Dags för kursval, vilken ska jag välja?

Permalänk

Dags för kursval, vilken ska jag välja?

Hej! Jag går tvåan på NV/NV och ska nu göra mina val inför trean.
Jag har bestämt allt, förutom en sak.
Skolan har valt tre kurser som varje elev ska välja mellan, men jag är inte intresserad av någon av kurserna. Jag är intresserad av forskning och vill läsa vidare på Biomedicinska linjen.

Kurserna jag har att välja på är Matte E, Rättskunskap och Företagsekonomi A.

Angående meritpoäng och dyl så har jag redan samlat på mig allt jag behöver. Jag är dålig på matte(VG matte A, MVG matte B, VG matte C) och därför går Matte E fetbort så valet står mellan Rättskunskap och Företagsekonomi A.

Vilken av kurserna skulle ni ha valt i min sits, och varför?
Vilken kurs har jag mest nytta av i livet?

På biomedicinska programmet finns trots allt en kurs som heter Biostatistik.
I vilken av kurserna Matte E och Företagsekonomi får jag bäst kunskaper inom området?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hade valt företagsekonomi. Det är väldigt nyttigt och ger en annan syn på det mesta här i livet.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Företagsekonomi A brukar ta upp lite grundläggande bokföring och det tenderar att vara användbart ganska ofta vad jag har märkt. Likaså lite grundläggande juridik kring det här med fakturor - också väldigt matnyttigt.

Kör på FEK:en I say! (Läs B också om du kan!)

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Företagsekonomi = jävligt nyttig allmänbildning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
På biomedicinska programmet finns trots allt en kurs som heter Biostatistik.
I vilken av kurserna Matte E och Företagsekonomi får jag bäst kunskaper inom området?

Vet inte om du skrev fel här, men matte E helt klart. Nästan alla högskole/universitet-program utgår från att man bara har matten och språken som förkunskaper. Om sedan något mer behövs, så får man lära sig det där. Nivån på gymnasiekurser brukar dessutom vara så låg, så att det knappt underlättar att ha läst dem innan man gör det igen på universitetet. (förutom just språk och matematik)

Nå mellan Rättskunskap och Företagsekonomi A, så hade jag valt Rättskunskap då det i dem flesta tekniska universitetsutbildningar ingår industriell/företagsekonomi(om din utbildning nu räknas som en teknisk?). Och genom att välja rättskunskap så får man lära sig mer. Finns såklart sådana kurser på universiteten också, men det är få program som de ingår i.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Skulle kört på matten Dels för det är bra för vidare studier och dels för att gymnasiets företagsekonomi är rätt värdelös.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skulle kört på matten Dels för det är bra för vidare studier och dels för att gymnasiets företagsekonomi är rätt värdelös.

Värdelös? Du kan ju inte mena allvar. Den är inte avancerad men nog så allmänbildande.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Värdelös? Du kan ju inte mena allvar. Den är inte avancerad men nog så allmänbildande.

Säger bara vad de sen säger på högskolan, att den förklarar ingenting och man kan lika gärna glömma det man lärt sig. Läste själv aldrig företagsekonomi på gymnasiet. Utifrån vad kompisar som läst både på gymnasiet och univsersitet sen säger, och vad professorer säger så är tiden bättre spenderad på matte.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Säger bara vad de sen säger på högskolan, att den förklarar ingenting och man kan lika gärna glömma det man lärt sig. Läste själv aldrig företagsekonomi på gymnasiet. Utifrån vad kompisar som läst både på gymnasiet och univsersitet sen säger, och vad professorer säger så är tiden bättre spenderad på matte.

Meningen med kursen är nog inte riktigt för att utbilda i högskolenivå utan mer för att ändra ens tankesätt, introducera ekonomi i ens liv och att kanske skapa ett intresse för framtida studier. Det är trots allt bara gymnasienivå.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Säger bara vad de sen säger på högskolan, att den förklarar ingenting och man kan lika gärna glömma det man lärt sig. Läste själv aldrig företagsekonomi på gymnasiet. Utifrån vad kompisar som läst både på gymnasiet och univsersitet sen säger, och vad professorer säger så är tiden bättre spenderad på matte.

Ja, men nu råkar det ju vara som så att jag, precis som du, läser ekonomprogrammet. Grundkurserna i ekonomistyrning och redovisning var ju jävligt lätta iom företagsekonomin tycker jag. Redovisningen behövde man inte gå på en enda föreläsning för, spikade 100% på tentan ändå. Så nog hjälper det lite allt!

Sen är det klart att man inte har någon nytta av kursen senare i utbildningen.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Meningen med kursen är nog inte riktigt för att utbilda i högskolenivå utan mer för att ändra ens tankesätt, introducera ekonomi i ens liv och att kanske skapa ett intresse för framtida studier. Det är trots allt bara gymnasienivå.

Jojo, men då finns det ju viktigare saker som är rent ut sagt förberedande och nödvändiga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Ja, men nu råkar det ju vara som så att jag, precis som du, läser ekonomprogrammet. Grundkurserna i ekonomistyrning och redovisning var ju jävligt lätta iom företagsekonomin tycker jag. Redovisningen behövde man inte gå på en enda föreläsning för, spikade 100% på tentan ändå. Så nog hjälper det lite allt!

Sen är det klart att man inte har någon nytta av kursen senare i utbildningen.

I wouldn't know, läser inte företagsekonomi Aldrig läst och kommer aldrig läsa Säger bara vad andra sagt till mig, de tycker matten e helt klart viktigare

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag läste båda kurserna i gymnasiet. Jag hade verkligen ingen nytta av rättskunskapen. Det jag minns av den kursen var att vi bläddrade i lagböcker och gick igenom olika rättsområden väldigt ytligt, med lite extra fokus på avtals- och konsumenträtt. Våra lagböcker var gamla och nötta, vilket betyder att de är tämligen värdelösa för annat än en historisk genomgång av lagen. Jag kan inte dra till minnes att jag hade någon nytta av det alls, men möjligen kan du lära dig lite konsumenträtt som kan vara till nytta i vardagen.

Mitt minne av företagsekonomin är lite snett eftersom jag läste både A och B, och därmed blandar jag säkert ihop dem rätt kraftigt. Hur som haver lärde jag mig grundläggande bokföring och om företagsekonomi i allmänhet. Det har hjälpt mig oerhört mycket när jag ordnat bokföringen för olika ideella föreningar jag suttit med i.

Jag skulle välja företagsekonomin, och det är trots att jag i dag läser juridik. (Eller kanske på grund av att jag läser juridik. Om jag valt att läsa till ekonom skulle jag möjligen tycka att företagsekonomin i gymnasiet var för korkad och ytlig.)

Edit: Jag läste samhällsekonomi i gymnasiet, så det är möjligt att jag läst fler ekonomikurser än bara FEK. Allt flyter ihop.