Permalänk

Phunky : Det gör mig lite nyfiken, Är riktigt stora belastningar här!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Provar en fråga till angående comhem och torrent.

Har precis kopplat in 50/10 ifrån comhem. TPtest säger 42/10 typ. Duger gott åt mig. Men kommer inte alls upp i de hastigheter jag borde när jag laddar torrent (utorrent). Maxar kring 3 MB/s på torrents som jag vet borde gå fortare.
Det är ingen uppenbart klantig jag missat som maxhastighet i utorrent eller nåt sånt. Så vet inte riktigt vad det kan vara. Vet någon annan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennolenno
Provar en fråga till angående comhem och torrent.

Har precis kopplat in 50/10 ifrån comhem. TPtest säger 42/10 typ. Duger gott åt mig. Men kommer inte alls upp i de hastigheter jag borde när jag laddar torrent (utorrent). Maxar kring 3 MB/s på torrents som jag vet borde gå fortare.
Det är ingen uppenbart klantig jag missat som maxhastighet i utorrent eller nåt sånt. Så vet inte riktigt vad det kan vara. Vet någon annan?

Kör Utorrent och maxar på en 5.8 MB/s. Är du säker på att det inte beror på att filerna du tar ner inte har så många seeders? Testade själv precis att dra ner Ubuntu via torrent från den här sidan: http://ubuntu-se.org/drupal/download kom upp i 5.4 MB/s innan filen var nerladdad.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Kör Utorrent och maxar på en 5.8 MB/s. Är du säker på att det inte beror på att filerna du tar ner inte har så många seeders? Testade själv precis att dra ner Ubuntu via torrent från den här sidan: http://ubuntu-se.org/drupal/download kom upp i 5.4 MB/s innan filen var nerladdad.

Körde på länken du gav ovan. Kom upp i max 2.8, men det var inte många sekunder. Skulle säga att den låg på 2.4 MB/s i stort sett rakt igenom. Så något problem har jag. Då är ju frågan bara vad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennolenno
Körde på länken du gav ovan. Kom upp i max 2.8, men det var inte många sekunder. Skulle säga att den låg på 2.4 MB/s i stort sett rakt igenom. Så något problem har jag. Då är ju frågan bara vad.

Har du testat med TPtest (gamla versionen)? Kan du ladda ner filer via ftp snabbare?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Körde gamla tptest nu, den man laddar hem 5.0 va? 44.9 Mbit/s. Så något lurt är det ju någonstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiwiz
Jag har testat med opera och ie. Mitt på natten och tidigt på morgonen får jag 22-23mbit, det är mest tider då många är aktiva det blir lågt. Dock ska det ju inte bli lägre än 12 enligt deras garanti.
Jag har också varit noga med att kolla så att inget annat program segar ner.

Jag har ett Scientific Atlanta modem.

Finns det något bra windowsprogram man kan övervaka anslutningen? Jag brukar skriva ping ping.sunet.se -t >ping.txt och sedan kontrollera, men det är lite krångligt. Skulle vara bättre med något grafiskt program.

Kan instämma bara .. förr var det överbelastning och nu är det sporadiska nedkopplingar som varierar mellan 20 sek - 3min~.. Hände en just nu som varade i 20 sek, sen efter lite surfande i 1 minut hända det igen.... aja nu funkar det igen iaf..

Jag har epc2607, ds 1-3 lyser och jag kör trådat.

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk

@ kilos:
Hur länge har detta pågott för dig? För mig började det för ungefär 3 månader sedan. Vad säger dem på supporten till dig?

Permalänk

kiwiz Sådana frågor är för avancerade för supporten.

haha fyfan va drygt.

först är det 399 till alla hela tiden i månaden. och nu är de

429:-/mån (12 mån bindningstid)
469:-/mån (ingen bindningstid)

kampanjen 339 är bara i 6 månader sen betalar du 429 kr / Månad.

Hur har folk råd ? :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
kiwiz Sådana frågor är för avancerade för supporten.

haha fyfan va drygt.

först är det 399 till alla hela tiden i månaden. och nu är de

429:-/mån (12 mån bindningstid)
469:-/mån (ingen bindningstid)

kampanjen 339 är bara i 6 månader sen betalar du 429 kr / Månad.

Hur har folk råd ? :/

Jadu, jag vet faktiskt inte hur man kan ha råd. Jag betalar nu 429kr i månaden för 12-24/10 obundet. Ska säga upp mitt Comhem och gå tillbaka till 24/2,5 från förra operatören som är 150kr billigare.
Desutom så får man ut de man ska ha dygnet runt. 12-24 från Comhem så får jag ut 25,5/11 när de är som allra bäst. Dvs, på dagarna eller sent en kväll. Övrig tid då jag testat så får jag ut mellan 13-17/6-7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Phunky : Det gör mig lite nyfiken, Är riktigt stora belastningar här!

Att säga att VT (en av deras huvudcentraler) som du tydligen ligger under är belastat är som att säga att hela stockholm är belastat. Det finns säkert 30st macdomäner bara under VT och vissa är belastad och vissa inte. Omöjligt att säga vilken du ligger under och därmed omöjligt att säga om det är belastat eller inte.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

lång historia kort, min lina är fortfarande kass:
3 DS lampor lyser.
Jag får ~30/6 mbit i tptest/bredbandskollen
Torrent/ftp/etc från källor där polare maxxar 80-100mbit ligger jag runt 3 meg/sec ner (dvs runt 25 mbit).
Upstream ligger jag runt 500 kB/sec, där jag tidigare låg på runt 1200 kB/sec (innan tisdagens "uppgraderingar" började )

Får väl hoppas på att dom nu natten mot fredag gör nått "magiskt" i mitt område... Annars är väl detta vad dom anser att jag får dras med, eftersom mina DS-lampor nu lyser så antar man ju att 50mbit är "klart"

Vidare känns även linan seg som sirap.
Skriver man dn.se/aftonbladet.se/cnn.com etc etc så tar det säkert 10 sekunder innan sidan ens börjar ladda, och då går det som på den gamla modemtiden, bilder dyker upp allt eftersom..
Börjar ge upp hoppet på att dom någonsin kommer lösa problemen i mitt område

Permalänk

BasseBaba : Snart dags att kasta in handduken.

byt ut deras DNS server, Det går mycket snabbare att surfa då!

imorgon blir det otaliga timmar framför datorn för att bevisa att jag har rätt och dom fel att det fortfarande inte står rätt till här.

min kompis tyckte att jag skulle skicka en faktura via mitt företag till comhem och begära pengar för arbete som igentligen dem ska stå för.

När kundrelationer ber mig gång på gång o ta tester?

dom kan väll bara köra modemet på bevakning samt belastnings punkten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

max 1 månad sedan kiwiz.. kör nu också ping med 1 minuts intervaller så jag har något att backa upp med nästa gång jag kontaktar dem igen...

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk

får se vad jag gör... om jag skaffar adsl eller inte.

razerrazer vad för dns server använder du?

Permalänk

kiwiz : KTHs har jag kört ett bra tag

Heja tptest imorrse :

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Raz: VT blev inte helt klart inatt som jag förstod det. Tror de fick skjuta vissa delar till nästa vecka tyvärr. Kanske det område du bor under. Även nån noddelning blev flyttad pga detta. Du lär nog få ett e-post om när de gör jobbet nästa gång.

Antar att du har 10/10 för om det är 10/1 såg det inte farligt ut på varken värdena eller pingen

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

ja det stämmer Phunky har 10/10.

mailade iväg ett mail till kundrelationer och sa det att det inte alls ser bra ut här. Det har tvärtom blivit värre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Phunky,

Har kanske missat ngt i tråden, men har du någon info om när Solna/Västra skogen blir påkopplat till 50/10 tjänsten?
Som läget är nu så kan jag inte ens connecta till internet med det nya modemet som jag har fått, men telefonin fungerar. Kör jag med det gamla modemet får jag internet men inte telefoni, lite smått jobbigt...
Tacksam för svar.

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk

borrre : Då har dom inte lagt över dig på deras nya modem,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad är lösningen på det då? ringa in?
för övrigt så lyser bara ds1 när jag kopplar in det...

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk

Du ringer och ber dem att registrera ditt nya modem. Du kommer troligen få uppge din Mac id.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borrre
vad är lösningen på det då? ringa in?
för övrigt så lyser bara ds1 när jag kopplar in det...

Det ska inte behövas någon påkoppling från deras sida, dra ut ditt förra modem vänta några minuter, koppla in ditt nya och vipps ska det fungera.

Blev så för mig igår, fick 50mbit modemet kopplade bort gamla väntade ett tag och sedan på med den nya, tuffar på bra här förutom en konstig grej, Alla lampor lyse med fasat sken fastän jag inte har 50mbit tjänsten inkopplad ännu.

Jag jag 24mbit än så länge, borde alla lampor lysa då? DS1-DS3 tex. Har för mig dessa ska lysa för 50mbit.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

RoleX : Om det funkar på hans gammla modem är det ju garanterat inte överflyttat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RoleX: Modemet bondar (lyser) på 3 DS även om man inte har 50/10 med detta modem om det är klart i området för den tjänsten. Ingen konstigt. Har man 500kbittjänsten på nya modemet lyser alla 3 DS också. Det är inte hur många DSlampor som lyser som bestämmer vilken hastighet man har utan konfigfilen som modemet hämtar ned från comhem. Du kan iaf vara säker på att det är klart för 50/10 i området om alla DSlampor lyser så nu är det bara att avvakta på aktivering av tjänsten egentligen.

borrre: Det blir klart senast i slutet fav feb är det sagt. Mer troligt i mitten av feb. Det gäller alltså generellt för sth. Jag vet inte när just ditt område görs klart. Kan bli till veckan eller i feb. Låter precis som Raz säger att du måste ringa in och be dem logga in ditt modem för BÅDE bredband och telefon. Låter som ena modemet ligger kopplad mot tfn och andra mot bredbandet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Och då har jag tjänsten 24/10. Det har gått snabbt utför. Zzz. (Sthlm/Karlaplan/Gärdet)

Permalänk

Till er med hastighetsproblem, har ni provat att nollställa modemet så det startar om med fabriksinställningarna från scratch?

Har ju lite problem med uppkoppling som ibland fungerar dåligt eller inte alls, enligt pinglog hade jag en "packet loss" på över 25% så tryckte in knappen på baksidan av modemet för att nollställa modemet, tog ~10minuter för modemet att gå online och har fungerat mycket bättre efter det.
Pinglogger ligger och pingar www.google.se var 10:e sekund och har efter lite drygt 1timme 1 misslyckad ping och 384 lyckade pingar.
Innan jag nollställde modemet låg det på mer än 50% misslyckade pingar under 10minuter.

Sitter med EPC2434 modemet och inte ändrat nåt direkt mer än att fixa portforward och stängt av brandväggen.

Permalänk
Medlem

Nedladnningshastigheten skiftar

Hej!

Har ComHem 24/1.
När jag laddar ner filer i utorrent så skiftar nedladdningshastigheten rejält. låt säga att jag laddar ner en Torrent fil med 300 seeders, då ligger hastigheten på 35-45 kb/s i ca 5 minuter, sen får nerladdningen ett rejält ryck och tankar helt plötsligt ner i 600-900 kb/s?! Har provat allt känns det som. fixat statisk ip adress stängt av alla program som körs i bakgrunden mm. Kör trådlöst, men får samma resultat med nätverkskabeln inkopplad.
Har ringt Comhem ett flertal ggr men de kan ej hjälpa mig så länge tptest visar bra värden (19,90/1,12 Mbit/sek). Har Nod32 antivirus installerat på datorn och har hört att det ska spöka med vissa program men även om jag stänger av Nod så händer samma sak med nerladdningarna. Kör med vista men tror knappast att operativsystemet har en betydande roll i detta läget. Öppen för förslag, blir frustrerad och har tappat hoppet ett flertal ggr... men några timmar senare så sitter jag där och pillar på datorn för att försöka lösa problemet.

någon?

Tacksam för svar

Permalänk

Testat kopplat in utan router, dvs sätta kabeln direkt in i modemet ?

Skulle tippa på att din router är sliten och inte orkar dra 20 mbit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kan det komma sig att jag kommer upp i ca 6Mbt/s via FTP men ca 3.5Mbit/s via torrent?