Permalänk

Re: Nedladnningshastigheten skiftar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hedline
Hej!

Har ComHem 24/1.
När jag laddar ner filer i utorrent så skiftar nedladdningshastigheten rejält. låt säga att jag laddar ner en Torrent fil med 300 seeders, då ligger hastigheten på 35-45 kb/s i ca 5 minuter, sen får nerladdningen ett rejält ryck och tankar helt plötsligt ner i 600-900 kb/s?! Har provat allt känns det som. fixat statisk ip adress stängt av alla program som körs i bakgrunden mm. Kör trådlöst, men får samma resultat med nätverkskabeln inkopplad.
Har ringt Comhem ett flertal ggr men de kan ej hjälpa mig så länge tptest visar bra värden (19,90/1,12 Mbit/sek). Har Nod32 antivirus installerat på datorn och har hört att det ska spöka med vissa program men även om jag stänger av Nod så händer samma sak med nerladdningarna. Kör med vista men tror knappast att operativsystemet har en betydande roll i detta läget. Öppen för förslag, blir frustrerad och har tappat hoppet ett flertal ggr... men några timmar senare så sitter jag där och pillar på datorn för att försöka lösa problemet.

någon?

Tacksam för svar

* Testa utan router.
* Testa att begränsa uppladdningshastigheten.

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med utan router? Jag fick med modemet när jag tecknade abonnemanget (Scientific Atlanta epc2434), något annat har jag inte kopplat mellan PCn och modemet. Kan man stänga av en routerfunktion i modemet, eller är jag helt ute o cyklar nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClowneN
Hur kan det komma sig att jag kommer upp i ca 6Mbt/s via FTP men ca 3.5Mbit/s via torrent?

Du har väl peerar som inte orkar ge mer än vad du får.

Tankar du från Sunet tex så får du vad du har för de har kapacitet över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Du har väl peerar som inte orkar ge mer än vad du får.

Tankar du från Sunet tex så får du vad du har för de har kapacitet över.

Nej så är inte fallet. Har sunet torrent? adress?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem

Fick just ett nytt modem av comhem och försöker förgäves att vänja mig vid denna sämre routerlösning... (har en D-Link DIR-655 som jag nu inte kan använda längre)

Varför i helvete kan man inte se signal/status/log osv? De verkar ju rent sadistiskt av dem att stänga av sådana här basic funktioner som inte kan göra någon skada alls för ens den mest noobiga-användaren.

Har prövat detta -> http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=870...
Men det funkar inte alls, den sidan verkar inte finnas på mitt modem. Modellen är "EPC 2434". Någon som har en lösning?

(Har noterat att man faktiskt kan se dessa flikar precis efter en omstart av modemet...)

EDIT: borde ju gå att få fram lösenordet rättså snabbt med en brute-force grej. Eftersom man kan använda den här URL:en för att testa:
http://192.168.0.1/adv_index.html?login_password=lösenord

Någon som har ett program att rekommendera?

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClowneN
Nej så är inte fallet. Har sunet torrent? adress?

Prova denna:

http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/debian-cd/4.0_...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr
Fick just ett nytt modem av comhem och försöker förgäves att vänja mig vid denna sämre routerlösning... (har en D-Link DIR-655 som jag nu inte kan använda längre)

Varför i helvete kan man inte se signal/status/log osv? De verkar ju rent sadistiskt av dem att stänga av sådana här basic funktioner som inte kan göra någon skada alls för ens den mest noobiga-användaren.

Har prövat detta -> http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=870...
Men det funkar inte alls, den sidan verkar inte finnas på mitt modem. Modellen är "EPC 2434". Någon som har en lösning?

(Har noterat att man faktiskt kan se dessa flikar precis efter en omstart av modemet...)

EDIT: borde ju gå att få fram lösenordet rättså snabbt med en brute-force grej. Eftersom man kan använda den här URL:en för att testa:
http://192.168.0.1/adv_index.html?login_password=lösenord

Någon som har ett program att rekommendera?

Ett sätt att slippa det modemet är just att beställa/uppgradera till 50mbit tjänsten i typ 1 månad, sedan när man fått 50mbit modemet så nergraderar man till den tjänst man vill ha. Då slipper du routerskiten.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Ett sätt att slippa det modemet är just att beställa/uppgradera till 50mbit tjänsten i typ 1 månad, sedan när man fått 50mbit modemet så nergraderar man till den tjänst man vill ha. Då slipper du routerskiten.

Det kostar ju 695kr om man inte binder sig i 12 månader... Är inte en bra lösning för mig.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr
Det kostar ju 695kr om man inte binder sig i 12 månader... Är inte en bra lösning för mig.

Är väl bara "uppgradera" om du redan har bindnigstid? även om du inte har bindingstid och inte planerar på flytta så är det väl skitsamma?

Visst är det skönare att vara "fri" men det kostar mer därefter, Har själv varit obunden i över 1 år det har förvisso kostat mig 30kr extra varje månad men det har varit värt.. känna tryggheten att närsomhelst avsluta skiten och beställa annat om man nu har tillgång till det.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Är väl bara "uppgradera" om du redan har bindnigstid? även om du inte har bindingstid och inte planerar på flytta så är det väl skitsamma?

Visst är det skönare att vara "fri" men det kostar mer därefter, Har själv varit obunden i över 1 år det har förvisso kostat mig 30kr extra varje månad men det har varit värt.. känna tryggheten att närsomhelst avsluta skiten och beställa annat om man nu har tillgång till det.

Om man uppgraderar med bindningstid så binder man om sig till 12 månader till på det nya avtalet, man kan inte vänta en månad och ändra sig.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk

En fråga angående byte av DNS-servrar: Jag har bytt i windows och de nya servrarna står när jag skriver ipconfig /all. Dock när jag kollar i router firmware:et så står fortfarande de gamla. Vilka DNS-servrar är det som används egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr
Om man uppgraderar med bindningstid så binder man om sig till 12 månader till på det nya avtalet, man kan inte vänta en månad och ändra sig.

Det var som fan, har själv gjort detta "trick" dels för att prova på tjänster dels för att få modem utbytta fast dock var det på UPC tiden, antar väl att Comhem är snålare. Känns ju riktigt larvigt att binda upp en redan bunden kund ytterligare 12 månader?

Så om jag redan har låt säga 10 månader kvar på mitt abonnemang och jag är sugen på högre speed då lägger de på ytterligare 12mån för att få totalbindningstid på 22månader? Och så kanske det släpps högre hastigheter några månader senare vipps +12.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Det var som fan, har själv gjort detta "trick" dels för att prova på tjänster dels för att få modem utbytta fast dock var det på UPC tiden, antar väl att Comhem är snålare. Känns ju riktigt larvigt att binda upp en redan bunden kund ytterligare 12 månader?

Så om jag redan har låt säga 10 månader kvar på mitt abonnemang och jag är sugen på högre speed då lägger de på ytterligare 12mån för att få totalbindningstid på 22månader? Och så kanske det släpps högre hastigheter några månader senare vipps +12.

Nä, så funkar det inte. Jag var inte så tydlig kanske
När man binder om sig så får man den bindningstid som står på det nya avtalet, det gamla avtalet blir inaktuellt. Har själv snackat (alldeles för jävla mycket) med comhem supporten om sånt här.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk

Jag ringde bara supporten och sa att min trådlösa modem är ett jäkla skitmodem som hänger sig hela tiden och att jag vill ha ett icke trådlöst istället. Inga problem alls. Fick ett EPC2203 tror jag det heter och det har *peppar peppar* fungerat riktigt bra ihop med min Dlink 655.
Så det är väl bara att ringa och fråga om ni kan få ett EPC2203 ni med?

Permalänk

Håller men han ovan : hedline byt till ett riktigt modem!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Håller också med. Kan du inte få ett 50mbitmodem så be dem om ett EPC2203 och en postfraktsedel så du kan skicka in trådlösa modemet igen. Borde gå.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Helt galet att jag inte kan få 50mbit än Förste November 08 känns ganska längesedan nu >:(

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

Läser en del om att epc2434 modemet skulle va dåligt, men vad är det som gör modemet dåligt?

Finns det nån bra kortfattad guide för vilka inställningar man skall använda sig av?

Permalänk

Det roliga är att jag kan beställa 50mbit. Men jag kan inte ens får 5 mbit upload. Så jag tror inte jag skulle våga beställa det.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Så i söndags hände det, nånting magiskt med linan.
Vet inte om det är phunkys teorier om att modemen i området ska sprida ut sig över frekvenser eller dylikt (hajar dock inte vad detta skulle göra då jag hade för mig att det är stjärnnät som sitter i dom flesta fastigheter idag?)

Hur som helst så fungerar linan helt tillfredställande nu.
Upstreamen är tebax på 10,5-10,9 vilket jag är mkt nöjd med.
Hade ju varit kul om Downstream hade haft en lika fin rät linje på 50 mbit, men ett snitt på 46 är jag ändå nöjd med.... Med tanke på deras kassa 25-50mbit intervall som dom anser godtagbart, hade ju likväl kunnat legat kvar på 25-30 mbit utan att kunna ha gjort ett skit.

Även pingen är bra, snittar 6,5ms till ping.sunet.se
Bara hoppas att det här håller i sig nu

Permalänk
Medlem

BasseBaba: Har inget med byggnadessättet i huset att göra. Det finns säkert minst 20 fastigheter under varje coax till fiber nod och den eller flera noder kopplar mot en macdomän. Belastningarna sitter vad jag upplevt aldrig i fastighetsnätet utan antingen i noden en bit från fastigheten eller centralt på macdomänen på deras HC. De som säger att man inte kan få ut 50/10 om alla grannar har samma tjänst och nätet är kaskad/seriekopplad yrar.

Finns det alltså 100 modem som gör lasten hög (många kunder toktankar osv) och man lägger över till 2-3 extra downstream iom docsis 3.0 så blir det mer kapacitet till alla hus under macdomänen oavsett hur fastighetsnätet ser ut. Dessutom Aktiveras 2 eller 3 fler upstreams (som har med eran uppladdning att göra). Det tar dock som sagt normalt 1-2 veckor innan alla modem balanserar sig rätt automatsikt eller att kunderna bootar om modemen så loaden ligger stabilt generellt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag hade arbete på min lina i natt för kapacitetsutbyggnad som det stod i ett e-postbrev från Comhem. Var det 50 mb tjänsten man fixade till då? Kan man se nåt på modemets sidor som visar att så är fallet? Kan inte beställa tjänsten på mina sidor ännu iaf. Bor i Comhem område i Skogås.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hedline
Hej!

Har ComHem 24/1.
När jag laddar ner filer i utorrent så skiftar nedladdningshastigheten rejält. låt säga att jag laddar ner en Torrent fil med 300 seeders, då ligger hastigheten på 35-45 kb/s i ca 5 minuter, sen får nerladdningen ett rejält ryck och tankar helt plötsligt ner i 600-900 kb/s?! Har provat allt känns det som. fixat statisk ip adress stängt av alla program som körs i bakgrunden mm. Kör trådlöst, men får samma resultat med nätverkskabeln inkopplad.
Har ringt Comhem ett flertal ggr men de kan ej hjälpa mig så länge tptest visar bra värden (19,90/1,12 Mbit/sek). Har Nod32 antivirus installerat på datorn och har hört att det ska spöka med vissa program men även om jag stänger av Nod så händer samma sak med nerladdningarna. Kör med vista men tror knappast att operativsystemet har en betydande roll i detta läget. Öppen för förslag, blir frustrerad och har tappat hoppet ett flertal ggr... men några timmar senare så sitter jag där och pillar på datorn för att försöka lösa problemet.

någon?

Tacksam för svar

Här är ännu ett problem som kan förstöra hastigheten. Du skriver att du kör trådlöst. Kör du trådlöst får du direkt risk för paket tapp, störningar från andra nätverk plus mycket annat.
Det som är det enda riktiga här är att köra med en färsk kablad dator.
Kör själv 50/10 på comhem och märker en klar skillnad på en gammal AMD K7 samt AMD dualcore +6000. På den senare får jag ofta 50 Mb och 48 Mb på kvällarna. Denna är då kablad.
Vad får du för resultat på www.tptest.se kablad?

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Helt galet att jag inte kan få 50mbit än Förste November 08 känns ganska längesedan nu >:(

Jag kan fortfarande inte beställa 10Mbit upload. Sug på den

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

Är det bara jag som tycker att Comhem har "Norra Europas sämsta kundservice" ?

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk

Nån som har lust att skriva en rad om vad dessa rader betyder?

No Ranging Response received - T3 time-out
Init RANGING Critical Ranging Request Retries exhausted
DHCP FAILED - Discover sent, no offer received
REG RSP not received
SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC f...
SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/Q...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multicore
Är det bara jag som tycker att Comhem har "Norra Europas sämsta kundservice" ?

Jag får alltid bra hjälp. Var bara trevlig så är dom trevliga tillbaka.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk

Beeos det är något fel på dig. I sånna fall är du i deras nivå på dator kunnighet.

Det är absolut inget som är bra med deras kundtjänst. Undviker dem så mycket som det bara går.

jamie_84: Var glad att 10 upp inte kommit. Då slipper du i alla fall belastningar

multicore : Kan inte mera en att hålla med!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multicore
Är det bara jag som tycker att Comhem har "Norra Europas sämsta kundservice" ?

Näh du är inte ensam, problemet tycker jag att många av dom verkar helt panta i skallen som sitter där.

Hade en tjej som ringde här om dagen försökte sälja på mig telefoni och bredband, blir så trött på dessa tiggare.

Klippte av henne direkt i telefon och sa att det är inte aktuellt med nedgradering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandolf
Jag hade arbete på min lina i natt för kapacitetsutbyggnad som det stod i ett e-postbrev från Comhem. Var det 50 mb tjänsten man fixade till då? Kan man se nåt på modemets sidor som visar att så är fallet? Kan inte beställa tjänsten på mina sidor ännu iaf. Bor i Comhem område i Skogås.

Kan vara, osäker i detta fall. Bara att hålla utkik närmaste veckorna på deras hemsida om du kan beställa.

Edit: Tog bort mitt svar ang. deras kundtjänst/support. Orkar inte diskutera det med folk som inte verkar ha referrens.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Sen ska man komma ihåg att många av dessa företag har en frågelista som supporten måste följa oavsett om frågorna är vettiga eller inte.

Att bryta listan är tjänstefel som kan vara skäl för avsked och jobbar man då extra för att dryga ut studiemedlen eller så så följer man den listan även om den säger att man ska starta om datorn och tömma internetchacen även om kunden säger att modemet har malts i köttkvarnen.

Om det är så på Comhem eller inte kan jag inte svara på

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415