet/routern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
"Ny" kampanj med start från idag tror jag.

http://comhem.se/portal/comhem/portal_-_portal_-_desktop_-_se...

Står såklart fortfarande att extra uppströmshastighet är idag tillgänglig i 93% av Com Hems hushåll doh!

OJ vilket pris, tack för tipset... sitter själv idag på 24mbit obundet och betalar 429:-, vill ju inte binda mig förut iom fiberinkopplingen sker närsomhelst, men detta kan vara värt.

339:- i månaden i 6mån Ev får man ge bort abbonemanget senare eller nergradera sig till xsmall :D. Beställer med det samma.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.