Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raven6666
rixxan, provat starta om modemet och reparera anslutningen i mina nätverksenheter?

Provat de själv men funkar inte så bra.
För min del är de ett fel som kommer och går, inte haft några problems alls de senaste dagarna men hade stora problem förra helgen.

Frågat comhem om de och de sa att jag skulle använda kabel istället för wifi, bara de att jag inte använder wifi och har de avstängt i modemet.

Jepp provat båda, använder kabel jag med.
Finns det alltså Wi-Fi i 50mbits modemet och är det på från början helt utan lösenord eller liknande? verkar galet tycker jag.
Nu har jag knappt kunnat använda internet under hela dagen här.

Permalänk

För mig dör msn och mirc och ventrilo rätt ofta. kanske 8 ggr / dag.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Comhem varvar hela skalan, finns det nånting som kan göras fel så kan man utgå ifrån att comhem lyckas, varje gång.

Jaha, nu kan jag visst beställa 50mbit tjänsten, sagt och gjort, modemet inkopplat, men DS2 och DS3 lyser ju inte, hmm..
Ringer kundtjänst, starta om modemet bara så är det löst, fel config säger personen. I vanlig ordning hjälper det inte.
Person två visste inte vad som var fel, mailade tekniker, han ringde upp dagen efter (kors i taket) och meddelade att jag skulle nu trycka in reset knappen i 15 sekunder och sen vänta i ~15min. Sagt och gjort, noll förändring fortfarande bara DS1 lampan tänd.

Ringer igen, talar med nån som inte talar svenska helt perfekt, vilket inte gör mig något, vad som är värre är att personen är en komplett idiot. Hon insisterar på att linan fungerar, jag har ju fått ett IP nr minsann, och det går att pinga mig. Jag förklarar att linan fungerar, problemet är att jag bara har en downstream kanal! Då kommer dräparen, jaha du har ett hastighets problem, har du provat utan router?
- Kan jag få prata med någon annan tack. (kan tillägga att jag faktiskt hade provat utan router, modemet har två portar, men det är helt ovidkommande, utan DS2 och DS3 ingen 50mbit tjänst punkt slut).

Fick tillslut prata med en ny person, denne person verkar inte ha nånting mer att komma med. Jag frågar om det kan vara så att mitt område faktiskt inte är utbyggt, har ju läst sånt i den här tråden bland annat. Hon insisterar, kan man beställe det så är det utbyggt punkt slut.
Men hon har inte mkt att komma med i övrigt, väldigt förvånande tydligen att nånting inte kan lösas med en omstart eller reset av modemet.
Hon skriver ett mail till teknikerna, märk väl att "teknikerna" redan har fått ett mail, och tydligen meddelat att en reset ska avhjälpa problemet, och det fungerade ju i vanlig ordning inte alls.
Personen säger att hon ska ringa upp när svar kommer, efter jag frågat självklart.

Efter över en vecka så ringer jag upp själv, får då det bekräftat som jag misstänkt hela tiden, det är helt enkelt inte utbyggt. Ingen kompensation kan man få, dom kan däremot nergradera mig till 24/10, för exakt på kronan samma pris, fast då med 1 IP istället för 4. Jag avböjer erbjudandet.

Permalänk
Medlem

Jag är jätte nöjd med hastighetten!!:)

52,6/10.85

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
Comhem varvar hela skalan, finns det nånting som kan göras fel så kan man utgå ifrån att comhem lyckas, varje gång.

Jaha, nu kan jag visst beställa 50mbit tjänsten, sagt och gjort, modemet inkopplat, men DS2 och DS3 lyser ju inte, hmm..
Ringer kundtjänst, starta om modemet bara så är det löst, fel config säger personen. I vanlig ordning hjälper det inte.
Person två visste inte vad som var fel, mailade tekniker, han ringde upp dagen efter (kors i taket) och meddelade att jag skulle nu trycka in reset knappen i 15 sekunder och sen vänta i ~15min. Sagt och gjort, noll förändring fortfarande bara DS1 lampan tänd.

Ringer igen, talar med nån som inte talar svenska helt perfekt, vilket inte gör mig något, vad som är värre är att personen är en komplett idiot. Hon insisterar på att linan fungerar, jag har ju fått ett IP nr minsann, och det går att pinga mig. Jag förklarar att linan fungerar, problemet är att jag bara har en downstream kanal! Då kommer dräparen, jaha du har ett hastighets problem, har du provat utan router?
- Kan jag få prata med någon annan tack. (kan tillägga att jag faktiskt hade provat utan router, modemet har två portar, men det är helt ovidkommande, utan DS2 och DS3 ingen 50mbit tjänst punkt slut).

Fick tillslut prata med en ny person, denne person verkar inte ha nånting mer att komma med. Jag frågar om det kan vara så att mitt område faktiskt inte är utbyggt, har ju läst sånt i den här tråden bland annat. Hon insisterar, kan man beställe det så är det utbyggt punkt slut.
Men hon har inte mkt att komma med i övrigt, väldigt förvånande tydligen att nånting inte kan lösas med en omstart eller reset av modemet.
Hon skriver ett mail till teknikerna, märk väl att "teknikerna" redan har fått ett mail, och tydligen meddelat att en reset ska avhjälpa problemet, och det fungerade ju i vanlig ordning inte alls.
Personen säger att hon ska ringa upp när svar kommer, efter jag frågat självklart.

Efter över en vecka så ringer jag upp själv, får då det bekräftat som jag misstänkt hela tiden, det är helt enkelt inte utbyggt. Ingen kompensation kan man få, dom kan däremot nergradera mig till 24/10, för exakt på kronan samma pris, fast då med 1 IP istället för 4. Jag avböjer erbjudandet.

Var glad att det gick så snabbt att gå till botten med problemet. Och dom flesta på kundtjänst har 0 utbildning och deras datorvana är i princip obefintlig, av förstahandserfarenhet. Minilön och mycket lovord att man kan påverka sin egen lön genom säljbonusar.

Men ComHem har ju något av ett monopol (om man vill ha internet, och det vill ju dom flesta) på en del stadsdelar/städer, så dom kan fortsätta svina på och folket kan inte göra så mycket, det är först när man orkar lägga ner grymt mycket tid som man kan få kompensation.

Edit: För övrigt är det inte direkt första gången pappskallarna som har hand om webben fuckar upp det för både kundtjänsten och kunderna. (t.ex osync mellan verkligheten och vad som faktiskt fungerar) Men dom behöver ju inte ta nån skit, det 1stline är till för

/Avskedad för dålig attityd, samt ovilja att sätta supporten i baksätet för att kränga abbonemang och annat skit

Permalänk
Medlem

MHE:
Börjar misstänka att jag är i samma sits...
Har pratat med 4 olika på kundtjänst nu, under dom 2 senaste veckorna.
3 st säger att "nää det är helt normalt att bara DS1 lampan ska lysa"..
Öppnar idag för första gången "kom igång guiden" som följde med, och där står det klart och tydligt att för "bredband ska alla lampor utom Tele 1/2 lysa"..
Happ, kundtjänsten har alltså inte ens koll på vad som står i papprena som skickas ut.

Person nummer 4 skulle som sagt "skicka vidare ärendet till teknikerna och återkomma" men det har gått snart 2 veckor utan att jag hört av honom så det är nog bara att ge upp...

Det mest troliga är helt enkelt att comhem åter igen har gjort bort sig och att mitt område helt enkelt inte är klart för 50mbit.

Vidare så har hastigheterna börjat gå sönder igen...
Som "vanligt" så ser man tydligt att det går mot det sämre under kvällstid...
Verkar ju helt klart tyda på belastningsproblem igen.. antar jag..
Orkar inte posta grafer för varje dag, men alla dagars grafer ser likadana ut, ligger mellan 22-30mbit dagtid för att sen gå neråt på kvällstid.
Har även testat med ftp/torrent-trafik för att kolla att det inte är tp-test-servern som blir belastad på kvällarna, utan ftp/torrent-trafiken följer tp-test-värdena...

Så för tillfället så sitter jag ungefär på en 10mbit-tjänst kvällstid, dvs tidsperioden man vill använda linan mest...

Så den extra frågeställningen är alltså:
Eftersom jag inte ens får ut 25-30mbit som linan klarar dagtid, på kvällstid, hur ska jag då ha en chans i världen att få ut 50mbit kvällar, även om jag får sync på DS2/3?
Även om jag får syncen på dom så är det ju redan i dagsläget såpass belastat att DS1 bara "oarkar med" dryga 10mbit...
Hur den belastningen mystiskt ska försvinna har jag ingen koll på :>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba

Person nummer 4 skulle som sagt "skicka vidare ärendet till teknikerna och återkomma" men det har gått snart 2 veckor utan att jag hört av honom så det är nog bara att ge upp...

Om du har tid och ork, ring varenda dag. När problemet är löst maila kundrelationer@comhem.se eller vad det nu är och beskriv exakt hur lång tid det tog att lösa det, och hur mycket tid du själv lagt ner på att sitta i telefon osv, riktigt bitcha sönder dom.

Slösa deras tid som dom har slösat era, det är det ENDA dom förstår, och såklart att man säger upp abbonemanget. Sen kan man ju hoppas att alla som varit en bidragande åsikt till att du ringt (målet med en kundtjänst & support etc är ju att ingen ska behöva ringa, egentligen) så ofta också får skit.

När dom frågar om varför ni vill säga upp det (ni som kan då) så säg hur det är.

Kundtjänsterna är ofta dom som sist får utskicken osv som går ut till kunderna, att bara få alla olika modemmodeller att klämma på var ett jävla jobb, t.ex.

Permalänk
Medlem

Neco:
Jag har redan en personlig kontakt på kundrelationer.
Problemet är att personen varit/är ledig över julen fortfarande.
Problem nummer 2 är att det inte finns några direktnummer utan att man alltid måste ringa växeln, be att få bli kopplad till kundrelationer. . .
Sen får man sitta i telekö för att komma fram till en slumpvald person på kundrelationer. Denna person ska sedan jaga rätt på "min kontaktperson", och om personen i fråga är inne, koppla mig dit.

Och som du säger, "När problemet är löst"
Saken är att mina problem har hållt på sedan januari 2008, och nu, efter 1 år, fortfarande inte är lösta
Så jag börjar nu tvivla på att comhem någonsin kommer kunna leverera en bra tjänst till mig på denna adressen....

Allting handlar ju helt enkelt om att jag vill ha en BRA lina NU. Man lever bara en gång... Jag blir inte gladare av att efter 1 år med en sketen lina kunna få lite ersättning / gnälla på folk på supporten som inte gör sina jobb.

Vidare så har jag genom att spana telefonspecar sett att jag under 2008 suttit i telefonkö+samtal med comhem i över 40 timmar (!!) Det är mao tid motsvarande en hel jävla arbetsvecka som har gått åt!

Dilemmat med att byta till ADSL är ju dock att det är lika mycket lotto, om inte mer, med avstånd och kopparkvalité...
Upstreamen fungerar ju som sagt nu, och downstreamen är ju ändå iaf i närheten av vad man i snitt kan förvänta sig av adsl, så ser det inte som ett alternativ.

Vad jag alltså är mest irriterad på är att jag sitter och betalar för 25-50 mbit när jag i verkligheten får ut runt 10-15 på kvällstid.
Det är alltså på tok för svårt att byta mellan abbonemangsformer...
Får jag inte ut mina 50mbit kan dom ju likväl downgrade:a mig till 25, och funkar inte 25 så kan dom ju downgradea mig till 10.
Och sedan att jag inte kan få ett svar från kundtjänst om varför mina ds2/3 lampor ej lyser, då det utan dom verkar totalt döfött att ens få sina 50mbit.
Mao, kan dom inte lösa ds2/3 problemet så är det ju en downgrade av abbonemanget som gäller direkt, då jag annars betalar för något jag omöjligen kan dra nytta utav...

Mkt text, men som sagt, så sjuuukt jävla less på den här karusellen nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe

Solna, om det gäller utanför f.d. upcnätet blir nog klart 15januari om jag inte läste fel innan semestern. Skumt att det gick att boka för dig. Kan ha att göra med att vissa ormåden blev förskjutna från slutet av dec till slutet av jan i sista stund.

God fortsättning alla förövrigt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Som jag trott hela tiden när han på kundrelationer sa att jag kunde beställa 50 mbit den 22onde december hade totalt fel.

alla ms spikar och packetloss finns kvar. så maila igen och fick svaret att i februari månad skulle det vara klart.

så heja 2,1 år snart då.

50 mbit tjänsten ska kunna beställas preliminärt 2009-01-26.

så ja jag är inte direkt förvånad. Och det som förvånar mig mest är att en kompetent kille som Phunky kan säga att ms tiderna jag har som dalar som en berg och dal bana är bra. Jag tänker inte gå in på detaljer vad som händer om ms ökar m.m. Sånt ska såna personer kunna!

Och dem på kundrelationer tycker de inte alls ser bra ut. samt att linan går under sitt normal värde flera gånger om dagen. både uppströms som nedströms. har skickat dem alla tester som jag fick göra när dom sa 22ndra att det var löst

Visa signatur

Permalänk

Beställde 50mbit i fredags, modemet ska visst komma på onsdag och först på torsdag så kommer själva tjänsten igång. Håller tummarna att det fungerar.

Permalänk
Medlem

Har pratat med en person på kundrelationer nu i förmiddags.
Mycket riktigt så hade det "blivit knas med uppgraderingen"
Helt sjukt hur kasst kommunikationen fungerar inom comhem.

1. varför tilläts jag ens beställa en tjänst när uppgraderingen inte gick igenom?
2. hur fan kommer det sig, att det nu har gått 3 veckor sedan uppgraderingen _INTE_ skedde, och det alltså blev en försening, så kan fortfarande inte "vanliga" kundtjänst se detta?
Det borde ju bara blinka en fet röd text på deras skärm med info om att mitt område ej blev klart för 50mbit.. Det hade sparat mig 4 telefonsamtal, och timtals av felsökning / telefontid...

Och det stämmer bra som phunky sa, 15 januari var vad kundrelationer sa till mig.

GAAAH!

Permalänk
Medlem

Inte så oväntat med dina värden ovan. Man kan få dessa värden med en DS. Du lär få rätt bra speed med 50/10 15jan om det blir klart då och de inte kopplar helt snett.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Inte så oväntat med dina värden ovan. Man kan få dessa värden med en DS. Du lär få rätt bra speed med 50/10 15jan om det blir klart då och de inte kopplar helt snett.

Mjo precis vad jag trott.
Men du har ingen teori om min sjunkande hastighet kvällstid?
Känns ju inte direkt så bra att den droppar ner mot 10-15mbit..
Detta får ju mig att börja tro att det fortfarande är överbelastat?
Iofs kanske det byggs bort vid uppgraderingen den 15onde?

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det blir för kampanj på 50Mbit-tjänsten när nuvarande kampanj går ut?

Känns lite surt att beställa nu om det dyker upp nåt bättre efteråt!

Permalänk

Kan man någonstans se hur utrullningen av 50Mbit fortlöper?
Har andra storstäder som Norrköping, Linköping, Jönköping m.fl fått det än?
Jag i lilla skithålan Söderköping får väl vänta till minst sommaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Mjo precis vad jag trott.
Men du har ingen teori om min sjunkande hastighet kvällstid?
Känns ju inte direkt så bra att den droppar ner mot 10-15mbit..
Detta får ju mig att börja tro att det fortfarande är överbelastat?
Iofs kanske det byggs bort vid uppgraderingen den 15onde?

Nja det är ju troligen belastning som orsakar dipparna men med 2 extra kanaler blir det ju inte belastat längre. Iaf inte tills fler byter upp hastigheten. 10-15mbit är inte farliga dippar om det bara finns en kanal. Finns endel ställen runtom i Sverige som får värre dippar helt klart men försvinner i princip alltid vid 50/10lanseringen om allt görs korrekt.

pari: Nån tidigare i tråden sa att det skulle komma en liknande kanpanj då den nuvarande går ut. Minns ej vem som nämnde detta. Kan jag inget om

SirKnasen: Nån gång mellan feb 2009 och sommaren 2009 typ. Inget verkar veta. De lär dock ta det orter som de har många kunder på och endel belastningar först. Söderköping kopplar ju dock mot Norrköping om jag inte minns fel = inte den minsta comhem-orten iaf. Lär komma mer info på comhems hemsida framöver med fler orter. Det som gjorts nu är ju fas 1 och resterande är väl helt enkelt bara inte inplanerat.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Sådärja, hämtade paketet idag efter jobbet och installerade. Bredbandskollen säger:

Skicka: 7.20 mbit/sek
Ta emot: 51.84 mbit/sek

Inget att klaga på tycker jag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

ang kampanj:

Det kommer att komma en ny kampanj på bredbandstjänsten efter att det gamla har tagit slut.

fick jag veta av dem på kundtjänst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
ang kampanj:

Det kommer att komma en ny kampanj på bredbandstjänsten efter att det gamla har tagit slut.

fick jag veta av dem på kundtjänst

okej, och då kan man väl anta att det är en bättre kampanj?

Känns som att man kommer känna sig lurad om man "hoppar på" den här kampanjen och det kommer en bättre om någon vecka....

Permalänk
Medlem

Avslutade mitt abonnemang hos BBB (ADSL 24/1 vilket resulterat i max 8/1) och tog tjänsten 24/10 hos Comhem genom TVjacket.

Från dag 1 har det strulat med hastigheten, jag som sitter och spelar FPS online från tjurrusningar från ca 11 Mbit/s till ca 23 Mbits s och detta medför fryslagg, svartskärm, slowmotion och även ibland nedkopplad från servern.

Har varit på dem sedan problemen upptäcktes, sedan skulle det ringas hem till mig alternativt på mobil.
Men nehejdå inte har de ringt och jag har varit på dem flera gånger om att höra av sig vad det är för fel.

För inte fan tänker jag betala 400 kr för en taskig uppkoppling med variabel hastighet ca var 3 sekund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns endel ställen runtom i Sverige som får värre dippar helt klart men försvinner i princip alltid vid 50/10lanseringen om allt görs korrekt.

Då är min simpla fråga, varför gör man inte saker korrekt, överallt? Att ComHem bara har rätt att fippla med sin egen utrustning fram till överlämningspunkten fattar man ju, men ibland känns det lite som ADSL-tjänster, man säger "upp till $fantasimegabit" och sen hoppas man kunderna inte märker om dom inte får ut det dom betalar för.

Sitter "korrektheten" i pengar, teknikerskicklighet eller vad? Vet du inte kan gå in på allt för mycket detaljer, men det är grymt trist att veta att många sitter mellan pest och kolera pga ComHem kan vara lite bättre än ADSL-tjänsterna, men fortfarande inte bra nog. (På en riktig marknad borde man då förlora kunder, för billigare är dom ju inte alltid heller)

En sak som jag hoppas (tvivlar dock, går väl inte att motivera ekonomiskt för cheferna på ComHem) dom kunde introducera var en stor och fin databas över varenda jävla modem, skulle vara rätt enkelt att märka av stora problem då, tycker man. Gick att lista ut att dom (2ndline) kunde sätta ett modem under övervakning men... varför inte varenda en?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
En sak som jag hoppas (tvivlar dock, går väl inte att motivera ekonomiskt för cheferna på ComHem) dom kunde introducera var en stor och fin databas över varenda jävla modem, skulle vara rätt enkelt att märka av stora problem då, tycker man. Gick att lista ut att dom (2ndline) kunde sätta ett modem under övervakning men... varför inte varenda en?

Det har jag funderat på, vad ser egentligen 1st line på sin datorskärm när man ringer in med bredbandstrubbel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Det har jag funderat på, vad ser egentligen 1st line på sin datorskärm när man ringer in med bredbandstrubbel?

Min erfarenhet är att dom inte ser ett jävla skit. Som sagt, jag pratade mer 4 st (!!) som höll på med det vanliga, dra ur ALLA sladdar, starta om modemet, bla bla bla. Inget hjälpte såklart.
2 minuter in i första samtalet till "kundrelationer" istället, så sa ju snubben "nä men ditt område är inte ens klart för 50mbit ännu, det har blivit fel".
Då har alltså 4 personer på den vanliga supporten slösat med min och sin egen tid när felet hela tiden legat hos comhem...

Samma sak när jag hade problem med speeden, modemet hade låst vid 0,5 mbit. 1stline sa: jadu, detta är krångliga grejor, får "skicka ett internt pm till specialtekniker-gruppen".
Kundrelationer-snubben såg direkt att modemet syncat vid "fel profil" och löste det återigen på några minuter.

Tredje saken var att dom sa att det är normalt att bara DS1 lyser.
Ville inte ens felanmäla det.
Så det spelar nog inte så stor roll vad dom kan "se" i sitt system, när det sitter såpass okunniga och oengagerade personer och jobbar där.

Så i mitt tycke är hela deras first-line totalt värdelös, jag förväntar mig att komma fram till folk med kompetens och möjligheter att åtgärda saker (t.ex profilerna) som hos kundrelationer, fast hos den vanliga supporten, men så är icke fallet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ithilien
....
Från dag 1 har det strulat med hastigheten, jag som sitter och spelar FPS online från tjurrusningar från ca 11 Mbit/s till ca 23 Mbits s och detta medför fryslagg, svartskärm, slowmotion och även ibland nedkopplad från servern.

....

För inte fan tänker jag betala 400 kr för en taskig uppkoppling med variabel hastighet ca var 3 sekund.

Jadu, vet inte vad jag ska säga. Välkommen till ett strulande comhem.
Det är lite lotto, för många funkar det jävligt bra, men för dom som det strular för är det oftast jävligt hopplöst....
Om du orkar läsa tråden så kommer du se att det är många av oss med problem som haft dom länge. Jag själv t.ex har fortfarande inte en bra lina efter 12 månader......

Så, om du inte VERKLIGEN behöver hastigheten, och ditt adsl fungerade bra, skulle jag nästan råda dig till att försöka häva comhemavtalet och gå tillbaks till adsl...

Iofs kan det väl nu vara värt att vänta ut uppgraderingarna som ska ske i jan/feb...
Fast vissa områden kan ju dröja så långt som till sommaren enligt vad Phunky sagt..
Vet du förresten om du bor i ett före detta UPC-hus?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Då är min simpla fråga, varför gör man inte saker korrekt, överallt? Att ComHem bara har rätt att fippla med sin egen utrustning fram till överlämningspunkten fattar man ju, men ibland känns det lite som ADSL-tjänster, man säger "upp till $fantasimegabit" och sen hoppas man kunderna inte märker om dom inte får ut det dom betalar för.

Detta ämne har jag varit inne på väldigt ofta.
Fan ALLA mina polare med BBB, bahnhof, etc etc via ETHERNET/LAN, maxxar fan ALLTID sina 100/100 & 100/10 linor.
Om nu dessa företag klarar av att leverera 100mbit åt båda håll till ALLA sina kunder.....
Då undrar jag hur fan det kommer sig att min lina t.ex ska dippa från ~25 ner till 10 mbit kvällstid... det är ju totalt jävla värdelöst...

Så som sagt, antingen är comhem för snåla för att köpa in tillräcklig kapacitet överallt.
Eller så är kabelmodems-tekniken såpass kass att det inte GÅR att bygga tillräcklig kapacitet.
Hur som helst, totalt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ

1stline kan typ köra ett fult verktyg för att få upp lite snmp-info från modemet.
Dock är det inte direkt något som man får lära sig, fipplade runt i deras citrixlösning och hittade det själv

Profilproblemet kom jag på själv på det ställe där jag jobbade (outsourcat arbetsläge...jag menar arbetsplats) och jag efterfrågade också att det fanns en "tvinga profil"-knapp men det fanns inte, oftast räckte det dock med att logga ut och in modemet i systemet. (Ut = ingen profil, etc) Dock så är det ju värdelös teknik från början, hur fan "fastnar" en profil? Ofta det skulle vara tolererbart i andra sammanhang.

Alla steg dom vill att ni ska göra är för att om 2ndline får en felanmälan som inte är komplett retuneras den till personen på 1stline och blir liggandes tills 1stlinesmurfen ringer upp kunden igen för att testa resterande steg.

För 2ndline hatar att prata med kunder Men det är ju kunderna som lider, låt oss säga att nån lägger en felaktig felanmälan, sen är ledig 2 dagar, den ligger alltså retunerad utan att nån tar i den i 2 dagar, enbart pga deras pissiga rutiner. Bäst är det när det är en idiotfråga som t.ex vilket modem kunden har... och vi kan säga att kundens alla tjänster är utslagna eller typ hela kvarteret, så relevansen runt vilket modem just den kunden har är helt ointressant.

Men ändå retuneras det, men men, dom flesta på 2ndline på ComHem var regelryttande powertrippande horbarn i min mening så vad kan man förvänta sig.

Och kan säga att vara seriös och ha kompetens lönar sig inte i längden, man får betydligt fler långdragna case just för att kunderna märker att man är seriös och nån att lita på, problemet är ju givetvis att detta inte är acceptabelt på ens arbetsplats, 1stline ska mata samtal och sälja abbonemang, allt annat ska nerprioriteras. Givetvis ointressant att dom som lyckas ta 50 mer samtal än alla andra i ens grupp ljuger kunderna rakt up i ansiktet när det gäller det mesta också. Dom som var smarta lyckades fuska till säg bättre tjänster också Så att hitta motivation att göra sitt jobb (som man själv såg det då, ni vet, support & kundtjänst) när andra satt och lökade för att dom egentligen gjort fel, ja den sögs sakta ut när det enda man kunde se var orättvisa ^^

Schema

Permalänk
Medlem

"Min erfarenhet är att dom inte ser ett jävla skit. Som sagt, jag pratade mer 4 st (!!) som höll på med det vanliga, dra ur ALLA sladdar, starta om modemet, bla bla bla. Inget hjälpte såklart.
"
Vad jag vet kan supporten se det mesta om felet är närvarande precis då man ringer. Huvudsaken är att modemet är online. I annat fall se de inte ett jota. Kundrellationer har inga "supersystem" som gör att de kan se/lösa felen på en grisblink. De har bara mer glöd för sitt jobb skulle jag tro.

Ithilien: precis som Basse skriver skulle jag avvakta till i feb för jag tror inte Segeltorp är klart för 50/10. Blir normalt sett bättre då. Finns två val, avvakta eller försöka säga upp om man tycker 1+ månad är för länge.

"Detta ämne har jag varit inne på väldigt ofta.
Fan ALLA mina polare med BBB, bahnhof, etc etc via ETHERNET/LAN, maxxar fan ALLTID sina 100/100 & 100/10 linor.
Om nu dessa företag klarar av att leverera 100mbit åt båda håll till ALLA sina kunder.....
Då undrar jag hur fan det kommer sig att min lina t.ex ska dippa från ~25 ner till 10 mbit kvällstid... det är ju totalt jävla värdelöst..."

Jag har påtalat skillnaden tidigare i tråden.

Neco: Nämnt detta tidigare i tråden. Tycker du kan sluta upp med att klanka ned på comhem's nu, börjar låta som en bitter fejd. Jobbar du inte där längre vet du heller inte hur comhem jobbar för att åtgärda problemen du nämner och med deras utbyggnad av kapaciteten och införandet av nya supportsystem. Låter som högst personliga åsikter och inget som borde diskuteras här. Om allt var så dåligt borde du kanske försökt få problemet löst eller tänka på att problemet kanske låg hos ditt Outsourcingbolag. Att bara sitta och tjura löser inget. Många bäckar små and so on.

Jag försöker iaf på min privattid att putta er med problem mot lösningen. Inte klaga på vem som gjort fel. Alla bolag har fel och brister.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Så kan det tyvärr gå när man anställer folk utan vilja att lära sig och hjälpa kunderna för vad jag vet kan supporten se det mesta utom returstörningar (upplevs som uppkopplingen bryts/segsurf) om felet inte är närvarande precis då man ringer och kapacitetsfel om det inte är utlyst som ett känt fel. Huvudsaken är att modemet är online då man ringer. I annat fall se de inte ett jota. Kundrellationer har inga "supersystem" som gör att de kan se/lösa felen på en grisblink. De har bara mer kompetens och glöd för sitt jobb skulle jag tro.

Stämmer nog på dom flesta småkids dom tar in under sommaren för att täcka upp alla riktiga ComHem-anställda som tar semester.

Jag vet det börjar glida lite off-topic men tycker det är viktigt att folk får en rättvis bild av ComHem och deras agerande och varför saker är si och så.

När jag började med det så hade vi en rätt ordentlig utbildning, vi matades med information från 8 till 17 i 2 veckor, och detta var bara för kundtjänstdelen (dvs abbonemang, boka tjänster, ändra hastigheter och kanaler, samt fakturafrågor)

Det kändes seriöst och man hade grym respekt för dom som var där (dvs riktigt folk från ComHem) så det gick rätt enkelt att lära sig.

Nåväl, under rätt lång tid hade vi kvar folk från ComHem i våra lokaler, så det alltid fanns någon att fråga etc.

Anyway, spola fram några månader (typ 5) eller så och den högkvalitativa utbildning hade byts ut till inhouse-utbildningar där jag jobbade, 1 vecka för kundtjänst&faktura (och hölls av dom som jobbade där) och 1 vecka för bredband&support (vi hade aldrig telefoni då jag jobbade där). Samt att anställa småkids som bara ville tjäna lite pengar under sommaren/whatever var nog inte det smartaste heller. Dom flesta i min grupp var +20 och typ behövde pengarna för att överleva.

Nåväl, många felsteg etc. Men det jag stör mig mest på (och det genomsyrar andra företag av samma sort... då jag gick vidare till ett annat företag som har lika värdelös kundservice eftersom ingen lyssnar ) är att folk inte blev utbildade/informerade om viktiga saker, det som folk fick lära sig var att mata samtal (dvs bli av med kunden så fort som möjligt) och att försöka sälja.

Sen var det inte så himla motiverande att vara driftig för det fick man bara skit för, eller så fick man prata med "chefen" för att "så många kunder vill prata med dig".

Ja det är väl självklart era jävla spån, jag är en av dom få som tar skiten seriöst. Men seriöst i deras ögon var att mata samtal och sälja många abbonemang. För att kvantifiera bra service, det är för svårt för kortsiktiga idioter. I slutändan var inte ens kunskap värd ett skit, folk frågade mig konstant om saker, dels för att jag kunde förklara ordentligt så folk lärde sig, och att jag kunde i princip allt som gick att lära sig just då

Det fanns en liknande historia om en kille på ComHem som fick kicken för att han hade en sån attityd, han såg hellre till att hjälpa folk än att se efter sig själv, och i slutändan så var det mer ekonomiskt vettigt att kicka han och ersätta han med en idiot som gjorde som han blev tillsagd.

Till slut vill jag säga att ComHem skulle (iaf på bredbandsbiten) ha gått under om det fans stadsnäts-access i alla hem där ComHem är indraget Eller badwillen som får från att ha pissig service skulle då iaf vara mer märkbar, nu kan dom bara löka på och behandla kunder som skit för att kundernas enda val är ADSL.

Kan nån sponsra mig med några hundra miljoner? Köper man fiber där ComHem har monopol och bara äger sönder dom på bredbands-biten av deras företag

Permalänk

Neco : Skriv en artikel till idg.se och peta ut dom för folket som dom med fattar vad detta vinst företag håller på med.

I alla fall lär ingen missa hur dålig deras kundtjänst är :/

så här funkar det Comhem skyller alla fel på UPC. Men upc är comhems problem i o med att dom köpt upp upc.

Då kan dom inte klaga på att felet är hos comhem när dom köpt sig till deras företag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Raz: som han påtalar ovan verkar även hans efterföljande bolag inte det minsta bättre. Tror inte något bolag är bättre eller sämmre att ha som ISP eller att jobba för. Det är en åsikt utifrån varje persons erfarenhet. Vissa kan det fungera bra för och andra dåligt. Den stora merparten fungerar det nog hyffsat för annars hade det varit fler än de 10-15st som skriver i denna tråd här.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky, hur ser det ut i Stockholm?
Hann de klart med uppdateringen till 50 mbit?
För tillfället är min lina knappt användbar.
Det kan ta timmar tills modemet blivit tilldelad en ip adress.