Permalänk
Medlem

Asus P4C800-E långsam uppstart

Är så att jag skaffade en sata hdd WD GP500gb för lagring som jag kopplade till promise raid controllern (enda lediga satakontakter). Installerade drivare för ide och ställde in i bios att köra ide mode i promisecontrollern.

Datorn startar först normalt och bios hittar disken men sen blir det svart och dröjer ca40sek innan windows laddar.Dröjer totalt ca2min innan windows startat helt.

Har provat med en annan mindre och äldre hdd maxtor160gb men det tar precis lika länge att starta. Även provat lite olika inställningar i bios men ingen skillnad alls. Annars funkar allt helt normalt och disken är snabb och väldigt tyst.

Undrar bara om detta är normalt då man kör med promisecontrollern? Eller går det att fixa på nått sätt så man slipper dom där extra 40sekunderna. Skulle kanske köpt en ide-disk istället men de kostar ju betydligt mer numera.

Permalänk
Avstängd

Re: Asus P4C800-E långsam uppstart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffo2
Är så att jag skaffade en sata hdd WD GP500gb för lagring som jag kopplade till promise raid controllern (enda lediga satakontakter). Installerade drivare för ide och ställde in i bios att köra ide mode i promisecontrollern.

Datorn startar först normalt och bios hittar disken men sen blir det svart och dröjer ca40sek innan windows laddar.Dröjer totalt ca2min innan windows startat helt.

Har provat med en annan mindre och äldre hdd maxtor160gb men det tar precis lika länge att starta. Även provat lite olika inställningar i bios men ingen skillnad alls. Annars funkar allt helt normalt och disken är snabb och väldigt tyst.

Undrar bara om detta är normalt då man kör med promisecontrollern? Eller går det att fixa på nått sätt så man slipper dom där extra 40sekunderna. Skulle kanske köpt en ide-disk istället men de kostar ju betydligt mer numera.

Det mobot hade jag också för länge sen:))
Det är inte så att du behöver slå över i ditt bios så att raid(promise om jag inte minns fel)kontrollern kör som emulate as ide eller vad det heter??
Har för mig att du kan välja vilket läge promise skall gå i typ ide eller raid??
Jag minns inte alls men jag hade också lite strul med några diskar på promisekontrollern men jag körde aldrig riktig raid så vet inte om det har med det hela att göra.
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Ja den körs som ide. Syns dock i windows som SCSI- och Raid Controller. Står: WinXP Promise SATA378 (tm) IDE Controller, ordagrant.

Finns två drivrutiner att välja på, ata378 eller raid378. Kör ata378. Funkar prima annars men vad i hellskotta händer när den står och tuggar i uppstart. Kommer dock en stapel längst ner innan windows laddar. Stapeln laddar snabbt och försvinner.
Kanske det funkar samma på andra moderkort med samma config?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffo2
Ja den körs som ide. Syns dock i windows som SCSI- och Raid Controller. Står: WinXP Promise SATA378 (tm) IDE Controller, ordagrant.

Finns två drivrutiner att välja på, ata378 eller raid378. Kör ata378. Funkar prima annars men vad i hellskotta händer när den står och tuggar i uppstart. Kommer dock en stapel längst ner innan windows laddar. Stapeln laddar snabbt och försvinner.
Kanske det funkar samma på andra moderkort med samma config?

Om du kör din satadisk på din enda satakontakt som är på promisekontrollern så ska du nog köra den som ata 378 om jag inte minns fel annars så tror ju din dator att du kör en raidkonfiguration och det gör du ju inte:))
Jag är inte säker så du vet det:))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Gammalt moderkort men kan det bättre än min morsa. Kör ata378, allt stämmer!

http://www.storyofstuff.com/

Undrar om det är normalt med förlängd uppstart bara.
Och vad händer egentligen när skärmen går svart?