Permalänk
Medlem

Single Channel vs Dual Channel

Hej,

Är dual channel snabbare än single channel och är skillnaden märkbar?

Hitta t.ex. ett 2gb minne billigare än 2x1gb minne vilket bör jag köpa

Permalänk
Medlem

Ja tänk själv, 2 mindre och snabbare blir ju snabbare och dual channel använder typ dubbla bandbredden har jag för mej det är

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Kör dual channel, dubbel prestanda.

Varför ska du köpa 2 GB minne? Är väl ingen ide att köpa mindre än 4 GB idag?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Kör dual channel, dubbel prestanda.

Varför ska du köpa 2 GB minne? Är väl ingen ide att köpa mindre än 4 GB idag?

Hur märker jag dubbla prestandan?

Permalänk
Medlem

singel vs dualchannel

skillnade på singel och dual är ganska stor men du kommer inte att få dubbel prestanda, men kör dualchannel om du kan.

Visa signatur

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel

Permalänk
Medlem

Hur märker man skillnaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chievo
Hur märker man skillnaden?

På nästan samma sätta som extra minnesbandbredd visar sig, lite högre FPS och bättre prestanda i minnesintensiva program. Skillnaden är inte gigantisk, men den finns där och är olika beroende på program.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Oki, som alla säger är dual bättre än single PÅ VISSA SAKER. Sök runt lite på nätet får du se att det är inte stor skildnad och single ger högre max-fps.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk

Haha. Dubbelprestanda hit, stor skillnad dit. Söker man efter ämnet på google så hittar man snart att prestandavinsten mellan Dual och Single är minimal.
Visst är det skillnad rent teoretiskt. Men i verkligheten skiljer det runt 5-10%.
Om den skillnaden gör att man inte kan spela, rendera etc. vad man tänkt sig så är det nog läge att byta ut mer komponenter.

Men av egen erfarenhet av upgraderingar i burken så handlar det inte alltid om hur stor skillnad det gör. Utan det ska kännas bra i själen oxå.
Så jag hade kört på Dual channel varje dag i veckan. Men stor skillnad är det inte.

http://www.tomshardware.com/reviews/PARALLEL-PROCESSING,1705-...
Intressant läsning för de som inte tror mig. Finns fler artiklar där ute.

// Emil

Visa signatur

// (+_+)@=(^@)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Kör dual channel, dubbel prestanda.

Varför ska du köpa 2 GB minne? Är väl ingen ide att köpa mindre än 4 GB idag?

Lååååååååångt från sanningen ! Prestandaförlusten i aplikationer och spel med single channel vs dualchannel är 3-7%.

Michaelo: Använda google så hittar du xxxxxx antal tester som bekräftar siffror. Om du kan hitta 1 sida där dom har fått 100% prestandaökning genom att köra dualchannel vill jag och gärna se den..

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Hittade den här gamla tråden. Jag använder endast min dator till surf, musik och film i princip och kör endast med en st 2 gig ram, alltså single channel. Skulle jag få nån prestandavinnst genom att köpa ett ramminne till?

Permalänk

Som med allt annat, du kan mäta dif till skillnaden mellan singel och trippel channel...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Tänkte väcka liv i en gammal tråd , med titel som beskriver vad jag vill veta. I en speldator, som jag planerar att ha i ett par år, är det bättre att kör på 1 4gb sticka istället för 2 2gb stickor, om jag i framtiden vill slänga in 4gb till? http://www.inet.se/artikel/5315055/corsair-4gb-1x4096mb-1600m... vs https://www.inet.se/artikel/5305673/corsair-4gb-2x2048mb-1600...