Mer minne till Intel Pentium III EB Coppermine

Permalänk

Mer minne till Intel Pentium III EB Coppermine

Jag har fått just hem en gammal PC, som heter så gott som:

Intel Pentium III EB Coppermine
933 MHz, 133 MHz FSB, 256 Kb Cache, Socket 370, 0.18 μm

Vilka minnen ska jag köpa till den? Och lönar det sig över huvud taget att skaffa större minnen till en så gammal dator?
Nuvarande 128 MB verkar lite i minsta laget, om man säger så.

Den är genomgången av en proffs och han har gjort nyinstallation på allting.
Jag är mycket nöjd annars, men kraften/minnet räcker alltså inte till för normal användning.

Jag försökte hitta minnen med hjälp av en konfigurator, men jag vet inte vad motherboard heter på den här.

Med vänlig hälsning
/Jukka

P.S. 16Mx64PC100CL2168 256MB PC100 SDRAM skulle jag nog vilja ha. Eller finns det ännu större?
Är det här rätt minne? Och var kan man hitta sådana i Sverige?

Permalänk
Medlem

Nej, PC133 ska du ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=421#rparams=k=s33965008 här har du en hel del sdram minnen (pc133) dom billigaste som fanns i lager (512mb) var följande http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86203..

Dock tycker jag att det är slöseri på pengar då det är väldigt dyrt för så gammla minnen.. + att datorn är så pass gammal så har svårt att tro att du tjänar så mycket på att mata in mer minne

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Tack för båda svar. Men om jag skulle besluta att skaffa mer minne, vad sägs om att köpa 2 x 256 MB?
Jag ska inte använda datorn för vanligt bruk, utan mest för att lära PC-världen. Jag använder normalt en Mac, men vill lära PC också.

Dem skulle ändå inte kosta så mycket. Och i och med att jag har fått datorn utan kostnad från en vän, så ska man kanske satsa ändå en liten slant, eller?

Alltså kommer man märka skillnad?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pick-me-up
Tack för båda svar. Men om jag skulle besluta att skaffa mer minne, vad sägs om att köpa 2 x 256 MB?
Jag ska inte använda datorn för vanligt bruk, utan mest för att lära PC-världen. Jag använder normalt en Mac, men vill lära PC också.

Dem skulle ändå inte kosta så mycket. Och i och med att jag har fått datorn utan kostnad från en vän, så ska man kanske satsa ändå en liten slant, eller?

Alltså kommer man märka skillnad?

Bortkastade pengar släng datorn i första närmsta vägdike!!

Permalänk
Medlem

Inge roligt att "lära PC-världen" på en Intel Pentium III EB Coppermine 933MHz, tro mig.

Skulle inte köpa några minnen till den datorn, slöseri med pengar.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GnomeN
Inge roligt att "lära PC-världen" på en Intel Pentium III EB Coppermine 933MHz, tro mig.

Skulle inte köpa några minnen till den datorn, slöseri med pengar.

----------------
Håller med föregående talare fullständigt...köp en billig dator med xp installerat på som iaf klarar av att installera virusprogram på..går att få fatt på vettiga maskiner från t e x konkursauktioner och liknande

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
----------------
Håller med föregående talare fullständigt...köp en billig dator med xp installerat på som iaf klarar av att installera virusprogram på..går att få fatt på vettiga maskiner från t e x konkursauktioner och liknande

Jag ska inte ge upp så lätt …
Om en Mac (PowerPC G4 = Sawtooth) med 450 MHz samt 768 MB RAM-minne fungerar hur fint som helst, så borde man kunna få en PC på 933 MHz fungera alla fall något så där anständigt. Och jag har otroligt många program på den. Samt att det går att ha nästan vilka som helst på samtidigt utan att den kroknar.

Jag ska INTE använda den till något spel, eller ha flera avancerade program i gång samtidigt.
Den har redan XP med virusskydd! Allting fungerar, men den är bara oerhörd slö!
Men tänk efter själv! Det ska nästan inte gå ens i teorin att köra datorn med så lite minne!

Kanske jag ska försöka få tag i några begagnade minnen. Är det svårt hitta sådana?
Ett beggad 512 MB minne borde man få för ett par hundringar.

Jag vet också att min vän har lagt många program på den. Hur mycket hjälper det att ta bort alla onödiga program som finns?

Jag hävdar bestämt, att det måste vara möjligt att kunna använda även lite äldre PC för att lära sig PC-världen. Men det är ju klart, att det lönar sig inte att satsa hur mycket pengar som helst!
Vi får se vad som händer. Om jag inte hittar begagnade minnen, tål det kanske ändå att fundera om det är vettigt att satsa pengar på den?

Permalänk
Medlem

Kolla Tradera eller andra auktionssiter, brukar ha lite beggade minnen där.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
SpelClockers

Jodå! En P3 på 933MHz kan man visst lära sig på!
Har själv en P3 på 660MHz med 192MB minne. Det går fin fint att köra XP på den, dra bara ner lite på allt lull lull. Dock är det precis som du säger, minnet blir uppätet på en gång och allt går väldigt segt.

Det är lätt att hitta begagnade PC133 minnen på t.ex tradera och blocket för en billig peng. 2 st 256MB eller 1 st 512MB borde göra susen.

Att bara lära sig hur en PC fungerar och bekanta sig med Windows så duger den datorn alledes utmärkt.

Lycka till!

Permalänk

Tusen tack för lite positiva svar för en gångs skull.
Jag har provat lite PC på Datorteket och så, men det var länge sen och nu kommer man inte ihåg så mycket.

Är det over kill, om man skulle lyckas skaffa 2 st 512MB eller ska jag nöja mig med med 1 st 512MB plus det minne jag har i dag?

Främsta skälet varför jag vill ha PC:n i gång är att skaffa ett reduceringsprogram för diverse spel. För dem finns inte för Mac.

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande och trycker på en Pentium II 450MHz, med 512MB ram och 2x 80GB hårddiskar, samt ett GeForce 6200 128MB.

Det är en IBM bords-modell.

Skulle jag hitta en snabbare processor till den som dessutom passar så skulle jag lätt lägga lite pengar på de

Den går finfint, slänger den inte förrän den ger upp!

Går jättebra att köra XP på den utan att dra ner på något, men Windows 2000 går ännu snabbare vid uppstart och nedstängning, så jag kör hellre det (tar faktiskt ungefär 3 sekunder att stänga av datorn när man trycker på avsluta, believe it or not!).

C'mon folks, det är ju kul med nostalgi-burkar

Permalänk
Vila i frid

Det många säger att en dator går slött - är på Aftonbladets hemsida. Den sidan är nerlusad med java, javascript och flash så att vilken dator som helst känns seg. Har datorn ett grafikkort med 3D funkar den även på svt.se. Med NoScript och FlashBlock känns även Aftonbladet rapp i svängarna.

Permalänk

Gammal PC133 minne kan man ju hitta i datorer som slängs nuförtiden. Har du ett grovsoprum där du bor så är det ju ett givet alternativ att kika till lite då o då. Du kanske hittar nån P4 burk t.om. Annars kan du ju kolla lite i second hand affärer såsom Erikshjälpen, eller ännu bättre soptippen (ta bara med dig lite fika till gubbarna där).

Men min poäng är iaf att det inte är värt att ge många kronor för PC133 minne.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Som andra sagt innan så gå till tradera. Där finns gott om auktioner med minnen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Vad är max minne till den?

Tack för tipset. Jag kikar lite runt där redan.

Förresten, hur mycket minne kan man stoppa in maximalt?
Datorn har bara två kortplatser! Är det 2 x 256MB som gäller, eller kan man stoppa i också 2 x 512MB?

Permalänk
Medlem

det kan variera. olika moderkort tar olika mycket

bästa är att testa sig fram, eller googla fram moderkortets namn och se om det finns några uppgifter om det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pick-me-up
[B]Jag ska INTE använda den till något spel, eller ha flera avancerade program i gång samtidigt.
Den har redan XP med virusskydd! Allting fungerar, men den är bara oerhörd slö!
Men tänk efter själv! Det ska nästan inte gå ens i teorin att köra datorn med så lite minne!

Är den så oerhört slö är det nog mer än minnet som är problemet?
Jag hade en IBM m. 666mhz P3 Coppermine och 128MB ram, massa skit installerat och hårdisken fylld till 90%. Den var inte oerhört slö, funkade helt utmärkt till att surfa och använda vanliga program.
Uppgraderade till 384mb till slut men märkte inte någon jätteskillnad. (ja, har kvar den än idag)

Prova öka virtuella minnet och rensa bort onödiga program.

Windows XP kräver för övrigt minst 64MB ram.

Visa signatur

Signatur raderad.
Max 5 rader och absolut inga hakkors! /Najk

Permalänk

Haha. Håller med till fullo. Mer nostalgi till folket

Visa signatur

Coolermaster Cosmos S - Coolermaster realpower 850 W psu - 4Gig Crosair pc 8500 - Asus P5Q Motherboard - Intel Core Duo 8500 With - Zalman CNPS9700 LED Ultra Quiet Cpu Cooler - XFX gtx 260 xxx - Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty

Permalänk
Medlem

Sedan bör du kolla vad du har för moderkort? Eller vilket chipsett det har? En del P3 moderkort stödjer inte Dubbelsidiga minnen utan bara enkla! 2 stycken 256Mb bör räcka.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Minnesförlusten är näraliggande …

Min dator har följande specar:

Dell Optiplex GX150 A3BL P3 933 
Pentium 933mhz, 128mb, 10gb HDD DVD Rom, 4 x USB, Sound and 10/100 Network 1 mb Video OB - shared memory (No AGP) 2 spare PCI slot. Slimline desktop.

Komplett föreslår följande minne:

Crucial SDRAM PC133 256MB CL2.
Unbuffered, 3.3V, 32Meg x 64, 7.5ns

Artikelnr: 111287 Tillverkares artikelnr: CT32M64S4D7E Vikt med emballage: 0.06 kg Fabriksgaranti (mån): 120
SpecifikationDetaljerad specifikationTesterProducentlänkarTipsa en vän
Produktbeskrivning Micron minne - 256 MB - DIMM 168-pin - SDRAM
Lagringskapacitet 256 MB
Uppgraderingstyp Industristandard
Teknik SDRAM
Formfaktor DIMM 168-pin
Minneshastighet 133 MHz ( PC133 )
Data Integrity Check Icke ECC
Åtkomsttidstiming CL2
Egenskaper Ej buffrad
Spänning 3.3 V

Minne som jag hade på prov och som passade inte!

SDR 32XB 133 P4
Eller
SDR 32X8 133 P4

Kingston ger dessa alternativ:

Sök 1: Search Results for: KTD-GX150/256

Sök 2: Search Results for: KVR100X64C2/256

Description: 256MB 100MHz Non-ECC CL2 DIMM
Detailed Specifications: Standard 32M X 64 Non-ECC 100MHz 168-pin Unbuffered DIMM (SDRAM, 3.3V, CL2, Double-Sided, Gold)

Search Results for: KVR100X64C3/256

Description: 256MB 100MHz Non-ECC CL3 DIMM
Detailed Specifications: Standard 32M X 64 Non-ECC 100MHz 168-pin Unbuffered DIMM (SDRAM, 3.3V, CL3, Gold)

Search Results for: KVR100X72C2/256

Description: 256MB 100MHz ECC CL2 DIMM
Detailed Specifications: Standard 32M X 72 ECC 100MHz 168-pin Unbuffered DIMM (SDRAM, 3.3V, CL2, Double-Sided, Gold)

Search Results for: KVR100X72C3/256

Description: 256MB 100MHz ECC CL3 DIMM
Detailed Specifications: Standard 32M X 72 ECC 100MHz 168-pin Unbuffered DIMM (SDRAM, 3.3V, CL3, Double-Sided, Gold)

Search Results for: KVR100X72RC2/256

Description: 256MB 100MHz ECC Registered CL2 DIMM
Detailed Specifications: Standard 32M X 72 ECC 100MHz 168-pin Registered DIMM (SDRAM, 3.3V, CL2, Gold)

Har det betydelse om minnet är C2 eller C3?
Ska det vara 100MHz eler 133MHz? (Det minnet som var i datorn har 100MHz.)
Vilket av dessa är absolut rätt? Först då kan jag sätta en annons när jag vet den exakta benämningen på minnet.

Tusen tack för all hjälp så här långt!